پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

DOC
پایان نامه مقايسه و بررسی محورهای زبان و انديشه در آثار منيرو روانی پور و بيژن نجدی
doc
تعداد صفحات : 222
پایان نامه کارشناسی ارشد
رشته زبان و ادبیات فارسی
29000 تومان


هر دانشجویی در مقطع تحصیلات تکمیلی، که شامل دوره های کارشناسی ارشد و دکتری است، مشغول به تحصیل باشد، بعد از اینکه تمام واحد های درسی تعیین شده را گذراند، موظف است برای تمام کردن دورۀ خود رساله و یا پایان نامه ای بنویسد و طی مراسمی رسمی که از قبل برنامه ریزی شده است، از آن دفاع کند و نمرۀ قبولی بگیرد. نوشتن پایان نامه برای دانشجوی کارشناسی ارشد تقریباً اولین تجربۀ علمی و پژوهشی جدی و روشمند است و دانشجو با نوشتن پایان نامه در واقع راه را برای پژوهش های بعدی اش هموار می کند. همان طور که می دانید پایان نامه یا رساله نوعی پژوهش دانشگاهی است و بنابراین باید از بیشتر قواعدی که در حوزۀ پژوهش ها و تحقیقات آکادمیک وجود دارد پیروی کند و بتواند پیام خود را به گونه ای که رسا، علمی، مستدل و منطقی باشد، به مخاطبانش برساند. پايان‌ نامه جهت اخذ درجه كارشناسي ارشد زبان و ادبيات فارسي با عنوان مقايسه و بررسی محورهای زبان و انديشه در آثار منيرو روانی پور و بيژن نجدی در ۲۲۲ صفحه با فرمت Word  نگارش شده است .

قسمتهایی از پایان نامه محورهای زبان و انديشه در آثار منيرو روانی پور و بيژن نجدی :

چکيده:

ادبيات آيينه تمام نماي زندگي اجتماعي، روحيات و احساسات مردم روزگار و اوضاع حاکم بر آن است. انسان هنرمند از رويدادهاي پيرامون خود تاثير مي­پذيرد و بازتاب تأثيرات خود را از آنچه بر او گذشته است، در اثر هنري خود بازمي­نمايد.

يکي از مهمترين مسائلي که امروزه در بررسي ادبيات از اهميت ويژه برخوردار است. چگونگي بازتاب مسائل انديشگي جهان معاصر در ادبيات است.

در اين ميان نمي­توان از تأثير جامعه، محيط و جنسيت بر نوع انديشگي آفرينندگان آثار ادبي غافل بود. نويسنده در هرکجا که زندگي کند علاوه بر عناصر و عوامل مختلف مطمئناً شرايط محيطي و اقليمي و جنسيت بر مباني انديشگي و زبان او نيز تأثير­گذار است.

منيرو رواني­پور نويسنده جنوبي است که نتوانسته خود را از تاثير اقليم و جنسيت برکنار دارد. آثار او در جهت کشف هويت زنان و دفاع از حقوق آنان با تاثيري پذيري از فرهنگ بومي به نگارش درآمده است. بيژن نجدي شاعر و نويسنده شمالي با بهره­گيري از محيط شمال و رويدادهاي جهان معاصر و تاثير­پذيري از زبان شعر، داستان­هايي شعرگونه به نگارش درآورده است.

اين پايان نامه، پژوهشي است درباره انديشه و زبان اين دو نويسنده و تأثير جنسيت و جامعه بر مباني انديشگي و زبان آنها و همچنين تأثيري که اقليم و محيط زندگي بر زبان و انديشه آنان گذاشته است.

کليدواژه: ادبيات داستاني، اقليم، جنسيت، جهان معاصر، رواني­پور، بيژن نجدي،محورهای زبان و انديشه

 

اهداف اصلي طرح:

اهداف اصلي اين پايان نامه شناخت و معرفي منيرو رواني­پور به عنوان نويسنده جنوبي است که آثارش را با تأثير­پذيري فرهنگ بومي، جنسيت و تحولات دهه ۶۰ به نگارش درآورده است. همچنين معرفي بيژن نجدي نويسنده و شاعر شمالي كه مي­توانست جريان­ساز باشد و شناخت و معرفي مباني فكري و سير انديشگي و ساختار زباني هر دو نويسنده و مقايسه و بررسي آثار آنان و همچنين شناخت ومعرفي دو نويسنده از لحاظ موقعيت جغرافيايي و تاثيري كه  اقليم بر مباني فكري و ساختار زباني آنان داشته است.

