پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

DOC
اصول کشورداری و سیاست خارجی هخامنشیان از کوروش تا داریوش اوّل :پایان نامه کارشناسی ارشد رشته تاریخ
doc
176 صفحه
پایان نامه کارشناسی ارشد
رشته تاریخ
29000 تومان


هر دانشجویی که در مقطع تحصیلات تکمیلی، که شامل دوره های کارشناسی ارشد و دکتری است، مشغول به تحصیل باشد، بعد از اینکه تمام واحد های درسی تعیین شده را گذراند، موظف است برای تمام کردن دورۀ خود رساله و یا پایان نامه ای بنویسد و طی مراسمی رسمی که از قبل برنامه ریزی شده است، از آن دفاع کند و نمرۀ قبولی بگیرد. نوشتن پایان نامه برای دانشجوی کارشناسی ارشد تقریباً اولین تجربۀ علمی و پژوهشی جدی و روشمند است و دانشجو با نوشتن پایان نامه در واقع راه را برای پژوهش های بعدی اش هموار می کند. همۀ ما می دانیم که نوشتن یک پایان نامۀ خوب و دفاع کردن از آن آرزو و خواستۀ قلبی هر دانشجویی است، ولی شرایط موجود سبب شده است که متاسفانه هر روز از تعداد پایان نامه های کم نقص و خوب و استاندارد کاسته شود. همان طور که می دانید پایان نامه یا رساله نوعی پژوهش دانشگاهی است و بنابراین باید از بیشتر قواعدی که در حوزۀ پژوهش ها و تحقیقات آکادمیک وجود دارد پیروی کند و بتواند پیام خود را به گونه ای که رسا، علمی، مستدل و منطقی باشد، به مخاطبانش برساند. در همین راستا ما سعی کردیم پایان نامه های کارشناسی ارشد برتر از دانشگاه های معتبر کشور را برای کمک در نگارش پایان نامه به شما معرفی نماییم . تیم پرتلاش دیجی لود این بار برای شما پایان نامه ای با موضوع “ اصول کشورداری و سیاست خارجی هخامنشیان از کوروش تا داریوش اوّل ” به ارمغان آورده است. امیدوراریم برای شما مفید بوده وو به شما در مسیر رشد و پیشرفت علمی کمک نماید. تیم دیجی لود برای شما دانشجویان عزیز مقطع کارشناسی ارشد رشته تاریخخ آرزوی توفیق روزافزون دارد.

 

چکیده اصول کشورداری و سیاست خارجی هخامنشیان از کوروش تا داریوش اوّل

علل موّفّقیّت و ظهور قدرتمندانه‏ی یک دولت و یا افول و عدم توفیق آن رابطه‏ ای مستقیم با نحوه‏ ی کشورداری و اجرای سیاست خارجی آن حکومت دارد. فلذا آشنایی با اسلوب‏های مختلف کشورداری و رعایت اصول این فنّ مهمّ و حیاتی توسّط حکومت‏های مختلف در گذشته و حال می‏تواند راهگشای خوبی برای تحقّق اهداف ملّی و منافع یک سرزمین یا دولت باشد، به ویژه اتّخاذ سیاست خارجی مناسب و منسجم که یکی از عوامل اصلی ثبات و دوام کشورها در صحنه‏ی بین‏المللی به شمار می‏رود. یکی از نمونه‏ های بارز این حکومت‏ها که بررسی چگونگی به قدرت رسیدن، اوج‏گیری و در نهایت افول آن نشانگر تأثیر انکارنشدنی نحوه‎‏ی کشورداری و اجرای سیاست خارجی آن است، امپراتوری بزرگ هخامنشی است. هخامنشیان دوّمین سلسله‏ ی پادشاهی ایران است که پس از زوال حکومت مادها، به وسیله‏ ی کوروش هخامنشی به سال ۵۵۰ ق.م بنیان‏گذاری شد و به مدّت ۲۲۰ سال به حیات خویش ادامه داد.

