پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

DOC
تاثیر روش های تامین مالی بر بازده و قیمت سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران (مطالعه موردی: صنایع غذایی) : پایان نامه کارشناسی ارشد رشته حسابداری
doc
113 صفحه
پایان نامه کارشناسی ارشد
رشته حسابداری
همراه با جداول و نمودار
89000 تومان


هر دانشجویی که در مقطع تحصیلات تکمیلی، که شامل دوره های کارشناسی ارشد و دکتری است، مشغول به تحصیل باشد، بعد از اینکه تمام واحد های درسی تعیین شده را گذراند، موظف است برای تمام کردن دورۀ خود رساله و یا پایان نامه ای بنویسد و طی مراسمی رسمی که از قبل برنامه ریزی شده است، از آن دفاع کند و نمرۀ قبولی بگیرد. نوشتن پایان نامه برای دانشجوی کارشناسی ارشد تقریباً اولین تجربۀ علمی و پژوهشی جدی و روشمند است و دانشجو با نوشتن پایان نامه در واقع راه را برای پژوهش های بعدی اش هموار می کند. همۀ ما می دانیم که نوشتن یک پایان نامۀ خوب و دفاع کردن از آن آرزو و خواستۀ قلبی هر دانشجویی است، ولی شرایط موجود سبب شده است که متاسفانه هر روز از تعداد پایان نامه های کم نقص و خوب و استاندارد کاسته شود. همان طور که می دانید پایان نامه یا رساله نوعی پژوهش دانشگاهی است و بنابراین باید از بیشتر قواعدی که در حوزۀ پژوهش ها و تحقیقات آکادمیک وجود دارد پیروی کند و بتواند پیام خود را به گونه ای که رسا، علمی، مستدل و منطقی باشد، به مخاطبانش برساند. در همین راستا ما سعی کردیم پایان نامه های کارشناسی ارشد برتر از دانشگاه های معتبر کشور را برای کمک در نگارش پایان نامه به شما معرفی نماییم . این بار تیم دیجی لود پایان نامه ای با موضوع ” تاثیر روش های تامین مالی بر بازده و قیمت سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران (مطالعه موردی: صنایع غذایی) ” به شما عزیزان ارائه کرده است. شما می توانید با بررسی چکیده و فهرست پایان نامه که در ادامه آمده است بیشتر با آن آشنا شوید و با اطمینان خاطر آن را تهیه کنید و بهره ببرید. تیم دیجی لود همواره برای شما دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد رشته حسابداری آرزوی موفقیت روزافزون دارد.

 

چکیده پایان نامه تاثیر روش های تامین مالی بر بازده و قیمت سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران (مطالعه موردی: صنایع غذایی)

استراتژی تامین مالی در شرکت ها ،از مباحث مهم دانشمندان مالی و حسابداری است .یکی از اهداف مهم تامین مالی ،انجام سرمایه گذاری در شر کت ها برای سود آوری بیشتر است.طرق مختلف تامین مالی ،شامل تامین مالی داخلی و تامین مالی خارجی ویا ترکیبی از دو نوع است. این تحقیق به منظور اطلاع از چگونگی تاثیر روش های تامین مالی بر روی قیمت و بازده سهام شرکتهای پذیرفته شده در بورس تهران انجام شده است.به این منظور شرکتهای صنایع غذایی انتخاب شده است و با استفاده از اطلاعات مندرج در گزارشهای مالی و جمع آوری اطلاعات دیگر از نرم افزارهای اطلاعاتی موجود ،تاثیر روشهای تامین مالی(سود انباشته ،استقراض)بر قیمت و بازده سهام آزمون گردیده است.

