پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

DOC
راههای پرورش تفکر خلاق در دانش آموزان : دانلود تحقیق رشته روانشناسی
doc
تعداد صفحات : 21
تحقیق و جزوات آموزشی
رشته روانشناسی
19000 تومان


تحقیق رشته روانشناسی با فرمت WORD و در ۲۱ صفحه با موضوع راههای پرورش تفکر خلاق در دانش آموزان نگارش شده است. در ادامه قسمت هایی از این تحقیق ارزشمند آمده است:

راههای پرورش تفکر خلاق در دانش آموزان

 فهرست مطالب

  • مقدمه……………..۱
  • خلاقیت چیست؟………….۲
  • سنجش خلاقیت…………..۵
  • رابطه بین هوش وخلاقیت…….۷
  • خصوصیات افراد خلاق……….۹
  • خلاقیت وآموزش وپرورش……………۱۰
  • نتیجه گیری……………۱۷
  • منابع وماخذ…………….۱۸

 

مقدمه :

یکی از مسائلی که از دیرباز ذهن اندیشمندان ، روانشناسان و دانشمندان علوم انسانی را به خود مشغول  نموده است چگونگی رشد و پرورش خلاقیت ( راههای پرورش تفکر خلاق ) و ابتکار عمل در دانش آموزان ، نوجوانان و جوانان می باشد.

اصولا یکی از شاخصه های رشد و ارتقای علمی در هر کشوری شکوفایی و تجلی خلاقیت و ابتکار عمل به عنوان زیر ساخت آن جامعه می باشد. جوامعی که  بتوانند خلاقیت نسل جوان را احیاء و شکوفا سازند ، از میزان  قابل توجه توسعه- رشد و شکوفایی علمی برخوردار خواهند بود و بالعکس . به هر میزان که خلاقیت ، پرورش و تعالی نباید رکود علمی، صنعتی و فرهنگی را باید برای آن جامعه  انتظار داشت.

خلاقیت مقوله ای است که علی رغم اهمیت فوق العاده درمباحث آموزشی سال ها زیر غبار فراموشی پنهان مانده است. اما اکنون گویا برخی بخش ها درآموزش و پرورش  نقش حیاتی آن را باز شناخته اند و درصددند به مسئله خلاقیت بپردازند.

این اثر حاصل مطالعه چند کتاب در این زمینه به علاوه تجارب شخصی ده سال  مدیریت است که امید است مورد توجه واستفاده علاقه مندان قرار گیرد.

خلاقیت چیست ؟

خلاقیت موضوع جالب توجه وبحث برانگیزی است وهمواره پرسش های زیادی دراین زمینه برای بشر مطرح بوده است.

درسه دهه اخیر عده ای از صاحبظران سعی براین داشته اند که تعاریف جامعی از خلاقیت عرضه کنند.گرچه کوشش های آنان کاملا موفقیت آمیز نبوده است ولی بررسی نتایج تحقیقات آنان می تواند ابهام تعریف خلاقیت را تا حدودی کاهش دهد.

شاید به جرات بتوان گفت که جامع ترین نظریه مربوط به خلاقیت توسط گیلفورد(۱۹۵۹-۱۹۵۰) دانشمند امریکایی عرضه شده است، گیلفورد با تحقیقات فراوان خود سرانجام به این نتیجه رسید که توانایی های فکری انسان را نمی توان دریک بعد خلاصه کرد وآن را هوش یا چیزی شبیه آن نامید . وی با استفاده از روشهای پیشرفته آماری وبرنامه های کامپیوتری دریافت که قوای فکری انسان را می توان به ۱۵۰ عامل مجزا که هریک به تنهایی قابل اندازه گیری است تقسیم کرد.

به نظر او بعضی از این خصیصه ها عبارتند از: روانی جریان فکر، انعطاف پذیری قوای فکری واصالت اندیشه وتصمیم گیری(گیلفورد۱۹۵۹) . این سه خصیصه به نظر گیلفورد تشکیل تفکر واگرا یا تفکر غیر متعارف را می دهند. افرادی که تفکر واگرا دارند درفکر وعمل خود با دیگران فرق دارند واز عرف وعادت دور می شوند وروش های خلاق وجدید را بکار می برند.

سنجش خلاقیت :

دانشمندان مختلف روش های متفاوتی برای سنجش خلاقیت به کار برده اند که در زیر چند نمونه ذکر می شود.

“والاک وکوگان (۱۹۶۵)” روش بسیار جالب توجهی برای سنجش خلاقیت کودکان کوچکتر وضع کرده اند.

آنها پرسش هایی مثل پرسش های زیر به کار می برند واز روی پاسخ هایی که کودکان می دهند قدرت خلاقیت آنها را می سنجند.

پرسش ها چنین است :

  • همه اشیای حلقوی که به فکرتان می رسد نام ببرید.
  • همه چیزهایی که تولید صدا می کنند را نام ببرید.
  • همه چیزهایی که شکل مربع دارند نام ببرید.
  • همه چیزهایی که با استفاده از چرخ کار می کنند را نام ببرید.

در سئوال های بالا: لاستیک اتومبیل – سوت – دفتر – کتاب – اتومبیل ،پاسخ های عادی هستند اما  سوراخ موش – صدای خروپف – تمبر ـ چرخ کوزه گری ،پاسخ های خلاقانه هستند.

پیشنهاد برای راههای پرورش تفکر خلاق :

معلمین می توانند در کلاس ها (مخصوصا ابتدایی) این سئوالات را مطرح کنند ودانش آموزان را به دادن پاسخ های زیاد تشویق کنند تا بالاخره دانش آموزان با تفکر بیشتر پاسخ های خلاقانه تری بدهند . وبه این صورت میبینند ومی شنوند که دوستانشان پاسخ های متفاوت داده اند وسعی می کنند که خلاق باشند. روش های دیگری که توسط  والاک وکوگان ابداع شد منجر به پیدایش آزمون ” معنی خطوط والگوها” شد.

در این آزمون یک رشته خطوط و الگوهایی که ظاهرا معنی ندارند به آزمودنی عرضه می شود، آزمودنی باید از طریق تداعی و تخیل بتواند معنی یا معانی خاصی را از این خطوط والگوها استنباط کنند.

 

 

 

 

 

 

راهنمای خرید و دانلود فایل

برای پرداخت، از کلیه کارتهای عضو شتاب میتوانید استفاده نمائید.

بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.

در صورت بروز  هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما  پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا شکایت شما مورد بررسی قرار گیرد.

برای دانلود فابل روی دکمه خرید و دانلود  کلیک نمایید.



برچسب‌ها :
ads

مطالب مرتبط


ديدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × دو =