پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

DOC
زعفران : دانلود تحقیق رشته زیست شناسی
doc
تعداد صفحات : 58
تحقیق و جزوات آموزشی
رشته زیست شناسی
29000 تومان


تحقیق رشته زیست شناسی با فرمت WORD و در 58 صفحه با موضوع زعفران نگارش شده است. در ادامه قسمت هایی از این تحقیق ارزشمند آمده است:

زعفران

پيشگفتار مولف

زعفران يكي از ارزشمند ترين گياهان طبيعت است كه كاشت آن از زمانهاي گذشته تا به حال در قسمت هايي از كشورمان بخصوص نواحي جنوبي خراسان تداوم يافته است . از ميان گياهان زراعي ايران مناسبترين گياه جهت كشت انتانسيو (كشت متراكم) در نقاط دورافتاده و فقير كشور است .

اغلب مناطق زعفرانكاري در فقر شديد و ادواري آب كشاورزي و باران بسر مي برند داراي آب و هواي نسبتاً گرم و خشك مي باشند از طرفي اين مناطق در فاصله بعيدي از پايتخت قرار دارند و فاقد استعداد هاي صنعتي و توليدي مي باشند .

ويژگي هاي خاص اين محصول شامل نياز كم به آب ، ماندگاري محصول در مدت طولاني ، حجم و وزن كم ، عدم نياز به ماشين آلات سنگين و پرهزينه زراعي ، بهره برداري ۷-۴ ساله در يك نوبت كاشت و توان جذب نيروي كار زياد از يك طرف و از طرفي ديگر مصارف در حال گسترش غذايي دارويي و صنعتي باعث افزايش روز به روز قيمت اين محصول و توسعه كشت آن گرديده است .

 

آب و هواي مناسب زعفران

زعفران گياهي است نيمه گرمسيري است و در نقاطي كه داراي زمستانهاي ملايم و تابستانهاي گرم و خشك به خوبي مي رويد.

مقاومت زعفران در مقابل سرما زياد و ايكن چون دوران رشد آن مصادف با پائيز و زمستان و اوايل بهار است طبعاً در اين ايام به هواي مناسب و معتدلي نياز دارد. در دوره خواب يا استراحت گياه (تابستان) بارندگي يا آبياري براي آن مضر است بنابراين كشت و كار آن در مناطق گيلان و مازندران و مناطق گرم جنوب كشور معمول نيست.

اراضي آفتاب گير و بدون درخت كه ضمناً در معرض بادهاي سرد نيز نباشد براي رشد زعفران مناسب است. با اين وجود در برخي از روستاهاي بيرجند و قاين در زير سايه بوته هاي زرشك و درختان بادام كه در تابستان كمتر آبياري مي شوند كاشته مي شود. حداكثر دماي اين گياه بين ۴۰-۳۵ درجه سانتي گراد و در ارتفاع بين ۱۳۰۰ تا ۲۳۰۰ متر از سطح دريا عملكرد خوبي را شان داده است.

 

خاك مناسب پرورش زعفران

از آنجائيكه پياز زعفران مدت نسبتاص زيادي (۷-۵ سال) در زمين مي ماند. خاك زمين بايد سبك با تركيبي از شن و رس باشد كه پياز بتواند در اين مدت علاوه بر تأمين مواد غذائي, در مقابل شرائط خاص منطقه اي نيز مقاومت نمايد.

بنابراين جهت رشد و نمو مناسب گياه و توليد محصول مرغوب و مطلوب زمين هاي حاصلخيز و زهكشي شده بدون درخت با خاك (لومي, ليموني, رسي و شني) و آهك دار كه  PH آن بين ۸-۷ باشد بر زمين هاي شور, فقير و مرطوب, اسيدي ترجيح داد.

زعفران در زمين هائيكه دراراي قلوه سنگ يا علف هاي هرز يا مواد آلي پوسيده نشده باشد محصول خوبي نمي دهد.

 

تهيه زمين

در تهيه زمين به منظور كاشت زعفران لازم است توجه و دقت خاصي معمول شود ابتدا در فرصتهاي مناسب در پائيز يا زمستان زمين مورد نظر را شخم عميق مي زنند در صورتيكه شرايط مناسب نبوده يا دسترسي به تراكتور مقدور نباشد مي توان شخم را در پايان بهار يا اوايل تير ماه نيز انجام داد.

در تهيه زمين به طريق منتي در اوايل بهار پس از قطع بارانهاي بهاره زمين را با گاوآهن ايراني شخم مي زنند بعد از ۱۵-۱۰ روز مجدداً به شخم زمين اقدام مي كنندو اگر زمين داراي كلوخ باشد گاوآهن را بازكرده و كلوخ ها را با استفاده از ماله خرد مي كنند بعد از دو يا سه هفته مجدداً زمين را دو بار در جهات عمود بر هم شخم مي زنند قبل از شخم سوم براي هر ۱۰۰ متر مربع زمين ۱۰-۵ بار الاغ كود حيواني پوسيده پخش مي نمايند كشاورزان بخوبي دريافته اند كه شخم هاي مكرر صرف نظر از تهيه بستر مناسب كشت زمين را تا حدودي از وجود علفهاي هرز پاك مي سازند.

 

 

 

راهنمای خرید و دانلود فایل

برای پرداخت، از کلیه کارتهای عضو شتاب میتوانید استفاده نمائید.

بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.

در صورت بروز  هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما  پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا شکایت شما مورد بررسی قرار گیرد.

برای دانلود فابل روی دکمه خرید و دانلود  کلیک نمایید.



ads

مطالب مرتبط


ديدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × سه =