استاد میرجلال الدّین محدّث اُرمَوی و ادبیّات شیعی و عربی : پایان نامه کارشناسی ارشد رشته زبان و ادبیات فارسی
هر دانشجویی در مقطع تحصیلات تکمیلی، که شامل دوره های کارشناسی ارشد و دکتری است، مشغول به تحصیل باشد، بعد از اینکه تمام واحد های درسی تعیین شده را گذراند، موظف است برای تمام کردن دورۀ خود رساله و یا پایان نامه ای بنویسد و طی مراسمی رسمی که از قبل برنامه ریزی شده است، از آن دفاع کند و نمرۀ قبولی بگیرد. نوشتن پایان نامه برای دانشجوی کارشناسی ارشد تقریباً اولین تجربۀ علمی و پژوهشی جدی و روشمند است و دانشجو با نوشتن پایان نامه در واقع راه را برای پژوهش های بعدی اش هموار می کند. همان طور که می دانید پایان نامه یا رساله نوعی پژوهش دانشگاهی است و بنابراین باید از بیشتر قواعدی که در حوزۀ پژوهش ها و تحقیقات آکادمیک وجود دارد پیروی کند و بتواند پیام خود را به گونه ای که رسا، علمی، مستدل و منطقی باشد، به مخاطبانش برساند. با پایان نامه کارشناسی ارشد رشته زبان و ادبیات فارسی با موضوع “ استاد میرجلال الدّین محدّث اُرمَوی و ادبیّات شیعی و عربی ” در خدمت شما دانشجویان گرامی هستیم. در زیر چکیده ای از این پایان نامه ارزشمند آمده است که با خواندن آن به ارزش این پایان نامه رشته ادبیات فارسی پی خواهید برد. همچنین برای برای دسترسی به فایل متن کامل پایان نامه رشته ادبیات فارسی ، می توانید از لینک زیر اقدام نمایید.
چکیده پایان نامه آماده استاد میرجلال الدّین محدّث اُرمَوی و ادبیّات شیعی و عربی
میراث مکتوب اسلامی از جمله ذخایر گرانبها و باارزشی است که ارتباطی تنگاتنگ با کتاب خدا و سنّت پیامبر۹دارند؛ زبان و ادبیّات شیعی، در برگیرندة این میراث عظیم اسلامی است که هم آثار ادبی، و هم آثار اسلامی را که در منقبت ائمّه نوشته شدهاند، در بر میگیرد. زبان و ادبیّات عربی نیز، از جمله زبانهای بزرگ دنیاست که در حوزة دین، سهم بزرگی را به خود اختصاص داده است و تعداد زیادی از این آثار، به این زبان نوشته شدهاند. اندیشمندان مسلمان، حفظ و نشر اینگونه آثار را جزء وظایف شرعی خود میدانند. میرجلالالدّین محدّث ارموی، از جملة این پژوهشگران است که در حوزة دین و متون اصیل تاریخ تشیّع، کارهای پژوهشی برجستهای را انجام داده است. او با بهرهگرفتن از محضر فضلا و علمای دینی و حوزوی و بالأخص تلاش و کوشش شبانهروزی خود، به استیلای علمی بر فقه، اصول، حدیث، کلام، صرف و نحو، لغت، زبان و ادبیّات عربی، و درک عمیق از نصوص اسلامی دست یافت. از این علوم و فنون، در تصحیح متون اصیل شیعی، در هر دو حوزة زبان و ادبیّات فارسی و عربی، استفاده نمود.
در این پژوهش که به روش «مصاحبه»، «سندکاوی»، و «کتابخانهای» انجام گرفته، سعی شده که زبان و ادبیّات شیعی و عربی مورد بررسی قرار گیرد، و از این چشمانداز، به نقش و جایگاه این دانشمند متعهّد، در حوزة زبان و ادبیّات شیعی و عربی پرداخته شود.
نتایج این پژوهش نشان میدهد که اوّلاً: تحقیق و تعمّق کردن در متون و ادبیّات شیعی و همچنین؛ فراگرفتن زبان و ادبیّات عربی به عنوان زبان دینی ما، کاری است ضروری و بایسته. ثانیاً: آشنا شدن با وجوه شخصیّت، زندگی و بویژه کارهای پژوهشی این استاد فرهیخته، از جمله: نوشتن تعلیقات، مقدّمهها و تصحیحات پربار او بر متون اصیل شیعی، از جمله کارهای باارزش و ذی قیمتی است که در راه رسیدن به هدف متعالی کمال، نقش بزرگی دارند.
