پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

DOC
سنجش تطبیقی آموزه های مانوی با مسیحیت در عصر ساسانی : پایان نامه کارشناسی ارشد رشته تاریخ
doc
234 صفحه
پایان نامه کارشناسی ارشد
رشته تاریخ
29000 تومان


هر دانشجویی که در مقطع تحصیلات تکمیلی، که شامل دوره های کارشناسی ارشد و دکتری است، مشغول به تحصیل باشد، بعد از اینکه تمام واحد های درسی تعیین شده را گذراند، موظف است برای تمام کردن دورۀ خود رساله و یا پایان نامه ای بنویسد و طی مراسمی رسمی که از قبل برنامه ریزی شده است، از آن دفاع کند و نمرۀ قبولی بگیرد. نوشتن پایان نامه برای دانشجوی کارشناسی ارشد تقریباً اولین تجربۀ علمی و پژوهشی جدی و روشمند است و دانشجو با نوشتن پایان نامه در واقع راه را برای پژوهش های بعدی اش هموار می کند. همۀ ما می دانیم که نوشتن یک پایان نامۀ خوب و دفاع کردن از آن آرزو و خواستۀ قلبی هر دانشجویی است، ولی شرایط موجود سبب شده است که متاسفانه هر روز از تعداد پایان نامه های کم نقص و خوب و استاندارد کاسته شود. همان طور که می دانید پایان نامه یا رساله نوعی پژوهش دانشگاهی است و بنابراین باید از بیشتر قواعدی که در حوزۀ پژوهش ها و تحقیقات آکادمیک وجود دارد پیروی کند و بتواند پیام خود را به گونه ای که رسا، علمی، مستدل و منطقی باشد، به مخاطبانش برساند. در همین راستا ما سعی کردیم پایان نامه های کارشناسی ارشد برتر از دانشگاه های معتبر کشور را برای کمک در نگارش پایان نامه به شما معرفی نماییم . تیم پرتلاش دیجی لود این بار برای شما پایان نامه ای با موضوع ” سنجش تطبیقی آموزه های مانوی با مسیحیت در عصر ساسانی ” به ارمغان آورده است. امیدوراریم برای شما مفید بوده وو به شما در مسیر رشد و پیشرفت علمی کمک نماید. تیم دیجی لود برای شما دانشجویان عزیز مقطع کارشناسی ارشد رشته تاریخخ آرزوی توفیق روزافزون دارد.

 

چکیده سنجش تطبیقی آموزه های مانوی با مسیحیت در عصر ساسانی

دین مانوی آئینی عرفانی و ترکیبی از ادیان مسیحیت، زرتشتی و گنوسی بود که در ایران بنیان گذاشته شد. در این دین از مسیحیت «مسیح منجی» وارد شده است و از دین زرتشتی «اعتقاد به دوگانه به نیکی وبدی» و از دین بودایی «ورود اصول تناسخ» و دیگر آئین چون مهر و گنوسی نیز در عملکرد آنان تأثیر گذار بود. مسیحیت که از سمت غرب به ایران راه پیدا نمود در همه جای شاهنشاهی ساسانی مراکز اسقف نشین دایر کرد و مسیحیت به سرعت در ایران ریشه دوانید. مسیحیت آمیزه ای از تأثیرات یونانی، رومی و یهودی بود. مسیحیت از بعضی ادیان دیگر همچون مهرپرستی و زروانی و گنوسی تأثیر گرفته است که در تعالیم و عملکرد پیروان مسیحی به وضوح دیده می شود. آنچه مانویت را مخصوصأ با آیین مسیح نزدیک می نماید ارتباط مانی است با مذاهب گنوسی مسیحی که باعث گردید بسیاری از آموزشها و عملکرد مانویان از مسیحیت تأثیر گذار باشد. و علت تأثیر گذاری مانویت از مسیحیت این بود که مانی خود را همان فارقلیط معرفی نمود که مسیح به آمدنش بشارت داده بود، و شباهت تعالیم مانی و مسیح سبب گردید که بعضی از مسیحیان به مانویت تمایل نشان دهند.

عملکرد پیروان مانویت بر اساس آثار باقیمانده از آنها نشان می دهد که مانی به خوبی از آئین مسیح خبر داشته و بسیاری از تعالیم مسیح را در دین خود گنجانده است. به طور کلی تأثیر مانویت از مسیحیت در مسائل اعتقادی و عملکرد پیروانشان در زندگی اجتماعی به مراتب بیشتر بوده است. این پژوهش با توجه به ماهیت نظری آن توصیفی و تحلیلی و بر اساس متدهای متداول در علوم انسانی و مطالعات تاریخی به شیوه جمع آوری داده ها انجام گرفته این پژوهش می تواند جنبه های مبهم مانویت و مسیحیت و تأثیرات این دو آیین را تبیین نماید.

کلید واژه : تعالیم ، عقاید ، مانوی ، مسیحی ، ساسانیان .

