پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

DOC
ورزشکاران دوچرخه سوار در آزمون ۴ کیلومتر بر حسب شاخصهای فیزیو لوژیکی : پایان نامه کارشناسی ارشد رشته تربیت بدنی
doc
117 صفحه
پایان نامه کارشناسی ارشد
رشته تربیت بدنی- علوم ورزشی- فیزیولوژی ورزشی
79000 تومان


هر دانشجویی که در مقطع تحصیلات تکمیلی، که شامل دوره های کارشناسی ارشد و دکتری است، مشغول به تحصیل باشد، بعد از اینکه تمام واحد های درسی تعیین شده را گذراند، موظف است برای تمام کردن دورۀ خود رساله و یا پایان نامه ای بنویسد و طی مراسمی رسمی که از قبل برنامه ریزی شده است، از آن دفاع کند و نمرۀ قبولی بگیرد. نوشتن پایان نامه برای دانشجوی کارشناسی ارشد تقریباً اولین تجربۀ علمی و پژوهشی جدی و روشمند است و دانشجو با نوشتن پایان نامه در واقع راه را برای پژوهش های بعدی اش هموار می کند. همۀ ما می دانیم که نوشتن یک پایان نامۀ خوب و دفاع کردن از آن آرزو و خواستۀ قلبی هر دانشجویی است، ولی شرایط موجود سبب شده است که متاسفانه هر روز از تعداد پایان نامه های کم نقص و خوب و استاندارد کاسته شود. همان طور که می دانید پایان نامه یا رساله نوعی پژوهش دانشگاهی است و بنابراین باید از بیشتر قواعدی که در حوزۀ پژوهش ها و تحقیقات آکادمیک وجود دارد پیروی کند و بتواند پیام خود را به گونه ای که رسا، علمی، مستدل و منطقی باشد، به مخاطبانش برساند. در همین راستا ما سعی کردیم پایان نامه های کارشناسی ارشد برتر از دانشگاه های معتبر کشور را برای کمک در نگارش پایان نامه به شما معرفی نماییم . در این قسمت پایان نامه ای با موضوع “ ورزشکاران دوچرخه سوار در آزمون ۴ کیلومتر بر حسب شاخصهای فیزیو لوژیکی ” برای شما دانشجویان ورزشکار و ورزش دوست عزیز تهیه شده است. همچنین با خواندن چکیده و فهرست می توانید با ساختار و بار علمی پایان نامه بیشتر آشنا شوید. این پایان نامه ها با دقت و وسواس خاصی توسط تیم دیجی لود در فرمت Word مرتب سازی و ارائه شده است تا شما دانشجویان گرامی با خیال آسوده از آنها بهره ببرید.

 

چکیده ورزشکاران دوچرخه سوار در آزمون ۴ کیلومتر بر حسب شاخصهای فیزیو لوژیکی

هدف این تحقیق مقایسه عملکرد دوچرخه سواران در آزمون ۴ کیلومتر بر اساس شاخص های فیزیولوژیکی بود. بدین منظور ۳۰ نفر از دوچرخه سواران منتخب استان فارس با دامنه سنی    ۲۵ -۱۸ سال و حداقل ۳ سال سابقه فعالیت در این رشته ورزشی، به صورت داوطلبانه شرکت کردند.

آزمودنی ها در یک جلسه، آزمون ۴ کیلومتر دوچرخه سواری را انجام دادند و رکورد آنها ثبت شد. صبح روز آزمون، برای تعیین غلظت هموگلوبین و میزان هماتوکریت از آزمودنی ها، خون گیری و برای اندازه گیری حجم ذخیره بازدمی و حجم بازدمی با فشار در ثانیه اول از آزمودنی ها، تست اسپیرومتری گرفته شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار spss 16 و روش آماری کروسکال والیس استفاده شد.

