پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

DOC
مقصود از ازدواج تحمیلی : پایان نامه کارشناسی ارشد رشته حقوق
doc
95 صفحه
پایان نامه کارشناسی ارشد
رشته حقوق - گرایش حقوق مدنی
99000 تومان


بطور معمول هر دانشجوی مقاطع تحصیلات تکمیلی( کارشناسی ارشد و دکتری ) ، بعد از اینکه تمام واحد های درسی تعیین شده را گذراند، موظف است برای تمام کردن دورۀ خود رساله و یا پایان نامه ای بنویسد و طی مراسمی رسمی که از قبل برنامه ریزی شده است، از آن دفاع کند و نمرۀ قبولی بگیرد. نوشتن پایان نامه برای دانشجوی کارشناسی ارشد تقریباً اولین تجربۀ علمی و پژوهشی جدی و روشمند است و دانشجو با نوشتن پایان نامه در واقع راه را برای پژوهش های بعدی اش هموار می کند. همۀ ما می دانیم که نوشتن یک پایان نامۀ خوب و دفاع کردن از آن آرزو و خواستۀ قلبی هر دانشجویی است، ولی شرایط موجود سبب شده است که متاسفانه هر روز از تعداد پایان نامه های کم نقص و خوب و استاندارد کاسته شود. در واقع  پایان نامه یا رساله نوعی پژوهش دانشگاهی است و بنابراین باید از بیشتر قواعدی که در حوزۀ پژوهش ها و تحقیقات آکادمیک وجود دارد پیروی کند و بتواند پیام خود را به گونه ای که رسا، علمی، مستدل و منطقی باشد، به مخاطبانش برساند. در همین راستا ما سعی کردیم پایان نامه های کارشناسی ارشد برتر از دانشگاه های معتبر کشور را برای کمک در نگارش پایان نامه به شما معرفی نماییم .  رشته حقوق در میان داوطلبان رشته انسانی از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار است. تیم دیجی لود پایان نامه ای در مقطع کارشناسی ارشد با موضوع ” مقصود از ازدواج تحمیلی پیوند ” برای شما عزیزان فراهم کرده است. همچنین شما می توانید در میان مجموعه کامل از پایان نامه های رشته حقوق که تیم دیجی لود گرداوری کرده است ، مناسب ترین پایان نامه را تهیه کنید و از آن به نحو احسن بهره مند شوید. برای راحتی شما دانشجویان گرامی ، پایان نامه ها در قالب ورد بوده و کاملا قابل ویرایش است.

 

چکیده مقصود از ازدواج تحمیلی

مقصود از ازدواج تحمیلی پیوند زناشویی رسمی است که در آن رضایت واراده زوجین یا یکی از آنها نادیده انگاشته می شود بی تردید علل گوناگونی دربروز این ناهنجاری ها تاثیردارد.امابه هرحال باید آثارمنفی آن را برروابط خانوادگی موردمطالعه قرارداد وآن رابه عنوان آسیب جدی درنظرگرفت .زیرا والدین با تحمیل ازدواج برفرزندانشان علاوه برورود خسارت مادی مهمترین خسارتی که به آنان وارد می آورند خسارت های روحی وجسمی(معنوی) است که بالطبع خود والدین نیز ازاین آسیبها بی بهره نمی مانند .

یکی ازپیامدهای بسیارناگوار ازدواج های تحمیلی،گسست بنیان خانواده است ویا این که طلاق عاطفی را درپی داردبه این صورت که زندگی سردوبی روح را برای آنان به رقم می زند.وجامعه ای که خانواده های آن فاقد آرامش ورضایت زناشویی است جامعه ای سالم وعاری ازجرایم وآسیب های اجتماعی نخواهدبودوهمانطورکه خداوند درقرآن کریم در آیه ۲۱سوره رم فرموده است«یکی از نشانه های لطف الهی آن است که برای شما ازجنس خودتان جفتی بیافریدکه درکناراوآرامش یافته ومیان شما انس ودوستی ورحمت برقرارنمودکه این نیزبرای مردمان متفکر وآگاه ازنشانه های علم وحکمت آشکاراست»ورازبقای بشراین است که این امر به نحو احسن انجام گیرد.ودر چنگال آداب ورسوم غلط وضدارزش ها گرفتارنشود.

