پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

DOC
بررسی رابطه حمایت سازمانی ادراک شده و تعارض کارخانواده بر سلامت روانی کارکنان آتش نشانی شیراز : دانلود پایان نامه ارشد رشته روانشناسی
doc
تعداد صفحات : 125
پایان نامه کارشناسی ارشد
رشته روانشناسی
49000 تومان


رشته روانشناسی و علوم تربیتی از شاخه های اصلی علوم انسانی میباشد. سایت دیجی لود گلچینی از بهترین و جدیدترین پایان نامه های آماده و قابل ویرایش را به کاربران صمیمی خود معرفی می نماید . پایان نامه حاضر با عنوان بررسی رابطه حمایت سازمانی ادراک شده و تعارض کارخانواده بر سلامت روانی کارکنان آتش نشانی شیراز از سری پایان نامه های رشته روانشناسی میباشد.این تحقیق  در ۱۲۵ صفحه با فرمت Word  (قابل ویرایش) در کارشناسی ارشد  نگارش شده است. دیجی لود ضمن آرزوی بهترین ها در ادامه تحصیلات تکمیلی شما دانشجویان گرامی ، امیدوار است که این سری پایان نامه ها مورد توجه قرار بگیرد.

چکیده پایان نامه بررسی رابطه حمایت سازمانی ادراک شده و تعارض کارخانواده بر سلامت روانی کارکنان آتش نشانی شیراز :

نمونه این پژوهش شامل ۱۵۲ نفر از کارکنان بودند که به صورت تصادفی ساده از بین کلیه کارکنان(۲۶۰ نفر) انتخاب و با استفاده از پرسشنامه­ های مربوطه مورد ارزیابی قرار گرفتند. طرح پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی است. نتایج نشان داد که در بین ابعاد تعارض کار-خانواده بیشترین میزان همبستگی مربوط به متغیر تعارض کار در خانواده مبتنی بر توان فرسایی با نمره کل سلامت عمومی و کمترین میزان همبستگی نیز مربوط به بعد علائم افسردگی با متغیر تعارض کار در خانواده مبتنی بر رفتار است.همچنین یافته ­های حاکی از آن است که بیشترین همبستگی بین ابعاد سلامت عمومی و نمره کل آن با متغیر تعارض خانواده-کار مربوط به همبستگی علائم اضطرابی و اختلال خواب با تعارض خانواده در کار مبتنی بر رفتار  می باشد، پیشنهاد می­شود اجرای این تحقیق با دامنه گسترده ­تر به منظور مطالعه تأثیر متغیرهای دیگر بر سلامت روانی آتش­نشانان انجام­گیرد.

کلید واژه­ ها: حمایت سازمانی ادراک شده، تعارض کار-خانواده و خانواده-کار، سلامت روان

 

 اهداف پژوهش:

اهداف علمی:

از بعد نظری، بررسی این تحقیق می­تواند تصویری مناسب از روابط این متغیرهای مهم و تأثیرگذار بر سلامت روانی و جسمـانی را نمایان سازد. در واقع مطالعه ارائه شده، می­تواند بعنـوان یک تحقیق سـودمند برای پژوهش­های آتی در زمینه­ های بهداشت و سلامت روانی و جسمانی مورد استفاده قرار گیرد.

اهداف کاربردی:

از بعد کاربردی، یافته ­های این پژوهش می­توانند به طراحان، برنامه­ ریزان و مسئولان مربوطه کمک نماید تا به سلامت روانی و جسمانی کارکنان، نظری ویژه داشته و علل آنرا تحت کنترل در آورند.

هدف کلی پژوهش:

بررسی رابطه بین حمایت سازمانی ادراک شده و تعارض کار-خانواده و خانواده-کار با سلامت روان

اهداف فرعی:

تعیین رابطه بین تعارض کار-خانواده و ابعاد ســلامـت روانی کارکنان

تعیین رابطه بین تعارض خانواده-کار و ابعاد ســلامـت روانی کارکنان

تعیین رابطه بین حمایت سازمانی ادراک شده و ابعاد ســلامـت روانی کارکنان

 

 فرضیه­ ها

فرضیه اصلی:

بین حمایت سازمانی ادراک شده، تعارض کار-خانواده، تعارض خانواده-کار و سلامت روانی کارکنان رابطه معناداری وجود دارد.

