پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

DOC
دوپینگ در ورزش ایران : دانلود تحقیق رشته تربیت بدنی
doc
تعداد صفحات : 23
تحقیق و جزوات آموزشی
رشته تربیت بدنی
19000 تومان


تحقیق رشته تربیت بدنی با فرمت WORD و در ۲۳ صفحه با موضوع دوپینگ در ورزش ایران نگارش شده است. در ادامه قسمت هایی از این تحقیق ارزشمند آمده است:

دوپینگ در ورزش چيست و يعني چه:

دوپینگ در ورزش، به استفاده از مواد داروهايي گفته مي شود كه اين داروها نير و كارايي انسان را تا حد بالايي افزايش مي دهد و مصرف آنها توسط سازمانهاي مجري و ناظر رقابت هاي ورزشي ممنوع شده است. البته اين تعريف مشخص مي كند كه مصرف مواد نيرو دهنده نمي تواند جزو مصارف دوپينگي به حساب رود، عموما داروها و مواد دوپينگي، مواردي هستند كه سازمان هاي اجراي كننده رقابت هاي ورزشي مصرف آنها را ممنوع كرده است. پس بدين صورت مصرف مواد و داروهاي نيروزاي غير مجاز را مي توان دوپينگ ناميد.

انواع دوپینگ

رايج ترين مصرف مواد و داروهاي دوپينگي از طريق خوردن، نوشيدن يا تزريق اين نوع داروهاست، كه به نوع مصارف، نوع خوراكي، مصرف يا تزريقي گفته مي شود. اما نوع ديگر آن دوپينگ خوني است. در اين نوع دوپينگ، خون شخصي به شخص ديگر(با گروه خوني يكسان) و يا خون همان شخص به خودش(بعد از يك دوره ذخيره) از طريق رگ تزريق مي شود. اين كار باعث مي شود تا توانايي انتقال اكسيژن در خون شخص تزريقي بالا رود تا بنابراين استقامت آن شخص نيز افزايش يابد. دوپينگ خوني معمولا براي ورزشهاي استقامتي مثل دو ميداني ماراتون، دوچرخه سواري و اسكي كارايي دارد.

تاريخچه دوپینگ

كلمه دوپینگ اصلا واژه اي است از كشور آفريقاي جنوبي آمده است. در آفريقاي جنوبي، متروبي الكلي با قدمت زياد وجود دارد كه با نام دوپينگ شناخته مي شود.
بومي هاي منطقه آفريقاي جنوبي معمولا از اين متروب استفاده مي كنند تا بتوانند با استقامت و نيروي زياد در مراسم هاي خود برقصند. امروزه واژه دوپينگ به استفاده ورزشكاران از مواد نيروزا تلقي كرد. اولين استفاده مدرن دوپينگ را مي توان به سال ۱۸۶۵ نسبت داد.

كاهش دوپینگ در ورزش ايران

نتايج بدست آمده از نمونه گيري هاي صورت گرفته از ستاد ملي مبارزه با دوپينگ نشان مي دهد كه ميزان تخلف ورزشكاران كشورمان در زمينه حركت غيراخلاقي دوپينگ در سال ۲۰۰۷ ميلادي نسبت به دو سال گذشته با ۳/۸ درصد كاهش رو به رو بوده است. براساس آمار ارائه شده از سوي كشورهاي اروپايي، آمريكايي و حوزه اسكانديناوي ميزان نتايج مثبت نمونه گيري به عمل آمده از ورزشكاران اين كشور به طور ميانگين سالانه بين ۲ تا ۳ درصد است. اين آمار در كشورهاي آسيايي و به اصطلاح در حال توسعه رقمي معادل ۱۰ تا ۱۲ درصد است.

اين در حاليست كه نتايج مثبا تست دوپينگ و نمونه گيري هاي انجام شده توسط ستاد ملي مبارزه با دوپينگ ايران از ورزشكاران رشته هاي مختلف در سال ۲۰۰۵ از حد ميانگين فوق هم بيشتر و حدود ۴/۱۴ درصد بوده است. اين رقم در سال ۲۰۰۶ ميلادي با كاهش چشمگير رو به رو بوده و به مرز ۵/۸ درصد رسيده در سال ۲۰۰۷ ميلادي ميزان تخلف ورزشكاران كشورمان در امر دوپينگ باز هم با بهبود نسبي رو به رو بوده و ۱/۶ درصد كاهش يافته است.

مسئول مبارزه با دوپینگ در فوتبال

با تاييد فيفا و وادا وظيفه گرفتن آزمايش دوپينگ از بازيكنان فوتبال بر عهده ستاد مبارزه با دوپينگ است و كميته ضد دوپينگ فدراسيون فوتبال نمي تواند نقشي در اين زمينه داشته باشد.

سايه هيولاي دوپینگ بر ورزش ايران

ستاد مسابقات بازي هاي آسيايي ۲۰۰۶ دوحه و المپيك ۲۰۰۸ پكن طي قراردادي كليه امور مربوط به انجام آزمايش هاي دوپينگ و مسائل آموزشي را به ستاد مبارزه با دوپينگ سازمان تربيت بدني واگذار كرد. طي اين قرارداد ستاد ملي مبارزه با دوپينگ وظيفه دارد سياست هاي كلان اعزام كاروان ورزشي ايران به بازيهاي آسيايي را تدوين كند. رئيس برنامه هاي مشخص شده و با تصويب در ستاد بازيهاي آسيايي دوحه، به ستاد ملي مبارزه با دوپينگ ارجاع داده شده است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

راهنمای خرید و دانلود فایل

برای پرداخت، از کلیه کارتهای عضو شتاب میتوانید استفاده نمائید.

بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.

در صورت بروز  هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما  پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا شکایت شما مورد بررسی قرار گیرد.

برای دانلود فابل روی دکمه خرید و دانلود  کلیک نمایید.



برچسب‌ها :
ads

مطالب مرتبط


ديدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 5 =