که یکی از این آدات ورسوم های غلط ازدواج تحمیلی است که باید درامنیت حقوقی خانواده موردبررسی قراربگیرد.لذابایدمقابله باازدواج های تحمیلی را یک ضرورت جدی دانست، زیرا ازدواج، بدون تردیدازبزرگترین ومهمترین حوادث زندگی هرانسانی است که موفقیت یا شکست درآن برای هریک از زوجین سرنوشت سازخواهدبود.ودرجامعه امروز به خصوص درکشور ما دراکثرخانواده ها ازسوی والدین وفرزندان این مساله نادیده انگاشته می شود ومنجربه یک ازدواج ناموفق می شودکه حاصلش تباه کردن یک عمرزندگیست وموجب فروپاشی خانواده ودرنهایت فسادیک جامعه می شود.دراین راستا با توجه به بعضی موادقانونی ازجمله ماده ۱۰۷۰قانون مدنی که ازدواج تحمیلی را باطل می داندوهمچنین ماده ۱قانون مسئولیت مدنی که مقررداشته هرکس به دیگری ضرری رساند باید آن را جبران کند وهمچنین باتوجه به مفاددیگرقوانین شایسته است درخصوص جلوگیری ازچنین معضلی وحمایت ازقربانیان ازدواج های تحمیلی قوانینی تدوین شودکه به طور اختصاصی به مسئولیت مدنی والدین در ازدواج های تحمیلی بپردازد.

واژگان کلیدی:

ازدواج تحمیلی، ،فروپاشی خانواده،فسادجامعه،آسیب های مالی بدنی، مسئولیت مدنی.

 

تعريف موضوع:

عنوان اين رساله مسوليت مدني والدين در ازدوج هاي تحميلي است كه اين نوع مسوليت در قلمرو عام مسوليت مدني قرار ميگيرد.ازدواج هاي تحميلي و اجباري بايد در امنيت حقوقي خانواده مورد بررسي قرار بگيرد. لذا بايد مقابله با ازدواج هاي تحميلي را يك ضرورت جدي دانست زيرا ازدواج بدون ترديد از بزرگترين و مهمترين حوادث زندگي هر انساني است كه موفقيت و شكست در آن براي هر يك از زوجين سرنوشت ساز خواهد بود و در جامعه ي امروز به خصوص در كشور ما در اكثر خانواده ها از سوي والدين و فرزندان اين مساله ناديده گرفته مي شود و منجر به يك ازدواج ناموفق مي شود كه حاصلش تباه كردن يك عمر زندگيست.

 

علت انتخاب موضوع:

آن چه در اين تحقيق به عنوان يك مساله مهم مورد توجه قرار گرفته است اين است كه چگونه در جامعه مي توان با ازدواج هاي تحميلي مقابله كرد. علت انتخاب اين موضوع علاقه اينجانب به حل معضلي از معضلات جامعه است .دراين رساله مسئوليت مدني والدين در ازدواج هاي تحميلي مورد بررسي و تحليل قرار مي گيرد تا هم جنبه ي مقابله با چنين ازدواج هايي وجود داشته باشد و هم اينكه قربانيان ازدواج تحميلي كه متحمل خسارت مادي و معنوي مي شوند خساراتشان جبران شود.

دوما، حقوق دان بزرگ سده هفدهم اروپا، براي نخستين بار با عبارتي كلي، اصل مسئوليت را بنيان نهاد و به تاسي از وي، نويسندگان قانون مدني ۱۸۰۴ فرانسه، در تدوين مواد قانوني مرتبط با موضوع مسئوليت مدني مبادرت به وضع قانون نمودند.

بيش از آن مسئوليت مدني خود به عنوان موضوع مستقل و مجزايي مطرح نبود بلكه شاخه هاي مسئوليت منحصر به مسئوليت كيفري و مسئوليت اخلاقي و مذهبي بود. در مسئوليت كيفري و اخلاقي قرون اوليه، هدف از اجراي مجازات كينه ستاني و تشفي خاطر قربانيان جرم بود و در اين نظام، هيچ توجهي به موضوع جبران خسارت نمي گرديد. تنها هدف مجازات ها تنبيه كسي بود كه به افراد جامعه يا به خداي قوم و قبيله اهانت و يا آسيبي رسانيده بود.