اهداف تحقیق

سنجش تطبیقی در این پژوهش درصدد است تا به روابط و تأثیرات ادیان مانوی و مسیحیت بر یکدیگر و دیگر ادیان را آشکار سازد و میزان شباهت ها و تفاوت ها را در این دو آیین تبیین نماید. بر همین اساس با توجه به گستردگی دین مانوی و مسیحی و عملکرد آنان سعی گردیده بر مبنای کشف حقایق و اثبات فرضیه های مطرح شده به وجوه اشتراک و افتراق آیین مانویت و مسیحیت در ایران عصر ساسانی دست یافت.

 

فصل بندی پژوهش سنجش تطبیقی آموزه های مانوی با مسیحیت در عصر ساسانی :

این پژوهش در شش فصل ارائه گردیده که هر فصل متناسب با موضوع به بخش هایی تقسیم گردیده است:

فصل اول یا کلیات : در بردارنده بیان مسئله، اهداف، پرسش ها و فرضیات،پیشینه، روش، مشکلات پژوهش و سازماندهی پژوهش و معرفی منابع و مآخذ بیان شده است.

فصل دوم : به شکل گیری و ظهور مانویت در دوران ساسانی که به چهار بخش تقسیم می شود که شامل : بخش اول: سرگذشت مانی و مقام رسالت، بخش دوم: مانویت و گسترش در جهان، بخش سوم: آثار مانویان، بخش چهارم: وضعیت مانویان در قلمرو ایران بعد از اسلام می پردازد.

فصل سوم : به شکل گیری و ظهور مسیحیت در دوران ساسانی که به هفت بخش تقسیم می شود که شامل: بخش اول: سرگذشت عیسی (ع)، بخش دوم : مسیحیت بعد از مسیح، بخش سوم : شوراهای مسیحیت، بخش چهارم : کلیساهای مسیحیت، بخش پنجم: وضعیت مسیحیت در امپراتوری روم، بخش ششم: وضعیت مسیحیت در امپراتوری ساسانی «ایران»، بخش هفتم: منابع و خط مسیحی می پردازد.

فصل چهارم : به بررسی آموزه های مانوی که به شش بخش تقسیم می شود که شامل: بخش اول آموزشهای مانی، بخش دوم: ا عتقادات مانوی، بخش سوم: آفرینش جهان و ماه و خورشید در مذهب مانی، بخش چهارم: تأثیرات مذهب مانی بر شعر شاعران، بخش پنجم: عوامل گسترش دین مانی، بخش ششم: تأثیر اندیشه های مانی بر دیگر ادیان و بالعکس می پردازد.

فصل پنجم : به بررسی آموزه های مسیحیت که به هفت بخش تقسیم می شود که شامل: بخش اول تعالیم مسیح، بخش دوم شعائر هفت گانه مسیحیت، بخش سوم اعتقادات مسیحیت، بخش چهارم انجیل و اعیاد مسیحیت، بخش پنجم: موعظه ها و پیام ها عیسی (ع)، بخش ششم آموزشهای اجتماعی عیسی (ع) و بعضی از فرقه های مسیحیت، بخش هفتم تأثیر آموزه های مسیحی بر دیگر ادیان و بالعکس می پردازد.

فصل ششم : به بررسی تطبیقی آموزه های مانوی و مسیحیت در عصر ساسانی که شامل: بخش اول سرگذشت مانی و عیسی (ع)، بخش دوم تعالیم مانویت و مسیحیت، بخش سوم اعتقادات در مانویت و مسیحیت، بخش چهارم فعالیت های مذهبی در مانویت و مسیحیت، بخش پنجم پیروان و سلسله مراتب در مانویت و مسیحیت، بخش ششم ادیان بزرگ بر مانویت و مسیحیت می پردازد. نتیجه گیری و پیوست ها و فهرست منابع و مآخذ هم در پایان پژوهش قرار می گیرد.

سرگذشت مانی :

پس از انقراض سلسله اشکانی ،بسیاری از اعضاء خانواده سلطنتی به شهرها و نقاط دوردست ایران بزرگ مسافرت کرده وپراکنده شدند،از آن جمله پدر ومادر مانی بودند که شهر بابل مهاجرت نمودند،هنوز خاندان اشکانی برقسمت اعظم ایران حکومت داشتند که مانی به دنیا آمد و در یک محیط مرفه ومعین به زندگی مشغول شد،بعضی مورخان عقیده دارند که مانی نقص عضو داشت و به سبب همین نقص مورد توجه و التفات فراوان مادرش (مریم) قرار گرفته بود که می کوشید جگرگوشه اش با فراگیری معلومات متداول زمان در راه علم کوشا شود.

