پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

DOC
مقایسه دانش آموزان پسر دارای سبک های فرزندپروری متفاوت (سهل گیر، مقتدر و استبدادی) از لحاظ سازگاری هیجانی-اجتماعی و تحصیلی، در دبیرستان های شهر اهواز : دانلود پایان نامه ارشد رشته روانشناسی
doc
تعداد صفحات : 154
پایان نامه کارشناسی ارشد
رشته روانشناسی تربیتی
همراه با جداول و نمودار
99000 تومان


رشته روانشناسی و علوم تربیتی از شاخه های اصلی علوم انسانی میباشد. سایت دیجی لود گلچینی از بهترین و جدیدترین پایان نامه های آماده و قابل ویرایش را به کاربران صمیمی خود معرفی می نماید . پایان نامه حاضر با عنوان مقایسه دانش آموزان پسر دارای سبک های فرزندپروری متفاوت (سهل گیر، مقتدر و استبدادی) از لحاظ سازگاری هیجانی-اجتماعی و تحصیلی، در دبیرستان های شهر اهواز از سری پایان نامه های رشته روانشناسی میباشد.این تحقیق با گرایش روانشناسی تربیتی در ۱۷۴ صفحه با فرمت Word  (قابل ویرایش) در کارشناسی ارشد  نگارش شده است. دیجی لود ضمن آرزوی بهترین ها در ادامه تحصیلات تکمیلی شما دانشجویان گرامی ، امیدوار است که این سری پایان نامه ها مورد توجه قرار بگیرد.

چکیده پایان نامه مقایسه دانش آموزان پسر دارای سبک های فرزندپروری متفاوت (سهل گیر، مقتدر و استبدادی) از لحاظ سازگاری هیجانی-اجتماعی و تحصیلی، در دبیرستان های شهر اهواز:

هدف از پژوهش حاضر  مقایسه دانش آموزان پسر دارای سبک­های فرزندپروری متفاوت (سهل گیر، مقتدر و استبدادی) از لحاظ سازگاری هیجانی، اجتماعی، تحصیلی و مؤلفه­های آن در دبیرستان­های شهر اهواز بود. نمونه این تحقیق متشکل از ۲۴۰ دانش آموز پسر بود که با روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای انتخاب شدند. در این پژوهش، آزمودنی ها پرسشنامه سبک­هاي فزرند پروري و  پرسشنامه سازگاری هیجانی، اجتماعی و تحصیلی را تکمیل کردند. جهت تحلیل داده ها از تحلیل واریانس چند متغیری (مانوا) و تحلیل واریانس یک‌راهه (آنوا) برای بررسی تفاوت بین گروه‌ها استفاده گردید. نتایج تحلیل واریانس چند متغیری (MANOVA) نشان داد که بین دانش آموزان با سبک­های فرزندپروری متفاوت از لحاظ سازگاری هیجانی، اجتماعی و تحصیلی تفاوت معنی­داری وجود دارد. به علاوه، نتایج تحلیل واریانس یک راهه نشان داد که بین دانش­آموزان پسر با سبک­های فرزندپروری مختلف از لحاظ سازگاری هیجانی تفاوت معنی­داری وجود دارد (۶۷/۸ =F و ۰۰۰/۰=P). همچنین تحلیل واریانس یک راهه نشان داد که بین دانش آموزان پسر با سبک­های فرزندپروری مختلف از لحاظ سازگاری اجتماعی تفاوت معنی­داری وجود دارد (۹۲۹/۲ =F و ۰۵۵/۰=P) و در نهایت تحلیل واریانس یک راهه نشان داد که بین دانش آموزان پسر با سبک­های فرزندپروری مختلف از لحاظ سازگاری تحصیلی تفاوت معنی­داری وجود دارد (۹۲۶/۲ =F و ۰۵/۰=P).

 

هدف کلی پژوهش

هدف اصلی این پژوهش مقایسه دانش آموزان پسر دارای سبک­های فرزندپروری متفاوت (سهل گیر، مقتدر و استبدادی) از لحاظ سازگاری هیجانی-اجتماعی و تحصیلی، در دبیرستان­های شهر اهواز است.