هخامنشیان در دوران اوّلیّه‏ ی سلطنت خود و به دست پادشاهان موفّق و کارآمدی چون کوروش و داریوش اوّل به دستاوردهای گران‏بهایی در ابعاد گوناگون دست یافتند و به ویژه اصول کشورداری و سیاست خارجی موفّق آن قابل تأمّل است. آن‏ها با پایه‏ گذاری اصل تسامح و مدارا با ملل مغلوب و همزیستی مسالمت‏ آمیز و احترام متقابل به ملل مختلف و ادیان و مذاهب گوناگون در عرصه‏ ی بین‏ المللی انقلابی بزرگ در سیاست به وجود آوردند و با طرز تفکّر منطقی و تشکیلات منظّم کشوری و لشکری خود یکی از شکوفاترین تمدّن‏های بشری را به جهان عرضه کردند. لذا در این نوشتار به اصول کشورداری و سیاست خارجی هخامنشیان در دوره‏ی حکمرانی کوروش، کمبوجیه و داریوش اوّل پرداخته شده است.

واژه‎های کلیدی: کشورداری، سیاست خارجی، هخامنشیان، کوروش، کمبوجیه، داریوش اوّل.

 

 اهداف تحقیق

الف) هدف کلّی:

  • آشنایی با اصول کشورداری و سیاست خارجی هخامنشیان از کوروش تا داریوش اوّل

ب) اهداف جزئی:

  • آشنایی با تعاریف و اصطلاحات کشورداری و سیاست خارجی
  • آشنایی با حکومت هخامنشیان
  • آشنایی با پادشاهان سلسله ‏ی هخامنشی
  • آشنایی با گوشه‏ هایی از تاریخ ایران پیش از اسلام
  • آشنایی با روابط سیاسی ایران در زمان حکومت هخامنشیان با اقوام و ملل مختلف همچون یونان

ج) هدف کاربردی:

علاوه بر دانشجویان رشته‏ ی تاریخ، دانشجویان و علاقه ‏مندان سایر رشته‏ ها همچون علوم سیاسی و جغرافیا و باستان‏شناسی و هنر نیز می‏توانند از نتایج این پژوهش بهره‏مند باشند.

بررسی منابع و مآخذ

منابع مورد استفاده در این پژوهش، در درجه‏ی اوّل عبارتند از: منابعی که می‏توان آن‏ها را منایع ایرانی (پارسی= هخامنشی) نامید که اغلب به صورت کتیبه‏ ها، لوحه‏ها، حجّاری‏ها و آثار و اشیای به‏جای مانده از دوران سلطنت هخامنشیان می‏باشد. امّا از آن‏جایی که این منابع حاوی اطّلاعات پراکنده و بیشتر شامل مطالب گزینشی در مورد شرح وقایع برجسته و اقدامات و فرمان‏های شاهان این دوره بوده و کمتر به سایر جنبه‏های مدنیّت از قبیل مسائل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و به ویژه سیاسی پرداخته‏اند، لذا کوشش شده است تا با استفاده از سایر منابع یونانی عهد باستان در جهت رفع خلاء موجود و جبران کاستی‏های ناشی از این مسأله اقدام گردد. در واقع؛ مهم‏ترین و اصلی‏ترین مشکلی که محقّقان و مورّخان، جهت مطالعه در تاریخ عصر «هخامنشی» با آن مواجه بوده‏اند، مسأله‏ی قلّت منابع مربوط به این دوره است. در ایران عصر هخامنشی هیچ‏گاه آثار و نوشته‏ هایی همانند آن چه مورّخان و نویسندگان یونان باستان از خود جای نهادند وجود نداشته و در این رابطه منابعی که بتوان بر اساس آن‏ها در مورد تاریخ این دوره به قضاوت پرداخت، بیشتر محدود به کتیبه ‏های، لوحه ‏ها، آثار معماری و مواردی از این قبیل است که در قرن‏های اخیر به وسیله‏ی محقّقان و باستان‏شناسان کشف گردیده و به جرگه‏ ی منابع این دوره پیوسته‏ اند.

