پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

DOC
تاثیر هشت هفته فعالیت هوازی شدید بر تغییرات واسپین و کمرین پلاسمایی در موش های ماده نژاد اسپراگوداولی : پایان نامه کارشناسی ارشد رشته تربیت بدنی
doc
96 صفحه
پایان نامه کارشناسی ارشد
رشته تربیت بدنی - گرایش فیزیولوژی ورزشی
همراه با جداول ، اشکال و نمودار
39000 تومان


هر دانشجویی که در مقطع تحصیلات تکمیلی، که شامل دوره های کارشناسی ارشد و دکتری است، مشغول به تحصیل باشد، بعد از اینکه تمام واحد های درسی تعیین شده را گذراند، موظف است برای تمام کردن دورۀ خود رساله و یا پایان نامه ای بنویسد و طی مراسمی رسمی که از قبل برنامه ریزی شده است، از آن دفاع کند و نمرۀ قبولی بگیرد. نوشتن پایان نامه برای دانشجوی کارشناسی ارشد تقریباً اولین تجربۀ علمی و پژوهشی جدی و روشمند است و دانشجو با نوشتن پایان نامه در واقع راه را برای پژوهش های بعدی اش هموار می کند. همۀ ما می دانیم که نوشتن یک پایان نامۀ خوب و دفاع کردن از آن آرزو و خواستۀ قلبی هر دانشجویی است، ولی شرایط موجود سبب شده است که متاسفانه هر روز از تعداد پایان نامه های کم نقص و خوب و استاندارد کاسته شود. همان طور که می دانید پایان نامه یا رساله نوعی پژوهش دانشگاهی است و بنابراین باید از بیشتر قواعدی که در حوزۀ پژوهش ها و تحقیقات آکادمیک وجود دارد پیروی کند و بتواند پیام خود را به گونه ای که رسا، علمی، مستدل و منطقی باشد، به مخاطبانش برساند. در همین راستا ما سعی کردیم پایان نامه های کارشناسی ارشد برتر از دانشگاه های معتبر کشور را برای کمک در نگارش پایان نامه به شما معرفی نماییم . در این قسمت پایان نامه ای با موضوع “ تاثیر هشت هفته فعالیت هوازی شدید بر تغییرات واسپین و کمرین پلاسمایی در موش های ماده نژاد اسپراگوداولی ” برای شما دانشجویان ورزشکار و ورزش دوست عزیز تهیه شده است. همچنین با خواندن چکیده و فهرست می توانید با ساختار و بار علمی پایان نامه بیشتر آشنا شوید. این پایان نامه ها با دقت و وسواس خاصی توسط تیم دیجی لود تهیه و ارائه شده است تا شما دانشجویان گرامی با خیال آسوده از آنها بهره ببرید.

 

چکیده تاثیر هشت هفته فعالیت هوازی شدید بر تغییرات واسپین و کمرین پلاسمایی در موش های ماده نژاد اسپراگوداولی:

آدیپوکین­ها یا آدیپوکیتوکین­ها، سایتوکین­هایی هستند که از بافت آدیپوسیت ترشح می‌شوند و از جمله می­توان به واسپین و کمرین اشاره کرد. هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی تاثیر هشت هفته فعالیت هوازی شدید بر تغییرات سطوح واسپین و کمرین در موش­های ماده نژاد اسپراگوداولی می‌باشد.

بدین منظور در اين مطالعه ۳۵ سر موش نژاد اسپرگوداولی از نمونه­ های در دسترس آزمایشگاه علوم پزشکی دانشگاه شیراز انتخاب شدند، که ۱۵ سر موش در گروه کنترل و ۲۰ سر موش در گروه تجربی قرار گرفتند. از نظر تغذیه و جنس و سن کنترل­های لازم انجام شد. آزمودنی­های گروه ­های تمرینی با شدت بالا مطابق با برنامه تمرینی، فعالیت دویدن روی نوارگردان را به مدت ۸ هفته و ۵ جلسه در هفته اجرا کردند.

این تمرین به صورت فزاینده و با رعایت اصل اضافه بار انجام شد. داده ­های حاصل از پژوهش با استفاده از نرم افزار spss.16 و آزمون t مستقل و جهت تعیین رابطه بین متغیر­­های پژوهش از ضریب همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ­های پژوهش حاکی از آن است که تمرین و فعالیت بدنی باعث کاهش سطوح پروتئین واسپین و افزایش سطح سرمی کمرین می‌شود. در نهایت مشخص گردید جهت ایجاد تغییرات قابل توجه در سطوح هورمون واسپین و کمرین، انجام هشت هفته فعالیت ورزشی کافی است و تغییر در عامل شدت و مدت زمان فعالیت ورزشی، می­تواند بر پاسخ این هورمون­ها تاثیر داشته باشد.

