پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

DOC
تاثیر تمرین برونگرا در خشکی و آب بر HSP70 و آنزیم های کبدی در دختران ورزشکار : پایان نامه کارشناسی ارشد رشته تربیت بدنی
doc
81 صفحه
پایان نامه کارشناسی ارشد
رشته تربیت بدنی - گرایش فیزیولوژی ورزشی
39000 تومان


هر دانشجویی که در مقطع تحصیلات تکمیلی، که شامل دوره های کارشناسی ارشد و دکتری است، مشغول به تحصیل باشد، بعد از اینکه تمام واحد های درسی تعیین شده را گذراند، موظف است برای تمام کردن دورۀ خود رساله و یا پایان نامه ای بنویسد و طی مراسمی رسمی که از قبل برنامه ریزی شده است، از آن دفاع کند و نمرۀ قبولی بگیرد. نوشتن پایان نامه برای دانشجوی کارشناسی ارشد تقریباً اولین تجربۀ علمی و پژوهشی جدی و روشمند است و دانشجو با نوشتن پایان نامه در واقع راه را برای پژوهش های بعدی اش هموار می کند. همۀ ما می دانیم که نوشتن یک پایان نامۀ خوب و دفاع کردن از آن آرزو و خواستۀ قلبی هر دانشجویی است، ولی شرایط موجود سبب شده است که متاسفانه هر روز از تعداد پایان نامه های کم نقص و خوب و استاندارد کاسته شود. همان طور که می دانید پایان نامه یا رساله نوعی پژوهش دانشگاهی است و بنابراین باید از بیشتر قواعدی که در حوزۀ پژوهش ها و تحقیقات آکادمیک وجود دارد پیروی کند و بتواند پیام خود را به گونه ای که رسا، علمی، مستدل و منطقی باشد، به مخاطبانش برساند. در همین راستا ما سعی کردیم پایان نامه های کارشناسی ارشد برتر از دانشگاه های معتبر کشور را برای کمک در نگارش پایان نامه به شما معرفی نماییم . در این قسمت پایان نامه ای با موضوع ” تاثیر تمرین برونگرا در خشکی و آب بر HSP70 و آنزیم های کبدی در دختران ورزشکار ” برای شما دانشجویان ورزشکار و ورزش دوست عزیز تهیه شده است. همچنین با خواندن چکیده و فهرست می توانید با ساختار و بار علمی پایان نامه بیشتر آشنا شوید. این پایان نامه ها با دقت و وسواس خاصی توسط تیم دیجی لود تهیه و ارائه شده است تا شما دانشجویان گرامی با خیال آسوده از آنها بهره ببرید.

 

چکیده تاثیر تمرین برونگرا در خشکی و آب بر HSP70 و آنزیم های کبدی در دختران ورزشکار:

با توجه به اینکه تا کنون تحقیقی با هدف، بررسی تاثیر یک جلسه تمرین در  خشکی و آب بر پروتئین شوک گرمایی( (HSP70 و برخی از آنزیم های کبدی شامل آسپارتات آمینوترانسفراز (AST)، آلانین آمینوترانسفراز (ALT) و آلکالین فسفاتاز (ALT) در دختران ورزشکار  صورت نگرفته است، محققان این پژوهش را انجام دادند . بدین منظور ۱۵ داوطلب از بین زنان کوهنورد که حداقل ۱۶ هفته و هر هفته حداقل ۲۵۰۰ متر صعود داشتند، انتخاب شدند. خون گیری از آزمودنی ها قبل و بلافاصله پس از آزمون ورزشی برونگرا انجام شد. آزمون ورزشی برونگرا به شکل ۲۰ دقیقه پله زدن با شدت ۱۵ گام در دقیقه و با فواصل ۵ دقیقه ای انجام  می شد و بین هر دوره ۵ دقیقه ای، یک دقیقه استراحت در نظر گرفته شد. آزمودنی ها آزمون را با فاصله زمانی یک هفته در خشکی و آب اجرا کردند. یافته های پژوهش با استفاده از آزمون تحلیل واریانس اندازه گیری مکرر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج تحقیق حاکی از آن بود که بدنبال اجرای آزمون ورزشی برونگرا در خشکی و آب، تفاوت معناداری در میزان HSP70، ALT، AST وALP مشاهده شد( ۰۵/۰ (P≤. در نهایت این پژوهش نشان داد انجام تمرین در آب نسبت به خشکی تفاوت داشته و تا حدودی التهاب را در بدن کاهش می دهد.