مانی 8 ساله بود که اشکانیان به دست اردشیر ساسانی منقرض شدند و آوارگی مانی شروع شد خانواده مانی به بابل رفته ودرقریه ئی نزدیک ایالت (میشان) مسکن گزیدند.طوایف مغتسله که یکی از فرق گنوستیک بشمار می رفتند نواحی حاصلخیز دجله و فرات سکونت داشتند،پاتک پدر مانی مردی جستجوگر و پریشان خاطر بود،زیرا هنوز که با واسطه زندگی رسیده بود،ملجأ روحی و پناهگاه فکری نداشت و می خواست در بین مذاهب متداول حقیقت را بیابد وبه آن ملتجی شود،طبعا طرز فکر و تربیت پدر در مانی موثر واقع می شد و او هم می خواست بدعتی در مذاهب بوجود آورد.

بنابر گزارش ابن ندیم،مانی از کودکی همراه پدرش که به فرقه مغتسله پیوسته بود،با آموزه های مذهبی و جهان بینی عارفانه آشنا شده به زندگی پرهیزگارانه و ترک علایق دنیوی خو گرفته بود.

 مانی ومقام رسالت :

مانی مدعی است که مقام رسالت پیام های دینی خود را از یک میانجی الهی موسوم به  توم” دریافت کرده است.واژۀ “توم” به زبان های سامی است به معنی «قرین» و«همزاد» است  ومعادل این نام درمتون فارسی میانه «نرجمیگ» است.”توم” نخستین بار هنگامی که مانی دوازده ساله شد از سوی خداوند بهشت نور بر وی نازل شده بدو وحی کرد که پرهیزگاری پیشه کرده از مردم کناره بگیرد وترک شهوترانی کند،ولی چون هنوزخردسال است هنگام ظهورش نرسیده است.چون بیست وچهارساله شد،”توم” بار دیگر نزد او آمده وی را دعوت به خروج وتبلیغ دین می کند.ابن ندیم دربارۀ چگونگی برگزیدن و مبعوث شدن مانی به پیامبری از زبان “توم” چنین می گوید: «درود برتو ای مانی از من واز خدای که مرا به نزد تو فرستاد و تو رابه پیامبری خود برگزید و به تو دستور می دهد که مردم را به دین خود بخوانی و آنان را به بشارت حق مژده دهی و در این کارهمه  کوشش خود را به کار بری.»

مانی هنگام نزول وحی تمام نکات اساسی تعالیم را دریافت کرده زیرا خود وی می گوید: «درهمان سالی که اردشیرقرار بود بر تخت نشیند فارقلیط جاوید نزد من آمد و با من حرف زد وبرای من اسرار عمیق و اسرار رفیع و اسرار روشنایی و اسرار جنگ وجدل نهاد.اینها را او برای من فاش ساخت چنین بر من فاش ساخت فارقلیط آنچه را که بوده است وآنچه را که خواهد بود.»

بدین ترتیب مانی جهت تبلیغ و انتشار دین خود بابل را ترک گفته پس از آشکار نمودن دعوتش در نقاط مختلفی از جمله هندوستان ، مذاهب در زمان شاپور ساسانی به ایران آمد.

بعضی از مورخان می گویند: در زمان  شاپور،مانی صورتگر،دعوی پیغمبری کرد و برهان دعوی او آن بود که ادوار بزرگ و کوچک و خط های دراز و کوتاه بکشیدی چنانکه چون به پر کار ومسطر احتیاط رفتی ،تفاوت نبودی و صورت ربع مسکون و سه ربع غیر مسکون چند بیضه نگاشته بود،چنانکه تمامت شهرها و دریاها و کوهها و رودها از آن معلوم    می شد و پیراهنی نیز ساخته بود چنانکه چون بپوشیدی مرئی بوده و چون از تن [برکنده] نامرئی 5

با موافقت شاپور شروع به تبلیغ دین خود در سراسر ایران زمین می کند وبا وجود رسمیت و اهمیت ویژه دین زردشتی در دورۀ ساسانیان ،حتی هرمز جانشین شاپور نیز با او و همراهانش  مخالفتی نداشت.دین مانی تا پایان سلطنت شاپوریعنی 273 میلادی در سراسر ایران منتشر شده بود وحتی پس از مرگ او به سرعت بی سابقه در خارج از مرزهای ایران رواج یافت.