 

ارائه فرضيات :

۱٫جريان فكري وسير انديشگي هر دو نويسنده از اوضاع اجتماعي آنان اثر پذيرفته است.

  1. جنسيت مي تواند عامل اثر گذار بر مضامين فكري و نوع زبان هر دو نويسنده باشد.

۳٫اقليم ومحيط زندگي هردو نويسنده بر مضامين فكري وساختار زباني آنان اثر گذار بوده است.

 

روش کار:

روش اجراي اين پايان نامه به صورت توصيفي و تحليلي در فضاي كتابخانه­اي انجام شده است. در ابتدا منابع اصلي و مورد نياز از جمله كتابهاي زبانشناسي، ادبيات و همچنين آثار منيرو ­رواني­پور و بيژن نجدي جمع آوري و مورد مطالعه قرار گرفت که البته پژوهش در اين قسمت  به دليل کميابي کتا­بهاي خانم رواني­پور و تجديد چاپ نشدن بعضي از آثار با مشکلات زيادي مواجه شد. در مرحله بعد از اين منابع فيش برداري شد،در ادامه مطالب فيش برداري شده طبقه بندي و زير نظر استاد راهنما و مشاور پايان نامه بر اساس اولويت، عنوان بندي گرديد و پس از تجزيه وتحليل تدوين گرديد. در اين پايان­نامه علاوه بر منابع اصلي ذكر شده مجلات وسايتهاي مربوطه و پايان نامه­هاي كه در ارتباط با موضوع پايان­نامه بود و همچنين نقد و بررسي‌هايي كه بر آثار داستاني مشابه انجام شده بود به عنوان روش كار  مورد استفاده قرارگرفت.

 

فهرست مطالب و صفحات پایان نامه مقايسه و بررسی محورهای زبان و انديشه در آثار منيرو روانی پور و بيژن نجدی:     

  • فصل اول:

  • ۱-۱ مقدمه————– ۶
  • ۱-۲ اهداف اصلي طرح————– ۹
  • ۱-۳- ارايه فرضيات————— ۹
  • ۱-۴- پيشينه تحقيق و بررسي منابع——— ۹
  • ۱-۵- روش كار———- ۱۱

 

  • فصل دوم

  • ۲-۱- پيشينه داستان نويسي ———– ۱۲
  • ۲-۱-۱-ادبيات داستاني————— ۱۳
  • ۲-۱-۲-رمان————۱۴
  • ۲-۱-۳-داستان کوتاه————- ۱۵
  • ۲-۲- موضوع ——————— ۱۷
  • ۲-۲-۱- درونمايه —————-۱۷
  • ۲-۲-۲- انديشه———————۱۷
  • ۲- ۳- لحن—————— ۱۸
  • ۲-۴- سبک—————-۱۹

 