واژگان کلیدی: میرجلالالدّین محدّث ارموی، ادبیّات شیعی، ادبیّات عربی، نقد و تصحیح متون، تعلیقات، حواشی.
اهداف تحقیق
آشنا شدن با زندگینامه و آثار و خدمات علما و فضلا، شور و شوقی دیگر به انسان میدهد و او را در ادامة مسیر ناهموار زندگانی، بیشتر دلگرم میکند؛ بالأخصّ عالمان وارستهای که در حوزة دین و معارف اهل بیت، عمری را تلاش و کوشش کردند. استاد میرجلالالدّین محدّث ارموی، از این عالمان وارسته بود که علم و ایمان به بهترین نحو، در وجودش عجین شده بود. تمام وجودش را وقف احیای آثار مکتوب شیعی کرد که عناکب نسیان، تارهای خود را بر روی آنها تنیده بود.
با توجّه به تلاش و کوششهای بیوقفة او در حوزة ادب شیعی و عربی، معرّفیکردن و شناساندن چهرة علمی و درجة معرفت او در زمینة کارهای پژوهشیاش، کاری است دلپذیر و وظیفة شرعی هر انسانی، برای الگو قرار دادن او برای طالب علمان.
ضرورت انجام تحقیق
امروزه تحقیق و پژوهش در متون دینی، و آشنا شدن با زندگانی و آثار و خدمات عالمان دینی، از ارزش والایی برخوردار است؛ چرا که سعادت دنیوی و اُخروی در پی دارد. صرفنظر از تلاشها و خدمات بیوقفة آنها، در احیای این متون، و تلاش برای اعتلای فرهنگ این مرز و بوم.
بنابراین، معرّفی پژوهشگرانی چون استاد محدّث ارموی، و شناساندن آثار و خدمات و کارهای پژوهشی این پیر میدان تحقیق و پژوهش، در حوزة متون شیعی و عربی، و احیای این متون از زیر گرد غلیظ نسیان، کاری است لازم و ضروری. و با توجّه به نقش مهمّی که استاد محدّث در احیای آثار مکتوب شیعی داشته، در این راه تاکنون، کاری مستقلّ و درخور صورت نگرفته است.
بنابراین، لازم و ضروری به نظر میرسد که این اسطورة علم و ایمان، شناخته شود و به همگان معرّفی گردد تا حقّ مطلب ادا شود.
- فصل اوّل: کلّیّات و تعاریف……….۱۳-۱
- ۱-۱- مقدّمه…………………۲
- ۱-۲- بیان مسأله………………..۳
- ۱-۳- اهداف تحقیق………..۳
- ۱-۴- ضرورت انجام تحقیق…………۴
- ۱-۵- استفاده کنندگان از نتایج تحقیق………….۴
- ۱-۶- سؤالها و فرضیّههای تحقیق……………۴
- ۱-۷- تعریف مفاهیم مطرح شده در سؤالها و فرضیّههای تحقیق……………۵
- ۱-۸- کلید واژگان طرح تحقیق و معادل لاتین آنها……..۷
- ۱-۹- پیشینة نظری و تجربی…………..۷
- ۱-۱۰- روش اجرای تحقیق…………۸
- ۱-۱۱- سالشمار…………۱۳-۱۰
- فصل دوم: زندگینامه، ویژگیهای اخلاقی، و علائق استاد میرجلالالدّین محدّث اُرمَوی…………… ۴۵-۱۶
- گفتار اوّل………….۱۶
- ۲-۱- زندگی و شرح احوال میرجلالالدّین محدّث ارموی ……..۱۶
- گفتار دوم…………..۴۶
- ۲-۲- اخلاق و علائق استاد محدّث ارموی……….۴۶
- ۲-۲-۱- صفات اخلاقی استاد محدّث……………۴۶
- ۲-۲-۱-۱- تقیّد به شریعت و دلبستگی شدید به اهل بیت …….۴۶