کلید کلیدی : آنزیم های کبدی، HSP70، آزمون برونگرا، محیط خشکی و  محیط آب

 

اهداف تحقيق

۱-۴-۲- هدف کلی

هدف کلی این پژوهش ، بررسی تغییرات آنزیم  ۷۰hsp ،AST , ALT, ALP بدنبال یک جلسه برنامه تمرینی برونگرا در خشکی وآب در ورزشکاران کوهنورد دختر استان فارس می باشد.

 

۱-۴-۲- اهداف ویژه :

۱- بررسی تاثیر تمرین  برونگرا در خشکی و آب روی ۷۰hsp در دختران ورزشکار

۲-  بررسی تاثیر تمرین برونگرا در خشکی و آب روی ALT در دختران ورزشکار

۳- بررسی تاثیر تمرین برونگرا در خشکی وآب روی  ALPدر دختران ورزشکار

۴-بررسی تاثیر تمرین  برونگرا در خشکی وآب  روی  ASTدر دختران ورزشکار

 

سوالات  تحقیق

۱-آیا نوع تمرین برون گرا در خشکی و برون گرا در آب بر ۷۰hsp دختران ورزشکار تأثیر دارد؟

۲- آیا نوع تمرین برون گرا در خشکی و برون گرا در آب بر آنزیم کبدی( (ALTدر دختران ورزشکار تأثیر دارد؟

۳-آیا نوع تمرین برون گرا در خشکی و برون گرا در آب بر آنزیم کبدی( (AST در دختران ورزشکار تأثیر دارد ؟

۴-آیا  نوع تمرین برون گرا در خشکی و تمرین برون گرا در آب بر آنزیم کبدی ( (ALPدر دختران ورزشکار تأثیر دارد؟

 

اهميت و ضرورت انجام تحقيق

در رویارویی با استرس و بازیابی هموستاز سلولی، مسیرهای درونی متعددی درگیر می‌باشند. در سطح سلولی تعدیل‌های گذرایی در بیان ژن‌های پروتئینی و همچنین تغییر در عملکرد ساختمان سلولی برای مقابله با شرایط نامطلوب و بقاء در قبال تغییرات محیطی صورت می‌گیرد(کرگل،2002). ). یکی از مشخص‌ترین پاسخ‌های سلولی به استرس، تغییر سریع در بیان ژنی یک گروه از پروتئین‌ها می‌باشد که که معروف به پروتئین‌های شوک گرمایی است افزایش میزان این پروتئین‌ها در پی استرس با هدف برگرداندن هموستاز سلولی، ترمیم موفقیت‌آمیز آسیب سلولی و حفاظت از سلول در قبال آسیب‌های بیشتر است( فبرایو و کوکولاس،2000 ). این نوع پروتئین‌ها در سال 1962 توسط فروچیو ریتوزا و همکارانش کشف شد. آنها متوجه شدندکه شوک گرمایی سبب ایجاد الگوی عجیب و نمای غیرعادی ظهور ژن در کروموزوم‌های غدد بزاقی می شود. با این حال در سال 1974 اولین محصولات این ژن‌ها شناسایی و واژه HSP شکل گرفت (پوکلی و گراهام،2003). پروتئین‌های استرسی به خانواده چند ژنی تعلق دارند که از نظر مولکولی در دامنه 10 تا 15 کیلو دالتونی قرار دارند و در همه اجزای مهم سلولی یافت می‌شوند) هیروس و همکاران،2004).

