دانلود پایان نامه تصاوير ادبی تقوا در خطبه های نهج البلاغه
هر دانشجویی در مقطع تحصیلات تکمیلی، که شامل دوره های کارشناسی ارشد و دکتری است، مشغول به تحصیل باشد، بعد از اینکه تمام واحد های درسی تعیین شده را گذراند، موظف است برای تمام کردن دورۀ خود رساله و یا پایان نامه ای بنویسد و طی مراسمی رسمی که از قبل برنامه ریزی شده است، از آن دفاع کند و نمرۀ قبولی بگیرد. نوشتن پایان نامه برای دانشجوی کارشناسی ارشد تقریباً اولین تجربۀ علمی و پژوهشی جدی و روشمند است و دانشجو با نوشتن پایان نامه در واقع راه را برای پژوهش های بعدی اش هموار می کند. همان طور که می دانید پایان نامه یا رساله نوعی پژوهش دانشگاهی است و بنابراین باید از بیشتر قواعدی که در حوزۀ پژوهش ها و تحقیقات آکادمیک وجود دارد پیروی کند و بتواند پیام خود را به گونه ای که رسا، علمی، مستدل و منطقی باشد، به مخاطبانش برساند. پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد در رشته زبان و ادبيات عربي با موضوع تصاوير ادبی تقوا در خطبه های نهج البلاغه در ۱۰۳ صفحه و با فرمت Word نگارش شده است. در ادامه قسمتهایی از این پایان نامه بعنوان نمونه آورده شده است:
چكيده پایان نامه تصاوير ادبی تقوا در خطبه های نهج البلاغه :
نهجالبلاغه از جمله غني ترين و أثرگذارترين منابع اسلامي است که حاوي درياي بيکراني از معاني ژرف و ناب الهي است. اين کتاب، پس از قرآن کريم و کلام نبوي، بهترين راهنما براي پرورش انسان و هدايت اوست. امام علي (ع) مباحث مختلف ديني، فکري، اخلاقي، اجتماعي و … را در زيباترين نوع بيان و با شيوه اي هنرمندانه براي مخاطب خويش بيان داشته و با استفاده زيبا و بجا از تصوير- پردازيهاي ادبي به انتقال مفاهيم و تبيين اغراض ديني پرداخته و اثر گذاري کلام خويش را دوچندان نموده است. در اين ميان، تقوا از جمله واژگان مهم و کليدي در نهجالبلاغه است که امام به شيوه هاي بياني مختلف و متنوع به تصويرگري آن پرداخته است.
از ديدگاه امام، تقوا اساسي ترين شرط رستگاري و برجسته ترين معيار کمال و سعادت آدمي است. در اين راستا امام با تبيين دقيق شاخصههاي تقوا و بيان ويژگيهاي متّقين و فرجام نيک آنان در قالب تصاويري حسي، مجسم و خيال انگيز که سرشار از حرکت، حيات و پويايي هستند، ضمن تشويق به متّصف شدن به اين صفت نيکو، معاني را از راه حس، فکر، وجدان و روان به خواننده منتقل کرده است. اين تصاوير برگرفته از زندگي آدمي هستند و از هماهنگي وانسجام بي نظيري برخوردارند و در آنها، واژگان و عبارتها با چنان دقّتي گزينش شدهاند، واقعيتهايي که علاوه بر ايفاي نقش تصويرگري، موسيقي دل انگيزي را نيز رقم زدهاند. تابلوهاي تصويري ترسيم شده توسط امام از وسعت و عمق بينش، دقّت و ظرافت، طرحهاي ابتکاري و رنگ آميزي متنوع برخوردارند. ضمناً تصويرگري در کلام امام به خودي خود، هدف نيست، بلکه هدف، تحقق غرض ديني و انتقال پيام ديني به کمک تصاوير ادبي است؛ اين ويژگي مهمترين وجه تمايز تصاويرادبي امام (ع) است.
