پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

DOC
آیین آداب و رسوم خانقاه تا قرن هشتم : پایان نامه کارشناسی ارشد رشته زبان و ادبیات فارسی
doc
۲۶۹ صفحه
پایان نامه کارشناسی ارشد
رشته زبان و ادبیات فارسی
79000 تومان


هر دانشجویی که در مقطع تحصیلات تکمیلی، که شامل دوره های کارشناسی ارشد و دکتری است، مشغول به تحصیل باشد، بعد از اینکه تمام واحد های درسی تعیین شده را گذراند، موظف است برای تمام کردن دورۀ خود رساله و یا پایان نامه ای بنویسد و طی مراسمی رسمی که از قبل برنامه ریزی شده است، از آن دفاع کند و نمرۀ قبولی بگیرد. نوشتن پایان نامه برای دانشجوی کارشناسی ارشد تقریباً اولین تجربۀ علمی و پژوهشی جدی و روشمند است و دانشجو با نوشتن پایان نامه در واقع راه را برای پژوهش های بعدی اش هموار می کند. همان طور که می دانید پایان نامه یا رساله نوعی پژوهش دانشگاهی است و بنابراین باید از بیشتر قواعدی که در حوزۀ پژوهش ها و تحقیقات آکادمیک وجود دارد پیروی کند و بتواند پیام خود را به گونه ای که رسا، علمی، مستدل و منطقی باشد، به مخاطبانش برساند. در همین راستا ما سعی کردیم پایان نامه های کارشناسی ارشد برتر از دانشگاه های معتبر کشور را برای کمک در نگارش پایان نامه به شما معرفی نماییم .  دانشجویان عزیز و گرامی مقطع کارشناسی ارشد رشته زبان وادبیات فارسی امروز برای شما پایان نامه ای جامع و کامل ( آیین آداب و رسوم خانقاه تا قرن هشتم ) که با تلاش و زحمت دانشجویان سالهای گذشته تهیه و تنظیم شده است، فراهم آوردیم تا بتواند به شما در مسیر رشد کمک کند و بتوانید با موفقیت دوره کارشناسی ارشد را به پایان برسانید.

چکیده « آیین آداب و رسوم خانقاه تا قرن هشتم »

در این رساله چنان که از عنوان آن پیداست به بحث و بررسی آیین، آداب و رسوم خانقاه تا قرن هشتم پرداخته شده است. قبل از ورود به بحث اصلی، در باب خانقاه مطالبی به رشته تحریر در آمده است. یک فصل از این رساله هم به موضوع ادبیات خانقاهي اختصاص یافته است. در فصل چهارم این رساله که مربوط به آیین ها و رسوم خانقاهی است، تمامی این آیین و رسوم از کتب معتبر اهل تصوف و خانقاه نشینان استخراج گردیده و تعریف شده است. شیوه ی ترتیب این آیین ها برحسب اهمیّت آنها صورت گرفته است. مثلا اوّلین آیین «سماع» است چون بیشترین آداب و رسوم در این کتاب ها مربوط به سماع و شیوه ی اجرای این رسم صوفیانه بوده است، در ضمن بعد از تعریف این آیین ها موارد وشواهد به صورت مستند به کتاب های اصلی ارجاع داده شده است.

واژه‌ی هاي كليدي: تصوف، خانقاه، شیخ، مرید، آیین آداب و رسوم خانقاه تا قرن هشتم

خانقاه

خانقاه در زمان‌هاي آغازين تأسيس خود، محّلي بوده براي اقامت و تغذيه‌ي درويشان مقيم اين محّل و هم‌چنين صوفيان و درويشان مسافر. چنان كه مي‌توان گفت: اين بنّا تحت عنوان مسافر خانه‌اي رايگان بود كه تغذيه و پناهگاه مجّاني در اختيار مسافران و صوفیان غریب قرار مي‌داد و در آنجا از آنان پذيرايي مي‌شد. سهروردي به اين مسئله‌ي تغذيه‌ي درويشان اشاره كرده: «اجتماع در هنگام طعام مستحبّ است و صوفيان در رباط‌ها و مراكز ديگر داراي چنين روشي هستند. » (سهروردي :1384: 347) امّا با گذشت زمان اين مراكز اقامت و تغذيه‌ي صوفيان به صورت مراكزي همه جانبه و فعّال‌تر به حيات خود ادامه دادند. به طوري كه مي‌توان گفت: در اين مكان علاوه بر سكونت و تغذيه، به آموزش و تربيت مريدان و هم چنين به اعمالي مانند: انواع رياضت و مراقبت و چلّه نشيني و اجراي محافل سماع صوفيانه و… پرداخته مي‌شد.

