پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

DOC
امتیاز تنباکو در زمان ناصرالدین شاه: دانلود رایگان تحقیق رشته تاریخ
doc
تعداد صفحات: 13
تحقیق و جزوات آموزشی
رشته تاریخ
رایگان
0 تومان


تحقیق رشته تاریخ با فرمت WORD و در ۱۳ صفحه با موضوع امتیاز تنباکو در زمان ناصرالدین شاه نگارش شده است. در ادامه قسمت هایی از این تحقیق ارزشمند آمده است:

امتیاز تنباکو

يكي از امتيازاتيكه نتايج نامطلوب ببار آورد، امتياز تنباكو معروف به واقعه ي رژي بود. امتیاز تنباکو در زمان صدارت ميرزا علي اصغرخان امين السلطان و اندكي بعد از مسافرت سوم ناصرالدين شاه به فرنگستان باهتمام امين السلطان و براي مدت ۵۵ سال به يكي از اتباع امگليسي موسوم به ماژور تالبوت و شركاي او واگذار شد. به موجب اين امتياز، كمپاني رژي صاحب حق انحصاري تجارت تنباكوي اريان و حتي نظارت بر زراعت آن شناخته شد.

در تهران و نبريز بازارها بسته و تعطيل عمومي اعلام شد و سرانجام شاه و امين السلطان از بيم شورش مردم و اعلام جهاد علما، در شانزدهم جمادي الاولي ساتل ۱۳۰۹ رسماً امتیاز تنباکو را لغو كردند. شركت رژي بساط خود را از ايران برچيد و دولت مجبور شد غرمت مؤسسه ي مزبور را كه بالغ بر پانصد هزار ليره بود با بهره ي ۵% بپردازد.

در الغاي اين امتياز روسها مداخله داشتند و لغو آن سبب بروز كدورت در روابط شاه و امين السلطان با انگليسيها و تمايل آنان به سياست روس شد. از آنجا كه دولت ايران پول هنگفتي در بساط نداشت، مجبور شد مبلغ پانصد هزار ليره ي انگليسي از بانك شاهنشاهي وام بگيرد و بشركت رژي بپردازد و اين نخستين وامي بود كه دولت ايران از بيگانگان گرفت. بايد دانست كه آن ركود اقتصادي كه در شش سال آخر سلطنت ناصرالدين شاه در ايران پيدا شد و سرانجام منجر به پريشاني اتوضاع كشور گرديد، ناشي از اعطاي امتیاز تنباکو باين كمپاني بود.

اصلاحات دوره ناصري

نخستين خط تلگراف برقي ايران در سال ۱۲۷۴ بين قصر سلطنتي شاه و باغ لاله زار داير گرديد. سال بعد نيز به دستياري عليقلي ميرزاي اعتماد السلطنه خطي بين تهران و سلطانيه كشيده شد و در سال ۱۲۷۶ تا تبريز امتداد يافت. در همين سال انگليسيها براي تأمين ارتباط لندن با بمبئي در زمينة اتصال سيم تاگراف به اروپا اقدام كردند و در ۱۲۸۰ نيز امتياز خط بين خانقين و تهران و بوشهر را گرفتند و پس از اندك مدتي بيشتر ولايات ايران داراي خط تلگراف شد. اولين وزير تلگراف ايران مخبرالدوله بود.

ميرزاملكم خان ناظم الدوله

از نخستين كسانيكه در انتشار افكار آزاديخواهي در ميان مردم ايران موثر بودند، ميتوان سيد جمال الدين اسدآبادي معروف به افغاني و ميرزاملكم خان ناظم الدوله را نام برد. ملكم خان قبلاً سفارت ايران در رفانسه و انگلستان را بعهده داشت و چون بسبب دشمني با امين السلطان دستش از كارها دولتي كوتاه شده بود، روزنامه ي قانون را در لندن تأسيس كد و بنام طرفداري از قانون و تغيير وضع حكومت ايران، به ذكر مظالم حكومت استبدادي پرداخت و از آنجا كه سبك نگارشش ساده بود، نوشته هاي او در مردم آن روزگار تأثير فراوان داشت.

قانون اساسي

تدوين قانون اساسي در ابتدا با مشكلاتي روبرو شد؛ بدينمعني كه علما سعي داشتند قانون را بنفع خود تنظيم كنند، آزاديخواهان واقعي مي خواستند قدرت ملي را از آن خود سازند و درباريان مايل بودند كه قدرت در وجود شاه متمركز شود و مجلس بصورت يك هيأت مشورتي درآيد. سرانجام آزاديخواهان پيروز شده قانون مزبور را در ۵۱ اصل تنظيم كردند. روز يكشنبه ۱۴ ذي قعده قانون اساسي بامضاي شاه رسيد، و محمدعلي ميرزا نيز كه در آنموقع بسبب كسالت پدرش در تهران ميزيست، به پيروي از پدر خود آن را امضاء كرد.

 

 

راهنمای خرید و دانلود فایل

برای پرداخت، از کلیه کارتهای عضو شتاب میتوانید استفاده نمائید.

بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.

در صورت بروز  هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما  پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا شکایت شما مورد بررسی قرار گیرد.

برای دانلود فابل روی دکمه خرید و دانلود  کلیک نمایید.



برچسب‌ها :
ads

مطالب مرتبط


ديدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × یک =