پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

DOC
بررسی و مقایسه توانایی حل مسأله در دروس علوم تجربی و ادبیات فارسی دانش آموزان هفتم(مقطع متوسطه دوره اول) در کلاس های سنتی و موضوعی شهرستان میاندوآب : دانلود پایان نامه ارشد علوم تربیتی
doc
تعداد صفحات : 154
پایان نامه کارشناسی ارشد
رشته علوم تربیتی - برنامه ریزی درسی
همراه با جداول ، اشکال و نمودار
39000 تومان


بسیاری از رشته های علوم انسانی بعلت تاثیر مستقیم در شکل گیری و پرورش جامعه به سمت اهداف والای تربیتی از اهمیت فوق العاده بالایی برخوردار هستند. یکی از این رشته های مهم علوم تربیتی میباشد. هرچه دانش آموختگان این رشته تحصیلی به مدارج بالاتری برسند و کمال گرایی در این رشته را تجربه کنند مطمئنا جامعه تربیتی و پرورشی کامل تری خواهیم داشت. چنانچه بسیاری از کشورهای پیشرفته این هدف را دنبال میکنند و بالاترین اهمیت را برای نظام تربیتی و پرورشی خود قائل هستند. سایت دیجی لود در ادامه معرفی سری  پایان نامه های جدید مقطع ارشد به سراغ رشته مهم و تاثیر گذار علوم تربیتی رفته و در ادامه پایان نامه ای با عنوان بررسی و مقایسه توانایی حل مسأله در دروس علوم تجربی و ادبیات فارسی دانش آموزان هفتم(مقطع متوسطه دوره اول) در کلاس های سنتی و موضوعی شهرستان میاندوآب  در  154صفحه با فرمت Word (قابل ویرایش) تقدیم مینماید.

 

چکیده بررسی و مقایسه توانایی حل مسأله در دروس علوم تجربی و ادبیات فارسی دانش آموزان هفتم(مقطع متوسطه دوره اول) در کلاس های سنتی و موضوعی شهرستان میاندوآب در سال تحصیلی 93-92:

پژوهش حاضر به منظور بررسی و مقایسه توانایی حل مسأله در دروس علوم تجربی و ادبیات فارسی دانش آموزان هفتم(مقطع متوسطه دوره اول) در کلاس های سنتی و موضوعی شهرستان میاندوآب در سال تحصیلی 93-92اجرا شده است. این تحقیق در گروه طرح های شبه  آزمایشی قرار می گیرد. شکل طرح به صورت طرح پس آزمون با گروه کنترل است. در این پژوهش 40 نفر از دانش آموزان پایه هفتم  در دو گروه 20نفری به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شده، که گروه آزمایش در کلاس موضوعی و گروه شاهد در کلاس سنتی درس های علوم تجربی و ادبیات فارسی را آموزش دیده اند. ابزارشامل، پس آزمون محقق ساخته علوم تجربی و ادبیات فارسی می باشد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از آزمون t مستقل استفاده شده است.

نتایج بدست آمده  نشان می دهد که بین توانایی حل مسئله علوم تجربی و ادبیات فارسی دانش آموزان پایه هفتم در کلاس های سنتی و موضوعی تفاوت معنی داری وجود دارد.

بین توانایی تشخیص مسائل علوم تجربی و ادبیات فارسی دانش آموزان پایه هفتم در کلاس های سنتی و موضوعی تفاوت معنی داری وجود ندارد.

بین توانایی طراحی مساله دانش آموزان پایه هفتم در کلاس های سنتی و موضوعی درس علوم تجربی تفاوت معنی داری وجود دارد.

بین توانایی طراحی مساله دانش آموزان پایه هفتم در کلاس های سنتی و موضوعی درس ادبیات فارسی تفاوت معنی داری وجود ندارد.

بین شیوه گردآوری اطلاعات دانش آموزان پایه هفتم در کلاس های سنتی و موضوعی درس علوم تجربی ادبیات فارسی تفاوت معنی داری وجود ندارد.

بین توانایی ارائه راه حل دانش آموزان پایه هفتم در  مواجهه با مسائل در کلاس های سنتی و موضوعی درس علوم تجربی تفاوت معنی داری وجود دارد.

بین توانایی ارائه راه حل دانش آموزان پایه هفتم در  مواجهه با مسائل در کلاس های سنتی و موضوعی درس علوم تجربی تفاوت معنی داری وجود ندارد.