واژه­ های کلیدی : واسپین، کمرین، تمرین هوازی شدید

ضرورت و اهميت تحقيق

در طول دهه­ي گذشته، چاقي به طور فزاینده­ای شيوع يافته و در حال حاضر يكي از جدی­ترين مسائل مربوط به سلامت عمومي است. سندروم متابوليك يا سندروم مقاومت به انسولين، يك اختلال متابوليكي است كه توسط حضور چندين عامل خطرزای بيماري­هاي قلبي – عروقي از جمله چاقي شكمي، افزايش چربي خون، فشار خون بالا و مقاومت به انسولين مشخص مي­شود. سندروم متابوليك و ديابت نوع ۲، مهم­ترين عوامل خطرزای مرتبط با بيماري‎‌هاي قلبي – عروقي در افراد چاق هستند. البته سازوكارهايي كه توسط آن­ها سندروم متابوليك در افراد چاق گسترش مي­يابد به خوبي روشن نيست. بنابراین بررسی برخی از هورمون‌هایی که به عنوان عوامل تاثیرگذار یا پیش­آگهی (پرگنوزی) در پیشگیری و یا هشدار دهنده بیماری‌ها، فرایندهای متابولیکی و عملکردهای دستگاه­های مختلف بدن محسوب می­شوند، ضروری است.

در گذشته باور بر اين بود كه بافت چربي يك بافت بي­اثر است و تنها به صورت ذخيره كننده­ي تری‌گليسريدها عمل مي­كند اما در حال حاضر به خوبي نشان داده شده است بافت چربي برخی از پروتئين‌های فعال زيستي – كه به طور كلي آديپوكين­ها ناميده مي­شوند – ترشح مي‌‌‌كند و از اين راه در هموستاز انرژی (مانند :آديپوكين لپتين) و التهاب سيستميك (مانند: TNF-α) نقش ایفا مي­كند كه به نظر مي­رسد در بيماري­زايي سندروم متابوليك، نقش كليدي دارند (صارمی و همکاران، 1389). بنابراین باید گفت بافت چربي به عنوان يك سيستم هورموني فعال علاوه بر ايفاي نقش در ذخيره انرژي، دركنترل متابوليسم بدن نيز شركت مي­كند .آديپوكين­ها، پروتئين‌هاي ترشح شده از بافت چربي هستند كه اين نقش را به عهده دارند (حقيقي و همکارانش، 1391). شواهد اخیر پيشنهاد مي­­كند كه چاقي، به ويژه چاقی احشايي، با وضعيت التهاب مزمن، توسط سطح نشانگرهاي التهابي اینترلوکین6، فاکتور نکروز تومور آلفا و پروتئين واکنشگرC  همراه است. در واقع التهاب مزمن، در افراد چاق مهم­ترین عامل مرتبط كننده­ي افزايش توده‌ي بافت چربي و مقاومت به انسولين عنوان شده است، زيرا TNF-α، IL-6، واسپین و کمرین كه واسطه‌هاي شيميايي ترشح شده از بافت چربي هستند، واسطه­ هاي مهم ايجاد مقاومت به انسولين در افراد چاق نيز مي­باشند (صارمی و همکاران، 1389).