با عنايت به جايگاه نازل خود در اين نظام، انديشه مسئوليت مدني نتوانست جايگاه درخوري پيدا نمايد. با گذشت زمان و رو به افول نهادن نظام مبتني بر انتقام خصوصي و خانوادگي و ظهور نشانه هايي از سازش هاي مالي در عوض گذشت از عقوبت بزهكاران، نخستين نشانه هاي ظهور « مسئوليت مدني» پديدار گرديد و همين نشانه هاي اندك، كافي بود با گذشت زمان، لزوم عطف توجه به اين نظام جديد را، به عنوان جايگزين نظام هاي سابق يا نظامي در كنار نظام هاي موجود، به بشر گوشزد نمايد.

اگر چه مدت ها طول كشيد تا شكاف بين مسئوليت كيفري و مسئوليت مدني هويدا گردد اما بالاخره اين اتفاق ميمون واقع گرديد و مسئوليت مدني از مسئوليت كيفري زاده و جدا گرديد. شايد بتوان يكي از مهمترين ادله تفكيك نظام مسئوليت مدني از مسئوليت كيفري را حاكميت و بسط انديشه هاي فرد محور و معتقد به اصالت فرد دانست كه اگر چه دير هنگام، اما، به تدريج باعث تفكيك مسئوليت مدني از مسئوليت كيفري گرديد.

لزوم جبران ضررهاي وارد شده به يك شخص را مسئوليت مدني مي گويند. اين مسئوليت ناشي از بي مبالاتي اشخاص است و هدف از آن، جبران ضرر وارده به زيان ديده است. در نظام سنتي جبران خسارت، مبناي تحقق مسئوليت مدني، اثبات و احراز تقصير مرتكب و عامل ورود خسارت بود. از نظر دوما، تقصير نه تنها يك معيار يا يك عامل (در رديف معيار ها و عوامل) مسئوليت مدني بود بلكه هم چنين شرط واقعي ايجاد مسئوليت بود. در اين نظام تصور «مسئوليت بودن تقصير» امكان پذير نبود.

 

سوالها و فرضيه هاي تحقيق:

الف- سوالات تحقیق:

۱-آيا ميشود با وجود موانع قانوني موجود براي والدين مسوليت مدني فرض نمود؟

۲- آيا صحيح است كه والدين را محكوم به جبران خسارت نمود؟

۳-آيا نبايد قانوني تدوين شود كه در راستاي حمايت از قربانيان ازدواج هاي تحميلي باشد؟ آيا مقررات فعلي به نحوي  است كه بتواند جبران خسارت شخص زيان ديده را نمايد و چنانچه خسارتي وارد گردد آيا شخص زيان ديده مي تواند از طرق پيش بيني شده ي قانوني خسارت خود را جبران نمايد و آيا مي توان از طريق نظريه مسئوليت مدني والدين جلوي اين معضل اجتماعي را گرفت يا از آمار ازدواج تحميلي كاست؟

 فرضيه هاي تحقيق:

۱-بر اساس ماده ۱ قانون مسولیت مدنی فرض مسولیت مدنی والدین در ازدواج های تحمیلی صحیح است و عقل وشرع نیز عدم پذاخت خسارت های مادی و معنوی را  ظلم می داندوضلم نیزدرنظرخداوندامری قبیح است بنابراین حکم به عدم جبران خسارت معنوی،ازجانبخداوندامری قبیح است حتی عدم جبران خسارت ازسوی والدین زیراعنوان پدرومادریک مسولیت اضافه ای رابرای امرازدواجبردوش والدین میگذارد

۲-  هدف از تحقيق حاضر روشن كردن زواياي پيدا و پنهان مسئوليت مدني والدين در ازدواج هاي تحميلي است و اينكه با بررسي و دقت در قوانين با مقررات موجود روشن نماييم كه مسئوليت مدني والدين در ازدواج هاي تحميلي بر اساس كدام نظريه مسئوليت بوده

۳- لذا با توجه به مفاد قانون مسوليت مدني هر كس كه به ديگري ضرري وارد كند بايد جبران خسارت كند بنابراين والديني كه با ازدواج تحميلي موجب خسارات مادي و معنوي به فرزندانشان ميشوند بايد جبران خسارت كنند. والدين در ازدواج و انتخاب همسر براي فرزندانشان وظايف و مسئوليت هايي در اين خصوص دارند و چنانچه در نتيجه ي تحميل نظر خود در انتخاب همسر براي فرزندانشان آسيب هاي ازدواج تحميلي گريبانگير فرزندانشان شود مسوليت مدني دارند.

