پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

DOC
علت انبساط غير عادی آب : دانلود رایگان تحقیق رشته شیمی
doc
تعداد صفحات : 11
تحقیق و جزوات آموزشی
رشته شیمی
رایگان
0 تومان


تحقیق رشته شیمی با فرمت WORD و در ۱۱ صفحه با موضوع علت انبساط غير عادی آب نگارش شده است. در ادامه قسمت هایی از این تحقیق ارزشمند آمده است:

علت انبساط غير عادی آب

علت انبساط غير عادی آب مربوط به وضع مولكولهاي آب در حالت جامد و مايع آن است براي توضيح اين پديده لازم است كه ساختمان مولكولي آب و نيز اتمهاي سازنده آن بررسي شود.

هر مولكول آب از يك اتم اكسيژن و دو اتم هيدروژن ( H2O) تركيب شده است هر اتم اكسيژن  داراي۸   الكترون است. از اين تعداد ۲ الكترون بر سطح انرژي k=1  و۶ الكترون برسطح انرژي L=2  با آرايش زير قرار  دارند:

۱S2                            ۲S2                                 ۲PX2                         ۲Py1                             ۲Pz1

 

زاويه پيوند در اين مولكول حدود ۱۰۵ ( ۴۱  ، ۱۰۴)  و فاصله دو مركز اتمهاي اكسيژن و هيدروژن ۹۹/۰ آنگستروم است. در مولكولهاي آب علاوه بر آنكه هيدروژن و اكسيژن بر هم نيرو وارد مي كنند نيروهاي الكتروستاتيكي هم در اثر وجود هيدروژن موجود است كه سبب مي شود هر ملكول آب با چهار ملكول مجاور خود پيوند يابد

( پيوند هيدروژني ) و يك شبكه بلوري را ترتيب دهد. در يخ ملكولهاي آب كاملا با يكديگر پيوند يافته و حلقه هاي شش ضلعي به وجود مي آورند. اين شش ضلعيها همه به هم متصلند و ساختمان قفس مانند گسترده اي را در حجم يخ مي سازن. فاصله بين دو اكسيژن مجاور ۲۲ / ۷۶ A  است. وقتي يخ را حرارت دهيم در دماي ذوب، يخ به شبكه هاي كوچكتري شكسته مي شود  و اگر بتوان در لحظه كوتاهي از اين تبديل عكسبرداري كرد ، در عكس به نظر مي رسد كه يخي شكسته مي شود و هر قسمت مي تواند بر قسمت ديگر بلغزد. وقتي دما را به تدريج افزايش دهيم ، گرمايي كه آن مي گيرد ، سبب شكسته شدن پيوند بلوري و افزايش جنبش حرارتي مي گردد.

كاربرد انبساط آب :

كم بودن چگالي يخ نسبت به آب پيامدهاي خطرناكي براي سلول هاي زنده دارد. هنگامي كه بافتهاي زنده منجمد مي شوند، آب موجود درون سلولها بر اثر يخ زدن منبسط مي شود. به علت انبساط غير عادی آب ، سلول مي تركد و از بين مي رود. هر چه سرد شدن آهسته تر صورت گيرد، بلورهاي يخ درشت تر مي شود و سلولها هم آسيب بيشتري مي بينند.

كارخانه هاي سازنده مواد غذايي منجمد ار اين ويژگي آب استفاده مي كنند و مواد غذايي را به سرعت منجمد مي كنند. در اين حالت بلورهاي يخ بسيار كوچكي تشكيل مي شود كه به سلولهاي ماده غذايي آسيب بسيار كم تري وارد مي كند.

انحلال پذيري آب :

آب يكي از بهترين حلال هاست و تقريبا هر ماده اي را مي تواند حل كند. آب روان سخت ترين سنگها را هم به تدريج حل مي كند و مواد حل شده را به درياها و اقيانوسها مي برد. آب مواد غذايي مورد نياز جانداران را نيز حل مي كند.  مواد غذايي موجود در خاك پس از حل شدن در آب ، به سلولهاي گياهان مي رسند و سبب رشد آنها مي شدند.

غذاهايي هم كه انسان يا جانوران مي خورند ، پس از حل شدن در آب جذب سلولهاي بدن آنها مي شوند. آب ، با اينكه بيشتر مواد را در خود حل مي كند ، خنثي باقي مي ماند .

يعني موادي كه در آب حل شده اند بر آن اثري ندارند ، به سبب همين ويژگي است كه جانداران مي توانند آب مورد نياز خود را از هر نوع محلولي كه داراي آب باشد به دست آوريد.

ويژگي هاي آب :

آب نه تنها فراوانترين بلكه غير معمول ترين ماده روي زمين است و داراي ويژگيهايي است كه بعضي از آنها  از قانون هاي عمومي پيروي نمي كنند.

آب تنها ماده اي است كه در شرايط عادي ، يعني فشار و دماي معمولي ، همزمان در هر سه حالت جامد ،  در  زير يخ به حالت مايع ،  و در آسمان به حالت گاز يا بخار وجود دارد.  مولكولهاي آب پيوسته در حال حركتند.  جامد بودن ، يا مايع بودن ،  يا گاز بودن آب بستگي به سرعت اين حركت دارد. مولكولهاي آب در حالت جامد به هم نزديك هستند و تقريبا بي حركت اند .  در حالت مايع تقريبا نزديك به   هم هستند و آزادانه حركت مي كنند . مولكولهاي آب در حالت كاز حركتي تند دارند و به يكديگر برخورد مي كنند.

انبساط آب :

يكي ديگر از ويژگي ها و علت انبساط غير عادی آب آن است كه بر خلاف مواد ديگر در هنگام منجمد شدن انبساط مي يابد به اين معنا كه همان مقدار آب در حالت جامد حجم بيش تري را اشغال مي كند. بنابراين ، حجمي از يخ كه هم حجم آب اوليه است ، جرم كمتري دارد . به اين علت ، مي گويند كه چگالي يخ كم تر از آب است . كم تر بودن چگالي يخ باعث مي شود كه يخ روي آب شناور بماند .

اين ويژگي آب سبب مي شود كه بر خلاف بسياري از مايع ها ، آب از سطح شروع به انجماد كند .اين پديده را بارها به هنگام شروع يخ زذن آب ، درون جا يخي يخچال مشاهده كرده ايد ، و همچنين در زمستان ها با يخ زدن سطح آب درياچه ها ، لايه عايقي از يخ به وجود مي آيد كه از يخ زدن لايه هاي زيرين جلوگيري مي كند . در اين شرايط ماهي ها و آبزيان ديگر مي توانند در مناطق گرم تر زيرين به زندگي خود ادامه دهند .

 

 

 

 

راهنمای خرید و دانلود فایل

برای پرداخت، از کلیه کارتهای عضو شتاب میتوانید استفاده نمائید.

بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.

در صورت بروز  هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما  پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا شکایت شما مورد بررسی قرار گیرد.

برای دانلود فابل روی دکمه خرید و دانلود  کلیک نمایید.



برچسب‌ها :
ads

مطالب مرتبط


ديدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − 6 =