پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

DOC
برنامه ريزی درسی و چگونگی استفاده از وقت : دانلود تحقیق رشته روانشناسی
doc
تعداد صفحات : 37
تحقیق و جزوات آموزشی
رشته روانشناسی
19000 تومان


تحقیق رشته روانشناسی با فرمت WORD و در ۳۷ صفحه با موضوع برنامه ريزی درسی و چگونگی استفاده از وقت نگارش شده است. در ادامه قسمت هایی از این تحقیق ارزشمند آمده است:

برنامه ريزی درسی و چگونگی استفاده از وقت

وقت كالايي گرانبهاست كه چون از دست رود، قابل برگشت نيست. استفاده موثر از وقت در كليه شئونات زندگي، از جمله تحصيل عاملي سرنوشت ساز در موفقيت و كاميابي است.

از اين روست كه تمامي متخصصان برنامه ريزی درسی تربيتي بر برنامه ريزي تحصيلي، خصوصا نحوه استفاده از زمان در يادگيري تاكيد دارند. شايد هيچ كس به اندازه اليزابت اول ملكه انگليس(۱۶۰۳-۱۵۳۳) اين حقيقت را به طور خلاصه و جالب بيان نكرده باشد. وي هنگامي كه در بستر مرگ قرار داشت چنين گفت:«هر چه دارم فداي يك لحظه وقت».

موفقيت يا شكست در مدرسه تابعي از نحوه استفاده از وقت است، در صورتي كه از وقت خود به طور سنجيده، منطقي و هوشمندانه استفاده كنيد، موفق خواهيد شد، در غير اينصورت ممكن است در انجام وظايف خود با شكست مواجه شويد، به اين دليل باور عمومي بر آن است كه هر دانش آموز بايد مهارت لازم را براي كنترل و مديريت زمان دارا باشد.

عليرغم اهميت استفاده صحيح از وقت در تحصيل، تحقيقات نشان داده اند كه بسياري از دانش آموزان اغلب وقت خود را تلف مي كنند و هیچ برنامه ريزی درسی ندارند . براي مثال در يكي از تحقيقات كه در سال ۱۹۸۷ انجام شد، معلوم گرديد كه افراد حدودا ۳/۱ از وقت خود را به بطالت يا فعاليتهاي غيرضروري مي گذرانند و زمان صرف شده در چنين اموري تقريبا دو برابر زمان مطالعه و درس خواندن آنهاست. در پايان هفته و روزهاي تعطيل معمولا افراد تنها ۶/۱ وقت خود را به مطالعه و يادگيري سپري مي كنند و بقيه را صرف ساير امور يا بيكاري مي كنند. اگر چه دانش آموزان شركت كننده در اين تحقيق عادت كرده اند كه وقت خود را تلف كنند، اما شما نبايد همانند آنها عمل كنيد. به جاي آن سعي كنيد، از وقت خود به نحو صحيح استفاده بعمل آوريد.

به طور كلي شما مي توانيد از طريق وقت بيشتري را براي مطالعه و تحصيل اختصاص مي دهيد:

۱- از طريق انجام امور مختلف در مدت زماني كمتر از حد معمول

۲- از طريق استفاده از زماني كه معمولا تلف مي كنيد.

راه اول مستلزم آن است كه به طور صحيح مطالعه كنيد.(ما در اينجا تكنيك ها و روشهاي متعددي را براي اينكار معرفي خواهيم كرد).

راه دوم مستلزم آن است كه از طريق تغيير عادت روزمره، استفاده صحيح از وقت پنهان، مديريت و كنترل وقت براساس جداول زماني، وقت خود را به درستي ذخيره يا استفاده كنيد.

برنامه ريزی درسی و ذخيره وقت

همه ما اغلب ادعا مي كنيم كه براي اجراي كارهايمان وقت كافي نداريم، اما حقيقت امر آن است كه همه ما ۲۴ ساعت وقت در يك روز داريم و براساس عادت آن را سپري مي كنيم(منظور اين است كه كمتر به نحوه گذراندن آن توجه داريم) تلف كردن وقت به صورت عادت عمدتا منجر به اتلاف وقت مي شود مگر آنكه موجب اتلاف وقتمان مي گردد شناسايي و حذف كنيم و عادات خوبي را كه سبب ذخيره و استفاده بهينه از وقت مي شود را تشخيص مي دهيم و آنها را پرورش دهيم.

عادات مربوط به نحوه گذراندن وقت را تغيير دهيد.

در صورتي كه نوشته اي از فعاليتهاي روزانه خود داشته باشيد، مي توانيد بفهميد، كه كجا وقت را بايد ذخيره كنيد. براي اينكار ابتدا بايد عاداتي كه منجر به اتلاف وقت مي شود را ترك كنيد و عاداتي را كه منجر به استفاده بهينه از وقت مي شود، در خود پرورش دهيد.

قانون دفي پاركينسون در برنامه ريزی درسی

براساس قانون پاركينسون، هر كاري خود را با زمان تعيين شده براي آن منطبق مي سازد. براي مثال اگر شما براي مطالعه يك فصل، يك روز وقت معين كنيد(حتي اگر براي آن فصل تنها چند ساعت كافي باشد) آن كار را در همان مدت يك روز انجام مي دهيد. براي اجتناب از اين اتلاف وقت شما بايد به شكل زير عمل كنيد:

«براي انجام هر كاري يك سقف زماني تعيين كنيد، به نحوي كه اتمام آن كار در زمان تعيين شده، مشكل باشد. سپس سعي كنيد كار مورد نظر را در زمان تعيين شده به اتمام برسانيد.»

هر وقت كه توانستيد اينكار را انجام دهيد، به خودتان پاداش دهيد. اين پاداش مي تواند چيزي كوچك اما خوشايند و لذت بخش باشد براي مثال براي مدتي كوتاه استراحت كنيد. با دوستتان تلفني صحبت كنيد. در داخل اتاق قدم بزنيد، يا چيزي را كه دوست داريد. بخوريد اما اگر در انجام كار مورد نظر در زمان تعيين شده شكست خورديد، خودتان را تنبيه نكنيد، بلكه تنها خود را از پاداش محروم سازيد. تجربه نشان داده است كه تقويت مثبت در بهبود عملكرد افراد بسيار موثر است.

از ساعت شماطه اي استفاده كنيد:

براي مديريت و استفاده بهينه از وقت، شما بايد ساعتي زنگ دار داشته باشد و براساس زماني كه تعيين مي كنيد، فعاليتهايتان را انجام دهيد. براي مثال براي برخاستن از خواب اگر سرعت را روي ۵ صبح تنظيم كرده ايد، با زنگ ساعت از خواب برخيزيد. متاسفانه بسياري از افراد حتي مدتي پس از زنگ ساعت به چرت زدن ادامه مي دهند و مدتها طول مي كشد تا از خواب برخيزند، بنابراين سعي كنيد ساعت خود را روي زماني تنظيم كنيد كه مي خواهيد از خواب برخيزيد، نه هنگامي كه مي خواهيد شروع به بيدار شدن نمائيد! اگر نتوانيد براساس ساعت عمل كنيد، در مديريت وقت خود دچار مشكل اساسي خواهيد شد.

 

 

 

 

راهنمای خرید و دانلود فایل

برای پرداخت، از کلیه کارتهای عضو شتاب میتوانید استفاده نمائید.

بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.

در صورت بروز  هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما  پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا شکایت شما مورد بررسی قرار گیرد.

برای دانلود فایل روی دکمه خرید و دانلود  کلیک نمایید.



برچسب‌ها :
ads

مطالب مرتبط


ديدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده − سه =