پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

DOC
تاثیر علم و تکنولوژی برجنبش های اجتماعی: دانلود رایگان تحقیق رشته جامعه شناسی
doc
تعداد صفحات : 21
تحقیق و جزوات آموزشی
رشته جامعه شنناسی
دانلود رایگان
0 تومان


تحقیق رشته جامعه شناسی با فرمت WORD و در ۲۱ صفحه با موضوع تاثیر علم و تکنولوژی برجنبش های اجتماعی نگارش شده است. در ادامه قسمت هایی از این تحقیق ارزشمند آمده است:

تاثیر علم و تکنولوژی برجنبش های اجتماعی

مقدمه:

ازدهه ۱۹۶۰ به این سو جنبش های اجتماعی اقدامات اعتراض آمیز و بطورکلی  تر سازمانهای سیاسی غیر همسو احزاب سیاسی یا اتحادیه های تجاری به جزء ثابتی از دموکراسی غربی تبدیل شده اند. در این دوره نوسان زیادی در شدت بسیج جنبش میزان تندروی آن و توانای اش برای تأثیرگذاری بر فرآیندهای علمی و سیاسی وجود داشته است.

پیش بینی ها از آن حکایت داشتند که موج اعتراض در ۱۹۶۸ به سرعت فرو خواهد نشست و وضعیت همیشگی یعنی سیاست مبتنی بر منافع که بر طبق شکافهای سیاسی سنتی سازمان یافته ایت دوباره حاکم خواهد شد. اما این پیش بینی ها تا حد زیادی اشتباه از آب درآمد.

در هردو سوی آتلانتیک واکنش هایی به این نقایص نظری صورت گرفت. در آمریکا نقد کارکرد گرایی ساختاری در چارچوب سه دیدگاه عمده صورت گرفت:

  1. رفتار جمعی( Collective behavior )
  2. بسیج منابع source mobilization
  3. فرآیند سیاسی

دیدگاه نظری و پژوهشی علمی در مورد جنبش های اجتماعی

می توان چهار دیدگاه مسلط فعلی را در تحلیل جنبش های جمعی مشخص نمود که عبارتند از:

دیدگاههای رفتار جمعی، بسیج منابع، فرآیند سیاسی، و جنبش های اجتماعی جدید یا علمی.

دیدگاه رفتار جمعی توجه تحلیل گران را به عمل جمعی به مثابه فعالیتی معطوف به معنا جلب می کند. دیدگاه بسیج منابع بر اهمیت اجزاء عقلانی و استراتژیک پدیده های به ظاهر غیرعقلانی تأکید می ورزد. در رویکرد جنبش های اجتماعی  جدید مسائل مربوط به اهمیت تغییر دگرگونی هایی که بر جوامع علمی و صنعتی رخ داده اند و پیامدهای این جنبش ها بر این جوامع و بالعکس مورد بررسی قرار می گیرند و دیدگاه فرآیند سیاسی توجه خود را بر جنبش های اجتماعی به مثابه بازیگران اصلی جدید در تجمیع و نمایندگی منافع مختلف معطوف نموده است.

بسیج جمعی به مثابه عامل ابعاد تغییر فرهنگی

دردهه ۱۹۶۰ مکتب کارکرد گرایی ساختاری بویژه نیل اسملسر که به رفتار جمعی توجه زیادی نشان داد، جنبش های اجتماعی را نتیجه جانبی دگرگونی اجتماعی فوق العاده سریع تلقی می نمود. به عقیده اسملسر در یک نظام متشکل از نظام های فرعی متوازن، رفتار جمعی نشانگر تنش هایی است که مکانیسم های  برقرارکننده تعادل مجدد اجتماعی از مهار موقت آنها عاجز هستند.

اعتراض و نظام سیاسی

کانون اصلی نظریه های فرآیند سیاسی وجود ارتباط میان بازیگران سیاسی نهادی و اعتراض کنندگان است. از این دیدگاه، جنبش های اجتماعی در حین به چالش کشیدن نظم سیاسی با بازیگرانی که از موقعیت تحکیم شده ای در این نظم برخوردارند به تعامل می پردازند.

جنبش های جدید برای منازعات جدید تحت تاثیر علم و تکنولوژی برجنبش های اجتماعی

پاسخ پژوهشگران علوم اجتماعی اروپا به ظهور جنبش های دهه های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ نقد مدل های مارکسیستی تفسیر منازعات اجتماعی بود. چنین مدل هایی در توضیح تحولات اخیر با چندین مشکل مواجه بودند. اول اینکه، دگرگونی های اجتماعی که پس از پایان جنگ جهانی دوم رخ دادند محوریت نزاع سرمایه و کار را زیر سئوال بردند. افزایش دسترسی به آموز ش عالی و علمی و تکنولوژیکی و یا ورود گسترده زبان به بازار کار امکان های ساختاری جدیدی برای منازعه خلق نموده بودند و اهمیت معیارهای قشربندی اجتماعی (نظیر جنسیت) که بر کنترل منابع غیر اقتصادی مبتنی بودند را افزایش داده بودند.

جنبشی که از طریق تاثیر علم و تکنولوژی برجنبش های اجتماعی بوجود می آید دارای ویژگی های زیر است:

  1. برخورداری از یک کادر رهبری که تمام وقتش را صرف جنبش می کند، که از منابع قابل ملاحظه ای برخوردار است که از خارج از گروه تأمین می گردد.
  2. یک پایگاه عضویت پیش تاز کوچک( یا فقدان آن) یا از یک عضویت کاغذی( یعنی اعضائی که تنها نامشان در فهرست عضویت است) برخوردار است.
  3. تلاش برای انتقال تصور و عهده داری نمایندگی موکلانی(Constituency) خاص.
  4. تلاش برای تأثیرگذاری بر سیاستهای مربوط به این موکلان.
  5. باعث کاهش بی نظمی و دیکتاتوری حاکمان و حکومت کنندگان می شود.
  6. باعث می شود تا قدرت بین جامعه و سیاست متوازن باشد و به دموکراسی منجر شود.

فهرست مطالب

  •  مقدمه
  • ۱- دیدگاه های نظری و پژوهش علمی در مورود جنبش های اجتماعی
  • ۲- بسیج جمعی به مثابه عامل ایجاد تغییر فرهنگی
  • ۳- اعتراض و نظام سیاسی
  • ۴- جنبشهای جدید برای منازعات جدید تحت تاثیر علم و تکنولوژی برجنبش های اجتماعی
  • ۵- عوامل تأثیرگذار بر انتخاب منبع عمل جنبش
  • ۶- نتیجه گیری

 

راهنمای خرید و دانلود فایل

برای پرداخت، از کلیه کارتهای عضو شتاب میتوانید استفاده نمائید.

بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.

در صورت بروز  هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما  پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا شکایت شما مورد بررسی قرار گیرد.

برای دانلود فابل روی دکمه خرید و دانلود  کلیک نمایید.



برچسب‌ها :
ads

ديدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × یک =