در این تحقیق برای آزمون کردن سه فرضیه از رگرسیون چندگانه استفاده شده است .نتایج فرضیه اول و دوم نشان می دهد که تاثیر روش تامین مالی از طریق سود انباشته بیشتر از استقراض بر قیمت و بازده سهام شرکتها می باشد،در فرضیه سوم هم میانگین بازده سالانه شرکتهایی که از سود انباشته تامین مالی نموده اند بیشتر از میانگین بازده سالانه شرکتهایی است که از طریق استقراض تامین مالی نموده اند. در کل با توجه به آزمون های آماری ،تامین مالی از طریق سود انباشته تاثیر بیشتری بر قیمت و بازده سهام شرکتها دارد.

کلمات کلیدی : تامین مالی ،سود انباشته ،استقراض ،قیمت سهام ،بازده سهام ،صنایع غذایی،بورس

اهمیت و ضرورت تحقیق تاثیر روش های تامین مالی بر بازده

 گسترش بازارهای مالی و رقابتی شدن آن بازارها، فرایند تامین مالی را پیچیده نموده است. امروزه اوضاع اقتصادی حاکم بر جامعه و روند آن این ذهنیت را ایجاد می کند که در زمینه تامین مالی واحدهای اقتصادی مشکلات فراوانی وجود دارد. در این شرایط رقابتی، مدیران مالی می توانند نقش اساسی را در بازارهای مالی ایفا نمایند.

آنچـه در این میان حائز اهمیـت است  توجه به آثار و نتایج حاصل از اتخاذ تصمیمات تامین مالـی در میزان بازدهی و افزایش در ارزش شرکت است. قطعا شناسایی راه های مختلف تامین مالی و بهره گیری از ابزارهای مناسب مالی، مدیریت را در اتخاذ تصمیمات صحیح تر و کسب منافع بیشتر برای شرکت ها یاری خواهد نمود و استفاده بهینه از منابع مالی در حقیقت به مدیران این فرصت را خواهد داد تا ارزش کلی شرکت و ثروت صاحبان سرمایه را افزایش دهند.

مدیران مالی با قبول مسئولیت تامین مالی،  باید بازارهای مالی و ابزارهای مالی موجود را بشناسند تا با بکارگیری ابزار مالی مناسب در بازارهای مالی اقتصادی ترین شیوه تامین مالی را مد نظر قرار دهند. استفاده از شیوه های مناسب تامین مالی برای اجرای پروژه های سودآور می تواند جهت افزایش ثروت سهامداران شرکت نقش اساسی را ایفا کند. بنابراین مدیریت در انتخاب استراتژی های تامین مالی بایستی حد مطلوب نقدینگی، عملکرد آتی و تداوم فعالیت شرکت و حداکثر نمودن ثروت سهامداران را مد نظر قرار دهد.

تصمیمات تامین مالی در اصل برای دو گروه از زیر مجموعه واحدهای اقتصادی اهمیت دارد، گروه اول خود شرکت یا مدیران و اداره کنندگان شرکت می باشد. همانطور که می دانیم ساختار مالی  شرکت ها را، بدهی های بلندمدت(شامل اوراق مشارکت) و کوتاه مدت، سهام عادی و ممتاز،  و سود انباشته تشکیل    می دهد. شرکت ها به واسطه این منابع مالی وجوه و سرمایه مورد نیاز را جمع آوری می کنند و در دارایی ها و ماشین آلات سرمایه گذاری می کنند، پس دسترسی به منابع کم هزینه و طولانی مدت وبا مخاطره اندک یک امر حیاتی است، چرا که هرگونه تامین وجوه حداقل هزینه ای دارد که شرکت باید از بازده سرمایه گذاری آنها را پرداخت نماید و عدم تادیه آنها مخاطره جدی در پی دارد.

گروه دوم که درگیر این مساله هستند تامین کنندگان وجوه یا سهامداران می باشند، این موضوع از آنجا برای گروه دوم اهمیت دارد که سهامداران بدنبال منافع بیشتر و یا مخاطرات کمترهستند پس می خواهند تصمیمات مالی  به گونه ای سازماندهی شوند که قیمت سهام و بازده شان بیشتر گردد.