بر اساس یافته ها تفاوت معناداری بین عملکرد دوچرخه سواران در آزمون ۴ کیلومتر و حجم ذخیره بازدمی (Sig=0/019)  و حجم بازدمی با فشار در ثانیه اول  (Sig=0/0001) مشاهده شد.  همچنین تفاوت معنی داری بین عملکرد دوچرخه سواران در آزمون ۴ کیلومتر و میزان هماتوکریت آنان(Sig=0/003)  وجود داشت. اما تفاوت معنی داری بین عملکرد دوچرخه سواران در آزمون ۴ کیلومتر و غلظت هموگلوبین آنان(Sig=0/319)  دیده نشد. {P=0/05 }

به طور کلی می توان نتیجه گرفت که بهبود و بالا رفتن این شاخص های فیزیولوژیکی ( میزان هماتوکریت، حجم ذخیره بازدمی و حجم بازدمی با فشار در ثانیه اول ) سبب بهبود عملکرد دوچرخه سواران و اجرای هرچه بهتر و در نتیجه کاهش رکورد آنان می شود. از این رو مربیان و ورزشکاران رشته های مختلف ورزشی می توانند در برنامه های تمرینی خود از روش هایی استفاده کنند که باعث بهبود و افزایش این شاخص های فیزیولوژیکی در ورزشکاران گردد.

واژه های کلیدی : دوچرخه سوار، آزمون ۴ کیلومتر، حجم ذخیره بازدمی، حجم بازدمی با فشار در ثانیه اول، میزان هماتوکریت، غلظت هموگلوبین

ضرورت و اهمیت تحقیق

بسیاری از والدین علاقمند هستند فرزندانشان موفقیت در یک رشته ورزشی را تجربه کنند. برخی از والدین حتی ممکن است تمایل داشته باشند فرزند خود را در سطح نخبگان ورزشی و قهرمانان ملی و بین المللی ببینند. امروزه تحقیقات علمی در حوزه علوم ورزشی لزوم داشتن توانایی فیزیولوژیکی مناسب برای رسیدن به اوج قله قهرمانی در رشته های مختلف را به اثبات رسانیده است ( باشفاعت،1387).

اگر به خوبی به اطراف خود بنگریم، مشاهده خواهیم کرد که برخی افراد بعد از گذشت سالیان متمادی تلاش و تمرین، پیشرفت چندان در خور  توجهی در یک رشته ورزشی خاص نداشته و در عوض کسانی نیز بوده اند که به عبارتی راه صد ساله را در یک شب طی کرده اند و در مدت کوتاهی در زمره ورزشکاران تراز اول یک رشته ورزشی خاص قرار گرفته اند. این موضوع مساله داشتن یا نداشتن عوامل فیزیولوژیک مناسب برای کار و تلاش در یک رشته ورزشی خاص را مطرح می سازد ( بومپا، 1985، هاره، 1982 ).

استعدادهای بزرگی در زمینه دوچرخه سواری در کشور عزیز ما وجود دارد که در صورت آموزش و تمرین صحیح می توانند در آینده رشد و پیشرفت هر چه بیشتر آنها با این ورزش را در ایران سبب شود. ورزشکار باید به سطح مطلوب یا بهتر بگوییم عملکرد خوبی برسد و در ضمن سالم بماند ( فراهانی،1386 ).

 

چون هر رشته ورزشی ویژگیهای جسمانی و فیزیولوژیکی خاصی را می طلبد و ویژگی فیزیولوژیکی متفاوت نتایج متفاوت در عملکرد را رقم می زند.  بنابراین لازم است به دنبال افراد مستعد که دارای ویژگیهای فیزیولوژیکی ویژه مناسب برای هر رشته ورزشی بوده یا به عبارتی گزینش افراد مستعد باید بر مبنای اصول علمی قرار گیرد سپس یک برنامه دقیق و منسجم تمرینی برای افراد با ویژگی های متفاوت و تواناییهای مختلف تدوین شود تا افراد دارای قابلیتهای بیشتر بتواند برتری خود را نسبت به سایرین به معرض اجرا بگذارند. تأثیر عوامل فیزیکی مختلف بر روی عملکرد ورزشکاران تائید شده است ( ویلمور،1386 ).