دامنه عملکرد پروتئین‌های شوک گرمایی حفظ تمامیت سلولی و ثبات بخشیدن به هموستاز است. از طرف دیگر فعالیت ورزشی بویژه تا حد واماندگی در شرایط نامطلوب ممکن است باعث آسیب و صدمه به واکنش­های دستگاه ایمنی شود (دهینگرا و همکاران،2006). به علت ارتباط بین و آسیب عضلانی و با توجه به این نکته که به لحاظ بالینی قابل ایجاد است و با روش های خاص قابل پیشگیری است، میزان کوفتگی اغلب به عنوان الگویی برای مطالعه آسیب عضلانی مورد استفاده قرار می گیرد (رحمانی نیا ،بابایی،روحی، 86).

کوفتگی عضلانی در انقباضات برونگرا اتفاق می افتد، جالب اینجاست که بر خلاف تصور، این عارضه میتواند در ورزشکاران حرفه ای هم اتفاق می افتد و بروز این عارضه می تواند به ادامه فعالیت ورزشکار لطمه وارد می کند و سبب محرومیت ورزشکار یا لطمه به اجرای ورزشی شود. با توجه به موارد ذکر شده به نطر می رسد در درجه اول پیشگیری و در مرحله بعد درمان این نوع آسیب باید یکی از مهمترین ملاحظات ورزشکاران و مربیان قلمداد می شود. متاسفانه هنوز راهکار مناسبی که مورد اجماع تمامی محققین در جهت پیشگیری از بروز و درمان کوفتگی عضلا نی باشد، وجود ندارد( رحمانی نیا ، 86). کوفتگی عضلانی را با توجه به زمان بروز آن به دو نوع کوفتگی عضلانی حاد و کوفتگی عضلانی تاخیری  تقسیم کرده اند. کوفتگی حاد در هنگام و بلافاصله پس از تمرین ایجاد می شود و عقیده بر آن است که مربوط به فقدان جریان خون در عضلات فعال (کم خونی موضعی) می باشد.کوفتگی تاخیری ( DOMS)، استرین   درجه یک عضلانی محسوب می شود و در آن حساسیت به لمس و درد عضلانی وجود دارد که معمولا به هنگام لمس یا حرکت احساس می شود و می تواند هر عضله اسکلتی را تحت تاثیر قرار دهد (رحمانی نیا ،بابایی،روحی، 86). تقریبا تمامی نظریه ها ی موجود، اعمال برونگرا را عامل اصلی کوفتگی عضلانی تاخیری می دانند. حضور آنزیم های عضلانی در خون پس از تمرین شدید دلالت بر برخی آسیب های ساختمانی در غشاء سلول های عضلانی دارد ( ویلمور و کاستیل ،87). اوج درد بین 72-48ساعت پس از فعالیت بروز می‌کند که 7-5روز بعد ازبین می رود یا اینکه به حداقل خود می رسد(کلوز و همکاران،2005). از طرفی پژوهش‌ها بهترین روش تمرین را برای به حد مطلوب رساندن قدرت عضلانی نشان می دهند. بیشترین افزایش قدرت با انقباض های عضلانی درون گرا و برون گرا حاصل می آید. هنوز معلوم نشده است که چرا یک جزء برون گرایی برای به حد مطلوب رساندن قدرت عضلانی در انقباض درونگرا ضروری است. با این وجود ، فرض بر اینکه آسیب های ریز وارده به عضله اسکلتی به هنگام مراحل برونگرا می تواند تحریک سلولی بیشتری را برای هیپرتروفی عضله به ارمغان آورد (رابرت، اسکات ، 85).