مساله تامین مالی این پرسش را مطرح می کند که آیا استفاده از سود انباشته قیمت سهام را تغییر
می دهد؟ استقراض چه اثری بر روی قیمت و بازده دارد؟ لذا سهامداران نسبت به تصمیمات مالی
عکس العمل نشان می دهند که ریسک را کاهش و بازده را افزایش دهند.

تقسیم سود از دو جنبه بسیار مهم قابل بحث است، از یک طرف عاملی اثر گذار بر سرمایه گذاری های پیش روی شرکت هاست، تقسیم سود موجب کاهش منابع داخلی و افزایش نیاز به منابع مالی خارجی می شود و از طرفی دیگر بسیاری از سهامداران شرکت خواهان تقسیم سود نقدی هستند، از این رو مدیران با هدف حداکثر کردن ثروت همواره باید بین علایق مختلف آنان و فرصت های سودآور سرمایه گذاری تعادل برقرار کنند. بنابر این تصمیمات تقسیم سود که از سوی مدیران شرکت ها اتخاذ می شود بسیار حساس و دارای اهمیت است (مهرانی و تالانه، 1377).

در حال حاضر بورس اوراق بهادار به عنوان تنها بازار سرمایه در ایران نقش اساسی و مهمی در تامین وجوه مورد نیاز شرکت ها و جذب سرمایه برای شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار ایفا می کند (انتشار سهام جدید و عرضه سهام در بازار بورس)، از این رو جهت افزایش آگاهی و دانش سرمایه گذاران و علاقه مندان به سرمایه گذاری در بازار سرمایه، بررسی و تحقیقاتی پیرامون فعالیت های بورس اوراق بهادار و شرکت های پذیرفته شده در آن ضرورتی انکار ناپذیر می باشد.

 

مقدمه

منابع مالی عنصر حیاتی و مهمی است که هم  در تاسیس و ایجاد فعالیت های اقتصادی و هم در بهره برداری از آنها نقش کليدی دارد. اگر منابع مالی در اختیار نباشد هیچگونه فعالیت اقتصادی را نمی‌توان پایه گذاری کرد. پس از پایه گذاری فعالیت های اقتصادی و آماده کردن آنها برای بهره‌برداری نیز اگر منابع مالی لازم جهت به گردش در آوردن عملیات وجود نداشته باشد، سرمایه‌گذاری های اولیه حاصل و نتیجه ای نخواهد داشت، با وجود نقش مهم منابع مالی در اقتصاد، نکته ‌اساسی کمیابی آن است. نکته دیگر نگرانی مستمر تامین کنندگان منابع مالی در مورد اصل و عايدات حاصل از آن است.

به دلیل تغییرات ایجاد شده در اقتصاد، منابع مالی مورد نیاز شرکت ها نیز افزایش یافته است. امروزه یکی از مهمترین وظایف مدیران مالی شرکت ها، تهیه ارزان قیمت و به کارگیری بهینه این وجوه است،انتخاب خط مشی مناسب برای دسترسی به این منابع از اهمیت زیادی برخوردار است.

در جهان امروز، با توجه به شرایط بازار رقابت و تغییرات سریع تکنولوژی، تصمیم گیری های مالی نیاز به تخصص در امور مالی دارد. بنگاه های اقتصادی برای ورود به تجارت جدید و فعالیت در آن زمینه یا توسعه ی فعالیت خود، نیاز به منابع مالی دارند. وجوه مورد نیاز برای تامین آن، می تواند از منابع مختلف و به روش های متعدد جمع آوری شود، بازار سرمایه یکی از مهمترین منابع تامین سرمایه برای اغلب بنگاه های اقتصادی محسوب می گردند، در این بازار بنگاه ها و سایر موسساتی که نیاز به وجوه برای تامین مالی عملیات شان دارند، با افراد و موسساتی که پول برای سرمایه گذاری دارند، یک جا جمع شده اند. بارزترین نوع این بازارها، بازار ثانویه می باشد که در آن معاملات اوراق بهاداری که قبلاً انتشار یافته اند، صورت می پذیرد. این بازار در ایران، در قالب سازمان بورس اوراق بهادار فعال است.

