پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

DOC
زنان اسلام گرا : دانلود رایگان تحقیق رشته روانشناسی
doc
تعداد صفحات : 12
تحقیق و جزوات آموزشی
رشته روانشناسی
رایگان
0 تومان


تحقیق رشته روانشناسی با فرمت WORD و در ۱۲ صفحه با موضوع زنان اسلام گرا نگارش شده است. در ادامه قسمت هایی از این تحقیق ارزشمند آمده است:

زنان اسلام گرا

واقعيت اين است که زنان اسلام گرا اکنون فعاليت هايي بيش از پرسش در مورد نقششان در جنبش ها انجام مي دهند. آنها همچنين مدتي است يک بحث جنجالي و دور از دسترس درباره نقش ها، ملاحظات و نگراني ها، و حقوق زنان، از منظر يک چارچوب اساساً اسلام گرايانه – که هم تفسيرهاي مسلط از ديدگاه هاي اسلامي در مورد زنان و هم ديدگاه مسلط غربي در مورد يک تعريف معتبر جهاني از حقوق زنان را به چالش مي کشد – را آغاز کرده اند. به بيان ديگر، فعالان زنان اسلام گرا در حال جستجوي پاسخ هايي قانع کننده به سئوالات مطرح شده توسط سازمان هاي جهاني زنان، با استفاده از اصول و سنت هاي اسلامي، و نه دنباله روي از سنت غربي، هستند.

فعالان زن اسلام گرا چنين استدلال مي کنند که تعريف و تعيين حقوق زنان دقيقاً بخشي از تعريف اسلام از خود و عليه کج فهمي ها از آموزه هاي اسلامي است. آنها معتقدند که هدف و غايت مفاهيم اسلامي اساساً انقياد و محدوديت زنان نيست، بلکه اين اصول و مفاهيم توسط معيارهاي اجتماعي و فرهنگي قبل از ظهور اسلام از حالت اصلي خود خارج شده و علي رغم گسترش اسلام، همچنان مسلط باقي ماندند. از اين ديدگاه، کشمکش براي احقاق حقوق زنان، بدين ترتيب يکي از راه هاي بازگرداندن اسلام به شکل و قالب اصلي آن است. فعالان اسلام گرا معتقدند که اسلام بنيان محکمي را براي شناسايي و برقراري حقوق واقعي زنان فراهم مي کند و بدين ترتيب قرار دادن تقاضاهاي فمينيست ها در درون يک چارچوب گسترده تر و محکم تر ديني، يک برتري مضاعف را نيز به آن مي دهد.

رد فمينيسم

مصاحبه هاي متعدد ما با زنان فعال در جنبش حزب الله لبنان و نيز اخوان المسلمين مصر يک مورد بسيار مهم را روشن ساخت: آنها فمينيسم غربي را کاملاً رد کرده و حتي مفاهيم آن را مورد اهانت و تحقير قرار مي دهند؛ آنها فمينيسم غربي را نه به عنوان يک کشمکش براي شناسايي و احقاق حقوق زنان، بلکه به عنوان جنبشي براي آزادي زنان از هر نوع محدوديت و قيود اجتماعي و اطاعت از اصول مقدس خانواده و اجتماع مي دانند که به فردگرايي افراطي و حتي گسترش شهوتراني و هرزگي منتهي مي شود.

زنان طرف مصاحبه ما همگي فعالاني بودند که اکنون موقعيت خوب، مشروعيت، و احترام و جايگاه مناسبي را در درون جنبش هاي خود بدست آورده و بدين ترتيب احساس خودمختاري و اعتماد به نفسي قابل قبول دارند. با اين حال، همه آنها اين نظر که آنها در نوک جبهه يک جنبش فمينيستي اسلامي قرار دارند را رد کردند. حتي يکي از زنان فعال در جنبش حزب الله لبنان قوياً معتقد بود که « اسلام و فمينيسم، دو واژه متضاد و مقابل هم هستند.» اما باز با اين شرايط هم، اين فعالان زن مسلمان سه درخواست مهم را مطرح مي کنند و مي پذيرند که اين موارد براي سازمان هاي زنان غربي هم بسيار مهم هستند؛ آنها خواستار احقاق حقوق زنان براي آموزش، کار و مشارکت فعالانه سياسي و اجتماعي هستند.

فعالان زن طرف مصاحبه، چندان به بحث در مورد اين موضوع که آيا اساساً چيزي به نام فمينيسم اسلامي وجود دارد يا نه، علاقمند نبودند. آنها بدون توجه به تفاوت هاي موجود ميان فعالان زن در غرب، فمينيسم را به سادگي به عنوان پذيرش يک ايده اساساً غربي معني مي کنند، و البته معتقدند که اصطلاح “فمينيسم اسلامي” در واقع قرار دادن يک روکش نازک اسلامي روي همان مفهوم غربي است.

تعريف اسلام از حقوق زنان

دانشگاهيان و فعالان مسلمان موضوع زنان و حقوق آنان را با نيم نگاهي به مفهوم فمينيسم اسلامي مورد بررسي قرار مي دهند، چرا که از نظر آنها فمينيست ها، سکولارهايي هستند که مذهب را مانعي بر سر راه احقاق حقوق زنان مي دانند. بيشتر اين انديشمندان مسلمان معتقدند که مسئله حقوق زنان در دنياي کنوني بايد توسط انديشه اسلامي – در حال تقويت و تجديد حيات – و پيگيري يک تفسير جديد از قرآن و سنت تعقيب شود.

آنها اين نظريه را به شدت رد مي کنند که چنين تفسيري در هر حال بخشي از بدنه کلي حقوق و انديشه اسلامي است؛ به جاي آن معتقدند که در شرايط کنوني و براي رسيدن به تفسيري جديد، آنها فقط از ابزارهايي شبيه به ابزارهاي مفسران قديمي استفاده مي کنند. همچنين برخي دانشگاهيان معتقدند که ميان آنچه اسلام در مورد حقوق و وضعيت زنان مي گويد و راهي که قواي قانونگذاري و مجريه و سياست هاي دولتي در کشورهاي اسلامي در اين زمينه مي روند، اختلاف جدي وجود دارد.

 

 

 

 

راهنمای خرید و دانلود فایل

برای پرداخت، از کلیه کارتهای عضو شتاب میتوانید استفاده نمائید.

بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.

در صورت بروز  هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما  پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا شکایت شما مورد بررسی قرار گیرد.

برای دانلود فابل روی دکمه خرید و دانلود  کلیک نمایید.

 



برچسب‌ها :
ads

مطالب مرتبط


ديدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 + چهارده =