پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

DOC
‏رابطه‏ آزاد سازي تجاري و اشتغال زنان : پایان نامه کارشناسی ارشد رشته اقتصاد
doc
166 صفحه
پایان نامه کارشناسی ارشد
رشته اقتصاد
79000 تومان


هر دانشجویی که در مقطع تحصیلات تکمیلی، که شامل دوره های کارشناسی ارشد و دکتری است، مشغول به تحصیل باشد، بعد از اینکه تمام واحد های درسی تعیین شده را گذراند، موظف است برای تمام کردن دورۀ خود رساله و یا پایان نامه ای بنویسد و طی مراسمی رسمی که از قبل برنامه ریزی شده است، از آن دفاع کند و نمرۀ قبولی بگیرد. نوشتن پایان نامه برای دانشجوی کارشناسی ارشد تقریباً اولین تجربۀ علمی و پژوهشی جدی و روشمند است و دانشجو با نوشتن پایان نامه در واقع راه را برای پژوهش های بعدی اش هموار می کند. همان طور که می دانید پایان نامه یا رساله نوعی پژوهش دانشگاهی است و بنابراین باید از بیشتر قواعدی که در حوزۀ پژوهش ها و تحقیقات آکادمیک وجود دارد پیروی کند و بتواند پیام خود را به گونه ای که رسا، علمی، مستدل و منطقی باشد، به مخاطبانش برساند. در همین راستا ما سعی کردیم پایان نامه های کارشناسی ارشد برتر از دانشگاه های معتبر کشور را برای کمک در نگارش پایان نامه به شما معرفی نماییم .  دانشجویان عزیز و گرامی مقطع کارشناسی ارشد رشته اقتصاد امروز برای شما پایان نامه ای جامع و کامل ( رابطه‏ آزاد سازي تجاري و اشتغال زنان در ايران ) که با تلاش و زحمت دانشجویان سالهای گذشته تهیه و تنظیم شده است، فراهم آوردیم تا بتواند به شما در مسیر رشد کمک کند و بتوانید با موفقیت دوره کارشناسی ارشد را به پایان برسانید.

چکیده ‏ رابطه‏ آزاد سازي تجاري و اشتغال زنان  در ايران

جهاني‏شدن که از آن به‏عنوان فرايندي از ادغام سريع اقتصادي بين کشورها که شامل آزادسازي تجاري، جريان سرمايه‏ گذاري و نيز تغييرات تکنولوژيکي است، ياد مي‏کنند و آزادسازي تجاري به‏عنوان مهم‏ترين نيروي پيش‏برنده جهاني ‏شدن محسوب مي‏گردد . در اين ميان، يکي از پديده‏ هايي كه تحت تأثير جهاني‏ شدن قرار مي‏گيرد بازار كار است. يكي از شاخص ‏هاي کليدي بازار مربوط به عدم تعادل‏هاي جنسيتي در بازار کار است که با اختلاف نرخ بيکاري زنان و مردان اندازه‏ گيري مي‏شود و مي‏تواند تحت تاثير آزادسازي تجاري قرار گيرد، لذا در اين پژوهش به بررسي رابطه اثرات آزادسازي تجاري بر اشتغال زنان در کارگاه ‏هاي بزرگ صنعتي پرداخته شده است.

هدف اصلي اين مطالعه بررسي اثرات آزادسازي تجاري بر سهم اشتغال زنان در کارگاه‏هاي بزرگ صنعتي کشور و شناسايي راهکارهاي افزايش اشتغال زنان است. در اين پژوهش از روش اقتصاد سنجي پانل ديتا براي سال‏هاي نمونه ۸۵-۱۳۷۳ و طبقه‏ بندي هشت‏گانه بر حسب کد دو رقمي ISIC (104 مشاهده) استفاده گرديد و نتايج بر اين موضوع که آزادسازي تجاري پنجره فرصتي براي اشتغال زنان است دلالت دارد.