فرضیه­ های فرعی:

بین ابعاد تعارض کار-خانواده و ابعاد ســلامـت روانی کارکنان رابطه معناداری وجود دارد.

بین ابعاد تعارض  خانواده-کار و ابعاد ســلامـت روانی کارکنان رابطه معناداری وجود دارد.

بین حمایت سازمانی ادراک شده و ابعاد ســلامـت روانی کارکنان رابطه معناداری وجود دارد.

حمایت سازمانی ادراک شده و تعارض کار-خانواده و خانواده-کار می­توانند سلامت روانی را پیش­بینی و معنادار نمایند.

 

اهمیت و ضرورت پژوهش:

کار و سلامت روان اثر متقابل دائمی بر همدیگر دارند. کار می­تواند شفابخش باشد و نقش مهمی در زندگی شخص بازی کند: یعنی کار می­تواند یک فعالیت برجسته، زمان بَر و پاداش دهنده و بنابراین منبعی برای درآمد، هویت و سلامت روانی فرد باشد(تی سنگ و چیو ، 2000). با این وجود، کار و سلامت روانی علاوه بر این، می­توانند به شیوه­ای منفی بر روی یکـدیگر تأثیـر بگـذارند. شرایط نامساعـد کاری می­تواند سلامت روانی کارکنان را با ایجاد شکایت­های مربوط به سلامت روان مانند استرس، افسردگی خفیف، اختلالات اضطراب(اغلب به اختلالات روانی شایع اشاره دارد) به خطر بیندازد(ویکلاو و همکاران، 2008). بعلاوه، مشکلات سلامت روانی که بوسیله کار یا شرایط دیگر ایجاد می­گردند می­توانند بصورت منفی  براختلالات روانی شایع کاری تاثیر بگذارند و می­توانند منجر به کارکرد مضر کاری(هنگامیکه کار شروع می­گردد) شبیه غیبت از کار گردند(هیلتون و همکاران، 2008؛ لرنر و هینک، 2008؛ بوند، 2008). به تازگی، متخصصان سلامت حرفه­ای، روانشناسان کار و متخصصان منابع انسانی توجه گسترده ­تری را به کارِ کارکنانی اختصاص داده­اند که غیبت نمی­کنند اما از مشکلات سلامتی رنج می­ برند(ارونسون و گوتافسون، 2005؛ برتون و همکاران، 1999، لرنر و همکاران، 2004؛ به نقل از گارتنر و همکاران، 2010).

نگاهی به آمار و ارقام منتشر شده در زمینه شیوع اختلالات روانی در کشورهای مختلف جهان و ایران، اهمیت و ضرورت توجه به بهداشت روان را مشخص­تر می­نماید. طبق برآورد سازمان جهانی بهداشت در سال 2002 میلادی، حدود 500 میلیون نفر در دنیا مبتلا به یکی از اختلالات روانی بودند که حدود نیمی از آن­ها را اختلالات خفیف روانی همچون افسردگی و اضطراب تشکیل داده است. مرور مطالعات انجام گرفته در زمینه وضعیت سلامت روان افراد 15 سال و بالاتر در ایران، نشان دهنده این است که به طور متوسط حدود 21% افراد جامعه از اختلالات روانی رنج می­برند و زنان نسبت به مردان از آسیب ­پذیری بالاتری برخوردارند(هاشمی نظری، خسروی، فقیه زاده، اعتمادزاده، 1384).

