پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

DOC
خشونت و پرخاشگری : دانلود رایگان تحقیق رشته روانشناسی
doc
تعداد صفحات : 10
تحقیق و جزوات آموزشی
رشته روانشناسی
رایگان
0 تومان


تحقیق رشته روانشناسی با فرمت WORD و در ۱۰ صفحه با موضوع خشونت و پرخاشگری نگارش شده است. در ادامه قسمت هایی از این تحقیق ارزشمند آمده است:

خشونت و پرخاشگری

فهرست مطالب

۱٫ تعريف پرخاشگری

۲ . انواع پرخاشگري

۳ . ديدگاه هاي نظري درباره ي منشأ پرخاشگری

  • ديدگاه ذاتي بودن پرخاشگري
  •  نظريه هاي زيست شناختي
  •  نظريه هاي کشاننده اي
  • نظريه يادگيري اجتماعي
  • نظريه هاي شناختي
  • نقد و بررسي ديدگاه ها

۴٫برانگيزاننده هاي پرخاشگري

  • ناکامي
  • تحريک مستقيم
  • خشونت رسانه اي
  • عوامل شخصيتي
  • سوگيري اسنادي خصمانه

۵٫شيوه هاي پيشگيري و مهار پرخاشگري

  • راه هاي کاهش و مهار از ديدگاه روان شناسان
  • بررسي مسئله از ديدگاه اسلام
  • تفاوت هاي فرهنگي و نژادي در پرخاشگري

 

مقدمه

در اسلام خشونت و پرخاشگری ، در چه ابعاد و جنبه‌هايي مورد بحث قرار گرفته است؟ در اسلام در سطحي گسترده به اين مفاهيم برخورد مي‌کنيم. در مقام بيان پرخاشگري و خشونت يا در مقام برشمردن مصاديق و آثار آن و يا در مقام ارزشيابي و توصيه به اجتناب از پرخاشگري يا مقدمات و زمينه‌هاي و نيز علل به وجود آورندة آن از اين مفاهيم استفاده مي‌شود.

تعريف پرخاشگری

چه تعريفي از خشونت و پرخاشگری وجود دارد؟ رفتاري که به قصد آسيب رساندن به کسي يا چيزي انجام مي‌شود.

آسيب شامل چه مواردي مي‌گردد؟ آسيب شامل آزارهاي رواني نظير تحقير، توهين و فحاشي نيز مي‌شود.

انواع پرخاشگری

پرخاشگري به چه مواردي تقسيم مي‌شوند؟ هر کدام را توضيح دهيد. پرخاشگري به دو نوع تقسيم مي‌شود:

  1.   پرخاشگري خالص يا عاطفي که به دليل نوعي برانگيختگي عاطفي صورت مي‌گيرد.
  2. پرخاشگري ناخالص يا ابزاري، اين پرخاشگري به مثابه ابزاري براي رسيدن به هدفي خاص به کار گرفته مي‌شود.

بحث ويژه: بررسي رابطه مجازات با خشونت و پرخاشگری و اهميت مؤلفه قصد

دو موضوع که خيلي زياد در باب پرخاشگري مطرح مي‌شود چيست؟ نخست اين که آيا دفاع از آب و خاک، مجازات‌ها و اجراي حدود و… از مصاديق پرخاشگري به معني مصطلح هست يا خير. دوم اين که اگر چنين باشد و اين‌ها از موارد پرخاشگري باشند در مقام ارزشيابي چه تحليلي براي آن‌ها داريم: آن‌ها را مثبت ارزيابي مي‌کنيم يا منفي؟

چگونه مجادلاتي که پيرامون اجراي حدود و… که از مصاديق پرخاشگري است حل مي‌شود؟ با يک بيان مي‌توان گفت که از آن‌ها که در موارد دفاع و مجازات‌ها به طور مسلم آسيب رساندن هست ولي قصد آسيب‌رساني در اين موارد جنبه مقدمي و ثانوي دارد و و تعريف پرخاشگري شامل آن نمي‌شود. اين موضوع اصلاً مجال طرح پيدا نمي‌کند.