بین توانایی آزمایش راه حل ها  و توانایی استنتاج دانش آموزان پایه هفتم در مواجهه با مسائل در کلاس های سنتی و موضوعی درس علوم تجربی و ادبیات فارسی تفاوت معنی داری وجود دارد.

 

ضرورت و اهمّیت انجام پژوهش

روش های بسیاری برای حل مسئله، بسته به ماهیت مسئله و افراد درگیر در مسئله وجود دارد. به طور سنتی معمولاً  از رویکرد عقلانی استفاده می شود و  به عنوان مثال شامل ، روشن شدن شرحی از مسئله، تجزیه و تحلیل علل، شناسایی گزینه ها، ارزیابی هر گزینه، انتخاب یکی، اجرای آن، و ارزیابی کردن این که آیا مسئله حل گردید یا نه. تحقیقات نشان داده است که ارزیابی از توانایی های حل مسئله (به عنوان مثال، احساس خودکارآمدی) به پاسخ یک فرد در موقعیت های استرس زا مربوط می شود.

ارزیابی مهارت حل مسئله باعث شده طیف وسیعی از متغیرهای شناختی، عاطفی، و رفتاری در فرایند مقابله با استرس، از جمله سبک اسناد، باورهای غیر منطقی، انتظارات از موفقیت، تداوم، بهره برداری از منابع، اعتماد به نفس، و ناامیدی ارتباط داشته باشد(اوسلو و همکاران[1] ،2010).

یادگیری عبارت است از فرآیند نسبتاً پایدار در رفتار بالقوه فرد، بر اثر تجربه. اگر «تجربه» را تعامل میان فرد و محیط یعنی  تأثیر پذیری فرد از محیط و تأثیر گذاری فرد بر محیط به دنبال یک سری فعل و انفعالات بدانیم، یادگیری را حاصل تلاش، حرکت، فعالیت و مشارکت شخص یادگیرنده خواهیم دانست. در برخورد فرد با محیط برای یادگیری، اعضای حسی، دستگاه های عصبی، تجربه های قبلی، تمایلات و گرایش ها و هدف های یادگیرنده نقش مؤثری بر عهده دارند. یکی از توانایی هایی که همواره شاگردان در مواجهه با مشکلات از آن استفاده می کنند، توانایی حل مسئله است. البته شاگردان زمانی می توانند از توانایی حل مسئله به خوبی استفاده کنند که محیط و شرایط آموزشی به گونه ای تنظیم گردد که شاگرد با مشکل مواجه شود و آن را درک کند. البته این امر زمانی امکان می یابد که شاگرد قدرت تحلیل، استنتاج و نیز قدرت شناخت مسئله و ویژگی های آن را داشته باشند و به این ترتیب بتوانند راه حل های احتمالی را پیش بینی کنند(شعبانی،1384).

یکی از موقعیت ها و محیط هایی که می تواند در شکوفایی استعداد و توانایی حل مسئله در دانش آموزان مؤثر باشد، تدریس معلم در کلاس های موضوعی است. در کلاس های موضوعی دانش‌آموزان می‌توانند با دسترسی به انواع ابزارهای آموزشی، فرصت‌های یادگیری را در سطوح مختلف گسترش دهند.

بنابراین هدف از ایجاد کلاس های موضوعی در مدارس:

تعامل دانش و مهارت در راستای افزایش خلاقیت، حرکت از محتوامحوری به فرآیندمحوری و یادگیری محوری،

تغییر نقش معلم از انتقال‌دهنده اطلاعات به هدایت‌کننده‌ی فعالیت‌های یادگیری،

کاربرد آموزش در زندگی،

کمک به دانش‌آموزان در برقراری ارتباط معنادار میان موضوعات درسی،

تقویت تفکر خلاق و نقّاد و پذیرش نقش یادگیرنده فعال،

بهبود روابط معلم و شاگرد و ایجاد حسّ تعلق نسبت به مدرسه در دانش‌آموزان،

تقویت مهارت‌های فرآیندی مانند جستجوگری،

کاوشگری، فرضیه‌سازی، حل مسأله، بارش مغزی، آفرینندگی، فراهم نمودن فرصت وفضاي مناسب براي انجام فعاليت هاي علمي توسط دانش آموزان،

فراهم شدن شرايط مناسب جهت بكارگيري روش هاي فعال تدريس از سوي معلمان،

ايجاد فرصت وترغيب دانش آموزان به تفكر وتحقيق، شناخت استعداد و توانمندي هاي بالقوه دانش آموزان، توجه به جايگاه فناوري در آموزش است.

