پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

DOC
خلیج فارس و اهداف سياسي آمريكا در منطقه:دانلود تحقیق رشته علوم سیاسی
doc
تعداد صفحات : 49
تحقیق و جزوات آموزشی
رشته علوم سیاسی
29000 تومان


تحقیق رشته ی علوم سیاسی با فرمت WORD و در۴۹ صفحه با موضوع خلیج فارس و اهداف سياسي آمريكا در منطقه نگارش شده است. در ادامه قسمت هایی از این تحقیق ارزشمند آمده است:

 اهداف سياسي آمريكا در منطقه خلیج فارس:

يكي از مهمترين اهداف سياسي آمريكا در منطقه خليج فارس بر حفظ و امنيت اسرائيل استوار است به عبارت ديگر حمايت از اسرائيل جزو درجه اول منافع ملي آمريكا محسوب مي شود. ژنرال «موشه يعلون» رئيس ستاد ارتش اسرائيل در مصاحبه با روزنامه «يديعوت اهارنوت» در ۱۸ فوريه ۲۰۰۳ حمله آمريكا به عراث را عاملي براي تغيير وضعيت سياسي منطقه به نفع اسرائيل داشت و گفت: حمله آمريكا به عراق زلزله اي در منطقه ايجاد خواهد كرد كه منجر به آرايش جديد سياسي در خليج فارس خواهد شد.

 

 تسلط بر ذخاير نفتي منطقه خلیج فارس:

يكي از مهمترين مباني اهميت و موقعيت استراتژيك و ژئوپولتيك خليج فارس وجود ذخاير عظيم نفت و گاز در آن است. حدود ۶۶ درصد ذخاير شناخته شده نفت جهان در اين منطقه دارد (دو سوم كل ذخاير نفتي شناخته شده جهان) حدود ۶۰ درصد نفت جهان از توليدات هشت كشور نفتي خليج فارس تأمين مي شود كه حدوداً بيش از پانزده برابر توليد داخلي نفت آمريما است.

عربستان سعودي با جمعيتي برابر ۳ درصد جمعيت ايالات متحده آمريكا به تنهايي داراي ۸ تا ۹ برابر ذخاير نفتي آمريكاست. به علاوه اين كشور از مجموع ۶۱ حوزه نفتي شناخته شده خود تنها ۲۲ حوزه را مورد بهره برداري قرار داده است. طبق آمار سال ۱۹۹۴ آمريكا با ۲/۳۰ ميليارد بشكه ذخيره نفتي تنها ۲ درصد كل ذخاير نفت و عربستان سعودي با ۲/۲۶۱ ميليارد بشكه ذخيره نفتي به تنهايي حدود ۹/۲۵% كل ذخاير جهاني نفت را دارا هستند.كويت به منزله يك كشور ذره اي با ۵/۹۶ ميليارد بشكه ذخيره نفت حدود ۶/۹ درصد از كل ذخاير جهاني نفت يعني بيش از سه برابر كل ذخاير آمريكا را در خود ذخيره دارد.ثبت ذخيره به توليد نفت و يا سالهاي عمر ذخاير نفت آمريكا تنها حدود ۸/۹ سال عربستان سعدي ۶/۸۳ سال و كل خاوريمانه (بدون احتساب شمال آفريقا) ۴/۹۳ سال مي باشد. بدين ترتيب آمار و ارقام فوق ميزان اهميت و حساسيت منطقه را از نظر نفت و يكي از دلائل عمده توجه شديد آمريكا را به منطقه نشان مي دهد.

 

سه هدف استراتژيك از سلطه امریکا برنفت منطقه خلیج فارس:

هدف اول اين است كه تنها قدرت برتر منطقه باشد و توليد و قيمت گذاري نفت در اختيار خود داشته باشد.

به خاطر همين هدف منطقه را پر از سلاح كرده است. تجارت خارجي منطقه را تنها را مراكز سرمايه داري غرب مرتبط ساخته است و از همين راه سودهاي مالي سرسام آوري به جيب شده است به گونه اي كه حتي اگر در‌اينده نيز فعاليتهاي اقتصادي و مالي غرب در منطقه متوقف شود آمريكا سود خود را از اين منطقه حياتي بوده است.

هدف دوم آمريكا از سلطه بر نفت خواهان استمرار برتري اقتصادي اش در جهان است زيرا در نظام جديد جهاني معيارهاي قدرت بيشتر اقتصادي هستند بنابراين آمريكا برتري اقتصادي اش را با استمداد جريان نفت و بهاي متعادل آن استمرار مي بخشد

تقشه راه طرحي ديگر براي ادامه اشغالگري:

نقشه راه تلاش ديگري براي پايان بخشدين به تنازع اعراب و اسرائيل تلقي مي شود كه در چارچوب سياست خارجي بوش در منطقه خليج فارس شكل مي گيرد. طرح نقشه راه توسط ديپلماتهايي از آمريكا، روسيه اتحاديه اروپا و سازمان ملل تدوين شده است. مي توان گفت طرح نقشه راه ارائه كننده مسير جديدي در روند صلح اعراب و اسرائيل محسوب نمي شود اما تلاشي است براي بازسازي بسياري از مواردي كه باعث شكست روند سلح اسلو در دهه ۱۹۹۰ شد. بر  اساس اين قرارداد مجدداً طرح دولت خودگردان فلسطين مطرح شد.

با اين تفاوت كه اين بار دولت خودگردان تحت رهبري جنبش ملي فلسطين مطرح بود كه رهبران ان از تبعيد بازگشته و مدعي بودند كه دولت فلسطين مستقل به رودي در كرانه غربي و نوار غزه ايجاد خواهد شد. با وجود اميد فلسطيني ها و اعتماد گسترده جامعه جهاني مبني بر اين كه روند اسلو مي تواند چنين آرماني را تحقق بخشد اما دولت اسرائيل به هيچ وجه چنين اعتقادي نداشت و خود را به روند صلح اسلو متعهد نمي ديد.

 

 

 

 

 

 

راهنمای خرید و دانلود فایل

برای پرداخت، از کلیه کارتهای عضو شتاب میتوانید استفاده نمائید.

بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.

در صورت بروز  هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما  پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا شکایت شما مورد بررسی قرار گیرد.

برای دانلود فابل روی دکمه خرید و دانلود  کلیک نمایید.



برچسب‌ها :
ads

مطالب مرتبط


ديدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × دو =