پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

DOC
بررسی آرايه های ادبی در متون و اشعار مانوی : پایان نامه ارشد رشته­ فرهنگ و زبان های باستان
doc
تعداد صفحات : 119
پایان نامه کارشناسی ارشد
فرهنگ و زبان های باستان
79000 تومان


هر دانشجویی در مقطع تحصیلات تکمیلی، که شامل دوره های کارشناسی ارشد و دکتری است، مشغول به تحصیل باشد، بعد از اینکه تمام واحد های درسی تعیین شده را گذراند، موظف است برای تمام کردن دورۀ خود رساله و یا پایان نامه ای بنویسد و طی مراسمی رسمی که از قبل برنامه ریزی شده است، از آن دفاع کند و نمرۀ قبولی بگیرد. نوشتن پایان نامه برای دانشجوی کارشناسی ارشد تقریباً اولین تجربۀ علمی و پژوهشی جدی و روشمند است و دانشجو با نوشتن پایان نامه در واقع راه را برای پژوهش های بعدی اش هموار می کند. همان طور که می دانید پایان نامه یا رساله نوعی پژوهش دانشگاهی است و بنابراین باید از بیشتر قواعدی که در حوزۀ پژوهش ها و تحقیقات آکادمیک وجود دارد پیروی کند و بتواند پیام خود را به گونه ای که رسا، علمی، مستدل و منطقی باشد، به مخاطبانش برساند. پايان نامه­ کارشناسی ارشد در رشته­ فرهنگ و زبان های باستان با عنوان بررسی آرايه های ادبی در متون و اشعار مانوی در۱۱۹ صفحه با فرمت word نگارش شده است .

چکیده پایان نامه بررسی آرايه های ادبی در متون و اشعار مانوی :

ماني در سال ۲۱۵ ميلادي در بابل از پدر و مادري ايراني به دنيا آمد. او پس از ادعاي دريافت وحي در دو مرحله، يکي در سن ۱۲ سالگي و ديگري در سن ۲۴ سالگي؛ خود را آخرين فرستادة خداوند ناميد و به ­خود لقب ” خاتم­ النبيين” داد. ماني براي ترويج دين خود به­ايران و چند کشور ديگر سفرکرد. در ايران از شاپوراول اجازه­ گرفت و تا زمان بهرام­اول بدون هيچ­گونه مشکلي به­ ترويج دين خود پرداخت.

دين ماني ترکيبي از آموزه­هاي اديان مسيحي، زرتشتي و گنوسي است که او آن را در قالب اسطوره به­شعر و نثر بيان­کرده­است. سرودنامه­­ ها، بخش عمده­اي از ادبيات مانوي را تشکيل مي­دهند که از مهم­ترين آنها انگ دروشنان (روشني­هاي کامل) و هويدگمان (نيک­بختي براي ما) و مهرنامگ(سرودنامه) مي­باشد.

همچنين داستان­هاي تمثيلي قسمت مهمي از ادبيات مانوي را به­خود اختصاص­مي­دهند که در پس آن داستان­ها، عقايد دين ماني نهفته ­است. ماني شاعر توانايي بود و در اشعار خود از تشبيهات زيبا و استعاره و کنايه­ هاي بديع بهره­ مي­برد. متون و اشعار مانوي از جنبه­ هاي زيادي همچون ساخت دستور زبان، ترجمه، ريشه­ شناسي و وزن شعري بررسي شده و کتاب­هاي ارزشمند فراواني در اين زمينه ها نوشته­ شده­ اند. امّا زيبايي اين متون و اشعار از نظر ادبي چندان مورد توجه قرارنگرفته­است.

در اين پايان­نامه سعي­شده که بازتاب انديشه ­هاي ماني در اشعار او مورد تجزيه و تحليل قرارگيرد و این نکته روشن شود که آیااساساً مانی و مانویان از ادبیات به ­عنوان وسیله­ ای جهت تبلیغ دین خود استفاده می­کردند. که این امر با مطاله و بررسی کتاب­های به­روز نویسندگان صاحب­نام این رشته و نیز مقالات جدید اساتید ایرانی و غیر ایرانی انجام ­شد و در نهايت نگارنده را به اين نتيجه رساند که ماني با بهره ­گيري از واژگاني خاص در قالب آرايه­ هاي ادبي (بخصوص کنايه، تشبيه و استعاره) دين خود را تبليغ مي­کرده ­است.