با توجه به اینکه دو هورمون واسپین و کمرین در سال­های اخیر کشف شده است، پژوهش­های ورزشی محدودی در این زمینه انجام شده است. علاوه بر این، هنوز یک نتیجه قطعی در ارتباط با پاسخ این دو هورمون به فعالیت ورزشی نیز مشخص نشده است چرا که نتایج این پژوهش­های، متناقض می­باشد. (يونگ و همکاران، 2011) نشان دادند واسپين در سلول­های اندوتليال عروقی نقش حفاظتی دارد. ممکن است واسپين در کاهش گرفتگی شريان­های ناشی از سندرم متابوليک نیز نقشی اساسی داشته باشد. در مقابل پايين­تر بودن سطح سرمی واسپين در بيماران ديابتی نوع ۲ مبتلا به عوارض ريزعروقی (نوروپاتی، رتينوپاتی و نفروپاتی) در مقايسه با بيماران بدون اين عوارض حاکی از تاثیر این ادیپوکین در اختلالات متابولیکی می‌باشد (گالسیک و همکاران، 2009). در همین زمینه در پژوهشی که بر روی 16 سر موش با يك برنامه تمرين 4 هفته ­ای انجام شد، مشخص گردید سطوح سرمی واسپين در گروه تجربی در مقايسه با گروه شاهد به طور معناداری پايين­تر بوده است و این نتایج نشان می­دهد تمرينات مقاومتی می­تواند باعث كاهش سطوح سرمی واسپين همراه با كاهش سطوح شاخص­ه ای التهابی دیگر شود. باید توجه داشت كاهش سطوح سرمی واسپين ممكن است، پاسخی تعديلی به بهبود حساسيت انسولينی و كاهش سطوح شاخص‌های التهابی در موش­های صحرايی تمرين كرده گردد (صفرزاده و همکاران، 1391). در مقابل در بافت چربی موش­های چاق نيز گزارش شده است بر اثر درمان با واسپين نوترکيب، حساسيت انسولينی افزايش می­یابد که در همین ارتباط براساس يافته­های (يان و همکاران، 2008) می­توان چنين فرض نمود افزايش غلظت سرمی واسپين موش­های صحرايی ديابتی که به­ دنبال تمرينات مقاومتی رخ می­دهد، در افزايش حساسيت به انسولين موثر است. در پژوهشی که با هدف انجام 12 هفته تمرین ایروبیک بر روی مقاومت به انسولین، آنزیم­های کبدی و نشانگرهای التهابی در مردان چاق صورت گرفت مشاهده گردید که هیچ رابطه معنا‌داری بین سطوح واسپین و پارامترهای متابولیکی که شامل مقاومت به انسولین باشد وجود ندارد. این نتایج نشان می­دهد 12 هفته تمرین ایروبیک به طور معناداری مقاومت به انسولین و پارامترهای متابولیکی را افزایش می­دهد در حالی که بر سطوح واسپین پلاسمایی بی­تاثیر می­باشد (جی یانگ، 2011).

 

از طرف دیگر، در یک پژوهش مشخص گردید تغییرات ناشی از فعالیت ورزشی در غلظت‌های کمرین، با چاقی و مقاومت به انسولین ارتباط ندارد (صارمی و همکاران، 2010). در پژوهشی دیگر که برای اندازه­گیری سطوح کمرین بر روی 740 نفر برای اندازه ­گیری mRNA و نیز سه گروه آزمایشی دیگر که 12 هفته تمرین، 6 ماه مطالعه رژیم با کالری محدود، و 12 ماه بعد از عمل جراحی، انجام شد، نشان داده شد که mRNA کمرین به ویژه در بافت چربی بیماران با دیابت نوع 2 بالاتر بوده است و با شاخص توده بدن (BMI)، درصد چربی بدن، پروتئین واکنشگر C و ارزیابی مدل هموستاز مقاومت به انسولین و آهنگ تزریق گلوکز همبستگی دارد. کاهش وزن ناشی از عمل جراحی چاقی باعث کاهش عمده­ای در ظهور کمرین شد. مقاومت به انسولین و التهاب، پیشگویی­های مستقل از BMI برای افزایش غلظت سرم کمرین می­باشند. کاهش ظهور کمرین و کاهش غلظت سرم ممکن است با بهبود حساسیت انسولین و التهاب غیر قابل تشخیص در بیماری­های بالینی بالاتر از کاهش وزن عمده مرتبط باشد (چکرون وهمکاران، 2012). بنابراین می­توان گفت تغییرات این هورمون­ها می­تواند به عنوان یک عامل پیشگیری کننده و یک زنگ خطر برای افرادی باشد که احتمال دارد درگیر سندرم­های متابولیکی شوند. به همین دلیل در پژوهش حاضر آزمودنی­های سالم انتخاب شدند تا بتوان پاسخ واسپین و کمرین به فعالیت ورزشی را مورد بررسی قرار داد. بنابراین در پژوهش حاضر تاثیر 8 هفته برنامه تمرینی شدید هوازی بر این هورمون­ها در موش­های سالم بررسی شد.

