پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

DOC
اصول حاکم بر سياست کيفري اسلام در شرايط قصاص : پایان نامه کارشناسی ارشد رشته حقوق جزا و جرم شناسی
doc
106 صفحه
پایان نامه کارشناسی ارشد
رشته حقوق-گرایش جزا و جرم شناسی
49000 تومان


رشته حقوق در میان داوطلبان رشته انسانی از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار است. تیم دیجی لود پایان نامه ای در مقطع کارشناسی ارشد با موضوع ” اصول حاکم بر سياست کيفري اسلام در شرايط قصاص ” برای شما عزیزان فراهم کرده است. همچنین شما می توانید در میان مجموعه کامل از پایان نامه های رشته حقوق که تیم دیجی لود گرداوری کرده است ، مناسب ترین پایان نامه را تهیه کنید و از آن به نحو احسن بهره مند شوید. برای راحتی شما دانشجویان گرامی ، پایان نامه ها در قالب ورد بوده و کاملا قابل ویرایش است.

 

چکیده اصول حاکم بر سياست کيفري اسلام در شرايط قصاص

قصاص در لغت به معناي پيروي كردن مي باشد و تعريف اصطلاحي آن نيز، از معناي لغوي برگرفته است. ماده ۱۴ قانون مجازات اسلامي بر اساس تعاريف فقهي و حقوقي، اينگونه قصاص را تعريف مي كند. قصاص كيفري است كه جاني به آن محكوم مي شود و بايد با جنايت او برابر باشد.

بررسي سوابق تاريخي جوامع بشري و اديان قبل از اسلام بيانگر اعمال مجازات قصاص در مقابل جرم قتل عمدي و ضرب و جرح عمدي مي باشد و تنها در ميان اديان قبل از اسلام، دين مسيح نيز پيروان خود را به عفو و گذشت توصيه مي نموده است.

نظام حقوقي ايران نيز كه قوانين آن برگرفته از منابع اسلامي مانند قران، روايات و اجماع و عقل مي باشد مجازات قصاص را براي قتل عمدي پيش بيني نموده است.

مطالعه هاي صورت گرفته پيرامون برخوردهاي پيشين جامعه عرب قبل از اسلام بيانگر اين است كه نحوه برخورد با قاتل برحسب قوي يا ضعيف بودن جاني يا تعلق وي به قبيله خاص متفاوت بوده و با ورود شريعت اسلام با وضع قصاص، تناسب بين جرم و مجازات را ايجاد و تفاوت هاي قبيله اي و جنسيتي و مانند آن از بين برده مي شود. از آنجايي كه هدف اسلام حفظ نظم و امنيت و حيات جامعه مي باشد براي تحقق اين هدف، بايستي موانع كافي جهت بازدارندگي از ارتكاب جرم قتل ايجاد مي نمود و اين همان تعيين مجازات قصاص در اسلام است در عين رويكرد شديد اسلام به مجازات قتل عمد، رويكرد تخفيفي نيز با شرايط خاصي نيز لحاظ شده كه همان توصيه به گذشت و عفو مي باشد.

با بررسي جوامعي كه مجازاتي غير از مجازات قصاص براي قتل عمد در نظر گرفته اند، مشاهده مي گردد همچنان ارتكاب به اين جرم در حال افزايش مي باشد.

با توجه به روحيه انتقام جويي انسانها، تنها راه فروكش نموده اين روحيه، برخورد متقابل مي باشد لذا اسلام در حين اينكه به مجرم توجه دارد به مجني عليه يا اولياء دم نيز توجه خاصي قائل است به طوريكه اجراي قصاص را منوط به تقاضاي اولياي دم يا مجني عليه نموده است و همچنين به آنان اين اختيار را داده تا در مقابل عفو و گذشت خود، ديه مطالبه نمايند و اين امر باعث مي شود كه مجازات قصاص با وجود شرايطي قابل تحقق و اجرا گردد و درباره شخص مجرم اجرا گردد و از حالت قبيله اي و جنگ و خونريزي و انتقام جويي و … خارج گردد.