بورس اوراق بهادار، بازار متشکل و خودانتظام است که اوراق بهادار در آن توسط کارگزاران و يا معامله گران طبق مقررات قانون بازار اوراق بهادار، مورد داد و ستد قرار مي گيرد. بورس اوراق بهادار به عنوان یک بازار متشکل، تسهیلات لازم را برای خریداران و فروشندگان سهام فراهم می نماید. به نحوی که آنها بتوانند در هر زمان پول خود را به اوراق بهادار و بالعکس تبدیل نمایند، از طرفی این سازمان تحت شرایطی سبب تامین مالی شرکت های مختلف می گردد، از آنجا که بورس به عنوان سازمانی جهت تجهیز پس اندازها و همچنین هدایت آنها به سمت سرمایه گذاری های مولد و مفید در جامعه و اقتصاد کشور مطرح می باشد، لذا مطالعه و شناخت این سازمان از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

در دو دهه اخير پيچيدگي و تنوع ابزارهاي مالي گسترش چشمگيري در اروپا، آمريکا و کشورهاي خاوردور داشته، حتي پاره اي از اين ابزارها در بازارهاي مالي بين المللي مورد معامله قرار گرفته و بازارهاي سرمايه در اين ارتباط به شدت جهاني شده اند. با جهاني شدن بازارهاي مالي در سراسر دنيا، واحدهاي اقتصادي که در هر کشور در جستجوي سرمايه و تأمين مالي مي باشند، ديگر ناچار نيستند خود را به بازار داخلي محدود کنند، پيشرفت هاي تکنولوژيک، يکپارچگي و کارآيي بازارهاي مالي جهاني را افزايش داده است، پيشرفت وسايل و ابزارهاي ارتباطي، مشارکت کنندگان در بازار را در سراسر جهان به هم مي پيوندد و در نتيجه مي توان سفارش ها را در طول چند دقيقه به انجام رساند.

پيشرفت تکنولوژي کامپيوتر، همراه با پيشرفت شبکه ارتباطات، انتقال اطلاعات لحظه به لحظه درباره بهاي اوراق بهادار و ديگر اطلاعات ضروري را به سرمايه گذاران، در اغلب نقاط جهان ميسر کرده است. بنابراين، بسياري از سرمايه گذاران مي توانند به بازار جهاني نظارت داشته باشند و در عين حال تجزيه و تحليل کنند که اين اطلاعات چه تاثيري بر وضع خطرساز و بازده مجموعه ابزارهاي مالي آنها دارد.

با گسترش فناوري و دسترسي راحت و سريع به اطلاعات از طريق رايانه ها و شبكه هاي انتقال اطلاعات، موضوع استفاده از اطلاعات در تصميم گيري، ابعاد تازه اي به خود گرفته است. از يك طرف شرکت ها و افراد به شيوه اي راحت تر به تبادل اطلاعات مي پردازند و از طرف ديگر دست اندر كاران بازار سرمايه سريع تر به نيازهاي اطلاعاتي افراد پاسخ مي دهند، در اين ميان نقش محققين و جامعه دانشگاهي  در پيشرفت هر چه بيشتر و بهتر امور، غير قابل انكار است. آن ها تلاش مي كنند تا با مشاهده پديده هاي بازار و ارايه نظرها و پيشنهادهاي خود به پويايي و بهينه سازي بازار كمك كنند. تامین مالی کوتاه مدت برای پشتیبانی سرمایه گذاری موقت در دارایی های جاری مورد استفاده قرار می گیرد معمولاً  مدیر مالی پس از برنامه ریزی سرمایه گذاری در دارایی های جاری و پیش بینی منابع مورد نیاز واحد اقتصادی در سال آینده باید به فکر تامین مالی برنامه خود باشد و در مورد شیوه تامین مالی تصمیم گیری کند. معمولاً برای سرمایه گذاری موقت در دارایی های جاری از وام کوتاه مدت استفاده می شود.