از ديگر اهداف اجراي اين طرح مي‌توان به جايگاه فناوري در آموزش، ايجاد فرصت و ترغيب دانش‌آموزان به تفكر و تحقيق، فراهم شدن شرايط مناسب براي بكارگيري روش‌هاي فعال تدريس و فراهم كردن فرصت و فضاي مناسب براي فعاليت‌هاي علمي توسط دانش‌آموزان اشاره كرد.

ایجاد کلاس های موضوعی از ضروریات است، در کلاس های موضوعی، شیوه‌ی ارزشیابی متفاوت است، برای هر یک از دانش‌آموزان یک پرونده کاری تشکیل می‌شود و گزارش فعالیت‌های انجام‌شده هر فرد در این پرونده بایگانی می‌گردد. به ارزشیابی مستمر(هر دانش‌آموز با خودش مقایسه می‌شود نه با دانش‌آموزان دیگر) و  تفاوت‌های فردی در دانش‌آموزان به طور ویژه توجه می شود،  ارزشیابی با رویکرد حل مسأله، تهیه سیاهه رفتار و چک ‌لیست مهارت‌ها و نگرش‌ها و ارزشیابی با توجه به پرونده‌ی عملکردی دانش‌آموزان صورت می گیرد.

با توجه به مزایای استفاده از کلاس های موضوعی در بهبود توانایی حل مسئله در دانش آموزان پایه هفتم و نبود آشنایی کافی معلمان و مدیران ضرورت دارد در این پژوهش توانایی حل مسأله در دروس علوم تجربی و ادبیات فارسی دانش آموزان هفتم در کلاس های سنتی و موضوعی شهرستان میاندوآب در سال  تحصیلی 93-92 مورد بررسی قرار گیرد.

 

اهداف پژوهش

هدف کلی

بررسی و مقایسه توانایی حل مسأله در دروس علوم تجربی و ادبیات فارسی دانش آموزان پایه ی هفتم(مقطع متوسطه دوره اول) در کلاس های سنتی و موضوعی شهرستان میاندوآب در سال تحصیلی 93-92

اهداف جزئی

1- مقایسه توانایی تشخیص مسائل علوم تجربی دانش آموزان پایه هفتم در کلاس های سنتی و موضوعی

2- مقایسه توانایی تشخیص مسائل ادبیات فارسی دانش آموزان پایه هفتم در کلاس های سنتی و موضوعی

3- مقایسه توانایی طراحی مساله دانش آموزان پایه هفتم در کلاس های سنتی و موضوعی درس علوم تجربی و ادبیات فارسی

4- مقایسه شیوه گردآوری اطلاعات دانش آموزان پایه هفتم در کلاس های سنتی و موضوعی درس علوم تجربی و ادبیات فارسی

5- مقایسه توانایی ارائه راه حل دانش آموزان پایه هفتم در  مواجهه با مسائل در کلاس های سنتی و موضوعی درس علوم تجربی و ادبیات فارسی

6- مقایسه توانایی آزمایش راه حلها توسط دانش آموزان پایه هفتم در مواجهه با مسائل  در کلاس های سنتی و موضوعی درس علوم تجربی و ادبیات فارسی

7- مقایسه توانایی استنتاج  دانش آموزان پایه هفتم در مواجهه با مسائل  در کلاس های سنتی و موضوعی درس علوم تجربی و ادبیات فارسی

 

فرضیه های پژوهش

  • بین توانایی حل مسئله علوم تجربی دانش آموزان پایه هفتم در کلاس های سنتی و موضوعی تفاوت معنی داری وجود دارد.
  • بین توانایی حل مسئله ادبیات فارسی دانش آموزان پایه هفتم در کلاس های سنتی و موضوعی تفاوت معنی داری وجود دارد.
  • بین توانایی تشخیص مسائل علوم تجربی دانش آموزان پایه هفتم در کلاس های سنتی و موضوعی تفاوت معنی داری وجود دارد.
  • بین توانایی تشخیص مسائل ادبیات فارسی دانش آموزان پایه هفتم در کلاس های سنتی و موضوعی تفاوت معنی داری وجود دارد.
  • بین توانایی طراحی مساله دانش آموزان پایه هفتم در کلاس های سنتی و موضوعی درس علوم تجربی تفاوت معنی داری وجود دارد.
  • بین توانایی طراحی مساله دانش آموزان پایه هفتم در کلاس های سنتی و موضوعی درس ادبیات فارسی تفاوت معنی داری وجود دارد.
  • بین شیوه گردآوری اطلاعات دانش آموزان پایه هفتم در کلاس های سنتی و موضوعی درس علوم تجربی تفاوت معنی داری وجود دارد.
  • بین شیوه گردآوری اطلاعات دانش آموزان پایه هفتم در کلاس های سنتی و موضوعی درس ادبیات فارسی تفاوت معنی داری وجود دارد.
  • بین توانایی ارائه راه حل دانش آموزان پایه هفتم در مواجهه با مسائل در کلاس های سنتی و موضوعی درس علوم تجربی تفاوت معنی داری وجود دارد.
  • بین توانایی ارائه راه حل دانش آموزان پایه هفتم در مواجهه با مسائل در کلاس های سنتی و موضوعی

درس ادبیات فارسی تفاوت معنی داری وجود دارد.

