پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

تأکیدمراجع و علما بر رفع مشکلات اساسی تعلیم و تربیت
zip
ژوئن 9, 2017

تأکیدمراجع و علما بر رفع مشکلات اساسی تعلیم و تربیت


در مقاله امروز به تأکیدمراجع و علما بر رفع مشکلات اساسی تعلیم و تربیت میپردازیم.جمعی از مراجع تقلید و حضرات آیات عظام در قم در دیدارهای جداگانه وزیر آموزش و پرورش با آنان رهنمودهای لازم برای رشد و تعالی نظام آموزش و پرورش کشور براساس مبانی دینی و اسلامی را ارائه کردند.

 

تأکیدمراجع و علما بر رفع مشکلات اساسی تعلیم و تربیت:

آموزش صحیح در کودکی مانع انحراف دردوره جوانی
حضرت آیت الله فاضل لنکرانی گفت: سازمان آموزش و پرورش باید با تعلیم و تربیت صحیح در سنین کودکی از انحراف افراد در دوره جوانی جلوگیری کند. اهمیت تعلیم و تربیت در کودکی بسیار مهم است.وی افزود:اگر دانش آموزان از کودکی به عنوان یک مسلمان ، خوب تربیت شوند در آینده زمینه انحراف در آنها ایجاد نخواهد شد. آیت الله فاضل لنکرانی تصریح کرد: اگر مردم احساس کنند که آموزش و پرورش در تعلیم و تربیت اسلامی فرزندانشان ناکارآمد است، علاقه و اعتماد آنها به این سازمان از بین می رود. وی با اشاره به اینکه در عالم کودکی هر چه افراد از معلم می آموزند تا آخر عمر آن را همراه خود نگه می دارند ، گفت : آموزش و پرورش در انتخاب معلمان باید دقت بسیار داشته باشد.
نظارت کامل بر تدوین کتابهای درسی
حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی نیز خواهان نظارت کامل سازمان آموزش و پرورش بر تدوین کتابهای درسی شد وگفت: متأسفانه بسیاری از کتاب های درسی در حال حاضر مشکل دارد. وی افزود: وزارت آموزش و پرورش باید در پاکسازی و بازبینی کتابهای درسی وسواس به خرج دهد و به بهبود نظام آموزشی بپردازند. وی تصریح کرد: یک مطلب نادرست در کتابهای درسی می تواند برای جوانان ما بد آموزی بسیار داشته باشد، بنابراین وظیفه آموزش و پرورش در این راستا بسیار سنگین است. آیت الله مکارم شیرازی خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش در تدوین کتابهای درسی باید از فضلای حوزه علمیه و کارشناسان علمی استفاده کند تا برخی از مشکلات درسی برطرف شود. این مرجع تقلید با اشاره به توطئه دشمنان برای تضعیف عقاید جوانان گفت: در بسیاری از کتابهای درسی مسائل انحرافی به صورت بسیار ظریف جاسازی شده و حتی در کتابهای دینی نیز این آثار مشاهده می شود. وی افزود: متأسفانه برخی از کشورهای ضعیف عربی به دستور آمریکا آیات جهاد و شهادت را از متون درسی خود حذف کردند و باید مراقب باشیم که در ایران اسلامی چنین حادثه ای اتفاق نیفتد.
تأکید بر تربیت اسلامی دانش آموزان
رئیس مجلس خبرگان رهبری گفت: سازمان آموزش و پرورش چون با عقاید و افکار فرزندان این سرزمین سر و کار دارد، باید دانش آموزان کشور را کاملاً اسلامی تربیت نماید.
آیت الله علی مشکینی افزود: اگر آموزش و پرورش بخواهد در تربیت صحیح نسل جوان کشور خوب عمل نماید، باید باعلمای حوزه رابطه خوبی داشته باشد. وی با اشاره به اینکه تاکنون روحانیت، دین مردم خصوصاً جوانان را از مسائل و خطرات مختلف حفظ کرده است، گفت : مسؤولان سازمان آموزش و پرورش باید با علمای حوزه در تعامل باشند. آیت الله مشکینی تصریح کرد: مردم از وزارت آموزش و پرورش انتظار دارند که فرزندان آنها از نظر علمی و اسلامی پیشرفت کنند و شما در این مسؤولیت بزرگ باید کوشا باشید.