 

فهرست سنجش تطبیقی آموزه های مانوی با مسیحیت در عصر ساسانی

چکیده………………………………………………………………………………… ۱

  • فصل اول : کلیات تحقیق…………………………………………………………….. ۲
  • ۱-۱٫بیان مسئله………………………………………………………………………. ۳
  • ۱-۲اهداف  تحقیق……………………………………………………………………. ۴
  • ۱-۳٫ طرح سئوال……………………………………………………………………. ۴
  • ۱-۴٫ ارائه فرضیات…………………………………………………………………. ۵
  • ۱-۵٫ ادبیات تحقیق…………………………………………………………………… ۵
  • ۱-۶٫ ابزار تحقیق……………………………………………………………………. ۶
  • ۱-۷٫ موانع و محدودیت ها تحقیق…………………………………………………… ۷
  • ۱-۸٫ فصل بندی پژوهش…………………………………………………………….. ۷
  • ۱-۹٫ نقد و بررسی منابع و مآخذ تحقیق……………………………………………… ۸
  • فصل دوم : شکل گیری و ظهور مانویت……………………………………………. ۱۳
  • بخش اول : ۲-۱٫ سرگذشت مانی و مقام رسالت…………………………………… ۱۴
  • ۲-۱-۱٫ سرگذشت مانی………………………………………………………………. ۱۴
  • ۲-۱-۲٫ مانی و مقام رسالت………………………………………………………….. ۱۴
  • ۲-۱-۳٫ مذهب مانی………………………………………………………………….. ۱۶
  • ۲-۱-۴٫ کرتیر و مانی……………………………………………………………….. ۱۸
  • ۲-۱-۵٫ بهرام پسر هرمز و مانی……………………………………………………. ۱۸
  • ۲-۱-۶٫ آخرین نیایش مانی………………………………………………………….. ۱۹
  • بخش دوم : ۲-۲٫ مانویت و گسترش آن در جهان…………………………………. ۲۱
  • ۲-۲-۱٫ خاستگاه دین مانوی…………………………………………………………. ۲۱
  • ۲-۲-۲٫ مانویان………………………………………………………………………. ۲۳
  • ۲-۲-۳٫ مانویت در شرق…………………………………………………………….. ۲۵
  • ۲-۲-۴٫ مانویت در غرب……………………………………………………………. ۲۶
  • ۲-۲-۵٫ پیروان مانی…………………………………………………………………. ۲۷
  • ۲-۲-۶٫ توسعه مانویت و بقایای آن………………………………………………….. ۲۹
  • ۲-۲-۷٫ فرقه ها………………………………………………………………………. ۳۰
  • بخش سوم : ۲-۳٫ آثار مانویان……………………………………………………… ۳۲
  • ۲-۳-۱٫ خط و ادبیات کتب مانوی…………………………………………………… ۳۲
  • ۲-۳-۲٫ داستانهای تمثیلی……………………………………………………………. ۳۵
  • ۲-۳-۳٫ ادبیات موعظه ای…………………………………………………………… ۳۶
  • ۲-۳-۴٫ نشر کتابهای مانی در جهان…………………………………………………. ۳۷
  • ۲-۳-۵٫ آثار مانویان در حفاری تورفان……………………………………………… ۳۸
  • ۲-۳-۶٫ خط مانی…………………………………………………………………….. ۳۹
  • فصل سوم : شکل گیری و ظهور مانویت…………………………………………… ۴۱
  • بخش اول : ۳-۱٫ سرگذشت عیسی (ع)…………………………………………….. ۴۲
  • ۳-۱-۱٫ ناصری……………………………………………………………………… ۴۲
  • ۳-۱-۲٫ ولادت عیسی در انجیل و قرآن (کتب مقدس)………………………………. ۴۲
  • ۳-۱-۳٫ اخبار انبیاء به ظهور مسیح (ع)……………………………………………. ۴۳
  • ۳-۱-۴٫ ذکر نبوت عیسی بن مریم (ع)……………………………………………… ۴۴
  • ۳-۱-۵٫ بعثت عیسی (ع)…………………………………………………………….. ۴۵
  • ۳-۱-۶٫ رسالت حضرت عیسی (ع)…………………………………………………. ۴۶
  • ۳-۱-۷٫ بروز شرک در زمان حضرت عیسی (ع)………………………………….. ۴۷
  • ۳-۱-۸٫ دیدگاه قرآن کریم در مورد عیسی مسیح (ع)……………………………….. ۴۸
  • بخش دوم : ۳-۲٫ مسیحیت بعد از مسیح (ع)………………………………………. ۴۸
  • ۳-۲-۱٫ مسیحیت پس از عیسی (ع)…………………………………………………. ۴۸
  • ۳-۲-۲٫ مسیحیت در نخستین سده های میلادی………………………………………. ۵۰