 

 اهداف تحقيق

۱-۴-۱- هدف کلی

بررسی تاثیر هشت هفته فعالیت هوازی با شدت زیاد بر سطوح پلاسمایی واسپین (Vaspin) و کمرین (Chemerin) در موش­های ماده نژاد اسپراگوداولی

۱-۴-۲- اهداف اختصاصی

  • بررسی تاثیر هشت هفته فعالیت هوازی با شدت زیاد بر تغییرات واسپین موش­های ماده نژاد اسپراگوداولی
  • بررسی تاثیر هشت هفته فعالیت هوازی با شدت زیاد بر تغییرات کمرین موش­های ماده نژاد اسپراگوداولی
  • بررسی رابطه بین واسپین و کمرین بعد از هشت هفته فعالیت هوازی با شدت زیاد در موش­های ماده نژاد اسپراگوداولی

 

۱-۵- سوالات تحقيق

  • آیا هشت هفته فعالیت هوازی با شدت زیاد تاثیر معناداری بر تغییرات واسپین موش‌های ماده نژاد اسپراگوداولی دارد؟
  • آیا هشت هفته فعالیت هوازی با شدت زیاد تاثیر معناداری بر تغییرات کمرین موش‌های ماده نژاد اسپراگوداولی دارد؟
  • آیا پس از هشت هفته فعالیت هوازی با شدت زیاد رابطه معناداری بین واسپین و کمرین موش­های ماده نژاد اسپراگوداولی وجود دارد؟

 

 

فهرست تاثیر هشت هفته فعالیت هوازی شدید بر تغییرات واسپین و کمرین پلاسمایی در موش های ماده نژاد اسپراگوداولی

  • فصل اول: کلیات
  • ۱-۱- مقدمه          ۲
  • ۱-۲- بیان مسأله    ۴
  • ۱-۳- ضرورت و اهميت تحقيق          ۸
  • ۱-۴- اهداف تحقيق ۱۱
  • ۱-۴-۱- هدف کلی  ۱۱
  • ۱-۴-۲- اهداف اختصاصی    ۱۱
  • ۱-۵- سوالات تحقيق           ۱۱
  • ۱-۶- تعاريف مفهومي و عملياتي متغيرهای پژوهش         ۱۲
  • ۱-۶-۱- تعريف مفهومي       ۱۲
  • ۱-۶-۱-۱- واسپین  ۱۲
  • ۱-۶-۱-۲- کمرین  ۱۲
  • ۱-۶-۱-۳- بافت چربی         ۱۲
  • ۱-۶-۱-۴- فعالیت هوازی     ۱۳
  • ۱-۶-۲- تعريف عملیاتی       ۱۳
  • ۱-۶-۲-۱- فعالیت هوازی     ۱۳
  • ۱-۶-۲-۲- موش نژاد اسپراگوداولی     ۱۳
  • فصل دوم: مفاهیم نظری و پیشینه پژوهش
  • ۲-۱- مقدمه          ۱۵
  • ۲-۲- مفاهیم بنیادی پژوهش   ۱۶
  • ۲-۲-۱- بافت چربی            ۱۶
  • ۲-۲-۲- بافت چربی سفید      ۱۶
  • ۲-۲-۳- بافت چربی قهوه ای ۱۷
  • ۲-۲-۴- تاریخچه کوتاهی درباره آدیپوکین ها      ۱۷
  • ۲-۲-۵- پروتئازهای سرین    ۲۰
  • ۲-۲-۶- سرپین ها  ۲۰
  • ۲-۲-۷- واسپین     ۲۳
  • ۲-۲- ۸- مراحل تولید واسپین            ۲۵
  • ۲- ۲- ۹- تاثیرات القای واسپین بر مصرف غذا و سوخت و ساز گلوکز          ۲۶
  • ۲-۲-۱۰- مطالعه مداخله واسپین در از دست دادن وزن      ۲۷
  • ۲-۲-۱۱- غلظت سرم واسپین در چاقی و بیماری های متابولیک       ۲۸
  • ۲-۲-۱۲-انتشار واسپین حاصل از فشار ورزش اکسیداتیو   ۲۹
  • ۲-۲-۱۳- شناسایی و پردازش کمرین    ۳۰
  • ۲-۲-۱۴- ویژگی های کمرین            ۳۲
  • ۲-۳- پيشينه تحقيق ۳۵
  • فصل سوم: روش تحقيق
  • ۳-۱- مقدمه          ۴۰
  • ۳-۲-روش تحقیق   ۴۰
  • ۳-۳- جامعه آماری، نمونه و روش نتیجه گیری   ۴۱
  • ۳-۴- متغیرهای پژوهش       ۴۱
  • ۳-۴-۱- متغیر مستقل          ۴۱
  • ۳-۴-۲- متغیرهای وابسته     ۴۱
  • ۳-۵- ابزار اندازه گیری       ۴۱
  • ۳-۶- ابزار جمع آوری اطلاعات پژوهش           ۴۲
  • ۳-۶-۱- هورمون واسپین     ۴۲
  • ۳-۶-۲- هورمون کمرین      ۴۲
  • ۳-۶-۳- وزن        ۴۲
  • ۳-۷- روش اجرا    ۴۲
  • ۳-۷-۱-پروتکل تمرینی       ۴۴
  • ۳-۸- روش تجزيه و تحليل اطلاعات    ۴۵
  • فصل چهارم: تجزیه و تحلیل یافته های پژوهش
  • ۴-۱- مقدمه          ۴۷
  • ۴-۲- یافتههای توصیفی       ۴۸
  • ۴-۳- یافته های مرتبط با سوالات پژوهش          ۴۹
  • ۴-۳-۱-سوال پژوهشی اول   ۴۹
  • ۴-۳-۲- سوال پژوهشی دوم  ۵۰
  • ۴-۳-۳- سوال پژوهشی سوم ۵۱
  • فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری
  • ۵-۱- مقدمه          ۵۴
  • ۵-۲- خلاصه پژوهش         ۵۴
  • ۵-۳- بحث و بررسی          ۵۶
  • ۵-۳-۱- تاثیر فعالیت ورزشی بر واسپین           ۵۶
  • ۵-۳-۲- تاثیر فعالیت ورزشی بر کمرین            ۶۰
  • ۵-۳-۳- تاثیر فعالیت ورزشی بر رابطه بین سطوح پلاسمایی واسپین و کمرین  ۶۴
  • ۵-۴- نتیجه گیری  ۶۴
  • ۵-۵- محدودیت های پژوهش ۶۴
  • ۵-۵- ۱- متغیرهای غیر قابل کنترل     ۶۴
  • ۵-۵- ۲- متغیرهای قابل کنترل           ۶۵
  • ۵-۶- پیشنهادها      ۶۶
  • ۵-۶-۱- پیشنهادهای پژوهشی            ۶۶
  • ۵-۶-۲- پیشنهادهای کاربردی            ۶۶
  • منابع و مآخذ
  • منابع فارسی         ۶۷
  • منابع خارجی        ۶۸