از آنجایی که  کبد بزرگترین  عضوداخلی  بدن محسوب می شود و در فرد بالغ با اندام متوسط حدود دو درصد وزن کل بدن را تشکیل می دهد و نقش مهمی در متابولیسم کربوهیدرات، چرب و پروتئین، به ویژه در هنگام ورزش، دارد.اعمال مختلفی مانند پالایش و ذخیره سازی خون، سم زدایی، متابولیسم هورمون ها، تولید صفرا، ذخیره سازی ویتامین ها، تولید آهن وتولید فاکتورهای انعقادی را بر عهده دارد .از سوی دیگر کبد دارای اهمیت حیاتی در ترکیبات واسطه ای متابولیسم و حذف مواد سمی درون زا و برون زا است (گایتون وهال ، 1384). مطالعات نشان می دهد نتایج حاصل از تمرینات ورزشی نه تنها تحت تاثیر وضعیت کبد رخ می دهند، بلکه تحت تاثیر سایر ارگان ها وکل بدن شخص نیز هستند. پژوهش ها نشان می دادند که بهترین شاخص ها برای ارزیابی وضعیت کبد، آسپارتات آمینوترانسفراز (AST)، آلانین آمینو ترانسفراز (ALT)، آلکالین فسفاتاز (ALP) گاما گلوتامیل ترانس پپتیداز نوکللئوتیداز- می باشند. بررسی ها نشان می دهند که AST به ترتیب غلظت) در کبد، قلب، عضله، مغز، لوزالمعده، ریه ،گویچه های سفید خون و در اریتروسیت ها( ، ALT در کبد وکلیه به مقدارکمتر در قلب و عضله، وALP  در کلیه، کبد، استخوان، جفت، روده کوچک، ولکوسیت ها یافت می شود.GGT ونوکلئوتیداز -5 بیشتر در کبد یافت می شود(فیمن ، 2001 ).

فعالیت آنزیم های کبدی پلاسما، تحت تاثیر فعالیت های ورزشی، تشدید می شود که با توجه به مدت، شدت ، نوع و شیوه  تمرین تحت تاثیر قرار می گیرد .فعالیت بدنی، به ویژه اگر شدید  وطولانی باشد، بر فعالیت آنزیم ها تاثیر قابل ملاحظه ای دارد .مطالعات انجام شده در این زمینه  نشان می دهد فعالیت های آنزیمی سرم در حین تمرین افزایش می یابد. یکی از این پژوهش ها حاکی است فعالیت آلدولاز سرم وAst  در افرادی که  فقط پنج دقیقه روی نوارگردان راه رفتند، افزایش یافت .سوزوکی و همکارانش  نشانه های آسیب عضله والتهاب وHsp70 ، بعد از مسابقات سه گانه  مردان آهنین را مورد بررسی قرار دادند .این مسابقات شامل8/3 کیلومتر شنا ،  180کیلومتر دوچرخه سواری و 2/42 کیلو متر دویدن بود .نتایج نشان داد فعالیت پلاسمایی   ALT,AST و روز بعد از مسابقه بالا رفت اما فعالیتALP  پلاسما بلافاصله بعد از مسابقه نسبت به قبل از آن کمتر بود. مطالعات مذکور نشان داد فعالیت پلاسماییALT,AST  بعد از مسابقات سه گانه فوق نسبت به ماراتن کمتر بود .این پژوهشگران پیشنهاد کردند که احتمالا  مدت تمرین، بر این متغییرها اثر گذار بوده است.

با توجه به اینکه مطالعات زیادی افزایش فعالیت بسیاری از آنزیم ها را در طول تمرین و پس از آن را مورد تائید قرار داده اند این امر موید نقش آنزیم ها به ویژه آنزیم های کبدی به عنوان شاخص بسیار خوبی در ارزیابی عملکرد این بافت و نیز آسیب احتمالی آن و نیز بافت عضلانی، اسکلتی، قلب و سلول های خونی بدن است. همچنین اگرچه پروتئین های شوک گرمایی ملکول های داخل سلولی هستند، ولی در پاسخ به آسیب بافتی یا شرایط فیزیولوژیک می توانند به محیط خارج سلولی آزاد شوند (لانکاستر ، 2005).

با توجه به اینکه تحقیقات انجام شده روی زنان نادر است و همچنین این موضوع که معلوم نیست آیا تمرین برونگرا در آب و خشکی می تواند  باعث تغییر این شاخص ها در زنان جوان فعال شود  به بررسی این موضوع پرداخته می شود.