کليد واژه : ماني، آرايه­ هاي ادبي، شعر،متون و اشعار مانوی

 

هدف تحقيق

هدف این تحقیق، بررسی ادبی آثار مانوی است؛ مقوله­ ای که شاید کمتر به­آن توجه ­شده­ باشد. زیرا از جنبه ­های دیگر همچون ترجمه، تجزیه ­و­تحلیل ساخت دستور زبان و ریشه­ شناسی بررسی­های بسیاری انجام ­شده و کتاب­های بارزی در هر کدام از این زمینه­ ها نوشته­شده­اند. اما می­توان ­گفت خلأ تحقیق از جنبه ادبی این متون احساس می­شود که هدف این پایان­ نامه، به­ نوعی پر­کردن این خلأ است.

 

پيشينة تحقيق بررسی آرايه های ادبی در متون و اشعار مانوی :

مطالعات مانوی از نیمة دوم قرن شانزدهم آغاز­شدند؛ زمانیکه مدافعان کلیسای کاتولیک به ­مارتین­ لوتر و عقاید او حمله ­کردند و  “عقاید جدید او” را حیات دوباره انحرافات مانی نامیدند. این حملات بی ­پاسخ نماندند و در سال ۱۵۷۸ نخستین مطالعه مانوی شکل­گرفت. نویسنده ­ای به­نام سيراكوس اسپانبرگ “Cyriacus Spangenberg”  اتهامات وارده به ­مارتین ­لوتر را مبنی بر اینکه او انحرافات مانی را رواج ­می­دهد، رد­کرد. او تلاش­کرد ثابت­ کند که عقاید این دو نفر هیچ نقطه اشتراکی با­هم ندارند. این اختلافات تا مدت­ها ادامه داشتند و جالب به­ نظر می­رسیدند زیرا باعث جمع ­آوری و انتشار یادداشت­های پراکنده در مورد مانی و مانویت در نوشته ­های یونانی و لاتین می­شدند. این شیوه در طول قرن هفدهم نیز ادامه ­یافت.

مری­بویس متون مهمی را در مقاله ­ای به­نام “چند سرود ابجدی پارتی” چاپ­کرد و در سال ۱۹۵۴ کتاب “سری سرودهای مانوی به پارتی” را منتشر­نمود.

ترجمه آلمانی تمام سرودهای ایرانی و ترکی توسط هانس­يواخيم­كليم­كانت “H.-J.Klim Keit” در ۱۹۸۹ و نسخه تصحیح­شده آن در ۱۹۹۳ چاپ­شد. رونوشت و ویرایش بخشی از ” سرودهای مانوی” توسط زوندرمان در ۱۹۹۰ چاپ­شد و مجموعه متون آن، سال­ها بعد درسال ۲۰۰۰ به چاپ­رسید. سرودهای جدلی مانوی در ۱۹۹۷ توسط شروو منتشر­شدند.

در میان نویسندگان ایرانی می­توان به­ابوالقاسم اسماعیل­پور اشاره­کرد. ایشان کتاب­های “سرودهای روشنایی” را در سال ۱۳۸۵ و “ادبیات گنوسی” را در سال نوشت. کتاب سرودهای روشنایی دربردارنده متون و شعرهای مانوی است. “نوشته های مانی و مانویان” اثر ایرج وامقی به ­سال۱۳۷۸، شامل ترجمة متون است و در پاورقی تا حد زیادی به­ نمادهای به­ کار­رفته در متون و اشعار مانوی می­پردازد. فصل دوم کتاب “شعر در ایران پیش از اسلام” نوشتة محسن ابوالقاسمی در سال ۱۳۷۴ به­ شعر در ایران میانه، اشعار جامعه مانوی و قالب­های شعری می­پردازد.

 

روش تحقيق

شیوة تحقیق در این پایان­ نامه به ­صورت کتابخانه ­ای بوده که با مطالعه کتاب­ها و مقالات علمی مرتبط و نوشتن آنها به ­صورت برگیزه بوده ­است. همچنین از سایت­های معتبر، در­جای خود استفاده ­شده ­است.

