پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

DOC
رزین و رزين هاي تعويض يوني و تاریخچه ی رزین ها: دانلود تحقیق شیمی
doc
تعداد صفحات : 62
تحقیق و جزوات آموزشی
رشته شیمی
19000 تومان


تحقیق رشته شیمی با فرمت WORD و در ۶۲ صفحه با موضوع رزین و رزين هاي تعويض يوني و تاریخچه ی رزین ها نگارش شده است. در ادامه قسمت هایی از این تحقیق ارزشمند آمده است:

 تاريخچه رزین هاي تعويض يوني

رزين هاي تعويض يوني ذرات جامدي هستند كه مي توانند يون هاي نامطلوب در محلول را با همان مقدار اكي والان از يون مطلوب با بار الكتريكي مشابه جايگزين كنند.

در سال ۱۸۵۰ يك خاك شناس انگليسي متوجه شد كه محلول سولفات آمونيمي كه به عنوان كود شيميايي بكار مي رود، در اثر عبور از لايه هاي ستوني از خاك، آمونيم خود را از دست مي دهد بگونه اي كه در محلول خروجي از ستون خاك، سولفات كلسيم در محلول ظاهر مي شود.

شيمي رزین ها

همانگونه كه مي دانيد محلول هاي الكتروليت داراي يون هاي مثبت (‌كاتيون) و يونهاي منفي (آنيون) هستند و از نظر بار الكتريكي خنثي هستند. يعني مجموع آنيون ها و مجموع كاتيون ها از نظر بار الكتريكي با هم برابرند.

رزين هاي تعويض يوني شامل بار مثبت كاتيوني و بار منفي آنيوني مي باشند به گونه اي كه از نظر الكتريكي خنثي هستند. اما تعويض كننده ها با محلول هاي الكتروليت اين تفاوت را داند كه فقط يكي از دو يون، متحرك و قابل تعويض است

تعادل يون ها در حضور رزين ها

اگر رزين  در تماس با محلولي قرار گيرد يون متحرك موجود در ساختمان رزين  يون موجود در محلول مي توانند محل خود را تعويض كنند ولي با حفظ اين شرط مهم كه هم محلول و هم رزين همواره از نظر الكتريكي خنثي بمانند. اين تعويض محل يون ( در داخل رزين يا در محلول) را مي توان همانند يك واكنش شيميايي تعادلي در نظر گرفت. فرض كنيد كه درابتدا در رزين فقط يون B موجود است كه ظرفيت آن ZB مي باشد و در محلول فقط يون A موجود است. كه ظرفيت آن ZA مي باشد. در اثر تماس رزين با محلول، A و B مي توانند جاي خود را تعويض كنند كه اگر اين تعويض را بصورت يك واكنش شيميايي تعادلي در نظر بگيريم داريم.

اقتصاد رزين

رزين ها معمولاً بر حسب حجم فروخته مي شوند. قيمت هر حجم  رزين آنيوني قوي سه تا چهار برابر يك رزين اسيدي قوي مي باشد كه بعلت پيچيدگي توليد رزين هاي آنيوني قوي است. رزين هاي بازي ضعيف تقريباً به همان قيمت رزين هاي اسيدي ضعيف تا سه برابر رزين هاي اسيد قوي مي باشد. هزينه كارگر تقريباً مستقل از اندازه عمليات تعويض يوني است.

 نشتي ناخالصي ها از رزين ها

ديديم رزين هاي نوع ضعيف فقط قسمتي از يون ها را جذب مي كنند ولي ازنظر تئوري رزين هاي كاتيوني قوي، همه كاتيون ها و رزين هاي آنيوني قوي هه آنيون ها را حذف مي كنند ولي در عمل به خاطر برگشت پذير بودن واكنش تعويض يوني، مقدار كمي ناخالصي به صورت نشتي در آب تصفيه شده ديده مي شود بحث نشتي در كتاب « تصفيه آبهاي صنعتي» از اين مؤلف به طور كامل بحث شده است در اينجا به خاطر اجتناب از حجيم شدن كتاب، فقط نكات كاربردي موضوع مورد بحث قرار مي گيرد

 

 

 

 

 

 

 

 

راهنمای خرید و دانلود فایل

برای پرداخت، از کلیه کارتهای عضو شتاب میتوانید استفاده نمائید.

بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.

در صورت بروز  هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما  پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا شکایت شما مورد بررسی قرار گیرد.

برای دانلود فابل روی دکمه خرید و دانلود  کلیک نمایید.



برچسب‌ها :
ads

مطالب مرتبط


ديدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده + 5 =