جزئی

۱- مقایسه دانش­آموزان پسر دارای سبک­های فرزندپروری متفاوت (سهل­گیر، مقتدر و استبدادی) از لحاظ سازگاری هیجانی-اجتماعی و مؤلفه­های آن در دبیرستان­های شهر اهواز.

۲- مقایسه دانش­آموزان پسر دارای سبک­های فرزندپروری متفاوت (سهل­گیر، مقتدر و استبدادی) از لحاظ سازگاری تحصیلی، در دبیرستان­های شهر اهواز.

فرضیه­های پژوهش

۱- بین دان ش­آموزان پسر سال اول دبیرستان دارای سبک­های فرزندپروری مختلف (سهل گیر، مقتدر و استبدادی) از لحاظ سازگاری هیجانی، اجتماعی و تحصیلی، در دبیرستان­های شهر اهواز تفاوت وجود دارد.

  • بین دانش ­آموزان پسر دارای سبک­های فرزندپروری مختلف (سهل گیر، مقتدر و استبدادی) از لحاظ سازگاری هیجانی در دبیرستان­های شهر اهواز تفاوت وجود دارد.

۱-۱-۱- بین دانش ­آموزان پسر سال اول دبیرستان دارای سبک­های فرزندپروری متفاوت (سهل گیر، مقتدر و استبدادی) از لحاظ خرده مقیاس منع خشونت و تنبیه فیزیکی در دبیرستان­های شهر اهواز تفاوت وجود دارد.

۲-۱-۱- ­بین دانش آموزان پسر سال اول دبیرستان دارای سبک­های فرزندپروری متفاوت (سهل گیر، مقتدر و استبدادی) از لحاظ خرده مقیاس تحمل نکردن رفتار جسورانه، آزار و اذیت و تبعیض در دبیرستان­های شهر اهواز تفاوت وجود دارد.

۲-۱- بین دانش ­آموزان پسر دارای سبک­های فرزندپروری متفاوت (سهل­گیر، مقتدر و استبدادی) از لحاظ سازگاری تحصیلی در دبیرستان­های شهر اهواز تفاوت وجود دارد.

۱-۲-۱- بین دانش ­آموزان پسر سال اول دبیرستان دارای سبک­های فرزندپروری متفاوت (سهل گیر، مقتدر و استبدادی) از لحاظ خرده مقیاس فراهم آوردن همکاری و فعالیت یادگیری در دبیرستان­های شهر اهواز تفاوت وجود دارد.

۲-۲-۱- بین دانش ­آموزان پسر سال اول دبیرستان دارای سبک­های فرزندپروری متفاوت (سهل گیر، مقتدر و استبدادی) از لحاظ خرده مقیاس ارزش قائل شدن برای توسعه فعالیت­های خلاقانه در دبیرستان­های شهر اهواز تفاوت وجود دارد.

۳-۱- بین دانش ­آموزان پسر دارای سبک­های فرزندپروری متفاوت (سهل­گیر، مقتدر و استبدادی) از لحاظ سازگاری اجتماعی در دبیرستان­های شهر اهواز تفاوت وجود دارد.

۱-۳-۱- بین دانش ­آموزان پسر سال اول دبیرستان دارای سبک­های فرزندپروری متفاوت (سهل گیر، مقتدر و استبدادی) از لحاظ خرده مقیاس فراهم آوردن جو حمایتی، دوستانه و پاداش دهنده در دبیرستان­های شهر اهواز تفاوت وجود دارد.

۲-۳-۱- بین دانش ­آموزان پسر سال اول دبیرستان دارای سبک­های فرزندپروری متفاوت (سهل گیر، مقتدر و استبدادی) ازلحاظ خرده مقیاس ارتباط خانواده و مدرسه از طریق درگیر کردن والدین در دبیرستان­های شهر اهواز تفاوت وجود دارد.