 

 فهرست تحقیق تاثیر روش های تامین مالی بر بازده

فصل اول: کلیات تحقیق

۱-۱   مقدمه۳

۱-۲   بیان مسئله۴

۱-۳   اهمیت و ضرورت تحقیق۶

۱-۴   اهداف تحقیق۸

۱-۵   متغیرهای مستقل و وابسته۸

۱-۶   فرضیات تحقیق۹

۱-۷   روش تحقیق۱۰

۱-۸   قلمرو تحقیق۱۰

۱-۸-۱   قلمرو موضوعی تحقیق۱۰

۱-۸-۲   قلمرو زمانی تحقیق۱۰

۱-۸-۳   قلمرو مکانی تحقیق۱۰

۱-۹   روش گردآوری اطلاعات۱۱

۱-۱۰ روش تجزیه و تحلیل اطلاعات۱۱

۱-۱۱ محدودیتهای تحقیق۱۱

۱-۱۲ واژه ها و اصطلاحات بکار رفته در تحقیق۱۲

 

فصل دوم : مبانی نظری و پیشینـۀ تحقیق

۲-۱  مقدمه۱۵

۲-۲  صنايع غذايي در بورس۱۶

۲-۳  منابع عمده تأمین مالی۱۸

۲-۳-۱ منابع داخلی۱۸

۲-۳-۱-۱ کاهش داراییهای جاری۱۹

۲-۳-۱-۲  فروش داراییهای ثابت۱۹

۲-۳-۱-۳  ذخایر استهلاک۱۹

۲-۳-۱-۴  سود انباشته۱۹

۲-۳-۱-۵  سود اندوخته۲۰

۲-۳ -۲ منابع خارجی۲۱

۲-۳-۲-۱  منابع کم هزینه۲۱

۲-۳-۲-۲  سهام عادی۲۱

۲-۳-۲-۳  استقراض۲۲

۲-۴  ویژگیهای روشهای تأمین مالی۲۲

۲-۵  تأمین مالی کوتاه مدت۲۲

۲-۶  تأمین مالی بلندمدت۲۵

۲-۶-۱ روش های تامین مالی میان مدت و بلند مدت۲۵

۲-۷  سود انباشته۲۸

۲-۷-۱ تعریف                   ۲۸

۲-۷-۲ عوامل موثر بر درصد تقسیم سود سهام۲۸

۲-۷-۲-۱  سود انباشته بعنوان یکی از منابع تأمین مالی۲۸

۲-۷-۲-۲  حفظ ساختار سرمایه۲۹

۲-۷-۲-۳  نیاز سهامداران۲۹

۲-۷-۲-۴  محدودیتهای توزیع سود سهام۲۹

۲-۸   سودانباشته بعنوان یکی از روشهای تأمین مالی۳۰

۲-۹   هزینه خاص سود انباشته۳۱

۲-۱۰  استقراض۳۱

۲-۱۰-۱  وامها وتسهیلات۳۱

۲-۱۰-۲  مزایای استفاده از استقراض۳۲

۲-۱۰-۳  معایب استفاده از استقراض۳۳

۲-۱۰-۴  وامهای بانکی بلندمدت۳۳

۲-۱۰-۵  ویژگیهای وام میان مدت و بلندمدت۳۴

۲-۱۰-۶ مزایا و معایب تأمین مالی از طریق بدهی های بلند مدت۳۵

۲-۱۰-۷  زمان مناسب استفاده از وام۳۶

۲-۱۰-۸  هزینه تأمین مالی بدهی۳۶

۲-۱۰-۹  تأثیر وام بر سود دهی شرکت۳۷

۲-۱۱  قیمت سهام۳۷

۲-۱۲  تأثیر افزایش سرمایه بر  بازده سهام۳۸

۲-۱۳  پیشینه نظری تحقیق ۳۹

۲-۱۳ -۱ تئوری توازن ثابت یا پایدار۳۹

۲-۱۳-۲  فرضیه عدم تقارن اطلاعات۳۹

۲-۱۳-۳  تئوری سلسله مراتب گزینه های تأمین مالی۴۰

۲-۱۳-۴ تئوری هزینه های نمایندگی۴۱