زرين كوب در مورد اين مهّم مي‌نويسد: «در خانقاه‌ها اوراد و اذكار و رياضت و چلّه نشيني ها رايج بود كه غالباً اشتغال به آنها بيشتر اوقات سالكان طريق را مستغرق مي‌داشت. » (زرين كوب،1387: 77) سيّد جعفر سجّادي نيز در فرهنگ اصطلاحات و تعبيرات عرفاني خود نوشته: « اساس بناي خانگاه بر اين بوده است كه درويشان بي مسكن، خاصه فقراي صوفيه به هر شهري وارد مي‌‌شوند، جاي منزل و خوراكي داشته باشند. مصرف عمده‌ی موقوفات خانقاه ها كه نمونه‌هاي مخروبه‌اي از آنها در بلاد اسلامي ديده مي‌شود اين آيه را که در حكم شعار اصلي خا‌نقاه ها است كتيبه كرده اند: و‌يطمعون الطعام علي حبه مسكيناً و‌يتيماً و اسيراً انما نطمعكم لوجه الله، لا نريد منكم جزاء و لا شكورا. » (سجادي، 1386: 339-338) كياني نيز بيان داشته: «در اين كانون ‌ها علاوه بر استفاده از برنامه‌هاي مختلف سير وسلوك، مانند عبادت، چلّه نشيني، ذكر، سماع و ديگر فعاليّت‌هاي مربوط به مسلك تصوّف، مجلس وعظ و ارشاد عمومي هم به پا مي‌شده است. هم چنين در عهد رونق و رواج اين تصوّف نيز، از خانقاه ها با داشتن تشكيلات وسيع و منابع اقتصادي، به صورت مسافر خانه‌ي رايگاني، مورد استفاده‌ي صوفيان مقيم و مسافر و بعضاً مسافران معمولي نيز قرار مي‌گرفت و آنان مي‌توانستند در آنجا به سر برده و از غذاي آماده آن استفاده كنند. »

 

فهرست مطالب پایان نامه آماده کارشناسی ارشد با موضوع آيين، آداب و رسوم خانقاه تا قرن هشتم

 

چكيده………………………………………….. ۱

مقدمه………………………………………….. ۲

فصل اول: کلیات

۱- كليات………………………………………… ۵

۱-۱-هدف پژوهش………………………………. ۵

۱-۲-پیشینه‌ی پژوهش………………………….. ۵

۱-۳-روش تحقيق……………………………….. ۶

فصل دوم: بحثي درباره‌ي خانقاه

۲- بحثي درباره‌ي خانقاه………………………. ۸

۲-۱- خانقاه……………………………………. ۸

۲-۲-اشكال گوناگون كلمه‌ي خانقاه…………… ۹

۲-۳- اجزاي تركيبي خانقاه…………………… ۱۰

۲-۴-تأسيس اوّلين خانقاه و سير تاريخي آن…. ۱۰

۲-۵- محّل بنّاي خانقاه………………………… ۱۴

۲-۶- متصوّفه‌ي ايران و استقلال خانقاه‌هاي ايراني……………… ۱۴

۲-۷-كانون‌هايي كه قبل از احداث خانقاه، اعمال خانقاهي در آن ها اجرا مي‌شد…………. ۱۵

۲-۷-۱- مسجد………………………………. ۱۶

۲-۷-۲- مدرسه………………………………. ۱۷

۲-۷-۳- دويره …………………………………۱۷

۲-۷-۴-صومعه……………………………….. ۱۸

۲-۷-۵- رباط…………………………………. ۱۸

۲-۷-۶- آرامگاه……………………………… ۱۹

۲-۸-موارد استفاده از خانقاه………………. ۲۰

۲-۹-ساختار خانقاه………………………… ۲۱

۲-۱۰-گله از خانقاه و خانقاه داري………… ۲۲

۲-۱۱- خانقاه و علم و فرهنگ…………….. ۲۲

۲-۱۱-۱- ايجاد كتابخانه……………………. ۲۳

۲-۱۱-۲- وعظ و خانقاه…………………….. ۲۳

۲-۱۱-۳-تدريس علوم اسلامي در خانقاه…………………….. ۲۴

۲-۱۱-۴-تفسير قرآن در خانقاه………………………………… ۲۵

فصل سوم: ادبيات خانقاهي

۳- ادبيات خانقاهي………………………………………….. ۲۷

۳-۱- رواج تصوّف و ادبيات…………………………………….. ۲۷

۳-۲- وضع اوّلیه‌ی شعر عرفانی در قرن ششم…………….. ۲۸

۳-۳-اشعار اخلاقی پیش زمینه شعر عرفانی……………… ۳۰

۳-۴-شعر آغازین عرفانی با مضامین موعظه و تنبیه…………. ۳۱

۳-۵-شعرمبتنی بر شرع……………………………………… ۳۱

۳-۶- ادبیات خانقاهی………………………………………. ۳۲

۳-۷- تنوّع در ادبیات صوفیانه‌ي خانقاهی…………………… ۳۳

۳-۸- نثر صوفیانه……………………………………………. ۳۴

۳-۹- شعر صوفیانه…………………………………………. ۳۵

۳-۱۰- مثنوی قالب رایج ادبيات خانقاهي………………….. ۳۶

۳-۱۱-شاعران خانقاهي………………………………….. ۳۶

۳-۱۱-۱-سنایی……………………………………………. ۳۷

۳-۱۱-۲-عطار……………………………………………… ۳۹

۳-۱۱-۴-مولوی……………………………………………. ۴۰

فصل چهارم: آيين، آداب و رسوم خانقاه تا قرن هشتم

۴- آيين، آداب و رسوم خانقاه تا قرن هشتم……………. ۴۳

۴-۱- سماع و آداب آن…………………………………… ۴۳

۴-۲-آداب لباس پوشيدن صوفيان………………………………………………………. ۶۷

۴-۴-آداب مريدپذيري……………………………………………… ۹۴

نتيجه‌گيري……………………………………………………… ۲۴۰

فهرست منابع…………………………………………………. ۲۴۲

 

 

 

 

راهنمای خرید و دانلود فایل

برای پرداخت، از کلیه کارتهای عضو شتاب میتوانید استفاده نمائید.

بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.

در صورت بروز  هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما  پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا شکایت شما مورد بررسی قرار گیرد.

برای دانلود فایل روی دکمه خرید و دانلود  کلیک نمایید.



ads

مطالب مرتبط


ديدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 5 =