می‏دانیم که برای بررسی و تحقیق در مورد تاریخ هر دوره‏ای، می‏بایست منابع و مدارکی در دست داشته باشیم تا بتوانیم طبق آن منابع و تحلیل و مقایسه‏ ی آن‏ها به نتایجی برسیم. منابع و مدارکی که در مورد این دوره از تاریخ کشور ما (یعنی تاریخ هخامنشیان) موجود است بیشتر، نوشته‏ های مورّخان یونانی و غربی می‏باشد که با توجّه به شرایط زمانی و مکانی تحت اختیار خود توانسته‏اند گوشه‏ هایی از حوادث و رویدادهای دنیای دوره‏ی هخامنشیان را برای ما توصیف کرده و از خود به یادگار بگذارند. اگر چه این مورّخین با سرزمین و تاریخ کشور ما بیگانه‏اند و در مطالب و نوشته‏ هایشان شکّ و تردید می‏باشد، لیکن این منابع از ارزش بالایی برخوردارند و اگر در مواقع لزوم از آن‏ها بهره‏ مند نشویم، جز کتیبه‏ ها و سنگ‏نوشته‏ های به جای مانده از آن دوران- که این کتیبه‏ ها و سنگ‏نوشته‏ ها نیز مطالب چندان کثیری در اختیار ما نمی‏گذارند- منابع دیگری وجود ندارد که بتوانیم جهت شناخت دوره‏ی هخامنشیان از آن‏ها استفاده نمائیم. فلذا با افزودن تألیفات مورّخان و نویسندگان یونان باستان و نیز آثاری که از میان ملل تحت فرمان هخامنشیان و در ارتباط با تاریخ این دوره باقی مانده می‏توان به نتایجی در ارتباط با مسایل اجتماعی، اوضاع سیاسی و اقتصادی این بخش از تاریخ ایران باستان دست یافت.

از میان منابع اصلی دوره‏ی هخامنشیان، در درجه‏ی اوّل می‏توان بر تاریخ هرودوت تکیه کرد که از حیث مطالب مندرج در آن و زمان نگارش آن در نوع خود بسیار ارزشمند و جالب می‏باشد. هرودوت اوّلین مورّخی در جهان باستان است که آثار قابل توجّهی از او به دست ما رسیده است. علاوه بر آن می‏توانیم به نوشته‏های شاعر یونانی آشیل (ایسخلیوس) اشاره کنیم که معاصر دروه‏ی هخامنشیان بوده و در نبرد سالامین شرکت داشته است و در تراژدی خود به نام پارس‏ها (ایرانیان) گوشه‏ هایی از این جنگ و تاریخ آن دوره را به صورت خیلی جزئی بیان کرده است؛ با این توضیح که این منبع مربوط به دوران پادشاهی خشایارشا بوده فلذا کاربردی برای موضوع پایان‏نامه‏ی ما که در خصوص کوروش و کمبوجیه و داریوش اوّل است، ندارد. از دیگر منابعی که موضوع مورد بحث آن دوره‏ی هخامنشیان می‏باشد و هم‏زمان با آن دوره یا مدّتی بعد از آن نگاشته شده است، کتاب زندگی‏نامه ‏های مقایسه شده یا حیات مردان نامی پلوتارک است که با بیان زندگی شخصیّت‏های معروف دوره‏ی باستان، مطالب مفیدی را در اختیار ما می‏گذارد. همچنین آثار گزنفون در مورد دوره‏ی هخامنشیان به ویژه کوروش‏نامه‏ی او است. این مورّخ فردی سیاسی بوده و در بیشتر جریانات و حوادث شرکت داشته و توانسته است مطالب بسیار مهم و قابل توجّهی در این خصوص ارائه نماید. از دیگر آثاری که می‏توان یاد کرد آثار مورّخانی مانند توسیدید، کتزیاس و دیودورسیسیلی می‏باشد که هر کدام به نوع خود دارای اهمّیّت بسزایی است و ما جهت بررسی و تحقیق در مورد تاریخ آن دوره ناگزیر به مطالعه‏ ی آن می‏باشیم. امّا مهم‏ترین منابعی که درباره‏ی کوروش هخامنشی و آغاز حکومت هخامنشیان و در واقع سقوط ماد در دست است نوشته‏ های هرودوت و کتزیاس و گزنفون است که البتّه معتبرترین آن‏ها همان تاریخ هرودوت است و دو اثر بعدی به ویژه تاریخ کتزیاس درجه‏ی اهمّیّت پایین‏تری دارند. کتزياس از خويشان بقراط (حکيمِ معروف) و پزشک بوده، در اواخر سده‏ی پنجم پیش از میلاد  حوالی سال ۴۱۵ ق.م.) در جستجوی کار به ايران رفته بوده و در زمان داريوش دوّم و دورانی از سلطنت اردشير دوّم در شوش پايتخت دوّم ايران می‏زيسته، يونانيان می‏گفته ‏اند که پزشک دربار ايران است. شايد هم پزشک عمومی در شوش بوده است. جز او نيز پزشکان مصری و يونانی در ايران خدمت می‏کردند. گزنفون او را می‏شناخته و در کتاب خويش (اناباسیس) از او نام برده و يادآور شده که وقتی کوروش به ايران لشکر کشيده کتزياس در شوش خدمت می‏کرده است. مورّخان بعدیِ يونان دو تأليف با نام‏های پرسیکا (تاريخ ايران) و اندیکا (تاریخ هند) را به کتزياس نسبت داده ‏اند که اصل آن از بين رفته و گزيده‏ هائی از آن توسّط برخی مؤلّفان يونانی – چون آريان و ديودور سیسیلی و فوتيوس و پلوتارک – به ما رسيده است. ترجمه ‏های اين روايت‏های پراکنده را يکی از تاريخ‏نگاران غربی در اواخر سده‏ی نوزده مسيحی گردآوری کرده و در کتابی با عنوان پراکنده ‏های پرسيکای کتزياس به زبان انگليسی انتشار داده است.