۲-۱۳-۵  الگوی میلر-مودیلیانی با اثر مالیات شرکتها۴۳

۲-۱۳-۶  تئوری ترجیحی۴۳

۲-۱۳-۷  مدل گوردون و والتر۴۴

۲-۱۳-۸  نظریه ساختار سرمایه و عدم تقارن اطلاعات۴۴

۲-۱۳-۹  تئوری موازنه ایستا۴۵

۲-۱۴  مرور مختصر مطالعات و تحقیقات۴۷

۲-۱۴-۱ مروری مختصر بر مطالعات داخلی۴۸

۲-۱۴-۲ مروری مختصر بر مطالعات خارجی۵۴

 

فصل سوم: روش شناسی تحقیق

۳-۱   مقدمه۵۹

۳-۲   متغیرهای تحقیق۵۹

۳-۲-۱ متغیر وابسته۵۹

۳-۲-۲  متغیر مستقل۶۰

۳-۳   جامعه آماری۶۰

۳-۴   روش تحقیق۶۰

۳-۵ رگرسیون چندگانه۶۲

۳-۶   فرضیه اول۶۲

۳-۷   فرضیه دوم۶۴

۳-۸   فرضیه سوم۶۵

 

فصل چهارم : تجزیه و تحلیل اطلاعات و آزمون فرضیه ها

۴-۱   مقدمه۶۷

۴-۲   آزمون فرضیه اول۶۷

۴-۳   تجزیه و تحلیل فرضیه اول۶۸

۴-۴    آزمون فرضیه دوم۶۸

۴-۵   تجزیه و تحلیل فرضیه دوم۶۸

۴-۶   آزمون فرضیه سوم۶۹

۴-۷   تجزیه و تحلیل فرضیه سوم۶۹

 

فصل پنجم : نتیجه گیری و پیشنهادات

۵-۱   مقدمه۷۱

۵-۲   نتایج تحقیق و پیشنهادات۷۲

۵-۳   فرضیه اول۷۲

۵-۴   فرضیه دوم۷۳

۵-۵   فرضیه سوم۷۳

۵-۶   محدودیت های تحقیق۷۳

۵-۷   بحث و نتیجه گیری۷۳

۵-۸   پیشنهادات مدیریتی۷۵

۵-۹   پیشنهاداتی برای تحقیقات آینده۷۵

 

فهرست جداول

جدول (2-1)، شرکتهای صنايع غذايي در بورس17

جدول (2-2)، روشهای تأمین منابع مالی کوتاه مدت18

جدول (2-3)، روشهای تأمین منابع مالی بلند مدت25

جدول (2-4)، نتایج کلی تحقیق ابوالفضل عرب54

جدول (4-1)، تجزیه و تحلیل فرضیه اول67

جدول (4-2)، تجزیه و تحلیل فرضیه دوم68

جدول (4-3)، تجزیه و تحلیل فرضیه سوم

 

فهرست نمودارها

نمودار (1-1)، رابطه نظری متغیرهای تحقیق

شکل (2-1)، تئوری موازنه ایستا ساختار سرمایه

 

 

راهنمای خرید و دانلود فایل

برای پرداخت، از کلیه کارتهای عضو شتاب میتوانید استفاده نمائید.

بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.

در صورت بروز  هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما  پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا شکایت شما مورد بررسی قرار گیرد.

برای دانلود فایل روی دکمه خرید و دانلود  کلیک نمایید.



برچسب‌ها :
ads

مطالب مرتبط


ديدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه − 1 =