پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

DOC
بیماری افسردگی : دانلود تحقیق رشته روانشناسی
doc
تعداد صفحات : 19
تحقیق و جزوات آموزشی
رشته روانشناسی
29000 تومان


تحقیق رشته روانشناسی با فرمت WORD و در ۱۹ صفحه با موضوع بیماری افسردگی نگارش شده است. در ادامه قسمت هایی از این تحقیق ارزشمند آمده است:

بیماری افسردگی

مقدمه

یکی از رایج ترین بیماری های دوران ما- بیماری افسردگی ست. دراسترالیا ازهرچهار زن یک نفر و ازهر شش مرد یک نفر دچار این بیماری هستند. بدین ترتیب، صدهاهزار نفر دچار ناراحتی افسردگی هستند و دو تا سه برابراین تعداد، طی دوره ای از زندگی خود دچار این بیماری بوده اند. نه تنها عموم بلکه پزشکان نیز- این بیماری را تا کنون دست کم گرفته اند. یکی از مشکلات عمده این است که بیماری افسردگی به راحتی مثلا بیماری قند خون و یا شکستگی استخوان قابل شناسایی نیست. از طرف دیگر عده زیادی افسردگی یا Depression را بیماری ندانسته بلکه بیشتر یک مشکل و گرفتاری خصوصی وشخصیتی به حساب می آورند.

مشکل دیگر تعیین حد و مرز بین افسردگی های عادی روزمره یعنی تغییر حالت و نوسان های روحی و ذهنی ست که کما بیش همه با آن مواجه بوده ایم از یکسو و بیماری جدی تر افسردگی از سوی دیگر است. تحقیقات اخیر از جمله پژوهشی توسط world health organisation بر اهمیت بین المللی بیماری depression افزوده است. بر اساس این پژوهش افسردگی مهمترین بیماری ملی در کشورهای صنعتی بشمار می رود.
افسردگی های کوتاه مدت و ناشی از شروع فصل پاییزنباید چندان موجب نگرانی باشند. در این رابطه فعالیت های بیشتر فیزیکی و بدنی مثلا پیاده روی در هوای تازه خیلی مفید خواهدبود.

افسردگی چیست؟

افسردگی یکی از رایجترین بیماریهای روانی است که باعث مراجعه به روانپزشکان ، روانشناسان و سایر متخصصان بهداشت روان می گردد. در هر لحظه از زمان حداقل ۱۵تا ۲۰ درصد افراد بزرگسال جامعه ممکن است عوارض و نشانه های افسردگی شدید را از خود نشان بدهند و میلیونها نفر در هر لحظه در جهان تحت درمان افسردگی قرار می گیرند .

در زبان روزمره برای توصیف افسردگی از احساسات غمگینی ، ناکامی ، ناامیدی و شاید هم رخوت و بی حالی استفاده می شود . معمولاً مردم تصور می کنند که افراد افسرده تن پرور ، خودخواه و یا اهل تمارضند و سعی می کنند آنها را با عباراتی همچون «سعی کن خودت را جمع و جور کنی » نصیحت نمایند . در طول زندگی همه ما دوره های کوتاه و بلند احساس داشتن غم ، عدم خوشحالی و یا نظایر آن خصوصاً در هنگام از دست دادن همسر و یا نزدیکان ، هنگام کار و یا از دست دادن کار را تجربه می کنیم و همه ما قادر به مقابله با این حوادث هستیم . احساس افسردگی معمولاً به عنوان «اندوه» و «سوگ یا داغدیدگی » شناخته می شوند .

یعنی در موقعیتهایی که انتظار می رود شادی بخش باشد به احساس اندوه ختم می شود مثلاً در هوای بارانی ، پس از تولد فرزند ، پس از نقل مکان به یک منزل جدید ، منازعه ای که در مصاحبت با دوست و یا همسر به وجود می آید .اما این احساس اندوه به سرعت با ازبین رفتن موقعیت برطرف می گردد. همچنین پس از از دست دادن یکی از نزدیکان، پایان یافتن یک رابطه عاشقانه و یا یک رابطه مهم، معمولاً افراد چیزی را تجربه می کنند که سوگ نامیده می شود .

ملاك های تشخیص افسردگی عبارت اند از:

۱- افسرده بودن خلق و خوی در بیشتر روزها، تقریباً هر روز.

۲- كاهش آشكار علاقه یا میل به هر نوع فعالیت در زندگی.

۳- كاهش یا افزایش قابل توجه وزن بر اثر كاهش یا افزایش اشتهای غذا خوردن.

۴- بی خوابی یا پرخوابی در غالب شب ها.

۵- افزایش یا كاهش اعمال روانی حركتی یا فعالیت های ذهنی.

۶- خستگی یا كاهش انرژی.

۷- احساس بی ارزشی یا گناهكار بودن.

۸- كاهش توان اندیشیدن یا تمركز ذهن و تصمیم گیری.

۹- اندیشیدن به مرگ ( نه ترسیدن از آن) و به خودكشی، بدون داشتن طرحی برای آن ، یا اقدام به خودكشی با طرحی از پیش ریخته.

انواع افسردگی

افسردگی اقسام گوناگون دارد، شایع ترین آن افسردگی كبیر است كه فرد مبتلا به آن گاهی شاد و خوشدل و موقتاً فعال می شود. نوعی از افسردگی كبیر به افسردگی مالیخولیایی موسوم است كه بیمار هیچ گاه از چیزی دلخوش نمی شود در حدود ۱۵ درصد مبتلایان به افسردگی كبیر دچار افسردگی اوهام اند كه معمولاً با خلق و خوی اندوهگین همراه است. مثلاً خود را گناهكار و غیر قابل بخشش تصور می كنند. در حدود ۱۵ در صد مبتلایان به افسردگی كبیر نیز دچار روان پریشی می شوند.

نوع دیگری از افسردگی وجود دارد به نام “افسردگی غیرمعمول” كه بر خلاف اسمش شایع است. علامات مرضی آن عكس علامات مرضی افسردگی معمولی است كه مبتلایان كم می خوابند و كم می خورند. مبتلایان به افسردگی غیر معمول زیاد می خوابند و زیاد می خورند و به سرعت اضافه وزن پیدا می كنند. به قول یكی از متخصصان برجسته بیماری افسردگی ( دونالد كلاین)، افسردگی غیر معمول، “مزمن” است نه” دوره ای” . از بلوغ آغاز می شود و بیماران نسبت به همه امور كم توجه اند.

 

 

 

 

راهنمای خرید و دانلود فایل

برای پرداخت، از کلیه کارتهای عضو شتاب میتوانید استفاده نمائید.

بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.

در صورت بروز  هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما  پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا شکایت شما مورد بررسی قرار گیرد.

برای دانلود فابل روی دکمه خرید و دانلود  کلیک نمایید.



برچسب‌ها :
ads

مطالب مرتبط


ديدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده − 9 =