ناکامی در پرورش جوانان

نایب رئیس مجلس خبرگان رهبری نیز گفت: با توجه به اینکه نظام آموزش وپرورش از نظر گستردگی و عملکرد از حساسیت بالایی برخوردار است باید به آن بویژه به بخش پرورش اهمیت فراوانی داده شود. آیت الله ابراهیم امینی افزود: متأسفانه تاکنون آنگونه که باید به نظام آموزش و پرورش اهمیت لازم وشایسته داده نشده است. وی تصریح کرد: در طول سالهای اخیر هرچند که در بخش آموزش رشد خوبی حاصل شده ولی متأسفانه در امر پرورش جوانان موفق نبوده ایم. آیت الله امینی با اشاره به اهمیت پرورش در نظام آموزشی کشور گفت:اگر ما دانشمندان فاضل زیادی را تربیت کنیم ولی آنها از نظر اخلاقی پرورش مناسبی نشده باشند کشور به جایی نمی رسد.
دریافت شهریه سنگین به نفع نظام نیست
آیت الله «عبدالله جوادی آملی» از اساتید برجسته حوزه علمیه قم نیز گفت:اگر نظام آموزش ما جوانان را به خاطر پرداخت شهریه سنگین تحت فشار قرار دهد، این مسأله به نفع نظام نیست. وی افزود: کسی که با فشار درس بخواند هنگام فارغ التحصیلی تمام تلاش خود را برای انتقام جویی ازنظام به کار می گیرد.
آیت الله جوادی آملی اظهار داشت: ما افراد زیادی داریم که برای پرداخت شهریه های خود «مادرش باید رختشویی کند» و«پدرش نیز باید کارگری نماید»، مسؤولان باید این مسأله را با حساسیت دنبال کنند. وی گفت: مگر در قانون اساسی ما موضوع رایگان بودن آموزش و پرورش مطرح نشده است پس چرا باید عده ای با فشار درس بخوانند.
آموزش و پرورش صحیح باعث کارآمدی نظام خواهد شد
آیت الله صافی گلپایگانی تصریح کرد: یک سیستم آموزش و پرورش صحیح و مقتدر در کشور باعث کارآمدی و تکامل نظام خواهد شد.
وی افزود: نظام تعلیم و تربیت در اسلام اهمیت ویژه دارد و مسؤولان ما نیز باید به این مسأله توجه خاص داشته باشند. وی ادامه داد: اگر جامعه ای نظام آموزشی توسعه یافته و کارآمد نداشته باشد در هیچ زمینه ای به پیشرفت دست پیدا نخواهد کرد. این مرجع تقلید گفت: نظام آموزش و پرورش با برنامه های صحیح و مناسب می تواند جامعه را در همه زمینه ها به سمت توسعه سوق دهد. آیت الله صافی گلپایگانی با اشاره به نقش تعلیم و تربیت در ارتقای جامعه یادآور شد: مردم، فرزندان خود را به امانت در اختیار اولیای آموزش و پرورش قرار می دهند تا تعلیم و تربیت اسلامی را فراگیرند، پس متولیان این سازمان باید مسؤولیت خود را بخوبی انجام دهند. وی خاطرنشان کرد: جوانان باید تنها به آموختن علم اکتفا نکنند، بلکه به علومی که می آموزند، خوب عمل نمایند. آیت الله صافی گلپایگانی افزود: در شرایط کنونی که جاذبه های انحراف برای جوانان زیاد شده است، آموزش و پرورش باید با برنامه های سازنده وجذاب وارد صحنه شود. وی گفت: اگر ما نظام آموزشی دینی داشته باشیم، جوانان هرگز هویت اسلامی خود را از دست نخواهند داد. آیت الله صافی گلپایگانی افزود: سازمان آموزش و پرورش باید دانش آموزان را از ابتدا با هویت اسلامی و شیعی خود آشنا کند تاآنها بتوانند این هویت را بخوبی در خود تقویت کنند.
تأکید برپویایی در آموزش و پرورش با تکیه بر ارزش های اسلامی
وزیرآموزش و پرورش نیز در این دیدار گفت: باید نظام تعلیم و تربیت کشور را با استفاده از ارزشهای اسلامی و انقلابی به سازمانی پویا تبدیل کرد. محمود فرشیدی، افزود: ما تلاش می کنیم سرمایه هایی را که در اختیار داریم، با تربیت صحیح به عنوان یک امانتدار صالح به مقصد اصلی برسانیم. وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: دانش آموزان یکی از مظلوم ترین اقشار جامعه به شمار می روند چرا که از حقوق حقه خود غافلند و این وظیفه آموزش و پرورش است تا برای تکامل و پویایی آنها تلاش کند. وی خاطرنشان کرد: اگر مسؤولان نظام، حقوق دانش آموزان را بخوبی ادا نکنند در برابر اوامر خداوند مسؤول هستند. فرشیدی یادآورشد: برای سالم سازی نظام آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت صحیح دانش آموزان از هیچ کوششی فروگذار نخواهیم کرد. وی گفت: بیش از ۱۶میلیون دانش آموز در سه مقطع ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان در مدارس کشور مشغول تحصیل هستند. او افزود: بیش از یک میلیون معلم و فرهنگی در نظام آموزشی کشور مشغول فعالیت هستند تا ۱۴۵هزار واحد آموزشی در سطح کشور فعال باقی بماند.



موضوعات :
ads

مطالب مرتبط


دیدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 + چهار =