با توجه به جايگاه مهم ازدواج در زندگي هر شخصي با توجه به اين كه اين امر مهمترين حادثه ي زندگي هر فرد مي باشد در اين تحقيق به بررسي مسئوليت مدني والدين در ازدواج هاي تحميلي مي پردازيم،

پيشينه تحقيق

در رابطه با مسوليت مدني والدين در ازدواج هاي تحميلي تاكنون تحقيقي انجام نگرفته است.وتحقيق پيش رواز اين حيث كه در راستاي حمايت از قربانيان ازدواجهاي تحميلي صورت گرفته از جنبه نو آوري برخوردار است ومحققين گذشته در رابطه با اين كه والدين در اين خصوص مسوليت مدني دارند هيچ تحقيق و بررسي اي انجام نداده اند.

 

نوع وروش انجام تحقيق:

الف-نوع انجام تحقیق:

اين تحقيق از نوع تحقيقات كاربردي است به اين علت كه در راستاي حل معضل ازدواج هاي تحميلي كه نابود كننده خانواده ودر نهايت يك جامعه ميباشد مورد بررسي قرارگرفته شده است تا هم قانونگذار در راستاي حل اين معضل با تدوين قوانيني شفاف مختص اين موضوع قراربگيردو هم اينكه والدين نقش خودشان را در انتخاب همسرگزيني براي فرزندانشان بدانند و نظراتشان را بر آنان تحميل نكنند.وهمچنين در اين رساله به آثار مخرب ازدواج تحميلي پرداخته شده كه چه پيامدهاي را گريبان گير خانواده ودر نهايت جامعه ميكندو چگونه ميتوان اين معضل اجتماعي را حل نمود..ازنظرعلمی نیزنتایج حاصله ازاین کارتحقیقی برای مجامع علمی ودانشگاهی می تواند مفیدفایده باشذ

ب-روش انجام تحقیق:

روش انجام اين اين تحقيق از طريق گرداوري اطلاعات به شيوه كتابخانه اي و ميداني است. در روش كتابخانه اي كتبي در زمينه اجتماعي و روانشناسي در رابطه با انتخاب همسر،ازدواج تحميلي و…مورد مطالعه و بررسي قرارگرفت و همچنين ازكتب حقوقي راجع به مسوليت مدني مورد مطالعه و فيش برداري قرارگرفت.و در روش ميداني نيزازطريق مصاحبه وپرسشنامه اطلاعات مورد نظر مورد مطالعه قرارگرفت.و در فرم ويژه سوالاتي روان وساده پيرامون موضوع تدوين شد كه با بررسي هاي لازم به زواياي اين موضوع بپردازيم و اطلاعاتي را در مورد ازدواج هاي تحميلي جمع آوري كنيم

 

موانع ومشکلات تحقیق:

محدودیتهایی همچون نوبودن موضوع وعدم سابقه تحقیق و پزوهش درمورد آن،ازموانع پیش رودراین پزوهش می باشد

 

ساختارتحقیق:

.این تحقیق درسه بخش تهیه وتنظیم شده است:

دربخش اول به بررسی وشناسایی اختصاصی مسولیت مدنی می پردازد ودر بخش دوم مفهوم ازدواج های تحمیلی و علل و انواع آن مورد تحقیق وبررسی قرارگرفته ودربخش سوم به مسولیت مدنی والدین در ازدواج های تحمیلی میپردازد ودرنهایت با نتایجی که گرفته میشود راهکارهای جلوگیری از ازدواج های تحمیلی پیشنهاد می شود

 

راهنمای خرید و دانلود فایل

برای پرداخت، از کلیه کارتهای عضو شتاب میتوانید استفاده نمائید.

بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.

در صورت بروز  هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما  پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا شکایت شما مورد بررسی قرار گیرد.

برای دانلود فایل روی دکمه خرید و دانلود  کلیک نمایید.



برچسب‌ها :
ads

مطالب مرتبط


ديدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست + یک =