  • ۳-۲-۳٫ شاگردان عیسی مسیح (ع)………………………………………………….. ۵۲
  • ۳-۲-۴٫ انتشار و رسمیت مسیحیت………………………………………………….. ۵۲
  • ۳-۲-۵٫ محیط رومی و ریشه های یهودی مسیحیت…………………………………. ۵۳
  • بخش سوم : ۳-۳٫ شوراهای مسیحیت……………………………………………… ۵۴
  • ۳-۳-۱٫ شورای داد شیوع……………………………………………………………. ۵۴
  • ۳-۳-۲٫ شورای مدائن……………………………………………………………….. ۵۶
  • ۳-۳-۳٫ شوراهای سال ۴۸۴-۴۸۵-۴۸۶ (جدایی عقیدتی از غرب)………………… ۵۷
  • ۳-۳-۴٫ مدرسه نصیبین……………………………………………………………… ۶۰
  • بخش چهارم : ۳-۴٫ کلیساهای مسیحیت……………………………………………. ۶۲
  • ۳-۴-۱٫ وجه تسمیه کلیسا……………………………………………………………. ۶۲
  • ۳-۴-۲٫ کلیسای اورشلیم نخستین تشکل رسمی مسیحیت……………………………. ۶۲
  • ۳-۴-۳٫ پیامدهای تأسیس قسطنطنیه : تشکیل امپراتوری مسیحی…………………… ۶۳
  • ۳-۴-۴٫ تقسیمات مسیحیت…………………………………………………………… ۶۴
  • ۳-۴-۵٫ پیروان راه…………………………………………………………………… ۶۴
  • بخش پنجم : ۳-۵٫ وضعیت مسیحیت در امپراتوری ساسانی «ایران»…………….. ۶۵
  • ۳-۵-۱٫ کیش ترسایی در ایران………………………………………………………. ۶۵
  • ۳-۵-۲٫ یزدگرد و مسیحیان………………………………………………………….. ۶۶
  • ۳-۵-۳٫ شروع آزارها در اواخر حکومت یزدگرد اول……………………………… ۶۸
  • ۳-۵-۴٫ وضعیت مسیحیان در زمان پادشاهی بهرام پنجم…………………………… ۶۹
  • ۳-۵-۵٫ کرتیر و مسیحیان…………………………………………………………… ۷۱
  • ۳-۵-۶٫ گسترش کلیسا و مراکز مهم کلیسایی……………………………………….. ۷۲
  • ۳-۵-۷٫ زمینه های نسطوری شدن کلیسای ایران و ایجاد شورای مذهبی…………… ۷۳
  • ۳-۵-۸٫ نقش بارصوما در نسطوری کردن کلیسای ایران و استقلال نسطوریان از کلیسا روم شرقی      ۷۴
  • ۳-۵-۹٫ مسجد سنگی داراب آتشکده آذرخش………………………………………… ۷۶
  • ۳-۵-۱۰٫ کلیسای نسطوری خارک………………………………………………….. ۷۶
  • بخش هفتم :۳-۷٫ منابع و خط مسیحی……………………………………………… ۷۸
  • ۳-۷-۱٫ اسناد منابع سریانی………………………………………………………….. ۷۸
  • ۳-۷-۲٫ فارسی میانه مسیحی………………………………………………………… ۷۸
  • فصل چهارم : بررسی آموزه های مانوی…………………………………………… ۷۹
  • بخش اول : ۴-۱٫ آموزشهای مانی…………………………………………………. ۸۰
  • ۴-۱-۱٫ مانستان……………………………………………………………………… ۸۰
  • ۴-۱-۲٫ آموزش های مانی…………………………………………………………… ۸۰
  • ۴-۱-۳٫ شایست ناشایست های مانوی……………………………………………….. ۸۳
  • ۴-۱-۴٫ روزه های مانوی به قلم و.ب. هنینگ………………………………………. ۸۵
  • بخش دوم: ۴-۲٫ اعتقادات مانوی…………………………………………………… ۸۷
  • ۴-۲-۱٫ سرنوشت انسان پس از مرگ……………………………………………….. ۸۷
  • ۴-۲-۲٫ نور و ظلمت………………………………………………………………… ۸۸
  • ۴-۲-۳٫ آگاهی، راه رستگاری……………………………………………………….. ۹۳
  • ۴-۲-۴٫ معاد و قیامت از نظر مانی…………………………………………………. ۹۴
  • ۴-۲-۵٫ بهشت و جهنم از نظر مانی…………………………………………………. ۹۵
  • بخش سوم : ۴-۳٫ آفرینش جهان و ماه و خورشید در مذهب مانی……………….. ۹۶
  • ۴-۳-۱٫ آفرینش جهان……………………………………………………………….. ۹۶
  • ۴-۳-۲٫ دولاب کیهانی……………………………………………………………….. ۹۶
  • ۴-۳-۳٫ خلقت ماه و خورشید بر اساس متون مانوی………………………………… ۹۷
  • ۴-۳-۴٫ صفت زمین و آسمان نورانی……………………………………………….. ۹۷
  • ۴-۳-۵٫ ایزدان اسطوره آفرینش و خویش کاری آنان……………………………….. ۹۸