  • بین توانایی آزمایش راه حل ها توسط دانش آموزان پایه هفتم در مواجهه با مسائل در کلاس های سنتی و موضوعی درس علوم تجربی تفاوت معنی داری وجود دارد.
  • بین توانایی آزمایش راه حلها توسط دانش آموزان پایه هفتم در مواجهه با مسائل در کلاس های سنتی و موضوعی درس ادبیات فارسی تفاوت معنی داری وجود دارد.
  • بین توانایی استنتاج دانش آموزان پایه هفتم در مواجهه با مسائل در کلاس های سنتی و موضوعی درس علوم تجربی تفاوت معنی داری وجود دارد.
  • بین توانایی استنتاج دانش آموزان پایه هفتم در مواجهه با مسائل  در کلاس های سنتی و موضوعی درس ادبیات فارسی تفاوت معنی داری وجود دارد.

 

فهرست مطالب بررسی و مقایسه توانایی حل مسأله در دروس علوم تجربی

سپاسگذاری
فهرست مطالبأ
فهرست جداولو
فصل اول:کلیات تحقیق1
1-1-مقدمه2
1-2-بيان مسئله4
1-3- اهميت و ضرورت تحقيق8
1-4-اهداف تحقیق

1-4-1-هدف کلی:

11

11

1-4-2-اهداف جزئي:11
1-5- فرضیات تحقیق12
6-1 تعاریف  اصطلاحات و متغیرها14
فصل دوم:ادبیات و پیشینه تحقیق17
2-1-مقدمه18
2-2- تعریف مسئله و حل مسئله20
2-3- توانایی و مهارت حل مسئله22
2-4- روش حل مسئله26
2-4-1- حل مسئله از طریق آزمایش و خطا26
2-4-2- حل مسئله از طریق بینش و شناخت27
2-4-3- حل مسئله با روش تحلیلی27
2-4-4- حل مسئله با روش دیویی28
2-5-راهبردهای حل مسئله29
2-5-1- راهبرد رسم شکل30
2-52- راهبرد الگوسازی30
2-5-3- راهبرد حذف حالت های نامطلوب30
2-5-4- راهبرد الگویابی30
2-5-5- راهبرد حدس و آزمایش31
2-5-6- راهبرد زیرمسئله31
2-5-7- راهبرد حل مسئلۀ ساده تر31
2-5-8- راهبرد روش های نمادین31
2-6- تعریف و تعیین قلمرو حوزه علوم تجربی32
2-7- فلسفه آموزش علوم تجربی32
2-8- فلسفه وجودی درس زبان و ادبیات فارسی34
2-9- اصول حاکم بر برنامۀ درسی زبان و ادبیات فارسی دورۀ متوسطۀ اول35
2-10- ماهیت یادگیری37
2-11- عوامل و شرایط مؤثر در یادگیری

2-12- فرصتها و تجارب يادگيري

2-13- اصول کلی انتخاب فرصت ها و فعالیت های یادگیری

2-14- کلاس های موضوعی

2-15- اهداف تشکیل کلاس های موضوعی

2-16- مزایای کلاس های موضوعی در مدارس

2-17- چگونگی تشکیل کلاس های موضوعی

39

45

49

52

54

55

57

2-18- تحقیقات انجام یافته در داخل کشور58
2-19- تحقیقات انجام یافته در خارج از کشور60
فصل سوم: روش تحقیق63
3-1- مقدمه64
3-2- روش تحقیق65
3-3- جامعه آماری66
3-4- نمونه آماري( حجم نمونه  و روش نمونه گيري)66
3-5- ابزارهاي گردآوري داده ها  و روايي و پايايي آن67
3-6- چگونگي جمع آوري داده ها (روش اجراي كار)68
3-7- شیوه تجزیه و تحلیل داده ها70
فصل چهارم:تجزیه و تحلیل دادها71
4-1-مقدمه72
4-2- یافته های توصیفی73
4-3-یافته های استنباطی76
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری105
5-1-مقدمه106
5-2-نتیجه گیری و بحث107
5-3- محدودیت های پژوهش126
5-4- پیشنهادات کاربردی127
5-5- پیشنهادات پژوهشی130
منابع فارسی131
منابع انگلیسی135
منابع اینترنتی137