- ۲-۲-۱-۲- صداقت و درستکاری……..۴۹
- ۲-۲-۱-۳- قدرشناسی……………۵۰
- ۲-۲-۱-۴- مناعت طبع و سادهزیستی…………….۵۱
- ۲-۲-۱-۵- وقتشناسی…………..۵۳
- ۲-۲-۱-۶- تقوا و اخلاص در عمل…………..۵۳
- ۲-۲-۲- علائق استاد محدّث ارموی …………….۵۴
- فصل سوم: آثار و خدمات استاد محدّث ارموی…………۱۱۹-۵۹
- آثار و خدمات استاد محدّث محدّث ارموی……………۶۰
- گفتار اوّل……………….۶۲
- ۳-۱- شیوة مقدّمهنویسی، تصحیح و تعلیقهنویسی استاد محدّث ارموی بر متون……………….۶۲
- ۳-۱-۱- شیوة مقدّمهنویسی…………….۶۲
- ۳-۱-۱-۱- مقدّمههای کتب……………۶۲
- ۳-۱-۱-۱-۱- شیوة مقدّمهنویسی استاد محدّث……………۶۳
- ۳-۱-۱-۱-۱-۱- معرّفی مؤلِّف از منابع اصیل…………۶۴
- ۳-۱-۱-۱-۱-۲- معرّفی مؤلَّف از منابع اصیل………….۶۵
- ۳ -۱-۱-۱-۱-۳- سبب طبع کتاب……………۶۶
- ۳-۱-۱-۱-۱-۴- بیان اهمّیّت کتاب…….۶۷
- ۳-۱-۱-۱-۱-۵- معرّفی نسخههای خطّی کتاب……………..۶۷
- ۳-۱-۱-۱-۱-۶- بیان خصوصیّات نسخههای منحصر به فرد……………۶۸
- ۳-۱-۱-۱-۱-۷- کلمة اعتذار…………………۶۹
- ۳-۱-۱-۱-۱-۸- اهدای کتاب…………….۷۰
- ۳-۱-۱-۱-۱-۹- کلمة تقدیر و تشکّر…………..۷۱
- ۳-۱-۱-۱-۱-۱۰- تاریخ اتمام مقدّمه………….۷۳
- ۳ -۱-۲- تصحیح متون………………۷۴
- ۳-۱-۲-۱- شیوة استاد محدّث در تصحیح متون…………..۷۷
- ۳-۱-۲-۱-۱- توضیحات لغوی………….۸۰
- ۳-۱-۲-۱-۲- توضیحات اصطلاحی و کنایی………..۸۱
- ۳-۱-۲-۱-۳- درج نسخه بدلها…………۸۳
- ۳-۱-۲-۱-۴- ارجاع دادن به منابع و مآخذ دیگر برای تکمیل متن………..۸۴
- ۳-۱-۲-۱-۵- نقد متن…………..۸۵
- ۳-۱-۲-۱-۶- تکمیل و تقویت مطالب متن……….۸۵
- ۳-۱-۲-۱-۷- برشمردن اشتباه مؤلّف یا شارح…………….۸۶
- ۳-۱-۳- تعلیقهنویسی………………۸۹
- ۳-۱-۳-۱- شیوة تعلیقهنویسی استاد محدّث……..۹۰
- ۳-۱-۳-۱-۱- ویژگیهای سبکی………….۹۳
- ۳-۱-۳-۱-۲- توضیحات لغوی………………۹۳
- ۳-۱-۳-۱-۳- ذکر قصّهها و حکایتها…………..۹۴
- ۳-۱-۳-۱-۴- اطّلاعات جغرافیایی…………۹۴
- ۳-۱-۳-۱-۵- وقایع تاریخی…………۹۵
- گفتار دوم………….۹۵
- ۳-۲- معرّفی اجمالی آثار استاد محدّث ارموی…………۹۵
- گفتار سوم…………….۱۰۵
- ۳-۳- شخصیّت علمی استاد محدّث ارموی و جایگاه علمی ایشان……….۱۰۵
- ۳-۳-۱- شخصیّت علمی استاد محدّث ارموی…….۱۰۵
- ۳-۳-۱-۱- دقّت و وسواس عالمانه در تحقیق……….۱۰۶
- ۳-۳-۱-۲- علم دوستی………….۱۰۸
- ۳-۳-۱-۳- روحیّة انتقادی…………….۱۱۰
- ۳-۳-۱-۴- رعایت انصاف علمی……….۱۱۲
- ۳-۳-۱-۵- فروتنی و تواضع علمی……………..۱۱۳
- ۳-۳-۱-۶- آزادمنشی و اهل مباحثه بودن………..۱۱۵
- ۳-۳-۱-۷- سخاوت علمی و نیک محضری………….۱۱۶
- ۳-۳-۲- جایگاه علمی استاد محدّث ارموی………..۱۱۷
- فصل چهارم: جایگاه استاد محدّث ارموی در ادبیّات شیعی و عربی و تأثیر او در هر دو حوزة شیعی و عربی………… ۲۶۴-۱۲۰