نتايج بدست آمده نشانگر آن است كه نسبت سرمايه فيزيکي به ارزش ‏افزوده و نسبت دستمزد زنان به مردان تاثير منفي و نسبت‏هاي سرمايه تحقيق و توسعه به ارزش ‏افزوده، صادرات به ارزش‏ افزوده و واردات به ارزش ‏افزوده  تاثير مثبت و معناداري بر سهم اشتغال زنان داشته اند. به‏ عبارت ديگر، نيروي كار زن با سرمايه تكنولوژيكي رابطه مكملي و با سرمايه فيزيكي رابطه جانشيني دارد. افزون بر اين، نيروي كار زن و مرد در فعاليت‏هاي صنعتي مكمل يكديگر هستند.

کلمات کليدي: آزادسازي تجاري، درجه بازبودن اقتصاد، تبعيض دستمزد، جنسيت ،رابطه‏ آزاد سازي تجاري و اشتغال زنان

بيان مساله و اهميت تحقيق  رابطه‏ آزاد سازي تجاري و اشتغال زنان  در ايران

جهاني ‏شدن، پديد‏ه‏اي چند بعدي است که داراي جنبه ‏هاي مختلف اقتصادي، اجتماعي و سياسي است. از جهاني ‏شدن، به عنوان فرايندي از ادغام سريع اقتصادي بين کشورها، که شامل آزادسازي تجاري، جريان سرمايه‏ گذاري و همچنين تغييرات تکنولوژيکي است، ياد مي‏شود. در جايي ديگر، از جهاني‏شدن با عنوان کاهش در موانع اعم از تکنولوژيکي يا قانوني براي مبادله اقتصادي ميان ملت‏ها صحبت شده‏ است. با وجود آنکه پديده جهاني‏شدن داراي جنبه‏ هاي مختلفي، اعم از آزادسازي تجاري، تغييرات تکنولوژيکي، مهاجرت و جابه جايي سرمايه است، اما در متون اقتصادي، هر جا که صحبت از جهاني شدن پيش مي‏آيد، بحث بيشتر روي تجارت و آزادسازي تجاري متمرکز مي‏شود. آزادسازي تجاري که به عنوان حرکت به سمت تجارت آزاد از طريق کاهش در تعرفه‏ ها و ساير موانع تجاري تعريف شده ‏است ، مهم‏ترين نيروي پيش ‏برنده جهاني‏ شدن محسوب مي‏شود. در دو دهه اخير، افزايش سريع در جريان کالاها و خدمات ميان مرزهاي کشورهاي مختلف، يکي از جنبه هاي قابل مشاهده افزايش در ادغام اقتصادي کشورها بوده‏ است.

به‏ طور کلي، چنين تصور مي‏شود که تجارت براي هر کشوري مفيد است. منابع مختلفي وجود دارند که از طريق آن‏ها، مي‏توان از تجارت منفعت برد. موافقان و مخالفان پديده جهاني‏شدن در دفاع از نظرات خود، به جنبه‏ هاي مثبت و منفي بسياري از جهاني‏ شدن و به‏خصوص آزادسازي تجاري اشاره دارند. موافقان آزادسازي تجاري، معتقدند که در فرآيند آزادسازي، بازار کار به سمت انعطاف‏ پذيري بيشتر حرکت کرده و شفافيت آن گسترش، و در نتيجه تجارت و مبادلات اقتصادي، تقاضا براي نيروي متخصص در بخش‏هايي که به بازار جهاني راه يافته‏اند، افزايش مي‏يابد. افزايش کارايي عوامل توليد، ارتقاي سرمايه‏ گذاري در نيروي انساني و سرمايه فيزيکي، رشد توليد در بخش‏هايي که از مزيت نسبي برخوردارند، شفاف شدن ارتباط ميان کارگر و کارفرما، رقابتي شدن بازار کار و حذف انحراف قيمت عوامل توليد، از جمله کار و سرمايه، از ديگر پيامدهاي مورد انتظار اين اثرگذاري است. اما منتقدان آزادسازي تجاري نيز، به مشکلاتي از قبيل افزايش در بيکاري و نا‏برابري دستمزدها در کشورهاي پيشرفته، افزايش استثمار کارگران در کشورهاي در حال توسعه، افزايش در فقر ونا‏برابري جهاني و … اشاره مي‏کنند. با وجود اين موارد، اگر از چارچوب نظريه‏ هاي تجارت بين‏الملل به مسئله تجارت آزاد نگريسته شود، بدون ترديد، اين پديده براي کشورهاي در حال توسعه که داراي نيروي کار فراوان‏اند، بسيار مثبت تلقي مي‏شود.