۳-۳-۱- بین دانش آموزان پسرسال اول دبیرستان دارای سبک­های فرزندپروری متفاوت (سهل گیر، مقتدر و استبدادی) از لحاظ خرده مقیاس ارتقای فرصت­های برابر و شرکت در تصمیم گیری در دبیرستان­های شهر اهواز تفاوت وجود دارد.

 

اهمیت و ضرورت پژوهش

خانواده به عنوان سلول اصلی جامعه تلقی می­شود و بیشترین نقش را در جریان جامعه پذیری و آماده سازی نسل آینده برای اداره آتی جامعه و در نهایت موفقیت و شکست تحصیلی فرزندان ایفا می­کند. بنابراین اصول تربیتی سرنوشت ساز و تعیین کننده است و کاربرد شیوه­های تربیتی والدین، جهت زندگی نسل نوجوانان را به سوی سعادت و شقاوت رقم خواهد زد.

بین خانواده موفق در امر تعلیم و تربیت و وجود فرزندان موفق می­توان گفت یک رابطه دو سویه وجود دارد که داشتن شیوه­های تربیتی مناسب متضمن داشتن نوجوانان و جوانان موفق برای جامعه، و نوجوانان و جوانان موفق متضمن کننده آینده خانواده و جامعه است. وجود این واقعیت اجتماعی، خود باید محرکی جدی و مهمی به منظور حرکت در وادی تعلیم و تربیت، خاص این قشر جامعه باشد. لذا انجام این پژوهش و بررسی سبک­های فرزندپروری از دو جنبه علمی و کاربردی اهمیت و ضرورت زیادی دارد.

از جنبه علمی، ضرورت انجام این پژوهش از آن جهت است که تا کنون مطالعه جامعی درباره سبک­های فرزندپروری و سازگاری اجتماعی- هیجانی و تحصیلی انجام نشده است. ضرورت دیگر انجام این پژوهش آن است که نتایج پژوهش می­تواند به عنوان یک مرجع برای استفاده مدرسان، مؤلفان، پژوهشگران و علاقمندان قرار گیرد.

از جنبه کاربردی، در تمام جوامع امروزی از جمله کشور ما ضرورت دارد تا نارسایی­ها و شیوه­های ارتباطی که در سبک­های فرزندپروریوجود دارد و موجب آشفتگی نظام خانواده می­شود، شناسایی گردد و در جهت کاهش تمایلات ناصحیح و آموزش شیوه­های سازنده که موجب بالندگی خانواده و تربیت فرزندان متعهد و کارآمد می­شود، برنامه­ریزی و سرمایه گذاری شود. سازگار و هماهنگ شدن با خود و محیط پیرامون خود برای هر موجود زنده حیاتی است و تلاش همه آدمیان بر محور همین سازگاری دور می­زند. بر این اساس فرد از راه­های درست برای رسیدن به سازگاری، که شامل انواع مختلفی از جمله سازگاری اجتماعی، هیجانی و تحصیلی می­باشد، استفاده می­کند. یکی از این راه­ها، توجه به تفاوت­های فردی از جمله سبک­های فرزندپروری می­باشد. از این رو این پژوهش، به مقایسه دانش­آموزان پسر با سبک­های فرزندپروری  متفاوت از لحاظ سازگاری اجتماعی، هیجانی و تحصیلی در دبیرستان های شهر اهواز می­پردازد. نتایج این پژوهش به والدین کمک می­کند تا ضمن در نظر گرفتن تفاوت­های فردی فرزندان خود، شیوه­های فرزندپروری مناسب را جهت شکوفایی سازگاری اجتماعی، هیجانی و تحصیلی آنان را به کار گیرند.