  • بخش چهارم : ۴-۴٫ تأثیرات مذهب مانی بر شعر شاعران…………………………. ۱۰۰
  • ۴-۴-۱٫ تجلی عرفان مانوی در غزلی از حافظ……………………………………… ۱۰۰
  • ۴-۴-۲٫ ذکر مانی در شاهنامه فردوسی……………………………………………… ۱۰۰
  • بخش پنجم : ۴-۵٫ عوامل گسترش دین مانی……………………………………….. ۱۰۲
  • ۴-۵-۱٫ معجزۀ مانی…………………………………………………………………. ۱۰۲
  • ۴-۵-۲٫ سلسله مراتب مانویان……………………………………………………….. ۱۰۳
  • ۴-۵-۳٫ حکمت علمی مانویه………………………………………………………… ۱۰۵
  • بخش ششم : ۴-۶٫ تأثیر اندیشه های مانی بر دیگر ادیان و بالعکس………………. ۱۰۵
  • ۴-۶-۱٫ مانویت و اسلام……………………………………………………………… ۱۰۵
  • ۴-۶-۲٫ شعوبیه و زندقه……………………………………………………………… ۱۰۶
  • ۴-۶-۳٫ جامه سپید……………………………………………………………………. ۱۰۸
  • ۴-۶-۴٫ آئین گنوسی و تأثیر آن در آیین مانی……………………………………….. ۱۰۹
  • فصل پنجم : بررسی آموزه های مسیحیت…………………………………………… ۱۱۱
  • بخش اول : ۵-۱٫ تعالیم مسیح (ع)…………………………………………………. ۱۱۲
  • ۵-۱-۱٫ کتاب مقدس…………………………………………………………………. ۱۱۲
  • ۵-۱-۲٫ تعالیم عیسی مسیح (ع)……………………………………………………… ۱۱۲
  • ۵-۱-۳٫ مختصری از وظایف اخلاقی……………………………………………….. ۱۱۴
  • ۵-۱-۴٫ اعتقاد به تثلیث در نظر قرآن……………………………………………….. ۱۱۵
  • بخش دوم : ۵-۲٫ شعائر هفت گانه مسیحیت……………………………………….. ۱۱۵
  • ۵-۲-۱٫ متعه (یا ازداواج موقت)…………………………………………………….. ۱۱۵
  • ۵-۲-۲٫ تعمید………………………………………………………………………… ۱۱۶
  • ۵-۲-۳٫ عشاءِ ربانی…………………………………………………………………. ۱۱۸
  • ۵-۲-۴٫ تأیید………………………………………………………………………….. ۱۲۰
  • ۵-۲-۵٫ . دست گذاری (یا درجات مقدس روحانیت)………………………………… ۱۲۰
  • ۵-۲-۶ . تدهین نهایی………………………………………………………………… ۱۲۲
  • ۵-۲-۷٫ توبه………………………………………………………………………….. ۱۲۳
  • ۵-۲-۸٫ ازدواج مسیحی……………………………………………………………… ۱۲۵
  • ۵-۲-۹٫ تصویب اصول مسیحیت……………………………………………………. ۱۲۶
  • بخش سوم : ۵-۳٫ اعتقادات مسیحیت………………………………………………. ۱۲۷
  • ۵-۳-۱٫ عبادات و نیایش در مسیحیت……………………………………………….. ۱۲۷
  • ۵-۳-۲٫ روزه گرفتن…………………………………………………………………. ۱۲۹
  • ۵-۳-۳٫ گناه در آئین مسیحیت……………………………………………………….. ۱۲۹
  • ۵-۳-۴٫ ماهیت مرگ………………………………………………………………… ۱۳۱
  • ۵-۳-۵٫ مراسم سبت نزد مسیحیان…………………………………………………… ۱۳۱
  • ۵-۳-۶٫ ذکر نشانه های قیامت……………………………………………………….. ۱۳۳
  • ۵-۳-۷٫ تدفین در مسیحیت و مقابر عیسویان………………………………………… ۱۳۴
  • بخش چهارم : ۵-۴٫ انجیل و اعیاد مسیحیت……………………………………….. ۱۳۴
  • ۵-۴-۱٫ انجیل های چهارگانه………………………………………………………… ۱۳۴
  • ۵-۴-۲٫ احترام به زن در انجیل و حجاب در انجیل…………………………………. ۱۳۵
  • ۵-۴-۳٫ مفهوم خدا نزد مسیحیان…………………………………………………….. ۱۳۶
  • ۵-۴-۴٫ اعیاد مسیحیت………………………………………………………………. ۱۳۷
  • بخش پنجم : ۵-۵٫ موعظه ها و پیام ها عیسی……………………………………… ۱۳۹
  • ۵-۵-۱٫ موعظه های عیسی به دوازده شاگردش…………………………………….. ۱۳۹
  • ۵-۵-۲٫ درخت طوبی………………………………………………………………… ۱۴۱
  • ۵-۵-۳٫ پیام عیسی (ع) و مسئله اسطوره شناسی……………………………………. ۱۴۱
  • ۵-۵-۴٫ عرفان مسیحی خدای گرای انسان نگار…………………………………….. ۱۴۳