ویژگیهای ساختاری و فیزیولوژیکی از جمله خصوصیاتی است که بین افراد متفاوت است و سبب تفاوتهایی در عملکرد و اجرای آنها می شود. رشته های ورزشی مختلف و حتی ماده های مختلف یک رشته ورزشی نیازمند ویژگی های فیزیولوژیکی خاص هستند (صباغیان راد،1380).

بنابراین می توان نتیجه گرفت ویژگیهای آنتروپومتریکی و فیزیولوژیکی می توانند بر عملکرد و اجرای ورزش تاثیر چشمگیری داشته باشند  (رزم آرا، 1377).

با توجه به ضرورت انجام تحقیقات ارتباط عملکرد فیزیولوژیکی در رشته های مختلف ورزشی برای دستیابی به مدالهای جهانی و المپیک و کمبود تحقیقات و اطلاعات مربوط به ارتباط این دو در رشته دوچرخه سواری محقق در پی پاسخگویی به سوال زیر می باشد :

عملكرد ورزشكاران بر حسب شاخصهای فیزیولوژیك نظیر حجم ذخیره بازدمی و حجم بازدمی با فشار در ثانیه اول، میزان هماتوکریت، غلظت هموگلوبین چگونه است ؟

تعیین و اندازه گیری عوامل فیزیولوژیکی از زمان مورد نیاز برای رسیدن به اوج عملکرد ورزشی (در یک ورزش خاص) توسط افراد برگزیده می کاهد، بکارگیری تمرینات علمی را تسهیل می کند، فعالیتهای قهرمانی را کم هزینه تر، کوتاه تر و کار آمدتر می کند.

آشنایی با پاره ای از حجم های تنفسی امکان شناخت فیزیولوژیکی تنفس و چگونگی عملکرد ریه ورزشکار می دهد (آل فاكس،1383 ).

در گذشته محققان عموماً عملکرد دوچرخه سواران نخبه را به وسیله ارزیابی vo2max، بازده قدرت، تجمع اسید لاکتیک در خون و… اندازه گیری می کردند. از آنجایی که بسیاری از روشهایی که برای اندازه گیری این پارامترهای فیزیولوژیکی استفاده می شوند، پر هزینه و وقت گیر می باشند، لذا محققان استفاده از سایر پارامترهای فیزیولوژیکی را پیشنهاد می کنند. علاوه بر روش های استاندارد طلایی برای مشخص کردن عملکرد دوچرخه سواران روش های دیگر مثل اندازه گیری کاهش حداکثر اکسیژن ذخیره ای و آستانه تهویه به محققان امکان می دهد تا به صورت مناسب تری عواملی را که در برتری و ضعف  یک  دوچرخه سوار تاثیر دارند را مشخص کنند ( ماتیو،2004).

تحقیق حاضر موجب بررسی عوامل فیزیولوژیکی روی عملکرد دوچرخه سواران شده و موجب شناسایی عوامل موثر و تاثیر گذار بر اجرای هر چه بهتر عملکرد این ورزشکاران شده و در طرح ریزی برنامه های تمرینی و نیز بهبود و ارتقای سطح کیفی این ورزش موثر می باشد و در مجموع به پیشرفت ورزش دوچرخه سواری کمک می کند.

سعی شده است که با استفاده از تکنولوژی و دانش مبنی بر فیزیولوژی فعالیت بدنی، عملکرد ورزش را پیش بینی کنند، تا برنامه تمرینی لازم را تجویز کنند و یا نیروی بالقوه استثنایی ورزشکاران را تشخیص دهند ( ویلمور،1387).

