پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

DOC
طلاق : دانلود تحقیق رشته روانشناسی
doc
تعداد صفحات : 14
تحقیق و جزوات آموزشی
رشته روانشناسی
29000 تومان


تحقیق رشته روانشناسی با فرمت WORD و در ۱۴ صفحه با موضوع طلاق نگارش شده است. در ادامه قسمت هایی از این تحقیق ارزشمند آمده است:

طلاق

طلاق به معناي جدا شدن دو زوج و بريده شدن پيوند دو نفر يا به تعبير ديگر فروپاشي زندگي مشترك است. طلاق كلمه‌اي است كه از آن عرش خداوند به لرزه درمي‌آيد و خانواده‌اي فرو مي پاشد و جامعه و نسل آينده در خطر قرار مي گيرند. طلاق موضوع مهمي است كه در همه اديان به نوعي به آن نگريسته‌اند كه به طور بسيار خلاصه به آن اشاره مي‌شود:

دين بودا

به نظر مي‌رسد در آيين بودا زن آلودگي مي‌باشد اما در منطق اخلاقي ازدواج محترم است و با همين دليل فرد را از زنا باز مي‌دارد و حفظ حرمت همسر را بر مرد واجب است و طلاق را رد مي‌كند و ازدواج را يك رسم ديني ‌مي‌داند و آن را قابل باطل شدن نمي‌داند.

زرتشت

در دين زرتشت تعدد زوجات رواج نيست و به گرفتن يك زن فرمان داده شده است و مرد حق ندارد بيش از يك زن داشته باشد. به موجب تعاليم زرتشت زن و شوهر ملزم هستند كه تا پايان عمر با هم زندگي كنند و نسبت به يكديگر وفادار بمانند و چنين زوجيني نه تنها در دنيا به يكديگر تعلق دارند بلكه در آخرت نيز به هم ملحق مي‌شوندو متعلق به يكديگرند. در آيين زرتشت تحقق طلاق را منوط به رأي دادگاه كرده يعني بر اساس تعاليم،زوجين تا منتهاي درجه مي‌كوشند كه رشته ازدواجشان گسسته‌ نشود و به طلاق ‌نيانجامد.

يهود

در دين يهود ازدواج عامل جدايي زن از خانواده است. ربودن دختران و کنيزان نوعي ازدواج محسوب مي‌شود. اصل ازدواج بر مبناي خريد دختر است که قيمت او به عنوان مهريه پرداخت مي‌شود. رضايت پدر شرط اصلي ازدواج است. اگرچه رضايت دختر در نظر گرفته مي‌شود. زن در خانه مطيع شوهر است و عبادات او وابسته به اجازة شوهر است و طلاق را نيز رد مي‌کنند چون زن وابسته به پدر يا شوهر است.

مسيحيت

در مذهب مسيح زن و مرد به منزله يک تن مي‌باشند که از پدر و مادر جدا شده به يکديگر مي‌پيوندند. بنابراين جدايي و انتزاع اين دو امکان پذير نيست و هيچ‌يک حق ندارد ديگري را رها کند.مسيحيان معتقدند که زن از لحاظ خلقت موخر از مرد است و از مرد منتزع شده و لذا عرض و تابع مرد است.

مکتب اسلام

به همان اندازه که پيمان زناشويي و تشکيل خانواده در قوانين مترقي اسلام مورد تأکيد و سفارش قرار گرفته و به گونه‌هاي مختلف مسلمانان را به امر ازدواج تشويق نموده‌است، فروپاشي آن را امري ناپسند، و مبغوض دانسته و جز در موارد ضروري آن را نيکو نمي‌داند به طوري که کلمه طلاق منفورترين حلالهاست و  مورد نفرت خدا و انبياء و ائمه است که به يک نمونة آن اشاره مي‌شود.

حضرت امام جعفر صادق (ع) از حضرت رسول اکرم (ص) چنين نقل مي‌فرمايند: »هيچ امري نزد خداوند محبوب‌تر از اين نيست که خانواده‌اي با ازدواج بر پا استوار گردد و هيچ چيزي مبغوض‌ تر از اين نيست که خانواده‌اي در اسلام با طلاق و  جدايي بر هم خورده و منحل گردد.

عوامل مهم فروپاشي زندگي مشترك خانوادگي

دلايل احتمالي از هم گسيختگي زناشويي از طريق طلاق تقريبا بيشمارند چرا كه پيوند زناشويي دو شخصيت منحصر به فرد  با دو زمينه متفاوت در زير يك سقف گرد هم مي‌آيند، شايد بتوان اينگونه عنوان نمود كه چشم‌داشتهاي بيش از حد يك طرف زناشويي از طرف ديگر از مهمترين دليل طلاق است كه به اشكال گوناگون در زندگي افراد خودنمايي مي‌كند. بسياري از عوامل طلاق به قبل از ازدواج و برخي ديگر به بعد از ازدواج برمي‌گردد كه در اين گزارش سعي گرديده به برخي از عوامل قبل و بعد از ازدواج اشاره شود.

ازدواج‌هاي تحميلي

به طور كلي دو روش اصلي براي انتخاب همسر وجود دارد، نخستين روش معمولا بر پايه گزينش آزادانه دو طرف زناشويي و عشق و علاقه آنها استوار است. و روش دوم مبتني است به قول و قراري كه خانواده داماد و عروس مي‌گذارند، در اين روش حق ازدواج با والدين زوجين است و عروس و داماد نقش در انتخاب همسر خود ندارند. روش اول روشي است كه در بيشتر جوامع صنعتي و شهري امروزي رواج دارد و روش دوم بيشتر در جوامع سنتي و روستايي معمول است.

تجربه نشان داده است اگر نامزدهاي زناشويي براي همديگر جاذبه نداشته باشند در زندگي با مشكل مواجه بشوند و در ازدواج‌هايي كه دختر و يا پسر حق انتخاب نداشته باشند ازدواج موفقي نخواهند داشت شايد بعضي از خوانندگان تصور كنند مگر مي‌شود دختر و يا پسري نقشي در انتخاب همسر خود نداشته باشند كه در جواب بايد گفت متأسفانه هنوز در بعضي از خانواده‌ها تعصبات خشك و باورهاي غلط مذهبي حاكم است كه بايد والدين تصميم بگيرند و آنان هستند كه مي‌توانند خوب و بد را تشخيص دهند.

 

 

 

 

راهنمای خرید و دانلود فایل

برای پرداخت، از کلیه کارتهای عضو شتاب میتوانید استفاده نمائید.

بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.

در صورت بروز  هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما  پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا شکایت شما مورد بررسی قرار گیرد.

برای دانلود فابل روی دکمه خرید و دانلود  کلیک نمایید.



برچسب‌ها :
ads

مطالب مرتبط


ديدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × 3 =