 

 فهرست تاثیر تمرین برونگرا در خشکی و آب بر HSP70 و آنزیم های کبدی در دختران ورزشکار

  • فصل اول: طرح تحقیق – تاثیر تمرین برونگرا
  • ۱-۱-مقدمه           ۲
  • ۱-۲- بیان مسأله    ۴
  • ۱-۳- اهميت و ضرورت انجام تحقيق   ۶
  • ۱-۴- اهداف تحقيق             ۹
  • ۱-۴-۲- هدف کلی ۹
  • ۱-۴-۲- اهداف ویژه           ۱۰
  • ۱-۵- سوالات  تحقیق          ۱۰
  • ۱-۶- محدودیت های تحقیق   ۱۰
  • ۱-۶-۱-محدودیت خارج از کنترل        ۱۰
  • ۱-۶-۲- محدودیت های مداخله گر قابل کنترل:    ۱۰
  • ۱-۷- تعریف مفهومی متغییرها           ۱۰
  • ۱-۷-۱- پروئینن شوک گرمایی ۷۰hsp:           ۱۰
  • ۱-۷ -۲-اسپارتات آمینوترانسفرازها(AST)  یا SGOT :      ۱۱
  • ۱-۷-۳- آلانین آمینوترانسفر  ۱۱
  • ۱-۷-۴- آلکالین فسفات(ALP) :           ۱۱
  • ۱-۸- تعاریف عملیاتی         ۱۲
  • ۱-۸-۱- ورزشکار  ۱۲
  • ۱-۸-۲- آزمون پله             ۱۲
  • ۱-۸-۳- کوفتگی عضلانی    ۱۲
  • ۱-۸-۴-کوفتگی عضلانی حاد            ۱۲
  • ۱-۸-۵-کوفتگی عضلانی تاخیری       ۱۲
  • ۱-۸-۶- انقباض برونگرا      ۱۲
  • فصل دوم:مبانی نظری و پیشینه تحقیق – تاثیر تمرین برونگرا
  • ۲-۱-  مقدمه         ۱۵
  • ۲-۲-مبانی نظری   ۱۵
  • ۲-۲-۱-کوفتگی عضلانی     ۱۵
  • ۲-۲-۱-۱-کوفتگی حاد         ۱۵
  • ۲-۲-۱-۲- کوفتگی عضلانی تاخیری ( DOMS) 16
  • ۲-۲-۲- پروتئین شوک گرمایی          ۱۷
  • ۲-۲-۲-۱- نقش و اهمیت پروتئین شوک گرمایی  ۱۹
  • ۲-۲-۲-۲- پروتئین های شوک گرمائی و ورزش ۲۰
  • ۲-۲-۲-۳-تأثیر HSP بر مکانیسم های مختلف بدن            ۲۱
  • ۲-۲-۳-کبد           ۲۲
  • ۲-۲-۳-۱-لوبول کبدی         ۲۲
  • ۲-۲-۳-۲- سطوح  کبد        ۲۴
  • ۲-۲-۳-۳-لوب های  و سگمنت های کبدی         ۲۴
  • ۲-۲-۳-۴- رباط های  کبد     ۲۵
  • ۲-۲-۳-۵- عروق خونی کبد  ۲۵
  • ۲-۲-۳-۶- آنزیم های کبدی   ۲۶
  • ۲-۲-۳-۷- سایر آنزیم های دیگر در کبد            ۲۷
  • ۲-۲-۳-۸- ارزیابی آمینوترانسفرازها    ۲۷
  • ۲-۲-۴ -نقش ورزش درسلامتی          ۲۷
  • ۲-۳-مروری بر مطالعات انجام شده و تحقیقات پیشین        ۲۸
  • ۲-۳-۱-پیشینه تحقیقات پروتئین شوک گرمایی    ۲۸
  • ۲-۳-۲- پیشینه تحقیقات آنزیم های کبدی           ۳۳
  • فصل سوم:روش تحقیق – تاثیر تمرین برونگرا
  • ۳-۱-مقدمه           ۳۸
  • ۳-۲-جامعه آماری ۳۸
  • ۳-۳-نمونه گیری   ۳۸
  • ۳-۴-متغییرهای تحقیق         ۳۸
  • ۳-۴-۱-متغیر مستقل           ۳۸
  • ۳-۴-۲-متغییر وابسته          ۳۸
  • ۳-۴-۳- متغییر مداخله گر     ۳۹
  • ۳-۴-۴- متغییر کنترل         ۳۹
  • ۳-۵- ابزار اندازه گیری       ۳۹
  • ۳-۶- شرایط آزمودنی ها برای شرکت در تحقیق  ۴۰
