پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

DOC
جنس و جنسيت : دانلود رایگان تحقیق رشته روانشناسی
doc
تعداد صفحات : 17
تحقیق و جزوات آموزشی
رشته روانشناسی
رایگان
0 تومان


تحقیق رشته روانشناسی با فرمت WORD و در ۱۷ صفحه با موضوع جنس و جنسيت نگارش شده است. در ادامه قسمت هایی از این تحقیق ارزشمند آمده است:

جنس و جنسيت

” جنس و جنسيت ” از واژه‏هايي هستند كه به ويژه در مباحث زنان، بسيار از آن‏ها استفاده مي‏شود.

قرابت لفظي اين دو در زبان فارسي، موجب شده است كه درگفت و گوهاي عمومي، به اشتباه، به جاي يكديگر به كار روند. اين درحالي است كه اين دو واژه، نزد كارشناسان امور زنان، معاني كاملا متفاوتي دارند. به اعتقاد اونگر، unger واژه «جنس»  sex بايد به ابعاد بيولوژيكي مردانگي و زنانگي فرد محدود شود و «جنسيت»  gender به صفات و ويژگي‏هاي اجتماعي دو جنس اطلاق گردد. به بيان ديگر، واژه «جنسيت» به اجزاي غيرفيزيولوژيكي جنس اشاره دارد كه از نظر فرهنگي، براي مردان يا زنان مناسب تشخيص داده مي‏شود.

جنسيت در واقع، مجموعه انتظاراتي است از مرد و زن نوعي كه در موقعيتي معين، چه بايد بكند. به گفته استفاني گرت، جامعه شناسان تمايز مهمي ميان جنس و جنسيت قائلند. اصطلاح جنس بر تفاوت‏هاي بيولوژيك ميان زن ومرد دلالت دارد، حال آن كه جنسيت، ناظر بر ويژگي‏هاي شخصي و رواني است كه جامعه، آن‏ها را تعيين مي‏كند. استفاني گرت، جامعه شناسي جنسيت، ترجمه كتايون بقايي، نشر ديگر، تهران ۱۳۸۰ مؤلف كتاب جنسيت، اشتغال و اسلام گرايي نيز بر همين مطلب تأكيد كرده و مي‏نويسد «واژه جنسيت به اين معنا است كه به مقوله‏ هاي مرد و زن، از نظر فرهنگي و اجتماعي بپردازد و نه به عنوان جنس، كه از نظر بيولوژيكي، به تفاوت ميان زن و مرد مي‏نگرد.

تفاوت‏هاي جنسي و جنسيتي از نظر روانشناسان

در دهه‏ هاي اخير، درباره تفاوت‏هاي جنسي و جنسيتي زنان و مردان، نظريات متعدد و متفاوتي مطرح شده است. شماري اندك از نخستين فمينيست‏هاي راديكال، هرگونه تفاوت جنسي ميان زن و مرد را منكر مي‏شدند و از پيش فرض دانستن اين كه تفاوت‏هاي { بيولوژيك } ميان زن ومرد، طبيعي است، سرباز مي‏زدند. جامعه شناسي جنس و جنسيت ، هلن فيشر در كتاب جنس اول، سيمون دوبوار را در زمره اين متفكران دانسته، مي‏نويسد: «سيمون دوبوار درسال ۱۹۴۹ در كتاب مشهورش ـ جنس دوم ـ در پاسخ به اين پرسش كه زن چيست، اعلام كرد كه زن چيزي جز نتيجه و محصول نيروهاي اجتماعي و اقتصادي نيست.