  • فصل سوم

  • ۳-۱- زندگي و آثار منيرو رواني­پور———– ۲۰
  • ۳-۲- انديشه‌ها و مضامين اجتماعي و رواني (روان‌شناختي)—————– ۲۲
  • ۳-۲-۱-انديشه زنان—————– ۲۲
  • ۳-۲-۱-۱- سيماي مرد————— ۲۴
  • ۳-۲-۱-۲- زنان روشنفکر————- ۲۸
  • ۳-۲-۱-۲-۱- طرد شدن زنان از خانواده———— ۲۹
  • ۳-۲-۱-۲-۲-نفرت از زندگي اشرافي ———- ۳۰
  • ۳-۲-۱-۲-۳- کار و نوشتن———— ۳۱
  • ۳-۲-۱-۲-۴-نداشتن خانه و سرپناه———– ۳۳
  • ۳-۲-۱-۲-۵- تنهايي————- ۳۴
  • ۳-۲-۱-۳- زنان و خانواده———— ۳۴
  • ۳-۲-۱-۴- فرزند و وابستگي به فرزند———– ۳۶
  • ۳-۲-۱-۵- انتظار————— ۳۹
  • ۳-۲-۱-۶- ازدواج————- ۴۲
  • ۳-۲-۱-۶-۱- ازدواج نامتناسب و اجباري- ————– ۴۲
  • ۳-۲-۱-۶-۲- ازدواج پاک و متناسب———— ۴۳
  • ۳-۲-۱-۶-۳- ازدواج آزاد—————- ۴۵
  • ۳-۲-۱-۷- زنان و پيري————- ۴۶
  • ۳-۲-۱-۸-آموزش و يادگيري————- ۴۶
  • ۳-۲-۱-۹- انديشه فمينيستي————- ۴۷
  • ۳-۲-۲- انديشه ناتوراليستي—————– ۵۳
  • ۳-۲-۳- فقر————– ۵۵
  • ۳-۲-۴- فساد————- ۵۷
  • ۳-۲-۵- کشف نفت————- ۵۸
  • ۳-۲-۶-کمبود امکانات آموزشي———– ۵۸
  • ۳-۲-۷- قاچاق———- ۵۹
  • ۳-۲-۸- مهاجرت————- ۵۹
  • ۳-۲-۹- تقابل سنت و مدرنيته————— ۵۹
  • ۳-۲-۹- ۱- طبيعت گرايي(عشق به طبيعت)———— ۶۰
  • ۳-۲-۱۰- عشق————- ۶۲
  • ۳-۲-۱۰-۱-عشق زميني—————۶۲
  • ۳-۲-۱۰-۱-۱- عشق و عصمت——— ۶۳
  • ۳-۲-۱۰-۱-۲ -عشق و عقل———– ۶۴
  • ۳-۲-۱۰-۱-۳- عشق يک نياز———– ۶۵
  • ۳-۲-۱۰-۲- عشق آسماني————— ۶۷
  • ۳-۲-۱۰-۳- عشق به وطن(نوستالژي وطن)———– ۷۰
  • ۳-۲-۱۱- جبرگرايي————– ۷۲
  • ۳-۲-۱۱-۱-جبر تقدير(تقديرگرايي)————- ۷۲
  • ۳-۲-۱۱-۲- جبر محيط————- ۷۳
  • ۳-۲-۱۱-۳- جبر سنت­ها————- ۷۴
  • ۳-۲-۱۲- زندگي—————— ۷۵
  • ۳-۲-۱۳- مرگ————–  ۷۶
  • ۳-۲-۱۳-۱- مرگ پذيري————— ۷۷
  • ۳-۲-۱۳-۲- مرگ گريزي———– ۷۸
  • ۳-۲-۱۳-۳- تناقض­هاي زندگي و زلالي مرگ————– ۸۱
  • ۳-۲-۱۳-۴- انديشه پس از مرگ————– ۸۲
