پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

DOC
دولومیت و سنگ های آهکی شناخت دولوميت: دانلود تحقیق زمین شناسی
doc
تعداد صفحات : 100
تحقیق و جزوات آموزشی
رشته زمین شناسی
19000 تومان


تحقیق رشته زمین شناسی با فرمت WORD و در ۱۰۰ صفحه با موضوع دولومیت و سنگ های آهکی شناخت دولوميت نگارش شده است. در ادامه قسمت هایی از این تحقیق ارزشمند آمده است:

شناخت دولومیت

در كتابهاي علمي هر جا كه صحبت از سنگ آهك مي شود دولوميت نيز در كنار آن مي باشد كه اين دو ارتباط تنگاتنگي با يكديگر دارند. بطور كلي واژه سنگ آهك فقط در مورد آن دسته از سنگهايي به كار مي رود كه ذرات كربناته آن نسبت به اجزاي تشكيل دهنده غير كربناته بيشتر باشد (ذرات كربناته آنها بيشتر از كلسيت يا آراگونيت تشكيل شده است) در صورتي كه واژه دولوميت در مورد سنگهايي به كار مي رود كه عمدتاً از كاني دولوميت تشكيل شده اند.

بررسي دولومیت

سيستم تبلور:

دولوميت در سيستم رمبوئدريك متبلور مي شود. در طبيعت به صورت متبلور و متراكم يافت مي شود. سطح بلورهاي آن معمولاً كمي انحناء دارد و در آنها سطوح (۰۰۰۱) و (۱۰۱۱) ديده مي شود. سطح ماكل در آنها موازي سطح (۰۲۲۱) است و باعث مي شود كه اثر خطوطي مطابق شكل در آن رويت شود. رخ آن موازي سطح (۱۰۱۱) و غالباً داراي انحناء است.

خواص نوراني

يك محور منفي ۵۰۳/۱=n و ۶۸۲/۱=n بنابراين بيرفرنژانس آن فوق العاده است. ۱۷۹/۰=n-n زير ميكروسكوپ به شكل لوزيهايي با خاموشي متقارن و رنگ انترفرانس بالا ديده مي شود. برجستگي آن مانند كلسيت بر حسب جهت تغيير مي كند. اختلاف آن با كلسيت در نداشتن اثر خطوط موازي با قطر لوزي است.

موارد استعمال

سنگهاي آهكي دولوميتي نظير سنگ آهك، معمولاً براي كارهاي ساختماني و بعضي از اقسام آن نيز به عنوان سنگهاي زينتي مورد استعمال قرار مي گيرد.

سنگهاي آهكي دولوميتي يا سنگهاي آهكي

سنگهاي آهكي و دولوميتي معمولاً داراي بيش از ۵۰% كربنات است كه اگر اين كربنات، كلسيت يا آراگونيت باشد آن را سنگ آهكي و اگر اين كربنات دولوميت باشد آن را سنگ دولوميتي مي ناميم. تقسيم بندي كلي سنگهاي آهكي در شكل صفحه ۱۱ خلاصه شده است.

ماسه سنگهاي فسيل دار كه در آنها مجموع مقدار كربنات كلسيم به صورت سيمان و قطعات فسيل از ۵۰% تجاوز مي كند جزء سنگهاي آهكي طبقه بندي نمي شوند بلكه آنها را جزء سنگهاي آواري منظور مي كنند. سنگهاي آهكي و دولوميتي را مي توان برحسب بافت و يا شرايط رسوبشان تقسيم بندي كرد. مثلاً پتي جان سنگهاي آهكي را به دو دسته برجا و نابرجا تقسيم بندي كرده است.

دولوميت با خلوص بالا

به يك سنگ آهك دولوميتي با ارزش از نظر تجارتي اطلاق مي شود كه مجموع كربناتهاي آن بالاتر از ۹۷% بوده ولي كاني كلسيت آن فقط ۳ تا ۴ درصد مي باشد. اكثر دولوميت ها نتيجه تبلور مجدد سنگ‌ آهك بوده و احتمالاً صفات بعدي مانند لايه‌بندي قطعات چرت در آن حاصل و عده اي از صفحات فرعي مانند اجزاء صدفي فسيلها، اووليت ها و غيره در آن ممكن است از بين بروند در نتيجه دولوميت معمولاً يكنواختي بيشتري از آهك ها را از نظر سنگ شناسي نشان مي دهند و روي هم رفته دولوميت ها از دانه بندي يكنواخت تر و بلورهاي درشت تري برخوردارند.

 

 

 

 

 

 

راهنمای خرید و دانلود فایل

برای پرداخت، از کلیه کارتهای عضو شتاب میتوانید استفاده نمائید.

بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.

در صورت بروز  هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما  پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا شکایت شما مورد بررسی قرار گیرد.

برای دانلود فابل روی دکمه خرید و دانلود  کلیک نمایید.



برچسب‌ها :
ads

مطالب مرتبط


ديدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 + دوازده =