در عين اينكه قصاص با تحقق شرايطي مانند هم كفر بوده، عاقل بودن جاني و مانند آن قابل اجرا مي باشد لذا هنگام اجراي قصاص نيز رعايت شرايطي مانند ممنوعيت از مثله كردن و جلوگيري از آزار و اذيت مجرم هنگام قصاص و مانند آن الزامي است.

و در پايان نيز عواملي كه در سياست كيفري اسلام موجب سقوط قصاص مي گردد و عفو و گذشت مجني عليه يا اولياي دم مي باشد كه به صورت مطالبه ديه يا گذشت (بلاعوض) يا مرگ جاني مي باشد. شايان ذكر است در مواردي اگر مجني عليه در حال فرار بميرد بايستي ديه از اموال وي پرداخت گردد و در صورتي كه كسي ايشان را فراري دهد و يا در حين فرار قاتل بميرد فراري دهنده بايستي ديه قتل عمدي را به اولياي دم بپردازد.

 اهداف تحقيق

قصاص يكي از مجازات‌هاي شرعي است و شايد بتوان گفت يكي از مصاديق اعدام مي‌باشد كه جنبة حق الناسي و شخصي بودن آن بر جنبة الهي و عمومي بودنش غلبه دارد و از آن جا كه بسياري از احكام آن تعبدي مي‌باشد، مورد انتقاد بعضي از حقوقدانان قرار گرفته است. هدف اصلي در اين تحقيق اين است كه به بررسي اصول سياست کيفري اسلام در شرايط قصاص بپردازيم تا بتوان مواد قانوني را براساس منابع شرعي با توجه به مسائل و اوضاع و احوال زمان تطبيق و بررسي كرد تا با بيان نكات مثبت و منفي در رويه هاي قضايي و استنباط قوانين مورد استفاده واقع شود.

و در ادامه، با مداقه در نظر آن دسته از صاحبنظران که معتقدند مي‌بايست همواره از نظر مشهور پيروي نمود، مباحثي راعنوان نمود که مي‌توان در بعضي از مواقع از نظر اقليت پيروي نمود يا با تلفيق نظرات و ايجاد يک رويه واحد حتي الامکان از برداشتهاي چندگانه جلوگيري نمود و يا حداقل کاست. در پايان براي رسيدن به اين امر، به مواردي چون جلوه‌هاي ترميمي قصاص، اصل تحديد کيفر و اصول حاکم بر قصاص در مقام اعمال و اجراي آن مي‌پردازيم.

 

سؤالات تحقيق

اصولاً در بررسي موضوع تحقيق، سئوالات زيادي مطرح مي شود كه بايد پاسخ داده شود اما سئوالات اصلي كه بايد مورد تجزيه و تحليل قرار گيرد و اين تحقيق درصدد پاسخ به آنهاست عبارتند از:

  1. اصول محوري سياست كيفري اسلام در مجازات قصاص كدام است؟
  2. در كيفر قصاص به منافع بزهكار بيشتر توجه گرديده يا منافع بزه ديده؟