 

 

  • فهرست جدول­ها
  • جدول ۳-۱: برنامه تمرینات هوازی شدید (سرعت، شيب و زمان)………… ۴۴
  • جدول ۴-۱: یافته ­های توصیفی واسپین و کمرین در گروه­های کنترل و تمرین………. ۴۸
  • جدول ۴-۲: آزمون آماری بین گروهی واسپین در گروه­های تمرین و کنترل……… ۴۹
  • جدول ۴­-­۳: آزمون آماری بین گروهی کمرین در گروه­های تمرین و کنترل…….. ۵۰
  • جدول ۴­-۴­: ضریب همبستگی پیرسون بین متغیرهای پژوهش……….. ۵۱

  • فهرست نمودار­ها
  • نمودار ۴­-۱: میانگین و انحراف استاندارد واسپین در گروه ­های تمرین و کنترل……….. ۵۰
  • نمودار ۴­-۲: میانگین و انحراف استاندارد کمرین را در گروه ­های تمرین و کنترل…….. ۵۱
  • نمودار ۴­-۳: همبستگی بین واسپین و کمرین در گروه تمرین………………. ۵۲

 

  • فهرست  شکل‌ها
  • شکل ۲- ۱٫ آدیپوکین ها و تاثیرات آن ( بلوهر، ۲۰۱۲)………… ۱۹
  • شکل ۲-۲٫ اعمال سرپین (کاویو و همکاران، ۲۰۱۱)……… ۲۱
  • شکل ۲-۳٫ هورمون واسپین (کاویو و همکاران، ۲۰۱۱)…………… ۲۶
  • شکل۲-۴٫ عملکرد واسپین در کاهش غذا و بهبود گلوکز خون (بلوهر، ۲۰۱۲)…. ۲۷
  • شکل ۲-۵٫ فعالیت­های کمرین (کوکلا و همکاران، ۲۰۱۱)…………… ۳۳
  • شکل ۲-۶٫ مکانیزم فعالیت کمرین (گرلسکی و همکاران، ۲۰۰۷)…………….. ۳۴

 

 

 

 

راهنمای خرید و دانلود فایل

برای پرداخت، از کلیه کارتهای عضو شتاب میتوانید استفاده نمائید.

بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.

در صورت بروز  هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما  پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا شکایت شما مورد بررسی قرار گیرد.

برای دانلود فایل روی دکمه خرید و دانلود  کلیک نمایید.



برچسب‌ها :
ads

مطالب مرتبط


ديدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده − 3 =