فهرست مطالب پایان نامه مقایسه دانش آموزان پسر دارای سبک های فرزندپروری متفاوت :

مقدمه. ۲

بیان مسأله. ۳

عوامل مؤثر بر سازگاری اجتماعی. ۶

عوامل فردی. ۶

عوامل خانوادگی. ۶

اهمیت و ضرورت پژوهش. ۸

هدف کلی پژوهش. ۱۰

اهداف جزئی. ۱۰

فرضیه های پژوهش. ۱۰

تعریف مفهومی و عملیاتی متغیرها. ۱۲

فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه پژوهش

مبانی نظری و تحقیقات پیشین. ۲۱

مبانی نظری. ۲۱

سبک های فرزندپروری. ۲۱

والدین گرم و آزادگذارنده. ۲۵

والدین گرم و کنترل کننده. ۲۶

والدین سرد و آزاد گذارنده. ۲۶

والدین سرد و کنترل کننده. ۲۶

سبک مستبدانه و سلطه جو. ۲۷

سبک مقتدرانه. ۲۷

سبک سهل گیرانه. ۲۸

سبک غفلت گرایانه و بی توجه. ۲۹

سازگاری. ۲۹

انواع سازگاری. ۳۰

۱- سازگاری اجتماعی. ۳۰

۲- سازگاری تحصیلی. ۳۰

۳- سازگاری خانوادگی. ۳۱

تعاریف سازگاری اجتماعی. ۳۱

عوامل مؤثر بر سازگاری اجتماعی. ۳۳

۱- عوامل فردی. ۳۳

۲-  عوامل خانوادگی. ۳۴

۳- عوامل اجتماعی. ۳۴

۴- عوامل مذهبی و اخلاقی. ۳۵

هیجان. ۳۷

هوش هیجانی. ۳۸

تاریخچه هوش هیجانی. ۳۹

تعاریف هوش هیجانی. ۴۴

مدلهای هوش هیجانی. ۴۷

مدل توانایی. ۴۷

مدل هوش هیجانی دانیل گلمن. ۵۰

مدل شخصیتی بار-آن. ۵۳

الگوی «کوپر و ساواف» از هوش هیجانی. ۵۴

مفهوم سازگاری تحصیلی. ۵۴

دیدگاه های نظری درباره سازگاری. ۵۸

دیدگاه تحلیل روانی. ۵۸

دیدگاه روانشناسی فردی. ۵۹

نظریه رونی- اجتماعی. ۵۹

نظریه زیستی- اجتماعی. ۵۹

نظریه یادگیری. ۶۱

نظریه یادگیری اجتماعی. ۶۱

دیدگاه روانشناسی شناختی. ۶۱

نظریه بافت گرا. ۶۲

پیشینه تجربی. ۶۴

جمع بندی فصل. ۶۷

 

فصل سوم: روش شناسی پژوهش

مقدمه. ۶۶

طرح پژوهش. ۶۶

جامعه ی آماری. ۶۶

روش نمونه گیری. ۶۶

الف)  نمونه گیری جهت اعتباریابی پرسشنامه ها  ۶۷

ب ) نمونه گیری برای آزمودن فرضیه ها. ۶۷

ابزارهای پژوهش. ۶۷

پایایی خرده مقیاس پرسشنامه هیجانی. ۶۹

روایی خرده مقیاس پرسشنامه هیجانی. ۶۹

خرده مقیاس ساز گاری تحصیلی. ۷۴

پایایی  خرده مقیاس ساز گاری تحصیلی. ۷۴

روایی خرده مقیاس ساز گاری تحصیلی. ۷۴

خرده مقیاس سازگاری اجتماعی. ۷۸

پایایی خرده مقیاس سازگاری اجتماعی. ۷۸

روایی خرده مقیاس سازگاری اجتماعی. ۷۸

پرسشنامه سبک فرزندپروری. ۸۲

پایایی پرسشنامه سبک هاي فزرندپروري. ۸۲

روایی پرسشنامه سبک فرزند پروری. ۸۳

روش اجرای پژوهش. ۸۶

روش آماری تجزیه و تحلیل داده ها. ۸۷

فصل چهارم: یافته های پژوهش

مقدمه. ۸۶

الف) یافته های توصیفی. ۸۶

ب) یافته های مربوط به فرضیه های پژوهش. ۸۸

فصل پنجم بحث و نتیجه گیری

مقدمه. ۱۰۰

تبیین فرضیه های پژوهش. ۱۰۰

محدودیت های پژوهش. ۱۱۰

پیشنهادهای پژوهش. ۱۱۱

الف) پیشنهادهای نظری. ۱۱۱

ب) پیشنهادهای کاربردی. ۱۱۲

خلاصه پژوهش. ۱۱۳

منابع فارسی. ۱۶۱

منابع انگلیسی. ۱۶۶

 