همزمان با افزایش آمادگی جسمانی که حاصل فعالیت های ورزشی است، انتظار می رود ظرفیت حمل اکسیژن از طریق تغییرات عوامل خون بهبود یابد. با وجود این نتایج گوناگون و بعضا غیر همسو، سبب شده تا موضوع تاثیر فعالیت های ورزشی با شدت ها و مدت های مختلف بر عوامل هماتوژیکال، سطح مهارتی ورزشکاران و ارتباط آن با عوامل تشکیل دهنده بافت خون، دامنه تغییرات پاسخ عوامل سازنده خون بر فعالیت های ورزشی، در دستور کار پژوهشگران باشد (گائینی،1380).

پژوهشهای اندكی در زمینه دوچرخه و دوچرخه سواری گروه‌های سنی مختلف در سطح کشور انجام شده است، به همین علت نیاز به پژوهش بر روی گروه سنی خاص دوچرخه سواران از مدتها پیش احساس می‌شد.

اگرچه تحقیقاتی مثل ( بارک،1986و نیومن،1992و کین،1985و پیک، 1989)اجزای مختلف سیستم انرژی را مشخص می کند. اما محققان کمی بر روی پارامترهای فیزیولوژیکی مهمی که با عملکردهای موفق دوچرخه سواری مرتبط اند تمرکز کرده اند، مخصوصا رشته 4 کیلومتر( ماتیو،2004) .

از آنجا که ورزش دوچرخه سواری، ورزش بسیار جذاب و مفرحی می باشد، و قابلیت این را دارد که ورزشکار از سنین پایین تا میانسالی و حتی سنین پیری(البته نه به صورت حرفه ای) در این رشته به فعالیت بپردازد؛ و با توجه به این که این ورزش نیاز چندانی به زیرساخت های ویژه ندارد و به راحتی، حتی در جاده ها و در سایر مکان ها نیز قابل اجرا می باشد و برای بانوان نیز محدودیت چندانی ندارد؛ ونیز با توجه به این که دوچرخه سواری در کشور ما از جمله ورزش های نوپایی است که اگر به آن بها داده شود، می تواند در مسابقات بین المللی و المپیک مقام و مدال های با ارزشی کسب کند، محقق بر آن شد تا تحقیق خود را در زمینه دوچرخه سواری اجرا کند.

نتایج تحقیق حاضر میتواند به مربیان دوچرخه سواری برای طراحی برنامه های تمرینی در جهت ارتقا و بهبود عملکرد دوچرخه سواران کمک کند. همچنین فدراسیون  دوچرخه سواری و دیگر نهاد های مسئول در امر برنامه ریزی و مدیریت ورزشی نیز می توانند از تحقیق حاضر و تحقیقات مشابه در طراحی برنامه های کوتاه مدت و بلند مدت و همچنین گزینش ورزشکاران مستعدتر جهت بالا بردن کیفیت عملکرد تیم ها و مربیان در سطوح مختلف ورزش حرفه ای استفاده کنند.

در نهایت انجام چنین تحقیقاتی باعث ایجاد انگیزه در دوچرخه سواران و افراد علاقمند می شود تا به این ورزش روی بیاورند و به صورت جدی تر در این ورزش فعالیت کنند. باشد تا به این وسیله گامی هر چند کوچک در راه اعتلای ورزش کشور عزیزمان ایران برداشته شود.

 