داستان‏هایی که تحت نام تاريخ ايران به کتزياس نسبت داده ‏اند خبر از آن می‏دهد که گوينده‏ ی اين داستان‏ها  هیچ‏گاه ايران را نديده بوده، نه دربار ايران و نه هخامنشيان را می‏شناخته، نه تاريخ ايران را خوانده يا شنيده بوده، و نه نسبت به فرهنگ و آداب و رسوم ايرانيان اطّلاعی داشته است. داستان‏هایی که تاريخ‏نگاران بعدی به او نسبت داده‏اند او را مردی دروغ‏ساز و ياوه‏باف نشان می‏دهد و به همین علّت به کتزیاس دروغین هم معروف شده است.  افسانه‏ای که گفته کوروش در جنگ با یک زن شاه در یک بیابانی کشته شد و جسدش نیز به دست نیامد، توسّط او ساخته شده بوده و به کلی بی‏اساس و پایه است. امّا اثر گزنفون معتبرتر است. کسانی که به نقش شخصیّت در تاریخ عقیده دارند برای نقش کوروش در سازندگی تاریخ اهمّیّت ویژه قائل‏اند. اندیشمندان سیاسی یونان که یک سده پس از کوروش در تلاش ارائه‏ی الگوی رهبری ایده‏آل بودند چهره‏ی رهبری نمونه و انسان ایده‏آل را در کوروش یافتند و تألیفات سیاسی و اجتماعی‏شان را کم و بیش با توجّه به الگوی کوروش بزرگ تنظیم کردند. در این زمینه گزنفون (شاگرد سقراط و دوست و هم‏فکر افلاطون) یک سده و اندی پس از کوروش کتاب کوروشنامه را نوشت که در  حقیقت یک ستایش‏نامه است. به نظر می‏رسد که گزنفون یک نسخه از سیره‏ی کوروش بزرگ را که در ایران نوشته شده بوده در دست داشته و کتابش را بر اساس آن نگاشته است و به نظر می‏رسد که بیشترش ترجمه باشد. او که از فیلسوفانِ یونانیِ شیفته‏ی کوروش است درباره‏ی رفتار کوروش با ملل مغلوب داستان‏های بسیاری آورده است. وی اصل هفتم کتاب آخر را به مرگ کوروش اختصاص داده است. او از بیماری و بستری شدن کوروش در کاخ شاهنشاهی خبر داده، و متن کامل وصیّت‏نامه‏ی کوروش را که به نظر می‏رسد ترجمه از متن ایرانی باشد نیز در این فصل آورده است، و یادآور شده که کوروش پس از آن که آخرین وصیّت‏هایش را که درباره‏ی نیکوکاری به انسان‏ها بود به پسران و اطرافیانش کرد، جان داد که معقول‏تر از افسانه‏ی عجیب و غریب کتزیاس است. و امّا گفتیم که معتبرترین منبع تاریخ‏نوشته‏ی هرودوت است. هرودوت در گردآوریِ گزارش رخدادها مهارت خاصّی داشته و دقّت بسیاری زیادی هم به خرج داده و گزارش‏ها را بی‏طرفانه نقل کرده است؛ ولی به داستان نیز علاقه‏ی وافر داشته و بسیاری از رخدادهای بزرگ تاریخی را به نحوی با داستان‏های مختلف –به ویژه با به میان آوردن پای یک زن – گره زده است. برای آشنایی بیشتر با منابع پارسی، در این جا به برخی از اصلی‏ترین منابع ایرانی عصر هخامنشی می‏پردازیم که شامل کتیبه ‏ها، نقوش برجسته، لوحه‏ ها، آثار معماری و ابزار و آلاتی است که در نتیجه ‏ی کاوش‏ باستان‏شناسی‏های سده ‏های اخیر در اختیار محقّقان و مورّخان قرار گرفته است. گر چه اطّلاعاتی که آثار مورد اشاره حاوی آن‏ها می‏باشند اغلب مربوط به گزارش‏هایی است که شاهنشاهان سلسله‏ی هخامنشی از اقدامات مهم خویش داده‏اند، امّا با دقّت در همین مضامین، نظیر تبارنامه‏ی شاهان، لشکرکشی‏های مهم، طرح‏های ساختمانی بزرگ و اشارات اندکی که در مورد رویدادهای تاریخی یا آداب و رسوم و آئین‏ها و اعتقادات و زندگی روزانه‏ی مردم عادی دارند می‏توان از آن‏ها در جهت بازسازی تاریخی که مورّخان گذشته با استفاده از منابع یونانی و غیر ایرانی از «شاهنشاهی هخامنشی» ارائه داده ‏اند پرداخت