  • ۳-۲-۱۴- انسان شناسي —————  ۸۲
  • ۳-۳- انديشه سياسي—————– ۸۴
  • ۳-۳-۱- ياغي(مبارزان با استعمارگران)———— ۸۴
  • ۳-۳-۲- حزب توده————- ۸۹
  • ۳-۳-۳- درگيري­هاي سياسي————– ۹۴
  • ۳-۳-۴- مسائل سياسي دهه ۷۰————— ۹۷
  • ۳-۳-۵- سياست و فرهنگ———–۹۹
  • ۳-۳-۶- انديشه جنگ———۱۰۱
  • ۳-۴- انديشه فرهنگي و اعتقادي—————- ۱۰۸
  • ۳-۴-۱-پيشگويي و طالع بيني————- ۱۰۸
  • ۳-۴-۲- اعتقاد به موجودات وهمي و خيالي———- ۱۱۰
  • ۳-۴-۲-۱- يال———— ۱۱۰
  • ۳-۴-۲-۲- اجنه————– ۱۱۰
  • ۳-۴-۲-۳- بچه برو————— ۱۱۱
  • ۳-۴-۲-۴-غولک—————— ۱۱۲
  • ۳-۴-۲-۵- آبي—————– ۱۱۲
  • ۳-۴-۲-۶-اهل غرق———— ۱۱۳
  • ۳-۴-۲-۷-بوسلمه————— ۱۱۳
  • ۳-۴-۲-۸- دي زنگرو————– ۱۱۴
  • ۳-۴-۳- آداب و رسوم—————- ۱۱۵
  • ۳-۴-۳-۱- مراسم باران خواهي ————– ۱۱۵
  • ۳-۴-۳-۲- عزاداري————— ۱۱۶
  • ۳-۴-۳-۳- کِل زدن——– ۱۱۶
  • ۳-۴-۴- باورهاي خرافي——– ۱۱۸
  • ۳-۴-۵- انديشه مذهبي———– ۱۲۱
  • ۳-۵- زبان——– ۱۲۶
  • ۳-۵-۱-کاربرد زبان بومي————- ۱۲۶
  • ۳-۵-۱-۱- واژگان ——–  ۱۲۷
  • ۳-۵-۱-۲- فعل هاي بومي———- ۱۲۹
  • ۳-۵-۱-۳- مکان هاي بومي———— ۱۳۱
  • ۳-۵-۱-۴-تشبيه بومي————- ۱۳۱
  • ۳-۵-۲- لحن ———-  ۱۳۲
  • ۳-۵-۳- سبک————– ۱۳۲
  • ۳-۵-۴-تاثير پذيري از بينش زنانه————- ۱۳۳
  • ۳-۵-۵-کاربرد صفت————— ۱۳۳
  • ۳-۵-۵-۱-دادن صفت انساني به اشياء———— ۱۳۳
  • ۳-۵-۵-۲- بسامد بالاي برخي صفات————- ۱۳۴
  • ۳-۵-۶- نثر شاعرانه———— ۱۳۴
  • ۳-۵-۶-۱- ايجاز———– ۱۳۵
  • ۳-۵-۶-۲- تقديم صفت بر موصوف————– ۱۳۵
  • ۳-۵-۶-۳- درهم ريختگي اجزاي جمله———– ۱۳۵
  • ۳-۵-۶-۴- حذف فعل———– ۱۳۵
  • ۳-۵-۷- فاعل قرار دادن اشياء——— ۱۳۶
  • ۳-۵-۸- توصيف————- ۱۳۶
  • ۳-۵-۸-۱- فضا سازي براي بيان انديشه———— ۱۳۶
  • ۳-۵-۸-۲- توصيف طبيعت———— ۱۳۸
  • ۳-۵-۸-۳- توصيف شخصيت————- ۱۳۹
  • ۳-۵-۹- ويژگي زبان زنانه———– ۱۳۹

