پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

DOC
اختلالات يادگيری ويژه در درس رياضی : دانلود تحقیق رشته روانشناسی
doc
تعداد صفحات : 24
تحقیق و جزوات آموزشی
رشته روانشناسی
9000 تومان


تحقیق رشته روانشناسی با فرمت WORD و در ۲۴ صفحه با موضوع اختلالات يادگيری ويژه در درس رياضی نگارش شده است. در ادامه قسمت هایی از این تحقیق ارزشمند آمده است:

اختلالات يادگيری ويژه در درس رياضی

چكيده :

۱ . هرچند بيشتر دانش آموزان دچار ناتواني هاي يادگيري در زمينه ي رياضيات قوي به نظر مي رسند، اما مقداري از آنها نيز مشكلات جدي دراين زمينه دارند. نارسايي در محاسبه، ناتواني شديد در يادگيري و به كارگيري رياضيات معمولا با اختلال عملكرد عضوي همراه است.

۲ . دانش آموزان دچار اختلالات يادگيری ويژه در درس رياضی ممكن است ويژگي هاي خاص مانند اختلال درك روابط فضايي، مشكلات بينايي- حركتي و بينايي- ادراكي، درك ضعيف از تصوير بدني خود و عدم تشخيص جهت و زمان از خود نشان دهند. مشكلات زبان شفاهي ومشكلات خواندن نيز ممكن است بر يادگيري رياضيات تأثير بگذارد. ضعف حافظه و اضطراب رياضي يكي ديگر از ويژگي هاي افراد دچار ناتواني رياضيات است.

۳ . پيشنهاد مي شود رياضيات درسه مرحله ي عيني، تصويري و انتزاعي تدريس شود. آموزش مستقيم برموضوعاتي كه بايد تدريس شوند و توالي مراحل مورد نياز براي رسيدن به آن اهداف را تأكيد مي نمايد.

مقدمه :

بررسي هاي انجام شده حاكي از آن است كه برخي از دانش آموزان در جريان يادگيري با مشكلاتي برخورد مي كنند.

به عبارتي با وجود تفاوت هاي گوناگوني كه انسانها از لحاظ آموزش و يادگيري باهم دارند، اما بازهم برخي از آنان در جريان يادگيري با مشكلات عديده اي روبه رو شده و دچار اختلال هاي يادگيري ويژه مي شوند.

اختلال هاي يادگيري ويژه يك اصطلاح كلي است كه به گروهي ناهمگن از اختلال ها گفته مي شود كه خود را به صورت دشواري هاي جدي دركسب وگوش دادن، حرف زدن، خواندن، نوشتن، استدلال كردن، يا توانايي هاي رياضي نشان مي دهد.

متخصصان تعليم و تربيت معتقدندكه ناتوانايي هاي يادگيري به دو دسته اصلي زير تقسيم مي شوند. اختلال هاي يادگيري ويژه ناشي از تحول و اختلال هاي يادگيري ويژه در تحصيل. خود ناتوانايي هاي يادگيري به سه نوع زير تقسيم مي شوند :

  • اختلالات يادگيری ويژه در درس رياضی.
  • اختلال هاي يادگيري ويژه در خواندن.
  • اختلال هاي يادگيري ويژه در املاء نويسي.

يكي از بحث هايي كه در زمينه ناتوانايي هاي يادگيري مطرح است اختلالات يادگيری ويژه در درس رياضی است كه به آن ديس كل كولي نيز گفته شده است. توانمندي در رياضيات يك جهات ضروري براي كسب موفقيت در مدرسه و زندگي قلمداد مي شود. با وجود اين بسياري از كودكان در فهم رياضيات مشكل دارند و اين يافته اي است كه بسياري از گزارش آموزشي به آن اشاره دارد. از هر سه كودك مبتلا به ناتواني هاي يادگيري حدود دو نفر نياز به آموزش هاي جبراني در رياضيات دارند.

ناتواني در رياضيات :

بسياري از دانش آموزان دچار ناتواني هاي يادگيري با مشكلات عمده اي در زمينه ي فراگيري رياضيات مواجه مي شوند.

مشكلات مربوط به يادگيري رياضيات اغلب در دورة دبستان خود را نشان مي دهد و تا دوره ي راهنمايي و دبيرستان نيز ادامه مي يابد.

همة دانش آموزان دچار ناتواني هاي يادگيري در درك مفاهيم عددي دچار مشكل نمي شوند. در واقع حتي برخي از دانش آموزاني كه ناتواني هاي شديدي در زمينه ي خواندن دارند، به خوبي از عهده ي رياضيات برمي آيند و استعداد زيادي در زمينه ي تفكركمي از خود نشان مي دهند.

تشخيص و درمان ناتواني در رياضيات نسبت به مشكلات ناشي از ناتواني هاي خواندن، توجه بسياركمتري را به خود جلب كرده است. در اتاق هاي مرجع (حل مشكل) يك سوم از زمان آموزشي صرف آموزش رياضي مي شود.

در برنامه درسي رياضيات دركلاس هاي ادغام شده نيز چندان توجهي به تفاوت هاي فردي دانش آموزان از نظر يادگيري رياضيات نمي شود. در برنامة درسي زمان كافي براي تمرين هاي عملي دانش آموزان دچار ناتواني يادگيري در نظرگرفته نمي شود.

شاخص هاي ناتواني در رياضيات :

در رياضيات نيز مثل ديگر قلمروهاي يادگيري محتوايي هر دانش آموز منحصر به فرد است:

دانش آموزاني نيز كه مشكلاتي در زمينه ي رياضيات دارند، خصوصيات يكساني ندارند. برخي از ويژگي هاي ناتواني هاي يادگيري نظير مشكلاتي در زمينه ي درك روابط فضايي، ادراك بينايي، تشخيص نمادها، توانايي هاي نمادي و ارتباطي، حافظه، مهارت هاي ترسيمي حركتي و راهبردهاي شناختي بر يادگيري كمي تأثير مي گذارند.

اختلال درمحاسبه، اختلال دريادگيري مفاهيم رياضي ومحاسباتي است كه با اختلال كاركرد دستگاه اعصاب مركزي همراه است.

 

 

 

 

راهنمای خرید و دانلود فایل

برای پرداخت، از کلیه کارتهای عضو شتاب میتوانید استفاده نمائید.

بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.

در صورت بروز  هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما  پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا شکایت شما مورد بررسی قرار گیرد.

برای دانلود فابل روی دکمه خرید و دانلود  کلیک نمایید.



برچسب‌ها :
ads

مطالب مرتبط


ديدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 − 8 =