  • ۵-۵-۵٫ مبارزه با انحراف و تعریف………………………………………………… ۱۴۴
  • ۵-۵-۶٫ چهار امری که موجب آرامش می شوند……………………………………. ۱۴۴
  • بخش ششم : ۵-۶٫ آموزشهای اجتماعی عیسی (ع) و پیروان عیسی (ع) و بعضی
  •  از فرقه ها مسیحیت…………………………………………………………………. ۱۴۵
  • ۵-۶-۱٫ آموزشهای اجتماعی عیسی (ع)…………………………………………….. ۱۴۵
  • ۵-۶-۲٫ وضع اجتماعی و خرافی مسیحیان………………………………………….. ۱۴۵
  • ۵-۶-۳٫ گفتگوها و مشاجرات مذهبی………………………………………………… ۱۴۷
  • ۵-۶-۴٫ شریعت و آزادی روح القدس……………………………………………….. ۱۴۹
  • ۵-۶-۵٫ رسولان و اعتقاد نامه رسولان………………………………………………. ۱۵۰
  • ۵-۶-۶٫ اعتقادات مسیحیان و مسیحیت نسطوری در ایران…………………………. ۱۵۳
  •  بخش هفتم : ۵-۷٫ تأثیر آموزه های مسیحی بر دیگر ادیان و بالعکس – سنجش تطبیقی آموزه های مانوی
  • ۵-۷-۱٫ مسیحیت و ویژگی های پسندیده آن…………………………………………. ۱۵۴
  • ۵-۷-۲٫ ظهور اندیشه های گنوسی و مارکیونی…………………………………….. ۱۵۵
  • ۵-۷-۳٫ مهر پرستی و مسیحیت……………………………………………………… ۱۵۶
  • ۵-۷-۴٫ هزاره سلطنت عیسی مسیح (ع)……………………………………………. ۱۶۰
  • ۵-۷-۵٫ دعای اوزیریس برای خدای آفتاب (مقایسه با دین مسیح)………………….. ۱۶۱
  • فصل ششم : سنجش تطبیقی آموزه های مانوی و مسیحیت در عصر ساسانی……. ۱۶۲
  • بخش اول : ۶-۱٫ سرگذشت مانی و عیسی (ع)……………………………………. ۱۶۳
  • ۶-۱-۱٫ خانواده مانی و عیسی (ع)………………………………………………….. ۱۶۳
  • ۶-۱-۲٫ دوازده سالگی مانی و عیسی (ع)…………………………………………… ۱۶۳
  • ۶-۱-۳٫ محتوای سخنان مانی و عیسی (ع) و پیروزی در میان مردم………………. ۱۶۴
  • ۶-۱-۴٫ دین مانی و مسیح (ع)………………………………………………………. ۱۶۶
  • ۶-۱-۵٫ نام مانی و عیسی (ع) در آیین مانویت و مسیحیت…………………………. ۱۶۷
  • بخش دوم : ۶-۲٫  – سنجش تطبیقی آموزه های مانوی تعالیم در مانویت و مسیحیت
  • ۶-۲-۱٫ اساس تعالیم در آیین مانویت و مسیحیت……………………………………. ۱۶۸
  • ۶-۲-۲٫ بعثت مانی و عیسی (ع)……………………………………………………. ۱۷۰
  • ۶-۲-۳٫ خدا در مانویت و مسیحیت………………………………………………….. ۱۷۱
  • ۶-۲-۴٫ شیوه های گوناگون آموزه های مانی و عیسی (ع) به پیروانشان…………… ۱۷۳
  • ۶-۲-۵٫ اعتقادات مانی و مسیح (ع)…………………………………………………. ۱۷۴
  • ۶-۲-۶٫ معجزات مانی و عیسی (ع)………………………………………………… ۱۷۶
  • ۶-۲-۷٫ اخلاقیات و زهد و تقوی در مانویت و مسیحیت……………………………. ۱۷۷
  • ۶-۲-۸٫ علم نجوم در مانویت و مسیحیت……………………………………………. ۱۷۸
  • بخش سوم : ۶-۳٫ – سنجش تطبیقی آموزه های مانوی سلسله  اعتقادات در مانویت و مسیحیت
  • ۶-۳-۱٫ معاد در مانویت و مسیحیت…………………………………………………. ۱۷۹
  • ۶-۳-۲٫ روزه و نماز و صدقه در مانویت و مسیحیت………………………………. ۱۷۹
  • ۶-۳-۳٫ بهشت و جهنم در مانویت و مسیحیت………………………………………. ۱۸۱
  • ۶-۳-۴٫ گناه و توبه در مانویت و مسیحیت………………………………………….. ۱۸۱
  • ۶-۳-۵٫ آیین اعتراف در مانویت و مسیحیت………………………………………… ۱۸۲
  • ۶-۳-۶٫ تثلیث در مانویت و مسیحیت……………………………………………….. ۱۸۴
  • ۶-۳-۷٫ رستگاری و پرهیزگاری در مانویت و مسیحیت…………………………… ۱۸۴
  • ۶-۳-۸٫ تعمید و عشاءِ ربانی در مانویت و مسیحیت………………………………… ۱۸۵
