پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

DOC
ترس از مدرسه در کودکان : دانلود رایگان تحقیق رشته روانشناسی
doc
تعداد صفحات : 15
تحقیق و جزوات آموزشی
رشته روانشناسی
رایگان
0 تومان


تحقیق رشته روانشناسی با فرمت WORD و در ۱۵ صفحه با موضوع ترس از مدرسه در کودکان نگارش شده است. در ادامه قسمت هایی از این تحقیق ارزشمند آمده است:

ترس از مدرسه در کودکان

به دلیل اهمیت ترس های دورن کودکی و  تأثیر سوء آن در رشد  ، خلاقیت ، یادگیری و پیشرفت تحصیلی و بروز اختلافات در بزرگسالی ، در این مقاله به بررسی مفهوم ترس از مدرسه ، دیدگاه نظری و سبب شناسی آن ، تفاوت ترس از مدرسه با فرار از مدرسه و تدابیر درمانی در این زمینه پرداخته شده است .

ترس از مدرسه در کودکان یک پدیده روانی – اجتماعی در زندگی آنها است که بویژه در ابتدای ورود به مدرسه نمود می یابد و به لحاظ اثار سوء بالقوه ای که در رفتار کودک دارد  از دیگر ترس های دوران کودکی مهمتر است . باید توجه داشت که همه کودکانی که از رفتن به مدرسه اجتنا ب می کنند دچار ترس از مدرسه نیستند ، بعضی از این کودکان از رفتن به مدرسه به این دلیل اجتناب می کنند که فعالیت ها ی دیگر ، برای آنان تقویت کنند ه تر است و معمولاً بعنوان فراری از مدرسه تلقی می شود ، بنابراین باید بین ترس و فرار ا مدرسه تفکیک قائل شد .

ترس از مدرسه با اجتناب و ترس شدید از رفتن به مدرسه مشخص می شود . کودکان مبتلا به این مشکل از ترس و نگرانی در باره احتمال وقوع یک حادثه یا اتفاق ناگوار صحبت می کنند و غالباً از ناراحتی های حسی مثل سر درد ، معده درد و تهوع شکایت دارند و معمولاً ترس از محرک ها ی مختلف دیگر مثل ترس از تاریکی و تنها ماندن را هم بیان می کنند .

دیدگاه روان تحلیلی

در این دیدگاه فرض بر این است که کودک و مادر به شدت به هم وابسته اند این وابستگی برای کودک این ترس را بوجود می آورد که ممکن است برای او یا مادر حادثه ای رخ دهد .ماندن کودک در خانه نیازها و اضطراب ها ی هم مادر و هم کودک را تأمین می کند .مادران این کودکان در کودکی خود به مادر وابسته بودند به همین دلیل با کودک خود همدردی می کنند و به شدت مراقب کودک خود هستند و در برابر  پرخاشجوئی های کودک ، منطقی و معقول برخورد نمی کنند و تربیت کودک را دچار مشکل می سازد .

دیدگاه های رفتاری :

در این دیدگاه فرض بر این است که ترس از مدرسه در کودکان ، به دلیل ارتباطی است که بین رفتن به مدرسه و از ست دادن مادر وجود دارد ممکن است مادر کودک را تهدید کرده باشد زمانی که او ( کودک ) به خانه برگردد وی آنجا نخواهد بود . امکان هم دارد واکنش ترس از مدرسه با تقویت کننده های دیگر مثل اسباب بازی ، بازی با عروسک دلخواه و غذاهای خوشمزه که در روز غیبت از مدرسه مهیا بوده تقویت شود

به هر حال ، این کودکان به علت مسئله عاطفی که از اضطراب شدید ناشی از ترک خانه ریشه می گیرد ، از رفتن به مدرسه اجتناب می کنند . مدرسه نماینده دنیای خارج و نوع واقعیت است و با واقعیتی که کودک در خانه تجربه کرده تفاوت دارد . بعضی از کودکان مواجهه با واقعیت را نمی توانند تحمل کنند و از این رو به چیزی روی می آورند که برای انها مانوس تر است مدرسه غالباً نخستین مکانی است که کودک ناچار است بدون حمایت مادرش در آن زندگی کند.

بخشی از علت ترس از مدرسه کودک ممکن است مربوط به عدم تطابق و سازگاری کودک با محیط , معلم ها و همکلاسی ها , ضعف مهارتهای ارتباطی او و یا فقدان مهارت های مادر در برخورد با کودک و تصورات کودک مبنی بر اینکه مادر دیگر او را دوست ندارد , باشد یا مسائلی مانند ضعف شنوایی و بینایی , نیز باعث پیدایش علائم شود . هر چند مطالعات نشان می دهد که علت اصلی , اضطراب و ترس از جدا شدن از مادر است این کودکان اکثرًا دارای  هوش متوسط به بالا , خجالتی و متعلق به طبقات بالاتر از نظر اقتصادی اجتماعی هستند و وضعیت و جو عاطفی خانه نسبتاً مطلوب است.

درمان :

اکثریت درمانگران علی رغم دیدگاه های متفاوت بر این عقیده  اتفاق نظر دارند که بازگشت سریع کودک به مدرسه بسیار اهمیت دارد . دیدگاه روان تحلیلی برای تقویت ( من) کودک بر ایجاد بصیرت تاکید دارد و ممکن است بر ضرورت درمان مادر نیز تاکید شود چون در این دیدگاه فرض بر این است که مادران کودکان مدرسه هراس اکثراً روان نپند هستند .

در دیدگاه رفتاری تاکید می شود :

  • اضطرای جدا شدن از مادر یا اضطرای از محیط واقعی مدرسه را کاهش یابد
  • احتمال وقوع رفتار اجتنابی از بین برود . شیوه هایی چون حساسیت زدایی منظم یا مواجهه هدایت شده که برای کاهش اضطراب در مورد سایر هراس ها به کار می آید در درمان ترس از مدرسه سه کاربرد وجود دارد .

 

 

 

راهنمای خرید و دانلود فایل

برای پرداخت، از کلیه کارتهای عضو شتاب میتوانید استفاده نمائید.

بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.

در صورت بروز  هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما  پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا شکایت شما مورد بررسی قرار گیرد.

برای دانلود فابل روی دکمه خرید و دانلود  کلیک نمایید.



برچسب‌ها :
ads

مطالب مرتبط


ديدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 2 =