. مهم‏ترین و مشهورترین این کتیبه ‏ها متعلّق به داریوش یکم (کبیر) می‏باشد. پادشاه مذکور که از دیدگاه مورّخان به عنوان معمار و احیاگر اصلی امپراتوری هخامنشی مطرح می‏باشد، در طول سلطنت طولانی‏اش، در جهت پیشرفت و گسترش کشور تحت فرمان خود به اقدامات و اصلاحات گسترده‏ایی در عرصه‏ های مختلف سیاسی و اقتصادی دست یازیده و به عنوان پادشاهی موفّق و کامیاب امر نمود تا شرح اقدامات بزرگ او به صورت کتیبه ‏های متعدّد به زبان‏های مختلف در دل کوه ‏ها حک شود. داریوش در این کتیبه پس از ذکر اصل و نسب و اثبات مشروعیّت خویش مبنی بر انتساب به خاندان هخامنشی، اظهار می‏دارد که چگونه مدّعیان و شورشیانی را که علیه سلطنت مشروع او به شورش برخاسته بودند، سرکوب نموده است. در این رابطه او ضمن ذکر نام شورشیان، شهرهایی را که این مدّعیان تاج و تخت در آ‏ن‏ها علم عصیان برافراشته‏اند را نیز نام برده است و در این زمینه اطّلاعات مفیدی در رابطه با اقوام متعدّد درون امپراتوری هخامنشی و نیز شهرهای مهمّی که در آن‏ها شورش صورت گرفته، به دست می‏دهد. همچنین یکی از موارد اهمّیّت کتیبه ‏ی مذکور این است که مطالب و گزارش‏های آن به جز در چند مورد اندک و جزئی با آن‏چه که هرودوت در کتاب «تواریخ» خویش آورده مطابقت می‏کند و این مسأله از دو جهت اهمّیّت می‏یابد. اوّل این که صدق ادّعای داریوش را درباره‏ی ارسال مطالب موجود در کتیبه‏ ی بیستون به نقاط مختلف امپراتوری به اثبات می‏رساند و در مرحله‏ی دوّم سندی است مبنی بر تأیید اظهارات هرودوت در مورد تاریخ هخامنشیان. داریوش در این کتیبه وقایع مربوط به دوران سلطنت خویش را به صورت مختصر ذکر کرده و در این زمینه بیشتر سعی نموده است تا مشروعیّت سلطنت خویش را برای جهانیان به اثبات برساند و به همین علّت به نظر می‏رسد که این کتیبه جنبه‏ی تبلیغی داشته و بیشتر توصیف شاهنشاه از خویشتن است. در این کتیبه‏ ها شاهنشاه اشاره به شورش یک کشور خاصّی یا به عملیّات و اقدامات شاهانه در زمان و مکان معیّنی نمی‏کند بلکه کتیبه‏ های او قصد دارند مداومت قدرت و تعالی فضیلت‏های شاهانه را مصوّر کنند. به طور کلّی کتیبه‏ های هخامنشی به سه زبان فارسی باستان، بابلی و عیلامی نوشته می‏شد و این نشان‏دهنده‏ی اوضاع فرهنگی و انسانی قلمرو هخامنشی در نواحی غربی و جنوبی ایران بود. البتّه کتیبه‏ های اندکی نیز به زبان‏های غیرپارسی یافت شده است؛ از جمله: کتیبه‏ی داریوش در مورد ترعه‏ی نیل به زبان مصری.