اين پژوهش بر آن است که با بررسي تصاوير هنري تقوا در نهج البلاغه، علاوه بر شناساندن جايگاه تقوا و ارزشهاي والاي آن، بخشي از زيبايي هاي حيرت انگيز ِ آفرينشهاي هنري کلام امير بيان را تبيين نمايد.
واژه هاي کليدي: امام علي، نهج البلاغه، تقوا، تصاوير ادبي
مقدمه
يکي از جلوههاي زيبا و شگفت انگيز نهجالبلاغه فصاحت و بلاغت آن است. ساختار جملات، استفاده دقيق و مناسب کلمات، آهنگ دلنشين و موزون و بلاغت کم نظير و شايد بي نظير نهجالبلاغه موجب شده است حتي پس از گذشت ۱۴ قرن باز هم کسي کتابي هم رديف آن نياورد. نهجالبلاغه اثر ادبي بي نظيري است که حضرت علي مفاهيم ناب آن را در بهترين قالب و صورت بيان کرده است. تأمل در نهجالبلاغه و درک نکات بلاغي آن، راز زيبايي نهجالبلاغه را براي انسان نمايان مي سازد. هر خواننده تيزهوش، با تأملي اندک درمي يابد که امام چه زيبا توانسته است بسياري از وجوه و ظرايف علم بلاغت را، چه در بحث معاني وچه در مباحث علم بيان، در نهجالبلاغه مخصوصاً در خطبهها به بهترين و زيباترين شکل در جهت کمک به فهم مخاطب از مسايل ديني به کارگيرد.
موضوع تقوا يکي از موضوعاتي است که امام علي (ع) با دقّت وظرافت خاصي به آن پرداخته است. در نهج البلاغه امام علي سعي کرده است با جملاتي گيرا و جذّاب مخاطب را جذب کند؛ به اين معنا که دنيا با همه زرق و برقها ممکن است آنها را بفريبد و تنها چيزي که ممکن است انسانها را در برابر دنياي فاني مصون دارد، داشتن تقواست. با نگاهي گذرا به نهج البلاغه ميتوان پي برد که امام، تقوا را بهترين وسيله براي نجات انسان معرفي مي کند.
تقوا برکات فراواني به ارمغان مي آورد به خصوص در نهجالبلاغه که دومين منبع معارف اسلامي به شمار مي رود، مسئله تقوا و آثار آن به نحو گسترده مطرح شده است به گونه اي که کمتر خطبهاي را ميتوان يافت که در آن از تقوا و پرهيزگاري سخني به ميان نيامده باشد.
امام، تقوا را حالتي معنوي و روحاني دانسته است که حافظ و نگهبان انسان است و ترس از خدا را در وجود انسان تثبيت مي کند. از اينجا ميتوان پي برد که تقوا به معني ترس نيست؛ بلکه يکي از آثار تقوا اين است که خوف را ملازم دل قرار مي دهد. « همانا تقواى الهى، دوستان خدا را از انجام محرّمات باز مىدارد، و قلبهايشان را پراز ترس خدا مى سازد; چنان كه شب هاى آنان با بىخوابى و روزهايشان با تحمل تشنگى و روزه دارى سپرى مى گردد»( دشتي، ۱۳۸۳: ۱۵۴).
بهرهگيري هنرمندانه از صور خيال يکي از جذاب ترين و لطيف ترين أشکال بيان است و هر صاحب سخني را در جايگاهي والا قرار داده و تأثير سخنان او را در ميان مخاطبان افزايش ميدهد، به طوري که مدتها سخنانش بر سر زبانها جاري ميگردد. امام علي در سخنانش در نهجالبلاغه از انواع صور خيال بهره برده است.
سخنان علي بن ابي طالب در اين کتاب در سه باب آمده است:
باب اول: خطبهها واوامر، باب دوم: نامهها و رسايل وصايا و باب سوم: کلمات قصار، حکمت آميز و مواعظ.