فهرست جداول

شکل ۱-۲: سبک های فرزندپروری (اقتباس از مک کوبی و مارتین، ۱۹۸۳)………………………………………. ۲۲

جدول ۱-۳٫ سؤال های مربوط به هر مقیاس و خرده مقیاسهای آن      ۶۸

جدول۲-۳٫ پایایی خرده مقیاس پرسشنامه سازگاری هیجانی در دو روش آلفای کرونباخ و تنصیف اسپیرمن براون……….. ۶۹

جدول ۳-۳٫ شاخص های نیکویی برازش پرسشنامه ی خرده مقیاس سازگاری هیجانی در پژوهش حاضر…………………….. ۷۲

جدول۴-۳٫ پایایی خرده مقیاس پرسشنامه سازگاری تحصیلی در دو روش آلفای کرونباخ و تنصیف اسپیرمن براون……….. ۷۲

جدول ۵-۳٫ شاخص های نیکویی برازش پرسشنامه ی ساز گاری تحصیلی در پژوهش حاضر. ۷۵

جدول۶-۳٫ پایایی خرده مقیاس پرسشنامه سازگاری تحصیلی در دو روش آلفای کرونباخ و تنصیف اسپیرمن براون……….. ۷۶

جدول ۷-۳٫ .شاخص های نیکویی برازش پرسشنامه ی سازگاری اجتماعی در پژوهش حاضر. ۷۸

جدول۸-۳٫ پایایی پرسشنامه سبک های فرزندپروری و خرده مقیاس های آن در دو روش آلفای کرونباخ و تنصیف اسپیرمن براون. ۸۰

جدول ۹-۳ شاخص های نیکویی برازش پرسشنامه ی سبک فرزند پروری در پژوهش حاضر. ۸۵

جدول ۱-۴- میانگین، انحراف معیار، کمترین و بیشترین نمره های متغیرها و خرده مقیاس های آن در دانش آموزان…. ۸۷

جدول۲-۴- خلاصه نتایج تحلیل واریانس چند متغیری (مانوا) روی نمره های سازگاری هیجانی، اجتماعی و تحصیلی دانش آموزان پسر با سبک های فرزندپروری متفاوت……………………….. ۸۸

جدول ۳-۴- نتایج تحلیل واریانس یکراهه در متن مانوا روی نمره های سازگاری هیجانی، اجتماعی و تحصیلی دانش آموزان پسر با سبک های فرزندپروری متفاوت……………………….. ۸۸

جدول ۴-۴  نتایج آزمون تعقیبی شفه بر میانگین نمرات سازگاری هیجانی در سبک های سه گانه فرزند پروری……………. ۸۹

جدول ۵-۴ نتایج آزمون تعقیبی شفه بر میانگین سازگاری تحصیلی در سبک های سهگانه پرورشی متفاوت…………………. ۹۰

جدول ۶-۴٫ نتایج آزمون تعقیبی شفه بر میانگین سازگاری اجتماعی در سبک های سه گانه فرزند پروری متفاوت…………. ۹۰

جدول ۷-۴-  خلاصه نتایج تحلیل واریانس چند متغیری (مانوا) روی نمره های مؤلفه های سازگاری هیجانی (منع خشونت و تنبیه فیزیکی و رفتار جسورانه) دانش آموزان پسر با سبک های پرورشی متفاوت  ۹۱

جدول۸-۴- نتایج تحلیل واریانس یکراهه در متن مانوا روی نمرههای مؤلفه های سازگاری هیجانی (منع خشونت و تنبیه فیزیکی و رفتار جسورانه) دانش آموزان پسر با سبک های فرزند پروری متفاوت ۹۱