 

فهرست اصول کشورداری و سیاست خارجی هخامنشیان از کوروش تا داریوش اوّل

  • چکیده
  • مقدّمه
  • فصل اوّل: کلیّات تحقیق
  • ۱-۱ بیان مسأله
  • ۱-۲ اهداف تحقیق
  • ۱-۳ سؤالات تحقیق
  • ۱-۴ فرضیه‏های تحقیق
  • ۱-۵ پیشینه‏ی تحقیق
  • ۱-۶ بررسی منابع و مآخذ
  • ۱-۷ روش تحقیق .
  • فصل دوّم: مفاهیم نظری و نگاهی اجمالی به ظهور و سقوط سلسله‏ ی هخامنشیان
  • ۲-۱ اصول کشورداری
  • ۲-۱-۱ حکومت .
  • ۲-۱-۲ سياست مدن .
  • ۲-۱-۳ سیاست داخلی
  • ۲-۲ سیاست خارجی .
  • ۲-۲-۱ تعاریف و دیدگاه‏ها
  • ۲-۲-۲ سیاست خارجی: تاریخچه و تفاوت آن با روابط بین ­الملل .
  • ۲-۲-۳ اهداف سیاست خارجی
  • ۲-۲-۴ عوامل مؤثّر بر سیاست خارجی
  • ۲-۲-۵ عوامل سیاست‏گذاری خارجی
  • ۲-۲-۶ ابزارهای سیاست خارجی
  • ۲-۲-۷ اجرای سیاست خارجی و تفاوت آن با سیاست داخلی
  • ۲-۲-۸ سياست خارجي و قدرت ملّي .
  • ۲-۳ نگاهی اجمالی به ظهور و سقوط سلسله‏ ی هخامنشیان
  • ۲-۳-۱ خاستگاه هخامنشیان
  • ۲-۳-۲ نام و مدّت سلطنت پادشاهان هخامنشی
  • ۲-۳-۳ سقوط ماد به دست کوروش دوّم هخامنشی
  • ۲-۳-۴ کمبوجیه دوّم
  • ۲-۳-۵ کودتای گئوماتا یا بردیای دروغین
  • ۲-۳-۶ داریوش اوّل
  • ۲-۳-۷ از خشایارشا تا داریوش سوّم
  • فصل سوّم: بررسی و تحلیل
  • ‏۳-۱ اصول کشورداری و سیاست خارجی هخامنشیان در دوران کوروش .
  • ۳-۱-۱ اصول کشورداری کوروش
  • ۳-۱-۱-۱ رعایت اصل اوّل کشورداری توسّط کوروش
  • ۳-۱-۱-۲ رعایت عدالت و اصول کشورداری توسّط کوروش
  • ۳-۱-۱-۳ سیاست لشکری و نظامی کوروش در خدمت کشورداری .
  • ۳-۱-۱-۴ سیاست چندپایتختی
  • ۳-۱-۲ سیاست خارجی کوروش
  • ۳-۱-۲-۱ تصرّف ماد با تکیه بر سیاست سازش با بزرگان ماد
  • ۳-۱-۲-۲ سیاست جنگ و توسعه‏ی قلمرو حکومتی با تصاحب سه مرکز مهم از چهار قدرت بزرگ جهان آن زمان با تکیه بر تساهل و مدارا با ملل مغلوب
  • ۳-۱-۲-۳ سیاست تساهل دینی
  • ۳-۱-۲-۴ نقش دریاها در کشورداری و سیاست خارجی کوروش
  • ۳-۱-۲-۵ مرگ کوروش و ناتمام ماندن سیاست توسعه‏ ی قلمرو حکومتی .
  • ۳-۲ ‏اصول کشورداری و سیاست خارجی هخامنشیان در دوران کمبوجیه
  • ۳-۲-۱ اصول کشورداری کمبوجیه .
  • ۳-۲-۱-۱ پیش از حمله به مصر
  • ۳-۲-۱-۲ نقش خراج و مالیات به عنوان اصل اقتصادی کشورداری در دوران حکومت کمبوجیه .
  • ۳-۲-۲ سیاست خارجی کمبوجیه
  • ۳-۲-۲-۱ توسعه‏ طلبی و ادامه‏ی فتوحات کوروش
  • ۳-۲-۲-۲ تاکتیک تأسیس نیروی دریایی .
  • ۳-۲-۲-۳ سیاست‏های کمبوجیه در مصر و سیاست او در قبال کاهنان مصری
  • ۳-۲-۲-۴ سیاست‏های کمبوجیه پس از فتح مصر .