گفتني است،  آزاد‏سازي تجارت در كشورهاي فقير در مناطق ويژه اقتصادي شروع شده‏ است كه در آنجا توليد‏كنندگان مي‏توانند مواد اوليه خود را بدون تعرفه وارد كنند و كالاي نهايي را جهت صادرات آماده كنند . كشورهاي در حال توسعه به‏خصوص آن‏ها كه داراي نيروي كار بيشتري هستند، شامل سهم بالاي استخدام زنان در صنايع صادراتي است. شرح حال مناطق فعال صادرات(E.P.Z) در كشورهاي آسيايي ، به‏خصوص چين همگي مويد اين حضور پررنگ زنان بعنوان نيروي كار است. آنچنان كه در در مناطق صادراتي اغلب صنايع سبك مانند پوشاك و كفش و الكترونيك و اسباب‏بازي مورد توجه قرار مي گيرد و اين نوع صنايع کاربر که به مهارت زيادي نياز ندارند، اغلب توسط زنان اشغال شده ‏است. بنابراين اگر تحول مثبتي در اين راستا رخ دهد زنان از آن بهره ‏مند مي‏شوند. تجارت در كشورهاي با درآمد پائين نشان مي‏دهد كه صنعتي شدن همانگونه كه به صادرات وابسته است به زنان نيز وابسته است، پس تجارت آزاد، نه تنها سبب افزايش اشتغال و افزايش کارايي و رشد، بلکه به طور همزمان سبب افزايش در فرصت‏هاي اشتغال و افزايش دستمزد و کاهش تبعيض دستمزدي براي نهاده فراوان در آن کشورها (نيروي کار غير ماهر) مي‏شود.

با توجه به اينكه يكي از شاخص‏هاي كليدي بازار كار مربوط به عدم تعادل‏هاي جنسيتي در بازار كار است كه با اختلاف نرخ بيكاري زنان و مردان اندازه‏گيري مي‏شود كه از 9/4 درصد در سال 1375 به 5/12 درصد در سال 1385 افزايش يافته‏ است و به‏رغم روند افزايشي سهم اشتغال زنان از 1/12 درصد به 6/13 درصد، ولي نرخ بيكاري آن‏ها به‏دليل بالا بودن فشار عرضه نيروي كار افزايش زيادي يافته ‏است. در برنامه چهارم توسعه مقرر گرديده ‏است كه اين  فاصله از 5/6 واحد درصد در سال 1383 به 1/1 واحد درصد در سال 1388 كاهش يابد. عملكرد دو سال اول برنامه نشان مي‏دهد فاصله نرخ بيكاري زنان و مردان از 9/12 درصد در 1383 به 5/12 درصد در سال 1385 تقليل يافته‏ است. همچنين در دهه اخير(85-1375) نرخ بيكاري زنان داراي تحصيلات عالي از 7/4 درصد به 7/16 درصد افزايش يافته و  به روشني بيان‏كننده محدود بودن فرصت‏هاي شغلي براي زنان عليرغم افزايش سريع سهم پذيرفته شدگان دختر در دانشگاه‏ها مي‏باشد. پس کشور ايران با داشتن بخش عظيمي از زنان داراي تحصيلات عالي (نيروي کار ماهر) و همچنين زنان داراي تحصيلات پايين‏تر (نيروي کار نيمه ماهر) در ترکيب جمعيتي خود، آگاهي و آشنايي سياست‏گذاران کشور با اثرات مثبت و يا احتمالا منفي آزاد‏سازي تجاري بر اشتغال زنان به ‏ويژه در بخش صنعت که داراي ارتباط تنگاتنگ‏ تري با آزاد‏سازي تجاري است، احساس مي‏شود، تا با بهره گيري از اين دانسته ‏ها و اتخاذ تصميم مناسب از منافع ناشي از جهاني‏شدن و جلوگيري از ناهنجاري‏هاي ناشي از افزايش نابرابري دستمزدها جلوگيري شود.