پژوهش حاضر، پژوهشی کاربردی-نظری است. بنابراین با توجه به نقش مهم کارکنان در پیشبرد اهداف کاری و سازمانی و با توجه به نیاز منطقه­ای به ارائه خدمات سازمانی در هفت روز هفته و بیست و چهار ساعت شبانه روز، توجه به نقش کارکنان و اهمیتِ سلامت روانی آنان اهمیت و ضرورتی مضاعف می­یابد. با توجه به اینکه شغل آتش ­نشاني، حرفه­اي پرتنش و خطرناک است و شاغلان اين حرفه به مقدار زياد در معرض تنش­هاي شغلي قرار دارند. افراد مشغول به کار در حرفه آتش­نشاني، داراي استرس فراوان و در معرض ابتلا به اضطراب هستند. بررسي­ها نشان مي­دهد که بيشترين ميزان بيماري و مرگ و مير مأموران آتش­نشاني به طور مستقيم يا غيرمستقيم به طبيعت استرس­زاي کار آن­ها ارتباط دارد بطوري که اين شغل در ايالات متحده به علت پر استرس و خطرناک بودن از نظر مرگ و مير شغلي، پنجمين رتبه را دارا مي­باشد(لسان وهمکاران1388).

در مطالعه­ اي که توسط نريماني و همکاران بصورت زمينه­ يابي مقطعي با هدف بررسي شيوع اختلال استرس پس از سـانحه در شهر ارومـيه بر روي 100 نفر از پرستـاران اورژانسي بيمارستاني و 100 نفر از کارکنان مراکز آتش­نشاني در سال 1387 انجام گرفت، نتايج نشان داد که ميزان شيوع اختلال استرس پس از سانحه در پرستاران اورژانس 14 درصد و در کارکنان آتش­نشاني 8 درصد بوده و متغييرهاي جمعيت شناختي و سن به صورت معکوس و تأهل به صورت مستقيم، اختلال استرس پس از حادثه را پيش­بيني کردند؛ ولي سطح تحصيلات و جنسيت نتوانستند اين اختلال را پيش­بيني کنند. در مطالعه­ اي که توسط لسان و همکاران بصورت نيمه تجربي با هدف بررسي اضطراب آتش ­نشانان در شهر تهران بر روي 118 آتشنشان در سال 1386 انجام گرفت، نتايج نشان داد که از نظر ميزان اضطراب آشکار و اضطراب پنهان بين گروه ­هاي آزمايشي و گواه پس از آموزش تفاوت معناداري ديده شد و تنها در گروه آزمايشي ميان اضطراب آشکار و پنهان پيش و پس از آموزش تفاوت معناداري وجود داشت.

در مطالعه ­اي که توسط هاشمي نظري و همکاران به صورت توصيفي-مقطعي با هدف بررسي سلامت روان کارکنان سازمان آتش­نشاني شهر تهران در سال 1384 انجام گرفت، نتايج نشان داد که 2/15 افراد مشکوک به اختلال رواني بودند. بين شيوع موارد مشکوک به اختلال رواني، افرايش سن، تأهل، افزايش مدت اشتغال و افزايش تحصيلات ارتباط معنادار آماري مثبتي وجود داشت. 5/12 درصد افراد داراي علائم جسماني مثبت، 8/17 درصد افراد داراي علايم مربوط به اضطراب و اختلال خواب و 4 درصد افراد اختلال عملکرد اجتماعي داشتند. درنتیجه با ارائه چنین مطالعه ­ای، امید است که بتوان تبیین و تصویر دقیق­تر و جامع­تری از آن دسته از عواملی که می­توانند سلامت روانی افراد تحت تأثیر قرار دهند را بدست آورد و نیز با توجه به نتایج حاصل پیشنهاداتی در جهت ارتقای سامانه سلامت در کارکنان و بخصوص جامعه­ ی آتش ­نشان­ها ارائه کرد. با توجه به توضیحات مذکـور، مطالعه و بررسی  سلامت روانی و جسمانی بعنوان یک متغیر کلیدی در محیط کاری، برای سازمان­ها هم تلویحات نظری و هم تلویحات کاربردی دارد.

 

 

 

راهنمای خرید و دانلود فایل

برای پرداخت، از کلیه کارتهای عضو شتاب میتوانید استفاده نمائید.

بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.

در صورت بروز  هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما  پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا شکایت شما مورد بررسی قرار گیرد.

برای دانلود فایل روی دکمه خرید و دانلود  کلیک نمایید.



برچسب‌ها :
ads

مطالب مرتبط


ديدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده + 7 =