  • ۳-۳ ‏اصول کشورداری و سیاست خارجی هخامنشیان در دوران گئومات .
  • ۳-۳-۱ سیاست‏های داخلی و خارجی گئومات
  • ۳-۳-۲ حمایت از طبقات فرودست .
  • ۳-۴ ‏اصول کشورداری و سیاست خارجی هخامنشیان در دوران داریوش اوّل .
  • ۳-۴-۱ اصول کشورداری داریوش
  • ۳-۴-۱-۱ تشکیلات حکومتی و کشورداری داریوش .
  • ۳-۴-۱-۲ تقسیم قلمرو شاهنشاهی به چندین ساتراپ
  • ۳-۴-۱-۳ نظام ‏مندی مالیات
  • ۳-۴-۱-۳-۱عنوان‏های مالیات و خراج .
  • ۳-۴-۱-۳-۲ نظام خراجگذاری در دوران داریوش اوّل
  • ۳-۴-۱- ۳-۳ شیوه‏ی گردآوری مالیات‏ها
  • ۳-۴-۱-۳-۴ هدایا و خراج (اقوام هدیه ‏دهنده و خراج‏دهنده) .
  • ۳-۴-۱-۳-۵ نقش برجسته ‏ی هیأت‏های نمایندگی ملّت‏های امپراتوری در تخت جمشید
  • ۳-۴-۱-۴ ایجاد راه شاهی
  • ۳-۴-۱-۵ ایجاد لشکر جاویدان
  • ۳-۴-۱-۶ رعایت حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی توسّط داریوش
  • ۳-۴-۱-۶-۱ قانون‏گذاری
  • ۳-۴-۱-۶-۲ برپا کردن اقتصاد سالم .
  • ۳-۴-۱-۶-۳ توجّه ویژه به توسعه ‏ی کشاورزی
  • ۳-۴-۱-۶-۴ توجّه ویژه به حقوق مربوط به کار
  • ۳-۴-۱-۶-۴-۱ حقّ کار کردن
  • ۳-۴-۱-۶-۴-۲ حق تمتّع عادلانه و مساعد کار
  • ۳-۴-۱-۶-۴-۳ حقّ دریافت مزد و مزایای منصفانه
  • ۳-۴-۱-۷ سیاست چندپایتختی
  • ۳-۴-۲ سیاست خارجی داریوش
  • ۳-۴-۲-۱ مقابله با شورش‏ها و قیام‏ ولایات استقلال‏ طلب
  • ۳-۴-۲-۲ استقرار امنیّت و سازندگی
  • ۳-۴-۲-۳ سیاست جنگ و لشکرکشی‌ .
  • ۳-۴-۲-۴ سیاست خارجی داریوش نسبت به سرزمین‏های دیگر .
  • ۳-۴-۲-۴-۱ مصر
  • ۳-۴-۲-۴-۲ سکاها
  • ۳-۴-۲-۴-۳ یونان
  • ۳-۴-۲-۴-۴ اسپارت
  • ۳-۴-۲-۵ نقش دریاها و آبراهه ‏ها در سیاست خارجی داریوش
  • ۳-۴-۲-۵-۱ خلیج فارس و دریای عمان
  • ۳-۴-۲-۵-۲ مدیترانه و دریای سرخ
  • ۳-۴-۲-۵-۳ کانال سوئز
  • ۳-۴-۲-۶ سیاست دینی داریوش
  • ۳-۴-۳ تقسیم‏بندی تحوّلات دوران داریوش
  • فصل چهارم: نتیجه‏ گیری و پیشنهادات
  • ۴-۱ نتیجه‏ گیری
  • ۴-۲ پیشنهادات
  • فهرست منابع و مآخذ

 

 

راهنمای خرید و دانلود فایل

برای پرداخت، از کلیه کارتهای عضو شتاب میتوانید استفاده نمائید.

بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.

در صورت بروز  هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما  پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا شکایت شما مورد بررسی قرار گیرد.

برای دانلود فایل روی دکمه خرید و دانلود  کلیک نمایید.



برچسب‌ها :
ads

مطالب مرتبط


ديدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 − نه =