به عقيده او زن از شكم مادر، متولد نمي شود، بلكه تحت شرايط اجتماعي و اقتصادي است كه به يك زن تبديل مي‏گردد.هلن فيشر، جنس اول، ترجمه نغمه صفاريان پور، انتشارات زرياب، تهران ۱۳۸۱ اين دسته از فمينيست‏ها بر اين باورند كه ذات گرايي بيولوژيك با اين نظريه كه بيولوژي، تعيين كننده ويژگي زن و مرد است، اثبات نشده است. آنان با اين ديدگاه كه زن ومرد، دو مقوله بيولوژيك متفاوت و مجزا هستند، به مقابله برخاسته و آن را نتيجه بررسي‏هاي علمي دانشمندان مرد دانسته‏ اند

تايگر و فاكس

تايگر Tiger و فاكس Fox چنين استدلال مي‏كنند كه زن و مرد، برنامه ريزي‏هاي بيولوژيك يا برنامه‏هاي ژنتيكي متفاوتي دارند كه زمينه ساز رفتارهاي متفاوت آنان است. برنامه ريزي بيولوژيكي مردان موجب گرايش آنان به ستيزه جويي و تسلط است، حال آن كه برنامه ريزيي بيولوژيكي زنان، آنان را مستعد بچه دارشدن و مراقبت از كودكان مي‏كند. مرداك Murdock با بررسي ۲۲۴ جامعه، اين نوع تقسيم كار خانوادگي را با قدرت جسماني بيش تر مردان، كه پايه‏اي ژنتيكي داشت و نيزبا نقش زنان در توليد مثل توضيح داد.

پارسونز

پارسونز  Parsons نيز بر آن است كه زنان بنا بر نقش بيولوژيكشان در توليد مثل، غريزه‏اي براي پرورش ديگران دارند و اين غريزه، آنان را براي ايفاي نقش پر احساس در خانواده‏اي هسته‏اي، كاملا شايسته مي‏سازد. هم چنين بيولوژي مردان، آنان رابراي ايفاي نقش ابزاري در خانواده مناسب مي‏سازد، نقشي كه مستلزم تأمين نيازهاي اقتصادي خانواده و پيوند دادن آن با جهان خارج است. سياست مداران نيز مانند جامعه شناسان، تقسيم كار جنسي در خانواده و جامعه را طبيعي و مطلوب جلوه داده ‏اند.

فرازی از بيانات حضرت آيةاللَّه العظمى خامنه‏اى درباره‏ ى زن‏

… اسلام هيچ فرقى بين زن و مرد نمى‏بيند. جنسيت زن و مرد، كوچكترين تأثيرى ندارد؛ نه در جوهر انسانيت آنها تفاوت و اختلافى وجود دارد، نه در حقوق اساسى آنها هيچ‏گونه اختلاف و تفاوتى هست: او هم آزاد است، اين هم آزاد است؛ او هم حق انتخاب دارد، اين هم حق انتخاب دارد؛ او هم تكليف دارد، اين هم تكليف دارد؛ او هم مى‏تواند درجات عالى انسانى را طى كند، اين هم مى‏تواند طى كند؛ او هم حق فراگرفتن علم را دارد، اين هم حق فرا گرفتن علم را دارد؛ او هم وظايف سنگين جهاد فى‏سبيل‏اللَّه را بر دوش دارد، اين هم وظايف سنگين جهاد فى‏سبيل‏اللَّه را بر دوش دارد – جهاد، هم بر زن واجب است، هم بر مرد؛

جهاد فقط شمشير زدن كه نيست، انواع و اقسام جهاد هست؛ بعضى از انواع جهاد از شمشير زدن و به جبهه رفتن خيلى هم مشكل‏تر است؛ حالا ممكن است بعضى از انواعش براى اين ميسر باشد، براى او ميسر نباشد؛ اما به‏هرحال جهاد فى‏سبيل‏اللَّه، هم بر زن و هم بر مرد واجب است.

 

 

 

 

راهنمای خرید و دانلود فایل

برای پرداخت، از کلیه کارتهای عضو شتاب میتوانید استفاده نمائید.

بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.

در صورت بروز  هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما  پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا شکایت شما مورد بررسی قرار گیرد.

برای دانلود فابل روی دکمه خرید و دانلود  کلیک نمایید.



برچسب‌ها :
ads

مطالب مرتبط


ديدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × یک =