شايان ذکر است که نرخ بيكاري زنان در كشورمان از 3/13 درصد در سال 1375 به 3/23 درصد در سال 1385 و افزايش فاصله نرخ بيكاري بين زنان با مردان از 9/4 درصد در سال 1375 به 5/12 درصد در سال 1385 اهميت بررسي اين مسئله به‏عنوان يكي از معضلات و مشكلات ايران كاملاً نمايان مي‏شود. با عنايت به اينكه آمارهاي بيشتري در زمينه عوامل موثر بر اشتغال زنان در كارگاه‏هاي بزرگ صنعتي وجود دارد (بويژه آمارهاي دستمزد به تفكيك زنان و مردان) اين بخش را انتخاب نموده‏ايم تا بتوان راهكارهاي موثر براي افزايش اشتغال زنان را شناسايي نمود. افزون بر اين، بخش صنعت بيش از بخش‏هاي ديگر از آزاد‏‏سازي تجاري تاثير مي‏پذيرد و شناسايي اين آثار از اهميت زيادي برخوردار است.

بررسي نوشتارهاي مربوط به اين موضوع در کشور نشان مي‏دهد که اثر آزاد‏سازي تجاري بر اشتغال زنان، تاکنون مورد بررسي قرار نگرفته ‏است . لذا مي‏توان گفت بررسي تاثير آزاد‏سازي تجاري بر وضعيت اشتغال زنان با تاکيد برکارگاه‏هاي صنعتي ده نفر کارکن و بيشتر ايران،  براي اولين بار است که مورد بررسي قرار مي‏گيرد.

نتيجه گيري

امروزه حضور زنان در سطوح مختلف جامعه اصلاً محسوس و درخور توانايي‏هاي آن‏ها نيست.  درواقع، با توجه به موقعيت، شايستگي و تخصص زنان، جايگاه در خور و شايسته‏اي به آن‏ها
واگذار نشده ‏است.  بايد به قابليت‏ها و كارآمدي زنان توجه نمود و تعصب جنسيتي نداشت. به نظر مي‏رسد چنانچه معيار انتخاب، شايستگي افراد باشد، زنان بيشتري مي‏توانند در سطوح مختلف جامعه حضور داشته باشند.

زنان بيش از نيمي از جمعيت هر جامعه اي را تشكيل مي‏دهند. لذا ميزان اشتغال زنان به عنوان يكي از شاخص‏هاي توسعه انساني و درجه توسعه يافتگي به حساب مي‏آيد. اصل 20 از اعلاميه ريو مورخ 1992 که در کنفرانس توسعه و محيط زيست سازمان ملل متحد آمده‏ است، چنين اظهار مي‏دارد که “زنان نقشي حياتي در مديريت محيط زيست و توسعه داشته و مشارکت کامل آن‏ها براي حصول به توسعه پايدار کاملا يک ضرورت است”. در حال حاضر رفع نيازها و مشكلات زنان و ارايه راهكارهايي براي بهبود وضعيت اشتغال آنان، از عمده‏ترين مسايل كشورهاي در حال توسعه مي‏باشد: از آنجايي كه رسيدن به جامعه‏اي توسعه يافته، همزمان با رشد جهاني شدن و باز بودن درهاي اقتصاد مستلزم انديشيدن راهكارهايي براي بهره‏گيري از نيروي مواج و عظيم زنان است، ما را به اين مسئله رهنمون مي‏سازد كه براي پيشرفت و شكوفايي اقتصادي زنان به‏خصوص در بحث اشتغال آن‏ها چاره‏اي انديشيده شود. در اين ارتباط، اطلاع از آثار آزادسازي تجاري بر اشتغال زنان در بخش صنعت مي‏تواند در شناسايي راهکارهاي افزايش سهم اشتغال زنان موثر باشد.