 

سؤالات تحقيق

چرا مانویان از صنایع ادبی در متون و اشعار خود استفاده می­کردند؟

۲-   آیا اشعار مانویان از نظر ظاهری به­شعر امروزی شباهت دارند یامتفاوت هستند؟

 

فرضيات تحقيق

به ­نظر می­رسد که استفاده از آرایه­ های معنوی برای ارتباط بیشتر با مخاطبان بوده­است.

به­ نظر می­رسد ظاهر اشعار مانوی با اشعار امروزی متفاوت باشد.

 

فهرست مطالب و صفحات پایان نامه بررسی آرايه های ادبی در متون و اشعار مانوی :

 

 فصل اول: مقدمه

  • ۱ـ۲ـ اهميت و ضرورت تحقيق…………… ۳
  • ۱ـ۳ـ هدف تحقيق…… ۴
  • ۱ـ۴ـ پيشينة تحقيق………………. ۴
  • ۱ـ۵ـ روش تحقيق……………….. ۵
  • ۱ـ۶ـ سؤالات تحقيق……………. ۵
  • ۱ـ۷ـ فرضيات تحقيق……………. ۵

 

  • فصل دوم: شرح زندگی مانی و آثار او
  • ۲-۱- زندگینامة مانی……………… ۷
  • ۲-۲- آثار مانی و مانویان……………… ۱۱
  • ۲-۳- ویژگی­های شعر مانی ……………… ۱۳
  • ۲-۴- ویژگی­های جامعة مانوی………….. ۱۶
  • ۲-۵- هنر مانوی ………………….. ۱۷
  • ۲-۶- سرانجام دین مانی ………… ۱۸
  • ۲-۷- عقاید مانی…………. ۱۸

 

  • فصل سوم : تحليل آرايه­هاي ادبي در متون مانوي
  • ۳ـ۱ـ معرفي آرايه­هاي ادبي…………… ۲۲
  • ۳ـ۱ـ۱ـ صنايع لفظي ……………. ۲۳
  • ۳ـ۱ـ۲ـ صنايع معنوي……………………. ۲۴
  • ۳ـ۲ـ آفرينش جهان مادي……………….. ۲۹
  • ۳ـ۲ـ۲ـ ويژگي­هاي جهان مادي ………………… ۳۷
  • ۳ـ۲ـ۳ـ نقش آموزه­هاي مانوي در نجات­بخشي انسان……………. ۴۲
  • ۳ـ۲ـ۳ـ۱ـ ماني در پيشگاه پادشاهان…………….. ۴۳
  • ۳ـ۲ـ۳ـ۲ـ متونی در ستايش مسيح…………….. ۴۵
  • ۳ـ۳ـ پايان جهان از منظر ماني …………. ۴۸
  • ۳ـ۳ـ۱ـ رهايي از جهان مادي……… ۵۱
  • ۳ـ۳ـ۲ـ توصيف بهشت از منظر مانویان …….. ۵۴

 

  • فصل چهارم : اشعاري در باب جهان پس از مرگ
  • ۴ـ۱ـ.هویدگمان…………. ۵۹
  • ۴ـ۲ـ انگدروشنان………….. ۶۶
  • ۴ـ۳ـ سرودهاي ستايش…………… ۷۹
  • ۴ـ۳ـ۱ـ ستايش ايزدان …………… ۷۹
  • ۴ـ۳ـ۲ـ ستايش ماني و بزرگان دين مانوي………… ۸۳
  • ۴ـ۳ـ۳ـ ستايش عيسي………… ۸۸
  • ۴ـ۴ـاشعاري در وصف جهان تاريکي……… ۹۴
  • ۴ـ۴ـ۱ـ زبور مانوي…………. ۹۴
  • ۴ـ۴ـ۲ـ سرودنامة سغدي………….. ۹۵
  • ۴ـ۵ـ سرودهايي براي درگذشت ماني و ياران او…….. ۹۶
  • نتيجه ­­گيری…………… ۱۰۲
  • منابع­ ومآخذ………….. ۱۰۴

 

 

 

راهنمای خرید و دانلود فایل

برای پرداخت، میتوانید از کلیه کارتهای عضو شتاب  استفاده نمائید.

بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.

در صورت بروز  هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما  پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا شکایت شما مورد بررسی قرار گیرد.

برای دانلود فابل روی دکمه خرید و دانلود  کلیک نمایید.



برچسب‌ها :
ads

ديدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 + شش =