پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

DOC
خواب ، معضلی کودکانه : دانلود رایگان تحقیق رشته روانشناسی
doc
تعداد صفحات : 11
تحقیق و جزوات آموزشی
رشته روانشناسی
رایگان
0 تومان


تحقیق رشته روانشناسی با فرمت WORD و در ۱۱ صفحه با موضوع خواب، معضلی کودکانه نگارش شده است. در ادامه قسمت هایی از این تحقیق ارزشمند آمده است:

خواب، معضلی کودکانه

همه ما، در هر سن و جايگاهي، تحول را به سادگي نمي‌پذيريم و تحول برايمان ، با اضطراب و هيجاني نهفته و گاه آزاردهنده،همراه است. فرا رسيدن فصل مهر برای پیش دبستانی ها،تحولي بزرگ و براي دانش‌آموزان دغدغه‌اي مجدد،است.

با شروع فصل پاييز و فرا رسيدن سال تحصيلي جديد، يکي از مشکلات والدين تنظيم زمان خواب و استراحت کودکان نيز از راه مي‌رسد. تغييري که چندان خوشايند کودکان نيست و خواب، معضلی کودکانه شده است .

براي کودکان پیش دبستانی،که تاکنون زمانی مشخص براي خواب و بيداري وجود نداشته، که اگر هم داشته، با هر تفريح و گردشي به سادگي تغيير يافته و به هم خورده است، علاقه‌اي به خوابيدن در زمان مشخص ندارند، چرا که به طور ذاتي از قرار گرفتن در چارچوب و قوانين مي‌گريزند… .

ايجاد تحول به صورت تدريجي، بهترين و آسان‌ترين شيوه تنظيم ساعت خواب و بيداري کودکان است.

پژوهشگران راهکارهاي ساده‌اي را براي تنظيم خواب کودک به اين شرح ارائه مي‌کنند:

  • روي زمان خوابي که براي فرزندتان در نظر گرفته‌ايد، تأکيد داشته باشيد، حتي اگر با مخالفت او رو به رو شديد. امّا تأکيد شما نبايد به صورت تحکم و دعوا بيان شود، بلکه با برنامه‌ريزي درست و گوشزد کردن زمان خواب و استراحت، به نتيجه مطلوب مي‌رسيد.
  • در مقابل لجبازي فرزندتان صبر داشته باشيد، دعوا و مجادله راه حل صحيحي نيست.
  • از والدين موفقي که برنامه منظمي براي فرزندانشان در نظر گرفته و در اجراي آن نيز موفق بوده‌اند، کمک بگيريد.
  • براي مدتي همراه فرزندتان بخوابيد و بعد از به خواب رفتن او، از کنارش بلند شويد. در واقع مقدمات خواب مثل مسواک زدن، پوشيدن لباس خواب و … را همراه او انجام بدهيد تا به گمان اينکه همراه شما مي‌خوابد، لجبازي نکند. اين کار دروغ گفتن به کودک نيست . همراه شدن و اطمينان دادن به او است.

چرا کودکان از خواب مي‌گريزند ؟

بسياري از کودکان با وجود خستگي زياد و خواب‌آلودگي، خوابيدن را دوست ندارند و براي بيدار ماندن با خود و ديگران نبرد مي‌کنند.

دليل اين رفتار، پرتحرک بودن ذاتي کودکان و علاقه آنها به جستجو کردن، شناختن، کنجکاوي و بازي و تفريح است و به همين دليل فکر مي‌کنند با خوابيدن فرصت دست يافتن به تازه‌ها از دست مي‌رود. از طرفي دوست دارند بزرگ بودن را تجربه کنند و همه آنها را کودک نپندارند.

روان شناسان به دليل اين شناخت‌ها، تأکيد دارند که زمان خواب و بيداري کودکان بايد براساس ويژگي‌هاي فردي آنها و ميزان نياز آنها به خواب يا به اصطلاح «ضريب خواب» تنظيم شود .

تنظيم زمان مناسب

تنظيم زمان مشخص براي خواب، ساعت بيولوژيک بدن را تنظيم کرده و ساعت خواب و بيداري کودک به طور طبيعي پس از گذشت مدتي منظم مي‌شود. اشاره کرديم که يک کودک ۵ ساله به ۱۰ تا ۱۱ساعت خواب در طول شب نياز دارد، از اين رو مي‌توان برنامه منظمي را به اين شکل برايش در نظر گرفت:

ساعت ۸ شب، نوشيدني گرمي مثل يک ليوان شير (چاي اصلاً توصيه نمي‌شود) به او بدهيد، سپس از او بخواهيد مسواک زده و به دستشويي برود. او را به رختخواب هدايت کنيد و برايش کتاب بخوانيد (کتاب‌هاي ترسناک اصلاً توصيه نمي‌شود). ساعت۸:۲۰ ، چراغ اتاق فرزندتان را خاموش کنيد.

اگر اين برنامه به‌طور مرتب و هر شب در ساعت معين تکرار شود، به عادتي فراموش نشدني در کودک تبديل مي‌شود که پس از مدتي بدون نياز به همراهي يا تذکر شما انجام ‌مي‌شود. هنگامي که فرزندتان خوابيد، از ايجاد هر گونه سر و صداي ناگهاني جداً بپرهيزيد، چرا که از خواب پريدن کودک باعث به هم ريختن زمان خواب او و کسلي و کلافگي او ( خواب، معضلی کودکانه ) مي‌شود.

خستگي، کليدي براي خواب خوب

اشاره کرديم که کودک بايد کاملاً خسته باشد تا راحت و خوب بخوابد. براي اين منظور تنظيم برنامه‌ها بايد در جهت تخليه انرژي کودک باشد. پس لازم است تا عصرها برنامه‌هاي پرتحرک و ساعات پاياني شب، برنامه‌هاي کم تحرک‌تر در نظر گرفته شود.

بازي‌هاي پر تحرکي مثل دوچرخه سواري، فوتبال، بسکتبال، شنا و … بهترين گزينه است. اما کمي قبل از خواب،مطالعه کتاب، بازي با پازل و… توصيه مي‌شود. در حقيقت همان‌طور که بازي‌هاي پرتحرک، انرژي کودک را تخليه مي‌کند، بازي‌هاي آرام، ذهن او را براي خواب و استراحت آماده مي‌کند. بازي با کامپيوتر و بازي‌هايي از اين دست، پيش از خواب به هيچ وجه توصيه نمي‌شود.

 

 

 

راهنمای خرید و دانلود فایل

برای پرداخت، از کلیه کارتهای عضو شتاب میتوانید استفاده نمائید.

بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.

در صورت بروز  هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما  پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا شکایت شما مورد بررسی قرار گیرد.

برای دانلود فابل روی دکمه خرید و دانلود  کلیک نمایید.



برچسب‌ها :
ads

مطالب مرتبط


ديدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 + چهار =