- جایگاه استاد محدّث در ادبیّات شیعی و عربی و تأثیر او در هر دو حوزة شیعی و عربی……..۱۲۱
- گفتار اوّل ……………..۱۲۳
- ۴-۱-۱- استاد محدّث ارموی و ادبیّات شیعی…………..۱۲۳
- ۴-۱-۱-۱- زبان و ادبیّات شیعی………..۱۲۳
- ۴-۱-۱-۱-۱- جایگاه استاد محدّث در ادبیّات شیعی………… ۱۴۰
- ۴-۱-۱-۱-۱-۱-ارجاعدادنبهمنابعحدیثیبرایتکمیل و تقویت متن……..۱۴۵
- ۴-۱-۱-۱-۱-۲- ذکر کردن منبع و مرجع آیات و احادیث………….۱۴۶
- ۴-۱-۱-۱-۱-۳- بیان شأن نزول آیات قرآن……………..۱۴۷
- ۴-۱-۱-۱-۱-۴- اثبات جعلیبودن احادیث موضوعه………… ۱۴۸
- ۴-۱-۱-۱-۱-۵- اثبات متواتر بودن احادیث………..۱۵۰
- ۴-۱-۱-۱-۱-۶- پاسخدادن به تهمتها………………….۱۵۱
- ۴-۱-۱-۱-۱-۷- معرّفی فرقههای مخالف شیعه………۱۵۴
- ۴-۱-۱-۱-۱-۸- بیان وقایع تاریخی……….۱۵۵
- ۴-۱-۱-۱-۱-۹- ترجمة احوال خاندان شیعه……….۱۵۶
- ۴-۱-۱-۱-۱-۱۰- معرّفی راویان و ثقات أئمّه……………۱۵۸
- گفتار دوم…………………………۱۵۹
- ۴-۲- ۱- استاد محدّث ارموی و ادبیّات عربی………………..۱۵۹
- ۴-۲-۱-۱- زبان و ادبیّات عربی…………………..۱۵۹
- ۴-۲-۱-۱-۱- جایگاه استاد محدّث ارموی در ادبیّات عربی……۱۶۲
- ۴-۲-۱-۱-۱-۱- به کار بردن آیات قرآنی در متن……۱۶۷
- ۴-۲-۱-۱-۱-۲- به کار بردن احادیث در متن………۱۶۸
- ۴-۲-۱-۱-۱-۳- به کار بردن اصطلاحات عربی………۱۶۹
- ۴-۲-۱-۱-۱-۴- به کار بردن ضربالمثلهای عربی…..۱۶۹
- ۴-۲-۱-۱-۱-۵- به کار بردن اشعار عربی………۱۷۰
- ۴-۲-۱-۱-۱-۶- ذکر نکات صرفی………..۱۷۱
- ۴-۲-۱-۱-۱-۷- به کار بردن عبارات عربی………..۱۷۲
- ۴-۲-۱-۱-۱-۸- توضیح حواشی و تعلیقات و مقدّمهها به عربی………..۱۷۲
- ۴-۲-۱-۱-۱-۹- تمایل به اطنابگویی در توضیح مطالب………۱۷۳
- گفتار سوم………………۱۷۳
- ۴-۳- بررسی و تحلیل آثار استاد محدّث ارموی…………۱۷۳
- ۴-۳-۱- تفسیر…………………… ۱۷۴
- ۴-۳-۱-۱- تصحیح و انتشار «تفسیر گازر»………..۱۷۴
- ۴-۳-۱-۲- تصحیح و انتشار «تفسیر شریف لاهیجی»…………..۱۸۰
- ۴-۳-۲- حدیث………….۱۸۲
- ۴-۳-۲-۱- تصحیح و انتشار «المحاسن»………………۱۸۲
- ۴-۳-۲-۲- تصحیح و انتشار «شرح فارسی غررالحکم و دررالکلم»….۱۸۴
- ۴-۳-۲-۳- تصحیح و انتشار «شرح احادیث طینت»…………..۱۸۶
- ۴-۳-۲-۴- تصحیح و انتشار «شرح فارسی شهابالاخبار»………..۱۸۷
- ۴-۳-۲-۵- تصحیح و انتشار «الرّسالهالعلّیّه»…………..۱۹۰
- ۴-۳-۲-۶- تصحیح و انتشار «شرح مأةِ الکلمةِ»…………….۱۹۲
- ۴-۳-۲-۷- تصحیح و انتشار شرح عبدالوهّاب بر «مأة الکلمةِ»………..۱۹۵
- ۴-۳-۲-۸- تصحیح و انتشار «مطلوب کلّ طالب………..۱۹۵
- ۴-۳-۳- تاریخ و سیره……………….۱۹۷
- ۴-۳-۳-۱- تصحیح و انتشار «التّفضیل»…………….۱۹۷
- ۴-۳-۳-۲- تصحیح و انتشار «التّعریف بوجوب حقّالوالدین»………….۱۹۸