  • ۳-۷- روشهای جمع آوری اطلاعات     ۴۰
  • ۳-۷-۱-روش اجرای تحقیق   ۴۰
  • ۳-۷-۲- مراحل جمع آوری اطلاعات    ۴۰
  • ۳-۷-۳-نحوۀ اندازه گیری وزن           ۴۱
  • ۳-۷-۴- نحوۀ اندازه گیری قد ۴۱
  • ۳-۷-۵- محاسبه شاخص توده بدنی( BMI)        ۴۱
  • ۳-۷-۶-نحوۀ اجرای آزمون پله           ۴۱
  • ۳-۷-۷- اندازه گیری های آزمایشگاهی  ۴۲
  • ۳-۷-۷-۱- نحوۀ خون گیری و تهیه سرم           ۴۲
  • ۳-۸-روش اجرا     ۴۲
  • ۳-۹-روش تجزیه و تحلیل اطلاعات     ۴۳
  • فصل چهارم:تجزیه و تحلیل یافته های تحقیق – تاثیر تمرین برونگرا
  • ۴-۱- مقدمه          ۴۵
  • ۴-۲- توصیف داده ها          ۴۵
  • ۴-۲-۱- مشخصات فردی آزمودنی ها   ۴۵
  • ۴-۲- آماره های توصیفی متغیرهای اندازه گیری شده        ۴۵
  • ۴-۳ – آزمون کولموگروف – اسمیرنوف           ۴۶
  • ۴-۴- آزمون سوالات تحقیق: ۴۶
  • ۴-۴-۱- آیا نوع تمرین برون گرا در خشکی و برون گرا در آب برHSP70  دختران ورزشکار تأثیر دارد؟     ۴۷
  • ۴-۴-۲) آیا نوع تمرین برون گرا در خشکی و برون گرا در آب بر آنزیم کبدی ALT در دختران ورزشکار تأثیر دارد؟   ۴۸
  • ۴-۴-۳) آیا نوع تمرین برون گرا در خشکی و برون گرا در آب بر آنزیم کبدیAST  در دختران ورزشکار تأثیر دارد ؟  ۵۰
  • ۴-۴-۴) آیا نوع تمرین برون گرا در خشکی و برون گرا در آب بر آنزیم کبدی ALP در
  • دختران ورزشکار تأثیر دارد؟ ۵۱
  • فصل پنجم:بحث و نتیجه گیری
  • ۵-۱- مقدمه          ۵۴
  • ۵-۲- خلاصه تحقیق           ۵۴
  • ۵-۳- بحث و بررسی          ۵۵
  • ۵-۳-۱- بررسی تأثیرتمرین ورزشی و پروتئین شوک گرمایی          ۵۵
  • ۵-۳-۲- بررسی تأثیرتمرین ورزشی و آنزیم های کبدی      ۵۸
  • ۵-۴- جمع بندی بررسی یافته های تحقیق          ۶۱
  • ۵-۵- محدودیت های تحقیق   ۶۱
  • ۵-۵-۱-محدودیت خارج از کنترل        ۶۱
  •   ۵-۵-۲- محدودیت های قابل کنترل    ۶۱
  • ۵-۶- پیشنهادهای کاربردی    ۶۲
  • ۵-۷- پیشنهادهای پژوهشی    ۶۲
  • فهرست منابع و مآخذ – تاثیر تمرین برونگرا
  •  فارسی   ۶۴
  • انگلیسی  ۶۶
  • پیوست ۱:رضایت نامه همکاری برای شرکت در کار تحقیقی           ۷۱

 

 

 

راهنمای خرید و دانلود فایل

برای پرداخت، از کلیه کارتهای عضو شتاب میتوانید استفاده نمائید.

بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.

در صورت بروز  هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما  پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا شکایت شما مورد بررسی قرار گیرد.

برای دانلود فایل روی دکمه خرید و دانلود  کلیک نمایید.



برچسب‌ها :
ads

مطالب مرتبط


ديدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 + ده =