پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

DOC
اصول و روشهای مصاحبه : دانلود مقاله
doc
تعداد صفحات : 65
تحقیق و جزوات آموزشی
19000 تومان


تحقیق و مقاله ای  با فرمت WORD و در ۶۵ صفحه با موضوع اصول و روشهای مصاحبه نگارش شده است. در ادامه قسمت هایی از این تحقیق ارزشمند آمده است:

اصول و روشهای مصاحبه

مقدمه

مصاحبه در حال حاضر يكي از روشهاي مهم و قابل توجه براي دستيابي به اطلاعات است. از طريق مصاحبه مي‌توان اطلاعات منحصر به فرد تخصصي و مطالب جالب مستندي را كه به راحتي بدست نمي‌آيند، جمع آوري كنيد.

زماني كه مصاحبه مي‌كنيد مهارتهاي ارزشمندي را به مجموعه دانش خود بعنوان يك مصاحبه گر مي‌افزاييد كه مي‌تواند شما را در جهات مختلف راهنمايي كند. اگر در مصاحبه كردن تجربه نداريد، ممكن است اين كار به نظر شما اسرارآميز باشد يا احساس كنيد كه مصاحبه كردن تنها از افراد خاصي برمي‌آيد، اگرچه يك مصاحبه‌كننده خوب شدن به زمان و تلاش نياز دارد و تنها راه مؤثر، فراهم گرفتن مصاحبه تمرين است.

به هر حال شخصي كه مي‌خواهد مصاحبه‌گر باشد، بايد اصول و روشهای مصاحبه را به خوبي بداند و علاقمند به اين كار هم باشد، در اين صورت در كار خود موفق خواهد شد.

مصاحبه کردن و تخليه اطلاعات مصاحبه شونده از هر کس ساخته نيست، فرد مصاحبه گر بايد تخصص، اطلاعات و جذابيت خاص يک مصاحبه گر را داشته باشد تا بتواند به راحتي با فرد موردنظر صحبت و اطلاعات لازم را بگيردو اينکار مستلزم تخصص و تجربه است که بايد آن را بدست آورد.

مصاحبه چيست؟

مصاحبه مكالمه و گفتگو واژه هايي بسيار نزديك به هم هستند اما در حقيقت هر كدام تفاوت هايي در معنا و كاربرد با ديگري دارند. هر نوع صحبت ساده و بي اهميت بين دو يا چند نفر را مي توان مكالمه دانست كه احتمالاً هدف خاص و از پيش برنامه ريزي شده‌اي را نيز دنبال مي‌كند. البته مصاحبه نيز در اصل نوعي مكالمه است اما مکالمه حساب شده و دقيق كه در پي رسيدن به اهدافي از پيش تعيين شده مي‌باشد و داراي بار محتوايي قابل ملاحظه و اطلاعات تازه و مفيد است. گفتگو گاهي جلوتر از مصاحبه است و داراي فصلي خلاقانه مي‌باشد. در گفتگو مصاحبه‌كننده به جاي طرح سوالات مجزا از هم، شيوه‌اي يا تكنيكي و متصل را پيش مي‌گيرد و هر پاسخ مصاحبه‌شونده را مبناي سوال بعدي خود قرار مي‌دهد.

به هر حال با وجود تعاريف متعددي كه از مصاحبه وجود دارد، تعاريف زير ابعاد كاربردي فن مصاحبه را به خوبي مي‌نماياند:

  1. مصاحبه عبارتست از پرسيدن هدفمندانه از يك شخص يا اشخاص براي كسب اطلاعات و افكار فرد و خبر و … جهت رسيدن به واقعيت.
  2. مصاحبه يكي از انواع خبرگيري مستقيم است كه به وسيله آن عقايد و افكار،  بدست آوردن اطلاعات از افراد بدست مي آيد.
  3. مصاحبه يكي از شيوه‌هاي كسب خبر است كه به منظور بدست آوردن خبري خاص ما اطلاع از يك رويداد يا تحول در شرف وقوع يا ويژگي‌هاي يك حادثه و اتفاق و نيز آگاهي از نظرات شخصي يا گروهي ديگر كه مصاحبه شونده شناخت كافي در مورد آنها دارد، صورت مي‌گيرد.

به هر حال در تمامي تعاريف فوق چند عنصر مشترك و ضروري ديده مي‌شود «مصاحبه كننده»، «مصاحبه شونده» و «اخبار و اطلاعات خاص» عناصري هستند كه در تمامي مصاحبه‌ها وجود دارد.

اهداف مصاحبه

عمده ترين اهداف مصاحبه شامل ۳ مورد:

  1. جمع آوري اطلاعات.
  2.  آگاهي دادن و مطلع ساختن.
  3. تحريك و برانگيختن است.

هر مصاحبه به هر حال در جستجوي جمع آوري يك سري اطلاعات از افراد يا درباره فرد يا افرادي خاص است.

اصول و روشهای مصاحبه نه فقط براي بدست آوردن عقايد و نظرات اشخاص نسبت به خودشان مورد استقبال قرار مي‌گيرد، بلكه از اين طريق ممكن است نظرات ايشان را راجع به اعمال شخصي ديگر، دولت، قانون‌گذار، يك حزب و گروه سياسي، اجتماعي يا مذهبي و غير آن كه مورد توجه باشد، بدست آورد. اما منظور از تحريك و برانگيختني كه به عنوان سومين هدف مصاحبه ذكر شده ايجاد حساسيت فكري و نگرشي خاص نسبت به فرد مصاحبه شونده يا  موضوع خاص مصاحبه است به اين ترتيب احساس و توجه مخاطبين نسبت به موضوع با فرد مصاحبه شونده تحريك و برانگيخته مي‌شود.

مصاحبه‌كننده كيست؟

مصاحبه‌كننده بايد بتواند در هر وضعيت دشوار و غير عادي ارتباط خود را با مصاحبه شونده برقرار سازد. حجم اطلاع و ارتباط مصاحبه شونده را ارزيابي مي‌كند و فوراً در ذهن خود از اطلاعات و مجهولات چشم اندازي نو بيابد و تصميم بگيرد كه در هر لحظه چه سوالي را بايد مطرح كرد. ويژگي‌هايي چون عدم اعتماد به نفس، داشتن روحيه كارمندي، بي‌علاقگي به حرفه، ناتواني در مقابله با برخوردهاي ذهني، عقيدتي، سياسي و … هر يك مي‌تواند كم . بيش با درجات مختلف، مانع بزرگي در موفقيت مصاحبه شود.

انواع مصاحبه

مصاحبه با توجه به عناصر متعددي كه در پديده «ارتباط» وجود دارد، مي‌تواند انواع بي‌شماري داشته باشد. مصاحبه را مي‌توان از جنبه‌هاي مختلفي تقسيم‌بندي كرد كه اصلي‌ترين آنها به قرار زير است:

  • از نظر حلقه‌هاي ارتباطي.
  • از نظر نوع ارتباط.
  • از نظر محتوا.
  • از نظر هدف ارتباطي.
  • از نظر نقش مصاحبه‌كننده.
  • از نظر معني (مطالعه قبل از مصاحبه).

 

 

 

راهنمای خرید و دانلود فایل

برای پرداخت، از کلیه کارتهای عضو شتاب میتوانید استفاده نمائید.

بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.

در صورت بروز  هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما  پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا شکایت شما مورد بررسی قرار گیرد.

برای دانلود فابل روی دکمه خرید و دانلود  کلیک نمایید.



برچسب‌ها :
ads

مطالب مرتبط


ديدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 + نوزده =