سؤالات تحقيق:
پژوهش حاضر بر آن است تا به پرسشهاي زير پاسخ گويد:
۱) در تصوير پردازيهاي هنري خطبههاي نهجالبلاغه براي معرفي و شناساندن تقوا بيشتر از کدام تصاوير ادبي استفاده شده است؟
۲) مهمترين امتيازات و ويژگيهاي تصاوير ادبي در خطبههاي نهجالبلاغه چيست؟
فرضيه هاي پژوهش
۱)- در تصوير پردازي هاي هنري و ادبي براي معرفي و شناساندن تقوا و آثار آن بيشتر از تشبيه و استعاره استفاده شده است.
۲)- خلاقيت و نوآوري، پويايي و حيات، و تناسب و هماهنگي از مهمترين ويژگيها و امتيازات تصاوير ادبي تقوا در خطبههاي نهجالبلاغه است.
اهداف پژوهش
هدف کلي از اين پژوهش شناخت خصوصيات، زيباييها و امتيازات صور خيال و نقش و جايگاه آن در بلاغتِ خطبههاي امام علي (ع) خصوصاً در پرداختن به مقوله تقوا مي باشد.
فهرست مطالب و صفحات پایان نامه تصاوير ادبی تقوا در خطبه های نهج البلاغه:
- فصل اول: کلیات پژوهش
- ۱-۱ مقدمه………………………………….. ۳
- ۱-۲ بیان مسأله……………………….. ۴
- ۱-۳ سوالات پژوهش…………………. ۵
- ۱-۴ فرضیه های پژوهش…………………… ۶
- ۱-۵ اهداف پژوهش……………………… ۶
- ۱-۶ روش پژوهش………………………….. ۶
- ۱-۷ پیشینه پژوهش………………………. ۶
- فصل دوم: معرفی شخصیت امام علی وبیان مفاهیم وتعاریف
- ۲-۱ شخصیت امام علی(ع)………………………………. ۱۱
- ۲-۲ بلاغت امیر المؤمنین(ع) ………………………….. ۱۴
- ۲-۳ معرفی نهج البلاغه……………………. ۱۷
- ۲-۳-۱ خطابه………………………………….. ۱۹
- ۲-۳-۲ جایگاه خطابه……………………………. ۱۹
- ۲-۳-۳ تاریخچه خطابه………………………. ۲۱
- ۲-۳-۴ فواید خطابه……………………………. ۲۲
- ۲-۳-۵ علی (ع) بزرگترین خطیب تاریخ………………. ۲۳
- ۲-۴- تقوا واهمیت آن…………………….. ۲۴
- فصل سوم: بررسی وتحلیل تصاویر ادبی تقوا در نهج البلاغه
- ۳-۱ تصویر…………………………….. ۲۹
- ۳-۲ خیال………………………. ۲۹
- ۳-۳ تشبیه…………………………… ۳۲
- ۳-۳-۱ تشبیه تقوا در نهج البلاغه…………………….. ۳۳
- ۳-۴ استعاره…………………………….. ۴۶
- ۳-۴-۱ استعاره تقوا در نهج البلاغه…………… ۴۸
- ۳-۵ کنایه…………………………. ۶۰
- ۳-۵-۱ کنایه تقوا در نهج البلاغه…………………. ۶۲
- ۳-۶ مجاز………………………………. ۷۶
- ۳-۶-۱مجاز تقوا در نهج البلاغه…………………. ۷۷
- فصل چهارم: نتیجه گیری ومنابع
- ۴-۱نتیجه گیری……………………….. ۸۵
- منابع………………………………. ۹۱
راهنمای خرید و دانلود فایل
برای پرداخت، میتوانید از کلیه کارتهای عضو شتاب استفاده نمائید.
بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.
در صورت بروز هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا شکایت شما مورد بررسی قرار گیرد.
برای دانلود فابل روی دکمه خرید و دانلود کلیک نمایید.
ديدگاه ها