پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

DOC
انسان در جهان بینی اسلامی : دانلود مقاله تحقیقاتی
doc
تعداد صفحات : 19
تحقیق و جزوات آموزشی
19000 تومان


این تحقیق با فرمت WORD و در ۱۹ صفحه با موضوع انسان در جهان بینی اسلامی نگارش شده است. در ادامه قسمت هایی از این تحقیق ارزشمند آمده است:

انسان در جهان بینی اسلامی

مقدمه

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدالله الذی انزل علی عبده الکتاب و لم یجعل له عوجاً. قیما لینذر بأساً شدیداً من لدنه و یبشرالمومنین الذین یعلمون الصالحات آن لهم اجراً حسناً.

قرآن؟!

نزول قرآن از عالن اعلای قدرت، ظهور آن در حلیه عباراتی برتر از بلاغت، و تاثیر حکیمانه آن در هدایت، بسی شگفت انگیز و خیره کننده  است؟! کتابی که پرتو هدایت آن زوایای روح و فکر و نفسیات و روابط حدود و حقوق خلق را با یکدیگر و همه را با خالق و اعمال را با نتایج روشن ساخت و نفوس را روبصلاح و اصلاح بپیش برد و استعدادهای خفته را بیدار کرد و بجنبش آورد، همراه اصلاح نفوس و بکار افتادن استعدادها خیرات طبیعت را جاری و در دسترس همه قرار داد، اندیشه ها را فرا آورد، جلوی دیدها را باز کرد. شعله هائی از ایمان در دلها برافروخت، تاریکی اوهام و وحشت ها و کینه ها را از میان برد.

با تعالین و مقررات این کتاب افراط در تمایلات معنوی و مادی و کشش و تضاد میان خواستهای روحی و غرائز جسمی در نفوس حاملین این رسالت و عاملین باین شریعت از میان رفت، و با توجه به انگیزه های واپس زده و انجام درخواستهای مشروع به تهذیب خلق و تکمیل نفس و تحکیم عقل پرداختند، و فاصله میان دیرنشینان و واپس زده های چشم از دنیا پوشیده، و دنیا پرستان چشم بمال و شهوات دوخته را برداشتند و چشمهائی را به دیدن ارتباط و تلازم ماده و معنا و دنیا و آخرت گشودند و در صراط مستقیم عمران دنیا  و پیشرفت بسوی عقبی به راه افتادند، و نا هم آهنگی میان جسم و جان را از میان برداشتند.

انسان در جهان بینی اسلامی

انسان در جهان بینی اسلامی داستان شگفت دارد، انسان اسلام تنها یک حیوان مستقیم القامه که ناختی پهن دارد و با دو پا راه می رود و سخن می گوید نیست. این موجود از نظر قرآن ژرفتر و مرموزتر  از اینست که بتوان آن را با این چند کلمه تعریف کرد.

قرآن، انسان را مدحها و ستایشها کرده و هم مذمتها و نکوهشها نمده است، عالیترین مدها و بزرگترین مذمتهای قرآن در باره انسان است، او را از اسمان و زمین، و از فرشته برتر و در همان حال از دیو و چارپایان پست تر شمرده است. از نظر قرآن، انسان موجودی است که توانائی دارد جهانرا مسخر خویش سازد و فرشتگانرا به خدمت خویش بگمارد و هم مس تواند به (سافل السافلین) سقوط کند.

ارزشهای انسان

۱- انسان خلیفة خدا در زمین است.

(روزی که خواست او را بیافریند ارادة خویش را به فرشتگان اعلام کرد. آنها گفتند: آیا موجودی می آفرینی که در زمین تباهی خواهد کرد و خون خواهد ریخت؟ او گفت: من چیزی می دانم که شما نمی دانید)

(اوست که شما انسانها را جانشینهای خود در زمین قرار داده تا شما را در مورد سرمایه هائی که داده است در معرض آزمایش قرار دهد.)

۲- ظرفیت علمی انسان بزرگترین ظرفیتهائی است که یک مخلوق ممکن است داشته باشد.

(تمام اسماء را به آدم آموخت (او را به همه حقایق آشنا ساخت) آنگاه از فرشتگان (موجودات ملکوتی) پرسید نامهای اینها را بگوئی چیست؟ گفتند ما جز آنچه تو مستقیما به ما آموخته ای نمی دانیم (آنچه را تو مستقیما به ما نیاموخته باشی ما از راه کسب نتوانیم آموخت) خدا به آدم گفت: ای آدم به اینها بیاموز و اینها را آگاهی ده، همینکه آدم فرشتگان را آموزانید و آگاهی داد، خدا به فرشتگان گفت: نگفتم که من از نهانهای آسمانها و زمین آگاهم (می دانم چیزی را که حتما نمی دانید) و هم می دانم آنچه را شما اظهار می کنید و آنچه را پنهان می دارید.)

۳- او فطرتی خدا اشنا دارد، به خدای خویش در عمق وجدان خویش آگاهی دارد، همه انکارها و تردیدها، بیماریها و انحرافهائی است از سرشت اصلی انسان.

(هوز که فرزندان آدم در پشت پدران خویش بوده (و هستند و خواهند بود) خداوند (با زبان آفرینش) آنها را بر وجود خودش گواه گرفت و آنها گواهی دادند.»

 

 

 

 

راهنمای خرید و دانلود فایل

برای پرداخت، از کلیه کارتهای عضو شتاب میتوانید استفاده نمائید.

بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.

در صورت بروز  هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما  پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا شکایت شما مورد بررسی قرار گیرد.

برای دانلود فابل روی دکمه خرید و دانلود  کلیک نمایید.



برچسب‌ها :
ads

مطالب مرتبط


    ديدگاه ها


    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    پنج × 5 =