ديدگاه‌هاي نظري درباره منشأ پرخاشگري

دو نظر عمده‌اي که در مورد منشأ پرخاشگري وجود دارد کدامند؟ پاره‌اي از محققان، پرخاشگري را امري ذاتي مي‌دانند و معتقدند که انسان با پرخاشگري آفريده شده است. در مقابل عده‌اي معتقدند که اين رفتار مانند ساير رفتارهاي انساني از طريق فرآيند يادگيري آموخته مي‌شود و اکتسابي است.

در ميان طرفداران ذاتي بودن و اکتسابي بودن چه گرايش‌هايي وجود دارد؟ در ميان طرفداران ذاتي بودن پرخاشگري برخي آن را داراي مبناي زيست‌شناختي و عده‌اي ديگر نظريه‌ کشاننده‌اي را پيش مي‌کشند. در ميان معتقدان به اکتسابي بودن پرخاشگري، عده‌اي طرفدار يادگيري اجتماعي و عده‌اي ديگر از يادگيري شناختي جانبداري مي‌کنند.

ديدگاه ذاتي بودن پرخاشگري

ديدگاه ذاتي بودن پرخاشگري را تعيين کنيد. اين ديدگاه که قديمي‌ترين و معروف‌ترين تبيين دربارة پرخاشگري است، ديدگاهي است که براساس آن، پرخاشگري و خشونت در انسان‌ها سرشتي است مطابق اين ديدگاه انسان‌ها فقط به اين دليل پرخاشگرند که بخشي از طبيعت آن‌ها پرخاشگري است.

از چهره‌هاي روان‌شناس معتقد به اين ديدگاه دو نفر را نام ببريد. فرويد (غريزه تکانه‌هاي خصمانه‌اي ايجاد مي‌کند که هر لحظه افزايش مي‌يابد و متراکم مي‌شود و اگر رها نگردد، به اعمال خشونت‌بار و پرخاشگرانه منتهي مي‌شود. لورنز (وي پرخاشگري را ناشي از مبارزه طلبي مي‌داند که بين انسان و بسياري ديگر از موجودات مشترک است).

نظريه‌‌هاي زيست‌شناختي

در مورد اين نظريه‌ چه تحقيقاتي صورت گرفته است؟ يکي از اين موارد تحقيقات مارازسيتي و همکاران او در ۱۹۹۳ مي‌باشد که در طي آن ترکيب شيميايي خون سه گروه از اشخاص را به دقت تجزيه کردند. مطابق نتايج اعلام شده سطح سروتونين در گروه اول (گروهي که قصد خودشکي داشتن و نيز گروهي که از داوطلبان سالم بودند کم‌تر بود. و نيز تحقيق ون گوزن، فريجدا و دي‌ پول در سال ۱۹۹۴ که نشان داد زناني که به عنوان بخشي از درمان پزشکي به طور منظم از هورمون‌هاي جنسي مردانه مثل تستو ستورن به صورت تزريقي يا خورکي استفاده مي‌کردند، بعد از دريافت هورمون، تمايلات پرخاشگرانه بيشتري در آن‌ها به وجود مي‌آيد.

نظريه‌‌هاي کشاننده‌اي

مشهورترين نظريه‌ کشاننده‌اي چه نظريه‌‌اي مي‌باشد و توسط چه کسي ارائه گرديده است؟ اين نظريه‌ که توسط دولارد و همکارانش (۱۹۲۹) مطرح شده است، مطابق اين نظريه‌ ناکامي به برانگيختگي کشاننده‌اي که هدف آن آسيب رساندن به ديگران است منجر مي‌شود. در نظريه‌‌هاي کشاننده‌اي چه چيز عامل اصلي رفتار پرخاشگرانه معرفي مي‌گردد؟ بر اين اساس هر قدر اميد بيشتر باشد احتمال پيشگيري از رفتار پرخاشگرانه نيز بيشتر است.

 

 

 

 

 

راهنمای خرید و دانلود فایل

برای پرداخت، از کلیه کارتهای عضو شتاب میتوانید استفاده نمائید.

بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.

در صورت بروز  هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما  پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا شکایت شما مورد بررسی قرار گیرد.

برای دانلود فابل روی دکمه خرید و دانلود  کلیک نمایید.



برچسب‌ها :
ads

مطالب مرتبط


ديدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج + نه =