 فهرست اصول حاکم بر سياست کيفري اسلام در شرايط قصاص

  • چكيده ۵
  • مقدمه: ۷
  • الف: بيان مسئله و علت انتخاب آن ۷
  • ب) اهداف تحقيق ۱۰
  • ج) سؤالات تحقيق ۱۱
  • د) فرضيات تحقيق: ۱۱
  • و) سازمان دهي تحقيق: ۱۲
  • فصل نخست: مفاهيم، پيشينه، مباني قصاص در گرايش کيفري اسلام ۱۴
  • مبحث نخست: مفهوم شناسي و سابقه تاريخي ۱۴
  • گفتار نخست: واژه‌شناسي ۱۴
  • الف) واژگان اصلي ۱۴
  1. قصاص ۱۵
  2. اصول ۱۷
  3. سياست کيفري ۱۸
  • ب) واژگان مهم و مرتبط ۲۰
  1. عدالت ترميمي ۲۰
  2. بزه ديده شناسي ۲۱
  • گفتار دوم: پيشينه تاريخي ۲۴
  • الف) دوران باستان ۲۴
  • ب) در دوران قبل از اسلام ۲۵
  • ج) در دوران اسلامي ۲۸
  • د) نظام حقوقي ايران: ۲۹
  • مبحث دوم: مباني قصاص ۳۰
  • گفتار نخست: مباني شرعي کيفر قصاص ۳۰
  • الف) آيات ۳۰
  • اصول حاکم بر سياست
  • ب) روايات ۳۵
  • ج) اجماع ۳۶
  • د) استلزامات عقلي ۳۷
  • گفتار دوم: مباني عرفي ۳۸
  • الف) استدلالات مخالفين ۳۸
  • ب) استدلالات موافقين ۴۰
  • فصل دوم: اصول حاكم در تشريح كيفر قصاص…………… ۴۳
  • مبحث نخست: لزوم رعايت اصل ترميمي بودن قصاص ۴۳
  • گفتار نخست: جلوه‌هاي ترميم قصاص ۴۳
  • الف) رويکرد ويژه شريعت اسلامي به مجرم قتل عمدي ۴۳
  • ب) رويکرد ويژه شريعت اسلامي در پذيرش پاسخ‌هاي جبراني ۴۶
  • ج) رويکرد ويژه شريعت اسلامي بر عفو و گذشت در قصاص ۴۷
  • گفتار دوم: جلوه‌هاي بزه ديده مداري در قصاص ۴۹
  • الف) فعال کردن نقش بزه ديده (پذيرش حق الناس  قصاص) ۴۹
  • ب) تاکيد بر ترميم مطالبات بزه ديده (پذيرش لزوم تشفي خاطر بزه ديده) ۵۲
  • مبحث دوم: پذيرش اصل تحديد کيفر قصاص ۵۵
  • گفتار نخست: تحديد قصاص به جرايم عليه تماميت جسماني ۵۵
  • گفتار دوم: لزوم رعايت اصول شخصي بودن و تناسب مجازات ۵۶
  • الف) اصل شخصي بودن مجازات ۵۷
  • ب) اصل تناسب مجازات در كيفر قصاص ۵۷
  • فصل سوم: اصول حاکم بر قصاص در مقام اعمال و اجراي آن ۶۲
  • مبحث نخست: لزوم رعايت همانندي و مماثلت ۶۲
  • گفتار نخست همانندي در قصاص ۶۲
  • الف) تأثير دين در کيفر قصاص ۶۳
  • ب) تأثير جنسيت در کيفر قصاص ۶۷
  • ج) تأثير جنون مقتول در کيفر قصاص ۷۵
  • گفتار دوم: مماثلت در قصاص ۷۸
  • الف) مفهوم مماثلت ۷۸
  • ب) ابعاد مماثلت ۷۹
  • گفتار سوم: لزوم اصل تسهيل در روش قصاص و ممنوعيت مثله کردن در آن ۸۱
  • الف) تشريح تسهيل در روش قصاص ۸۱
  • ب) ممنوعيت مثله کردن قتل ۸۲
  • مبحث دوم: تأثير پذيري قصاص از تأسيسات عفو ومرگ جاني ۸۴
  • نتيجه گيري و پيشنهادات: ۹۹
  • الف) نتيجه گيري ۹۹
  • ب) پيشنهادات ۱۰۱
  • منابع و مأخذ ۱۰۵

 

 

 

راهنمای خرید و دانلود فایل

برای پرداخت، از کلیه کارتهای عضو شتاب میتوانید استفاده نمائید.

بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.

در صورت بروز  هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما  پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا شکایت شما مورد بررسی قرار گیرد.

برای دانلود فایل روی دکمه خرید و دانلود  کلیک نمایید.



ads

مطالب مرتبط


ديدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده + 8 =