فهرست ورزشکاران دوچرخه سوار در آزمون ۴ کیلومتر بر حسب شاخصهای فیزیو لوژیکی

  • فصل اول : مقدمه
  • ۱-۱-بیان مسئله
  • ۱-۲-اهمیت و ضرورت تحقیق
  • ۱-۳-اهداف تحقیق
  • ۱-۳-۱-هدف کلی
  • ۱-۳-۲-اهداف اختصاصی
  • ۱-۴-سؤالات تحقیق
  • ۱-۵-تعریف واژه ها و اصطلاحات
  • فصل دوم : مفاهیم بنیادی و ادبیات تحقیق
  • مقدمه..
  • ۲-۱- مفاهیم بنیادی
  • ۲-۱-۱- دوچرخه سواری .
  • ۲-۱-۱-۱- تاریخچه دوچرخه سواری
  • ۲-۱-۱-۲- عوامل مهم در موفقیت دوچرخه سواران
  • ۲-۱-۱-۳- خصیصه نمای عملکرد
  • ۲-۱-۲- تنفس
  • ۲-۱-۲-۱- نکات قابل توجه آناتومیکی
  • ۲-۱-۲-۲- اصول مکانیکی تهویه ریوی
  • ۲-۱-۲-۳- ساختار دستگاه تنفس.
  • ۲-۱-۲-۴- منطقه جریان هوایی
  • ۲-۱-۲-۵- مبادله گازها در ریه
  • ۲-۱-۲-۵-۱-  تهویه حبابچه ای
  • ۲-۱-۲-۵-۲- نسبت تهویه به جذب اکسیژن
  • ۲-۱-۲-۶- کنترل تهویه ای
  • ۲-۱-۲-۶-۱ عوامل عصبی
  • ۲-۱-۲-۶-۲ عوامل هومورال
  • ۲-۱-۲-۶-۳- PO2 پلاسما و گیرنده های شیمیایی
  • ۲-۱-۲-۷- اثر ورزش بر حجم جاری
  • ۲-۱-۲-۸- اثر ورزش بر تهویه دقیقه ای .
  • ۲-۱-۲-۹- اثر ورزش بر نسبت تهویه به جریان خون .
  • ۲-۱-۲-۱۰- سازگاریهای کوتاه مدت عملکرد ریوی هنگام فعالیت ورزشی .
  • ۲-۱-۲-۱۱- تهویه هنگام انتقال از حالت استراحت به حالت پایدار فعالیت ورزشی
  • ۲-۱-۲-۱۲ اثر تمرین بر عملکرد ریه .
  • ۲-۱-۲-۱۳ حجم ها و ظرفیت های ریه .
  • ۲-۱-۲-۱۳-۱- حجم ها و ظرفیت های ایستای ریه .
  •  ۲-۱-۲-۱۳-۲- حجم های پویای ریه .
  • ۲-۱-۳- خون .
  • ۲-۱-۳-۱- ترکیب خون
  • ۲-۱-۳-۲- خون سازی .
  • ۲-۱-۳-۲-۱- هماتوپوئز
  • ۲-۱-۳-۳- دودمان سلول های خونی
  •   ۲-۱-۳-۴- اریتروپوئز
  • ۲-۱-۳-۵- هموگلوبین
  • ۲-۱-۳-۶- شاخص های هماتولوژی خون
  • ۲-۱-۳-۷- تعداد گلبولهای قرمز خون
  • ۲-۱-۳-۸- غلظت هموگلوبین
  • ۲-۱-۳-۹- محاسبه تغییر حجم پلاسما .
  • ۲-۱-۳-۱۰- هماتوکریت .
  • ۲-۱-۳-۱۱- میانگین حجم گویچه ای
  • ۲-۱-۳-۱۲- میانگین هموگلوبین گویچه ای .
  • ۲-۱-۳-۱۳-  میانگین تراکم هموگلوبین گویچه ای
  • ۲-۱-۳-۱۴- اثر ورزش بر پارامترهای خونی .
  • ۲-۱-۳-۱۵- آیا ورزش سبب ایجاد کم خونی می شود؟
  • ۲-۱-۳-۱۶- تأثیر تمرین بر حجم خون و سلولهای قرمز خون .
  • ۲-۱-۳-۱۶-۱- تأثیر تمرین بر هموگلوبین
  • ۲-۱-۳-۱۷- انتقال اکسیژن و دی اکسید کربن در خون ..
  • ۲-۱-۳-۱۷-۱- انتقال اکسیژن
  • ۲-۱-۳-۱۷-۲- اشباع هموگلوبین .
  • ۲-۲- ادبیات تحقیق
  • ۲-۲-۱- تحقیقات مربوط به تنفس
