پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

DOC
شب ادراری : دانلود تحقیق رشته روانشناسی
doc
تعداد صفحات : 14
تحقیق و جزوات آموزشی
رشته روانشناسی
29000 تومان


تحقیق رشته روانشناسی با فرمت WORD و در ۱۴ صفحه با موضوع شب ادراری نگارش شده است. در ادامه قسمت هایی از این تحقیق ارزشمند آمده است:

 

شب ادراری (ناتواني كنترل ادرار)

عدم كنترل ادرار يكي از شايعترين علل مراجعه به روانپزشك يا متخصص كودكان مي باشد.

كودكاني كه به سن پنج سالگي مي رسند بايد توانائي نگهداري و كنترل ادرار خود را كسب كنند .حال اگر با رسيدن به سن پنج سالگي با سطح رشدي مناسب بدون هيچ دليل جسمي و مشكلات پزشكي  و يا مصرف  برخي  داروها ( ادرار او رها )،كنترل ادرار صورت نگيرد و اين مسئله دو بار در هفته به مدت سه ماه پياپي باشد، فرد مبتلا به اختلال بي اختياري ادرار خواهد بود. شب ادراري ممكن است خواه عمدي و خواه غير عمدي باشد. در واقع ترس، اضطراب، از دست دادن مهر و محبت والدين، تولد كودك ديگر، جلب نظر والدين، ترس از تنبيه و در بچه هاي بزرگتر مشكل در مدرسه و دوستان و در كل هيجانات مختلف در كودك مهمترين علل بيماري هستند.

 

 به طور خلاصه درمان با تلفيق روشهاي زير انجام مي گيرد:

الف: تشويق كودك به بيان مشكلات خود و اصلاح رابطه كودك و اعضاي خانواده.

ب: از بين بردن جو اضطراب زا  براي كودك .

پ: بيدار كردن كودك براي ادرار كردن در شب در فواصل معين و آشنايي كودك با آداب توالت رفتن.

ت: دادن مايعات به مقدار كم، مخصوصا نوشيدنيهايي كه در آنها كافيين وجود دارد مثل: چاي، قهوه، نوشابه.

ث: تهيه و نصب ورقه بالاي تخت كودك به اين منظور كه شبهايي كه كودك خشك بود، توسط خودش يك ستاره يا خورشيد روي آن علامت زده شود و مي توان به منظور تشويق يك جايزه در ازاي مثلا ده ستاره به او داد.

ج: دارو درماني هم در بهبود اين اختلال موثر است، اما به هر حال موفقيت آن همراه با  موارد بالا مي باشد.

 

اختلال شب ادراری در كودكان پسر شایع‌تر است

یك روانشناس بالینی گفت: ” شب ادراری ” نوعی اختلال رفتاری است كه در كودكان پسر در مقایسه با دخترها شایع‌تر است.شهلا رحیمی روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا مركز استان تهران افزود: در این اختلال رفتاری، كودك باید بیش از چهار سال سن داشته باشد، زیرا شب ادراری در كودكان زیر چهار سال نیاز به درمان ندارد.وی خاطرنشان كرد: استرس در كودك، نحوه تربیت مادر و ارث از عوامل موثر در شب ادراری كودكان است.رحیمی، آرامش دادن به كودك، دعوا نكردن كودك درصورت شب ادراری، آموزش به كودك برای كنترل ادرار خود و تعیین جایزه برای كودك درصورت عدم شب ادراری را در پیشگیری از شب ادراری كودكان موثر دانست.وی گفت: افزایش سطح آگاهی والدین و معلمان و اصلاح الگوهای محیطی حاكم بر دنیای روانی كودك نیز از شیوه‌های مهم پیشگیری از بروز این اختلال رفتاری در كودك است.

 

شب ادراری ( انواع، علل ، درمان)

«بي‌ اختياري‌ ادرار» به‌ دفع‌مكرر ادرار در لباس‌ يا رختخواب‌ گفته‌مي‌شــود كه‌ معمولا به‌ صــورت‌«شب‌ ادراري‌» است‌، يعني‌ كودك‌در روز دفع‌ ادرار را كنترل‌ مي‌كند امادر شب‌ و هنگام‌ خواب‌ قادر به‌ اين‌كنترل‌ نخواهد بود. البته‌ سني‌ كه‌ شب‌ادراري‌ به‌ عنوان‌ يك‌ پديده‌ غيرطبيعي‌تلقي‌ مي‌شود به‌ چندين‌ عامل‌ بستگي‌دارد كه‌ عبارتند از: سني‌ كه‌ كودك‌كنترل‌ ادرار را فراگرفته‌ است‌. جنسيت‌وي‌، الگو و دفعات‌ بي‌ اختياري‌ وانتظار والدين‌ از كودك‌.

تقريبا ۱۵ درصد بچه‌هاي‌طبيعي‌ تا ۵ سالگي‌ دچار شب‌ادراري‌ مي‌شوند، اما وجود شب‌ادراري‌ پس‌ از اين‌ سن‌ ديگرطبيعي‌ نبوده‌ و بايد بررسي‌ شود.شب‌ ادراري‌ در پسرها شايعتر ازدخترهاست‌ و به‌ طور كلي‌ دختران‌نسبت‌ به‌ پسران‌ زودتر قادر به‌كنترل‌ ادرار خواهند بود.

 

انواع‌ بي‌ اختياري‌ ادرار

بي‌اختياري‌ ادرار به‌ سه‌ شكل‌ ديده‌مي‌شود:

۱ – كودك‌ فقط در شب‌ و هنگام‌خواب‌ دچار بي‌اختياري‌ مي‌گردد. ۸۰درصد موارد بي‌اختياري‌ به‌ اين‌ شكل‌وجود دارد.

۲ – كودك‌ فقط در روز دچاربي‌اختياري‌ مي‌گردد.

۳ – كودك‌ هم‌ شب‌ و هم‌ روز دچاربي‌اختياري‌ مي‌گردد.

 

 

 

راهنمای خرید و دانلود فایل

برای پرداخت، از کلیه کارتهای عضو شتاب میتوانید استفاده نمائید.

بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.

در صورت بروز  هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما  پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا شکایت شما مورد بررسی قرار گیرد.

برای دانلود فابل روی دکمه خرید و دانلود  کلیک نمایید.



برچسب‌ها :
ads

مطالب مرتبط


ديدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − 1 =