- ۴-۳-۳-۳- تصحیح و انتشار «آثارالوزراء»……………۱۹۸
- ۴-۳-۳-۴- تصحیح و انتشار «نسائمالاسحار من لطائمالاخبار…….۲۰۰
- ۴-۳-۳-۵- تصحیح و انتشار «فردوس»………….۲۰۳
- ۴-۳-۳-۶- تصحیح و انتشار «الغارات»………..۲۰۶
- ۴-۳-۳-۷- تصحیح و انتشار «الدّلائلالبرهانیّه»……………۲۱۰
- ۴-۳-۴- اخلاق و عرفان…………………..۲۱۱
- ۴-۳-۴-۱- تصحیح و انتشار أسرارالصّلوة……………۲۱۱
- ۴-۳-۴-۲- تصحیح و شرح «رسالة زادالسّالک»…………۲۱۲
- ۴-۳-۴-۳- تصحیح و انتشار «نجاتیه»…………..۲۱۵
- ۴-۳-۴-۴- تصحیح و انتشار «شش رسالة فارسی»……….۲۱۶
- ۴-۳-۴-۵- تصحیح و انتشار «شرح فارسی مصباحالشّریعه و مفتاحالحقیقه»………۲۱۷
- ۴-۳-۴-۶- تصحیح و انتشار «رسالة نیّت»………………..۲۱۸
- ۴-۳-۴-۷- تصحیح و انتشار «حکمت اسلام»……..۲۱۸
- ۴-۳-۵- رجال و تراجم و انساب……………۲۲۱
- ۴-۳-۵-۱- تألیف و انتشار «فیضالإله فی ترجمه قاضی نورالله»………..۲۲۱
- ۴-۳-۵-۲- استخراج و طبع فهرست کتاب «التّدوین فی ذکر اخبار قزوین»………۲۲۱
- ۴-۳-۵-۳- اهتمام و طبع «رجال ابن داوود»…………..۲۲۲
- ۴-۳-۵-۴- اهتمام و طبع «رجال ابن برقی»…………..۲۲۴
- ۴-۳-۵-۵- اهتمام و طبع «سه رساله در علم رجال»……….۲۲۵
- ۴-۳-۵-۶- اهتمام و طبع «الفصولالفخریّه»…………….۲۲۶
- ۴-۳-۶- عقائد و کلام……………۲۲۸
- ۴-۳-۶-۱- تصحیح و انتشار «میزانالملل»………….۲۲۸
- ۴-۳-۶-۲- تصحیح و انتشار «الصَّوارِمُالمُهرَقَه فی نَقدِ الصَّواعِقِالمُحرَقَه»…………..۲۲۹
- ۴-۳-۶-۳- تصحیح و انتشار «النّقض»…………….۲۳۱
- ۴ -۳-۶-۴- تصحیح و انتشار «مفتاحالتّحقیق»…………۲۵۲
- ۴-۳-۶-۵- تصحیح و انتشار «نِقَاوَةُالاصَابَه فیمَن أجمَعَت عَلَیهِالعِصَابَة»………۲۵۳
- ۴-۳-۶-۶- تصحیح و انتشار «الاصولالاصلیّه»………..۲۵۳
- ۴-۳-۶-۷- تصحیح و انتشار «الحقّالمبین»…………۲۵۴
- ۴-۳-۶-۸- تصحیح و انتشار «الایضاح»…….۲۵۴
- ۴-۳-۷- ادبیّات و شعر…………..۲۵۷
- ۴-۳-۷-۱- تصحیح و انتشار «دیوان الحاج میرزا أبوالفضلالطّهرانی»………..۲۵۷
- ۴-۳-۷-۲- تصحیح و انتشار «دیوان قوامی رازی»………….۲۵۹
- ۴-۳-۷-۳- تصحیح و انتشار «دیوان اشعار راوندی»……………………………………..۲۶۲
- فصل پنجم: نتیجه گیری……….۲۶۷-۲۶۵
- فهرست منابع……………..۲۸۷-۲۶۸
- کتابها……………….۲۶۸
- مقالات…………..۲۷۹
- پایگاههای اینترنتی……………۲۸۷
- پیوست ها………….۲۸۸
راهنمای خرید و دانلود فایل فروشگاه محصولات دانلودی دیجی لود
برای پرداخت، میتوانید از کلیه کارتهای عضو شتاب استفاده نمائید.
بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.
در صورت بروز هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا شکایت شما مورد بررسی قرار گیرد.
برای دانلود فایل روی دکمه خرید و دانلود کلیک نمایید
ديدگاه ها