  • ۲-۲-۱-۱- تحقیقات انجام شده در داخل کشور
  • ۲-۲-۱-۲- تحقیقات انجام شده در خارج کشور .
  • ۲-۲-۲-تحقیقات مربوط به خون.
  • ۲-۲-۲-۱-تحقیقات انجام شده در داخل کشور
  • ۲-۲-۲-۲-تحقیقات انجام شده در خارج کشور
  • ۲-۲-۳-تحقیقات مربوط به رشته ۴ کیلومتر دوچرخه سواری..
  •  فصل سوم:روش شناسی تحقیق
  • مقدمه..
  • ۳-۱-روش تحقیق.
  • ۳-۲-جامعه و نمونه آماری.
  • ۳-۳-متغیر های تحقیق.
  • ۳-۳- ۱-متغیرهای مستقل..
  • ۳-۳-۲-متغیر وابسته.
  • ۳-۴-امکانات و ابزارهای مورد استفاده.
  • ۳-۵-روش جمع آوری اطلاعات
  • ۳-۵-۱-اندازه گیری عملکرد آزمون دوچرخه سواری.
  • ۳-۵-۲-اندازه گیری حجم های ریوی.
  • ۳-۵-۲-۱-روش کار با دستگاه اپیرومتر..
  • ۳-۵-۲-۲-اندازه گیری ظرفیت حیاتی با فشار
  • ۳-۵-۲-۳-اندازه گیری ظرفیت حیاتی آهسته
  • ۳-۵-۲-۴-اندازه گیری تهویه ارادی
  • ۳-۵-۳-اندازه گیری پارامتر های خونی
  • ۳-۶- روش آماری جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات.
  • فصل چهارم : یافته های تحقیق – ورزشکاران دوچرخه سوار
  • مقدمه.
  • ۴-۱- ویژگی های جمعیت شناسی شرکت کنندگان
  • ۴-۲- تجزیه و تحلیل توصیفی داده ها.
  • ۴-۲-۱- جدول شاخص های آمار توصیفی
  • ۴-۲-۲- نمودار های پراکندگی متغیر های تحقیق
  • ۴-۳- تجزیه و تحلیل استنباطی داده ها.
  • ۴-۳-۱- سوال اول
  • ۴-۳-۲- سوال دوم
  • ۴-۳-۳- سوال سوم.
  • ۴-۳-۴- سوال چهارم..
  • فصل پنجم : بحث و نتیجه گیری – ورزشکاران دوچرخه سوار
  • مقدمه – ورزشکاران دوچرخه سوار
  • ۵-۱- خلاصه تحقیق
  • ۵-۲- نتایج تحقیق
  • ۵-۳- بحث و بررسی و نتیجه گیری .
  • ۵-۴- محدودیت های تحقیق
  • ۵-۴-۱- محدودیت های قابل کنترل
  • ۵-۴-۲- محدودیت های غیر قابل کنترل .
  • ۵-۵- پیشنهادات
  • ۵-۵-۱- پیشنهادات کاربردی
  • ۵-۵-۲- پیشنهادات پژوهشی
  • فهرست منابع و مآخذ – ورزشکاران دوچرخه سوار
  • منابع فارسی
  • منابع انگلیسی

 

 

 

راهنمای خرید و دانلود فایل

برای پرداخت، از کلیه کارتهای عضو شتاب میتوانید استفاده نمائید.

بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.

در صورت بروز  هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما  پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا شکایت شما مورد بررسی قرار گیرد.

برای دانلود فایل روی دکمه خرید و دانلود  کلیک نمایید.



برچسب‌ها :
ads

مطالب مرتبط


ديدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست + 13 =