 

  • فصل چهارم

  • ۴-۱- زندگي و آثار بيژن نجدي————  ۱۴۱
  • ۴-۲- انديشه‌هاي سياسي————- ۱۴۳
  • ۴-۲- ۱- قيام جنگل——— ۱۴۴
  • ۴-۲-۲- حزب توده———- ۱۴۷
  • ۴-۲-۳- حادثه پاسگاه سياهکل———— ۱۵۱
  • ۴-۲-۴-آشوب هاي اوايل انقلاب——— ۱۵۱
  • ۴-۲-۴-۱- کودتاي ۲۸ مرداد——— ۱۵۲
  • ۴-۲-۴-۲- ناامني فضاي سياسي—————- ۱۵۲
  • ۴-۲-۴-۳- زندان و زندانيان سياسي————- ۱۵۴
  • ۴-۲-۴-۴- ترور سياسي————– ۱۵۷
  • ۴-۲-۴-۵- سرخوردگي سياسي————— ۱۵۸
  • ۴-۲-۵- نفت—————— ۱۵۹
  • ۴-۲-۶- جنگ————– ۱۵۹
  • ۴-۳- انديشه اجتماعي و روانشناختي———— ۱۶۲
  • ۴-۳-۱- تقابل سنت و مدرنيته———— ۱۶۲
  • ۴-۳-۲- از خود بيگانگي و تنهايي انسان معاصر——– ۱۶۳
  • ۴-۳-۳- نگرش ناتوراليستي———— ۱۶۵
  • ۴-۳-۴- انسان—————– ۱۶۶
  • ۴-۳-۴-۱- جبرگرايي————— ۱۶۶
  • ۴-۳-۴-۲- تنهايي و انتظار———- ۱۶۷
  • ۴-۳-۴-۳- يأس و اندوه————- ۱۶۸
  • ۴-۳-۵-آزادي—————- ۱۶۹
  • ۴-۳-۶- مرگ———– ۱۷۰
  • ۴-۳-۷-زن————– ۱۷۴
  • ۴-۳-۷-۱-زن معمولي—————— ۱۷۴
  • ۴-۳-۷-۲-مادر—————- ۱۷۷
  • ۴-۳-۸- عشق———— ۱۸۰
  • ۴-۳-۹- آنيما————- ۱۸۱
  • ۴-۳-۹-۱- آنيما و مادر————– ۱۸۱
  • ۴-۳-۹-۲- آنيما و آب————– ۱۸۲
  • ۴-۳-۹-۳- آنيما و تجلي در اندام———- ۱۸۳
  • ۴-۳-۱۰- پيري——– ۱۸۳
  • ۴-۳-۱۱- بلوغ————– ۱۸۴
  • ۴-۳-۱۲- فقر و ناتواني———– ۱۸۵
  • ۴-۳-۱۳- زندگي————— ۱۸۷
  • ۴-۳-۱۴- طبيعت گرايي———- ۱۸۸
  • ۴-۴- انديشه فرهنگي و اعتقادي———– ۱۸۸
  • ۴-۴-۱- مذهب————– ۱۸۸
  • ۴-۴-۱-۱- زنان و مذهب——– ۱۸۹
  • ۴-۴-۲- آداب و رسوم و باورهاي بومي———– ۱۸۹
  • ۴-۵- زبان ————  ۱۹۱
  • ۴-۵-۱- واژگان———— ۱۹۱
  • ۴-۵-۲- آشنايي زدايي————– ۱۹۱
  • ۴-۵-۲-۱- آشنايي زدايي موصوف و صفت——– ۱۹۲
  • ۴-۵-۲-۲- آشنايي زدايي با استفاده از تصويرسازي————-۱۹۲
  • ۴-۵-۳- تصاوير———- ۱۹۳
  • ۴-۵-۴-فاعل قرار دادن اشياء———– ۱۹۳
  • ۴-۵-۵- نثر شاعرانه——— ۱۹۴
  • ۴-۵-۵-۱- جان بخشي—————–۱۹۴
  • ۴-۵-۵-۲- حس آميزي————- ۱۹۴
  • ۴-۵-۵-۳- تشبيه————–۱۹۴
  • ۴-۵-۵- ۴- حذف مضاف————— ۱۹۵
  • ۴-۵-۵-۵- آوردن صفت براي مضاف———– ۱۹۵
  • ۴-۵-۵-۶- ترکيب وصفي مقلوب——— ۱۹۵
  • ۴-۵-۶- شکستن روايت————– ۱۹۶
  • ۴-۵-۷- ترکيب سازي————- ۱۹۶
  • ۴-۵-۸- ايجاز———- ۱۹۷
  • ۴-۵-۹-جابجايي ارکان جمله—————— ۱۹۸
  • ۴-۵-۱۰- تكرار—————— ۱۹۸
  • ۴-۵-۱۰-۱- تکرار فعل—————- ۱۹۸
  • ۴-۵-۱۰-۲-تکرار كلمه ———–  ۱۹۸
  • ۴-۵-۱۰-۳- تکرار قيد————— ۱۹۹
  • ۴-۵-۱۱- توصيف————- ۱۹۹
  • ۴-۵-۱۱-۱-توصيف اشخاص————- ۲۰۰
  • ۴-۵-۱۲- لحن——————— ۲۰۰

 

  • فصل پنجم

  • ۵-۱- مقايسه و بررسي————– ۲۰۱
  • ۵-۲- نتيجه گيري————- ۲۰۷
  • ۶- منابع ——— ۲۱۰

 

 

 

 

راهنمای خرید و دانلود فایل

برای پرداخت، میتوانید از کلیه کارتهای عضو شتاب  استفاده نمائید.

بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.

در صورت بروز  هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما  پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا شکایت شما مورد بررسی قرار گیرد.

برای دانلود فابل روی دکمه خرید و دانلود  کلیک نمایید.



ads

مطالب مرتبط


ديدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × یک =