جدول ۹-۴- نتایج آزمون تعقیبی شفه بر میانگین نمرات منع خشونت و تنبیه فیزیکی در سبک های سه گانه فرزندپروری…. ۹۲

جدول ۱۰-۴ نتایج آزمون تعقیبی شفه بر میانگین نمرات تحمل نکردن رفتار جسورانه در سبک های سه گانه فرزندپروری… ۹۳

جدول ۱۱-۴- خلاصه نتایج تحلیل واریانس چند متغیری (مانوا) روی نمره های مؤلفه های سازگاری تحصیلی (همکاری و فعالیت یادگیری، توسعه فعالیت خلاقانه) دانش آموزان پسر با سبک های فرزندپروری متفاوت ۹۳

جدول ۱۲-۴ نتایج تحلیل واریانس یک راهه در متن مانوا روی نمرههای مؤلفه های سازگاری تحصیلی (همکاری و فعالیت یادگیری، توسعه فعالیت خلاقانه) دانش آموزان پسر با سبک های فرزندپروری متفاوت   ۹۴

جدول ۱۳-۴- نتایج آزمون تعقیبی شفه بر میانگین نمرات همکاری و فعالیت یادگیری در سبک های سه گانه فرزندپروری.. ۹۴

جدول ۱۴-۴- نتایج آزمون تعقیبی شفه بر میانگین نمرات توسعه فعالیت خلاقانه در سبک های سه گانه فرزندپروری………. ۹۵

جدول ۱۵-۴- خلاصه نتایج تحلیل واریانس چند متغیری (مانوا) روی نمره های مؤلفه های سازگاری اجتماعی (جو حمایتی و پاداش دهنده، همکاری و فعالیت یادگیری، فرصت برابر و مشارکت در تصمیم گیری) دانش آموزان پسر با سبک های فرزندپروری متفاوت………….. ۹۵

جدول ۱۶-۴-نتایج آزمون تحلیل واریانس یک راهه بر میانگین نمرات مؤلفه های سازگاری اجتماعی (جو حمایتی و پاداش دهنده، ارتباط خانواده و مدرسه، فرصت برابر و مشارکت در تصمیم گیری) دانش آموزان پسر با سبک های فرزندپروری متفاوت………….. ۹۶

جدول ۱۷-۴- نتایج آزمون تعقیبی شفه بر میانگین نمرات ارتباط خانواده و مدرسه در سبک های سه گانه فرزندپروری……… ۹۷

جدول ۱۸-۴- نتایج آزمون تعقیبی شفه بر میانگین نمرات ارتباط خانواده و مدرسه در سبک های فرزندپروری متفاوت………. ۹۸

فهرست نمودار

نمودار ۲-۳٫ ضرایب استاندارد (بارهای عاملی) مربوط به خرده مقیاس سازگاری هیجانی با استفاده از روش تحلیل عامل تأییدی ۷۱

نمودار ۲-۳٫ ضرایب استاندارد (بارهای عاملی) مربوط به خرده مقیاس سازگاری تحصیلی با استفاده از روش تحلیل عامل تأییدی ۷۴

نمودار ۳-۳ ضرایب استاندارد (بارهای عاملی) مربوط به خرده مقیاس سازگاری اجتماعی با استفاده از روش تحلیل عامل تأییدی    ۷۷

نمودار ۴-۳٫ ضرایب استاندارد (بارهای عاملی) مربوط به مقیاس فرزند پروری با استفاده از روش تحلیل عامل تأییدی….. ۸۱

 

 

 

راهنمای خرید و دانلود فایل

برای پرداخت، از کلیه کارتهای عضو شتاب میتوانید استفاده نمائید.

بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.

در صورت بروز  هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما  پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا شکایت شما مورد بررسی قرار گیرد.

برای دانلود فایل روی دکمه خرید و دانلود  کلیک نمایید.



برچسب‌ها :
ads

مطالب مرتبط


ديدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 − دوازده =