 

فهرست جداول 
جدول(3-1): طرح پس آزمون با گروه کنترل

جدول(4-1): معدل دانش آموزان گروه آزمایش و کنترل  برای همگن سازی

جدول (4-2) : آزمون  t  مستقل برای مقایسه معدل نیمسال اول دانش آموزان پایه هفتم گروه آزمایش و کنترل

65

73

73

جدول(4-3): وضعیت توانایی حل مسئله درس علوم تجربی در کلاس های موضوعی74
جدول(4-4): وضعیت توانایی حل مسئله درس علوم تجربی در کلاس های سنتی74
جدول(4-5): وضعیت توانایی حل مسئله درس ادبیات فارسی در کلاس های موضوعی75
جدول(4-6): وضعیت توانایی حل مسئله درس ادبیات فارسی در کلاس های سنتی75
جدول(4-7): نتایج آزمون آماره کولموگروف اسمیرنف برای برازندگی توزیع نرمال76
جدول(4-8): آزمون t مستقل برای مقایسه توانایی حل مسئله علوم تجربی در دانش آموزان هفتم پایه، در کلاس های موضوعی و سنتی77
جدول(4-9): آزمون t مستقل برای مقایسه توانایی حل مسئله ادبیات فارسی در دانش آموزان هفتم پایه، در کلاس های موضوعی و سنتی79
جدول(4-10): آزمون t مستقل برای مقایسه توانایی تشخیص مسائل علوم تجربی در دانش آموزان هفتم پایه، در کلاس های موضوعی و سنتی81
جدول(4-11): آزمون t مستقل برای مقایسه توانایی تشخیص مسائل ادبیات فارسی در دانش آموزان هفتم پایه، در کلاس های موضوعی و سنتی83
جدول (4-12) : آزمون t مستقل برای مقایسه توانایی طراحی مسئله علوم تجربی در دانش آموزان هفتم پایه، در کلاس های موضوعی و سنتی85
جدول (4-13): آزمون t مستقل برای مقایسه توانایی طراحی مسئله ادبیات فارسی در دانش آموزان هفتم پایه، در کلاس های موضوعی و سنتی87
جدول (4-14): آزمون  t مستقل برای مقایسه شیوه گردآوری اطلاعات علوم تجربی در دانش آموزان هفتم پایه، در کلاس های موضوعی و سنتی89
جدول (4-15): آزمون  t مستقل برای مقایسه شیوه گردآوری اطلاعات ادبیات فارسی در دانش آموزان هفتم پایه، در کلاس های موضوعی و سنتی91
جدول (4-16): آزمون t مستقل برای مقایسه توانایی ارائه راه حل علوم تجربی در دانش آموزان هفتم پایه، در کلاس های موضوعی و سنتی93
جدول (4-17) : آزمون t مستقل برای مقایسه توانایی ارائه راه حل ادبیات فارسی در دانش آموزان هفتم پایه، در کلاس های موضوعی و سنتی95
جدول (4-18) : آزمون t مستقل برای مقایسه آزمایش راه حل های علوم تجربی در دانش آموزان هفتم پایه، در کلاس های موضوعی و سنتی97
جدول (4-19) : آزمون t مستقل برای مقایسه آزمایش راه حل های ادبیات فارسی در دانش آموزان هفتم پایه، در کلاس های موضوعی و سنتی99
جدول (4-20) : آزمون t مستقل برای مقایسه توانایی استنتاج علوم تجربی فارسی در دانش آموزان هفتم پایه، در کلاس های موضوعی و سنتی101
جدول (4-21) : آزمون t مستقل برای مقایسه توانایی استنتاج ادبیات فارسی در دانش آموزان هفتم پایه، در کلاس های موضوعی و سنتی103

 

 

 

 

راهنمای خرید و دانلود فایل

برای پرداخت، از کلیه کارتهای عضو شتاب میتوانید استفاده نمائید.

بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.

در صورت بروز  هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما  پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا شکایت شما مورد بررسی قرار گیرد.

برای دانلود فایل روی دکمه خرید و دانلود  کلیک نمایید.



برچسب‌ها :
ads

مطالب مرتبط


ديدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه + دوازده =