پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

تعاریف پرخاشگری و تغییرات رشدی
zip
ژوئن 9, 2017

تعاریف پرخاشگری و تغییرات رشدی


تعاریف پرخاشگری و تغییرات رشدی:

همه جوامع بايد راههاي بيابند تا مانع از آن شوند كه اعضاي آن يكديگر را بكشند يا به هم آسيب برسانند. همه مردم رفتار پرخاشگرانه را تا اندازه اي كنترل مي كنند ولي از لحاظ ارزشي كه براي آن قايلنددو ميزان محدود كردن آن باهم فرق دارند براي مثال قبايل سرخپوست امريكايي كومانچي ها و آپاچي ها كودكانشان را جنگجو بار مي آورند و حال آنكه هوپيها و زوني ها به فرزندانشان صلحجويي و رفتار غير پرخاشگرانه مي آموزند در امريكاي معاصر جوامع هوتري بر صلحجويي به عنوان شيوه اي از زندگي تاكيد مي كنند و فرزندانشان را طوري تربيت مي كنند كه پرخاشگر نباشند . اصولا در فرهنگ امخريكايي براي پرخاشگري و سر سختي ارزش قايلند.

تعاريف پرخاشگري :

روان شناساني كه اعتقادات نظري متفاوتي دارند در مورد چگونگي تعريف پرخاشگري اساسا باهم توافق ندارند.موضوع اصلي اين است كه آيا بايد پرخاشگري را بر اساس پيامدهاي قابل ديدن آن تعريف كنيم يا بر اساس مقاصد شخصي كه آن را نشان مي دهد (بعضي پرخاشگري را رفتاري مي دانند كه به ديگران آسيب مي رساند يا بالقوه مي تواند آسيب برساند. پرخاشگري ممكن است . بدني باشد (زدن لگد زدن ، گاز گرفتن ) يا لفظي (فرياد زدن رنجاندن يا به صورت تجاوز به حقوق ديگري (مانند چيزي را بزور گرفتن ) . نقطه قوت اين تعاريف عيني بودن آن است رفتار قابل مشاهده اطلاق مي شود نقطه ضعف ان اين است كه شامل بسياري از رفتارهايي است كه ممكن است به طور معمول پرخاشگري تلقي نشود. اگر كودكي در را با لگد باز كند و با اين كار به شخصي كه پشت در ايستاده آسيب برساند معمولا به اين كار پرخاشگري نمي گوويم مگر اينكه كودك از پيش بداندد كه كسي پشت در ايستاده است .

بر طبق يك تعريف ديگر پرخاشگري رفتاري است كه به قصد آزار كسي يا آسيب رساندن ب چيزي ابراز مي شود . در اين تعريف نيست فرد پرخاشگر مستتر است ولي شايد اين تعريف كمتر باشد زيرا مي توان از نيات فرد استنباطات مختلفي كرد علاوه بر اين تعريف شامل رفتارهايي نمي شود كه به آن معمولا پرخاشگري مي گوييمن . كودكي كه كودك ديگر را از تاب به كودك ديگر را ندارد ولي ديگران رفتارش را پرخاشگرانه مي دانند . در عمل بسياري از محققان تركيبي از اين دو تعريف را به كار مي برند . رفتاري كه به ديگران آسيب مي رساند پرخاشگري تلقي مي شود. بخصوص وقتي كه كودك بداند كه رفتارش به ديگري آسيب مي رساند . اعمال خصمانه اي كه از روي قصد باشد نيز پرخاشگري تلقي مي شود .

بعضي از نظريه پردازان پرخاشگري وسيله اي را از پرخاشگري خصمانه جدا مي كنند . پرخاشگري وسيله اي رفتاري است در جهت آسيب رساندن به ديگري بيشتر یکی از علل پرخاشگريهاي بين كودكان كوچك از نوع وسيله اي است اين نوع پرخاشگري به خاطر متعلقات است كودكان از يكديگر اسباب بازي مي قاپند يكديگر را هل مي دهند تا با اسباب بازي اي كه مي خواهن بازي كنند

به ندرت اتفاق مي افتد كه بخواهند به كسي آسيب برسانند يا از روي عصبانيت دست به پرخاشگري بزنند پرخاشگري را بايد از جرات ورزي متمايز دانست . جرات ورزي دفاع از حقوق يا متعلقات (مانند ممانعت كودك از اين كه كسي اسباب بازيش را بگيرد ) يا بيان اميال و آرزوها را در بر مي گيرد .مردم معمولا شخص با جرات را پرخاشگر مي دانند براي مثال ممكن است كه بازاريابي را كه با سماجت با مردم برخورد مي كنند و جواب رد را به سادگي نمي پذيرند پرخاشگر يكي از كاركردهاي اجتماعي كردن كودك اين است كه به آنان راههاي جامعه پسند با جرات بودن را نشان مي دهد و باعث مي شود كه از پرخاشگري غير قابل قبول پرهيز كنند .

تغييرات رشدي

كودكان در ۱۲ ماهگي وقتي باهم هستند شروع به ابراز رفتار پرخاشگرانه وسيله اي مي كنند . رفتار پرخاشگرانه آنان غالبا به خاطر اسباب بازي و متعلقات ديگر است و در ارتباط با همسالان ابراز مي شود . كودكان گاهي اوقات به والدين و كودكان بزرگتر حمله ور مي شوند ولي اين گونه پرخاشگري در مقايسه با پرخاشگري با همسالان نسبتا نادر است . كودكان همچنان كه به سالهاي پيش از مدرسه ومدرسه نزديك مي شوند كمتر دست به اعمال پرخاشگرانه مي زنند و در نوع پرخاشگري ابرازمي شود غالبا خصمانه است و كمتر وسيله اي است . به اين معنا كه كودكان براي به دست آوردن هدفهاي وسيله اي كمتر مستقيما از حربه هاي جسماني استفاده مي كنند . ولي وقتي كه به كسي حمله لفظي يا بدني مي كنند بيشتر امكان دارد كه با قصدي خصمانه اين كار را كرده است باشند پرخاشگري لفظي دست كم در سالهاي قبل از مدرسه با افزايش سن



موضوعات :
ads

مطالب مرتبط


دیدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 + 14 =