پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

DOC
اجرای سیستم HACCP در واحدهای پرورش مرغ گوشتی : دانلود رایگان تحقیق رشته صنایع غذایی
doc
تعداد صفحات : 11
تحقیق و جزوات آموزشی
رشته صنایع غذایی
دانلود رایگان
0 تومان


تحقیق رشته صنایع غذایی با فرمت WORD و در ۱۱ صفحه با موضوع اجرای سیستم HACCP در واحدهای پرورش مرغ گوشتی نگارش شده است. در ادامه قسمت هایی از این تحقیق ارزشمند آمده است:

اجرای سیستم HACCP در واحدهای پرورش مرغ گوشتی

چكیده

اكنون كه رشد تولیدات كشاورزی و صنعتی متناسب با نیازهای داخلی و برنامه توسعه صادرات غیر نفتی آغاز گردیده است ضروری است كه همزمان با آن كیفیت نیز به عنوان یك نیاز و یك پشتوانه مورد توجه قرار گیرد.

اگر بر این باور باشیم كه مهمترین معیار در تولید مواد غذایی، سلامت محصول می باشد اجرای سیستم HACCP كارآمدترین آموزش برای به حداكثر رسانیدن ایمنی و سلامت غذا است. سیستم ذكر شده اختصار عبارت: (Hazard Analysis Critical Control Point) است و مفهوم آن تجزیه و تحلیل خطر نقطه كنترل بحرانی می باشد. ایران در آستانه ی پیوستن به سازمان تجارت جهانی (WTO) قرار گرفته است، بنابراین باید، بر اساس قوانین تجاری، كالاهای خود را صادر نماید. یكی از مهمترین مسائل مورد توجه در اقتصاد جهانی، بهداشت و سلامت مواد غذایی می باشد. بهداشت گوشت مرغ، به دلیل سهم زیادی كه در سبد غذایی خانوار دارد، باید مورد توجه تولید كننده قرار گیرد. این مقاله به بررسی چگونگی اجرای سیستم HACCP در واحدهای پرورش مرغ گوشتی  می پردازد.

مقدمه

با گسترش ارتباطات و پدیده ی جهانی شدن، نیاز ارتباط در كشورمان نیز احساس می گردد. این ارتباطات تابع قوانینی است كه برای تمام كشورها تدوین گردیده و نادیده گرفتن آن امكان پذیر نمی باشد. روابط تجاری در آینده تابع قوانین وضع شده توسط سازمان تجارت جهانی(WTO) صورت خواهد گرفت و رعایت استانداردهای بین المللی در مورد كالاهای تجاری امری اجتناب ناپذیر است. در حال حاضر بسیاری از كشورهای جهان به عضویت این سازمان درآمده اند و بسیاری دیگر، منجمله ایران، درخواست خود را برای عضویت در این سازمان ابلاغ كرده اند. ك

شورهای در حال توسعه ۱۰ سال از زمان ارائه ی درخواست عضویت، وقت دارند تا بتوانند خود را با شرایط تعیین شده توسط سازمان تجارت جهانی وفق دهند. مهمترین اصل این سازمان ایجاد شرایط یكسان برای تولیدكنندگان می باشد، چرا كه زمانی رقابت معنا پیدا می كند كه شرایط تولید برای تمام  رقبا یكسان باشد. كشوری مثل ایران كه سیستم پرداخت یارانه از طرف دولت می باشد، واضح است كه تولیدكنندگان می توانند محصولات خود را ارزانتر از رقبای خود در سایر كشورها تولید نمایند. براساس قانون سازمان تجارت جهانی ورود و خروج كالاهای تجاری بدون هیچ محدودیتی و براساس تعرفه های تعیین شده انجام خواهد شد. بدین معنی كه ورود و خروج كالاهای تجاری مجاز، آزاد خواهد بود. در این شرایط قیمت و كیفیت محصول فاكتور تعیین كننده می باشد. یعنی تولیدكننده ای كه بتواند محصول خود را ارزانتر و با كیفیت بالاتر عرضه نماید پیروز می گردد.

اصول HACCP

سیستم فوق، خطرات فیزیكی، شیمیایی و میكروبی را توسط پیش بینی و پیش گیری حذف می كند و برای اجرای آن اصول ذیل باید رعایت شود:

اصل ۱ ـ تعیین خطرات در ارتباط با مواد خوراكی جیره، اجزای تشكیل دهنده ی خوراك، بهداشت گله،  فرآیند، تولید، توزیع، فروش و مصرف. (Hazard Analysis)

اصل ۲ ـ تعیین نقاط كنترل برای خطرات تعیین شده. (Critical Control Point)

اصل ۳ ـ برقراری حدود بحرانی (Critical Limits).

اصل ۴ ـ برقراری روش هایی برای آگاهی از نقاط كنترل بحرانی (Monitoring).

اصل ۵ ـ اجرای عمل اصلاحی وقتی كه یك انحراف توسط یك نقطه ی كنترل بحرانی تشخیص داده می شود. (Correction)

اصل ۶ ـ ایجاد سیستم های ثبت برای مستند كردن طرح HACCP. (Recording)

اصل ۷ ـ برقراری روش های تحقیق برای اطمینان از صحیح عمل كردن این سیستم.( Verification)

مراحل اجرای HACCP

برای اجرای این سیستم برقراری یك تیم HACCP متشكل از میكروبیولوژیست، تكنولوژیست تضمین كیفیت، متخصص تولید، متخصص توزیع و مهندس غذا ضروری است (۲).

بعد از این مرحله، باید در مورد خصوصیات محصول نظیر بازده لاشه، وزن لاشه، فعالیت آبی و… آگاهی داشته   و سپس نمودار جریان فرآیند(Process – Flow Diagram) را تهیه نمود، بعد از رسم نمودار جریان فرآیند، مشخص كردن خطرات و سنجش شدت آنها اجرا می شود. شدت خطرات به ۳ دسته تقسیم می شود كه عبارتند از:

۱-  شدت بالا : مثل كلستریدیوم بوتولینوم (منجر به مرگ)

۲-   شدت متوسط: مثل ویبریوپاراهملیتیكوس (بیماری مزمن)

۳-   شدت پائین مثل لیستریامنوسیتوژنز (بیماریهای خفیف)

 

 

 

راهنمای خرید و دانلود فایل

برای پرداخت، از کلیه کارتهای عضو شتاب میتوانید استفاده نمائید.

بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.

در صورت بروز  هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما  پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا شکایت شما مورد بررسی قرار گیرد.

برای دانلود فابل روی دکمه خرید و دانلود  کلیک نمایید.



برچسب‌ها :
ads

مطالب مرتبط


ديدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده + ده =