  • ۶-۳-۹٫ موضوع داستان آفرینش و خلقت ماه و خورشید در مانویت و مسیحیت…… ۱۸۷
  • ۶-۳-۱۰٫ اعیاد در کیش مانویت و مسیحیت………………………………………… ۱۸۸
  • ۶-۳-۱۱٫ اشعار و سرودهای مذهبی در مانویت و مسیحیت………………………… ۱۸۹
  • ۶-۳-۱۲٫ دعا در مانویت و مسیحیت………………………………………………… ۱۹۰
  • ۶-۳-۱۳٫ آیین ازدواج در مانویت و مسیحیت……………………………………….. ۱۹۰
  • ۶-۳-۱۴٫ نور وظلمت در مانویت و مسیحیت………………………………………. ۱۹۱
  • ۶-۳-۱۵٫ عروج مانی و مسیح (ع) به آسمان……………………………………….. ۱۹۲
  • بخش چهارم : ۶-۴٫  – سنجش تطبیقی آموزه های مانوی فعالیت های مذهبی در مانویت و مسیحیت
  • ۶-۴-۱٫ محل عبادت و فعالیت زنان در کیش مانویت و مسیحیت………………….. ۱۹۲
  • ۶-۴-۲٫ آیین تطهیر و موعظه ها در مانویت و مسیحیت…………………………… ۱۹۵
  • ۶-۴-۳٫ جهان بینی در کیش مانویت و مسیحیت……………………………………. ۱۹۶
  • ۶-۴-۴٫ گرامیداشت روزهای هفته در مانویت و مسیحیت………………………….. ۱۹۶
  • ۶-۴-۵٫ پایان جهان و داوران در واپسین روزها در کیش مانویت و مسیحیت……… ۱۹۷
  • ۶-۴-۶٫ اسطوره ها در مانویت و مسیحیت………………………………………….. ۱۹۹
  • ۶-۴-۷٫ حضرت آدم در کیش مانویت و مسیحیت…………………………………… ۲۰۰
  • ۶-۴-۸٫ تولید مثل در مانویت و مسیحیت……………………………………………. ۲۰۰
  • ۶-۴-۹٫ وجود آثار در مانویت و مسیحیت…………………………………………… ۲۰۱
  • بخش پنجم : ۶-۵٫ پیروان و سلسله مراتب در مانویت و مسیحیت – سنجش تطبیقی آموزه های مانوی
  • ۶-۵-۱٫ پیروان و شاگردان مانی و مسیح (ع)………………………………………. ۲۰۲
  • ۶-۵-۲٫ مانویت و مسیحیت پناهگاه طبقات محروم…………………………………. ۲۰۴
  • ۶-۵-۳٫ مبلغین مانوی و مسیحی و اختلافات میان آنها……………………………… ۲۰۵
  • ۶-۵-۴٫ شرط لازم برای مانوی شدن در مانویت و مسیحی شدن در مسیحیت……… ۲۰۷
  • ۶-۵-۵٫ سلسله مراتب در مانویت و مسیحیت و اعمال آنها…………………………. ۲۰۸
  • ۶-۵-۶٫ مراسم سوگواری در مانویت و مسیحیت……………………………………. ۲۱۰
  • بخش ششم : ۶-۶٫ تأثیر ادیان بزرگ در مانویت و مسیحیت – سنجش تطبیقی آموزه های مانوی
  • ۶-۶-۱٫ عملکرد زرتشتیان نسبت به مانویان و مسیحیان و تأثیر آن بر مذاهب…….. ۲۱۰
  • ۶-۶-۲٫ تأثیر کیش بودایی در مانویت و مسیحیت…………………………………… ۲۱۱
  • ۶-۶-۳٫ تأثیر کیش زروانی در مانویت و مسیحیت…………………………………. ۲۱۲
  • ۶-۶-۴٫ تأثیر آیین مهر بر مانویت و مسیحیت………………………………………. ۲۱۳
  • ۶-۶-۵٫ تأثیر گنوسی ها و آموزه های مارکیونی در مانویت و مسیحیت…………… ۲۱۴
  • فصل هفتم: نتیجه گیری – سنجش تطبیقی آموزه های مانوی
  • نتیجه گیری – سنجش تطبیقی آموزه های مانوی
  • منابع و مآخذ    ۲۲۰ – سنجش تطبیقی آموزه های مانوی

راهنمای خرید و دانلود فایل

برای پرداخت، از کلیه کارتهای عضو شتاب میتوانید استفاده نمائید.

بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.

در صورت بروز  هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما  پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا شکایت شما مورد بررسی قرار گیرد.

برای دانلود فایل روی دکمه خرید و دانلود  کلیک نمایید.



برچسب‌ها :
ads

مطالب مرتبط


ديدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 − یک =