 

فهرست رابطه‏ آزاد سازي تجاري و اشتغال زنان در ايران

  • فصل اول- کلیات تحقیق
  • مقدمه
  • بیان مسأله و اهمیت تحقیق
  • واژه ‏های کلیدی
  • اهداف تحقیق
  • فرضیه ‏های تحقیق
  • پرسش‏های تحقیق
  • متغیرهای تحقیق
  • نوع مطالعه، روش و نحوه اجرای تحقیق
  • ابزار گردآوری داده‏ها و جامعه آمار ی
  • محدودیت‏های تحقیق
  • نتیجه ‏گیری
  • فصل دوم- مبانی نظری و ادبیات تحقیق – رابطه‏ آزاد سازي تجاري و اشتغال زنان در ايران
  • مقدمه
  • ۲-۱- مفهوم تقاضای نیروی کار
  • ۲-۲- مروری بر تئوری‏های تقاضای عامل کار
  • ۲-۲-۱- تئوری‏های ایستای تقاضای عامل کار
  • ۲-۲-۲- تئوری‏های پویای تقاضای عامل کار
  • ۲-۳- مروری بر تئوری‏های حاکم بر بازار کار زنان
  • ۲-۳-۱- رویکرد نئوکلاسیک
  • ۲-۳-۲- مدل تراکم جمعیت یا ازدحام جمعیت
  • ۲-۳-۳- نظریه رویکرد سرمایه انسانی
  • ۲-۳-۴- مدل تقسیم مشاغل در بازار کار داخلی.
  • ۲-۳-۵- مدل بازار کار دوگانه
  • ۲-۳-۶- انتخاب منطقی و عوامل غیرتبعیض‏آمیز
  • ۲-۴- فرصت‏ها و چالش‏های جهانی‏ شدن
  • ۲-۴-۱- اشتغال و جهانی‏شدن
  • ۲-۴-۲- جهانی ‏شدن و اشتغال زنان
  • ۲-۵- نتیجه ‏گیری
  • فصل سوم- پیشینه تحقیق
  • مقدمه
  • ۳-۱- مروری بر مطالعات انجام شده در ایران
  • ۳-۲- مروری بر مطالعات انجام شده در خارج از کشور
  • ۳-۳- نتیجه‏گیری
  • فصل چهارم- ساختار اشتغال در کارگاه‏های بزرگ صنعتی کشور
  • ۴-۱- مقدمه.
  • ۴-۲- تعاریف و مفاهیم.
  • ۴-۳- بررسی ساختار اشتغال زنان در کارگاه‏های بزرگ صنعتی کشو
  • ۴-۴- بررسی وضعیت دستمزد نسبی زنان در کارگاه‏های صنعتی.
  • ۴-۵- نتیجه‏ گیری
  • فصل پنجم- برآورد مدل و تحلیل نقش آزادسازی تجاری بر اشتغال زنان
  • مقدمه
  • ۵-۱- تصریح مدل تجربی تابع اشتغال زنان
  • ۵-۲- نحوه جمع‏آوری و محاسبه داده ‏های آماری مورد استفاده در مدل.
  • ۵-۳- روش اقتصادسنجی بکار رفته در تخمین مدل.
  • ۵-۴- نتایج تخمین مدل و تفسیر نتایج آن
  • ۵-۵- نتیجه‏ گیری
  • فصل ششم- نتیجه‏گیری و پیشنهادات
  • ۶-۱- نتایج تحقیق
  • ۶-۲- توصیه ‏های سیاستی

 

 

 

 

راهنمای خرید و دانلود فایل

برای پرداخت، از کلیه کارتهای عضو شتاب میتوانید استفاده نمائید.

بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.

در صورت بروز  هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما  پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا شکایت شما مورد بررسی قرار گیرد.

برای دانلود فابل روی دکمه خرید و دانلود  کلیک نمایید.



برچسب‌ها :
ads

مطالب مرتبط


ديدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 + 17 =