پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

چهارچوبهای ذهنی چه هستند؟
zip
ژوئن 12, 2017

چهارچوبهای ذهنی چه هستند؟


دراین مقاله از دیجی لود به تعریف  چهارچوبهای ذهنی  میپردازیم. میزان موفقیت عموما در هرنوع پارادایم براساس توانایی حل مسائل به کمک قوانین صورت می گیرد.

چهارچوبهای ذهنی چه هستند؟

اما تعریف چهارچوب ذهنی یا به عبارتی پارادایم چیست؟ پارادایم از ریشه کلمه لاتین به معنی الگو و مدل گرفته شده است. یک پارادایم یا چهارچوب ذهنی مجموعه اصول و قواعدی است که ” دو” کارانجام می دهد

اما تعریف چهارچوب ذهنی یا به عبارتی پارادایم چیست؟

پارادایم از ریشه کلمه لاتین به معنی الگو و مدل گرفته شده است.

یک پارادایم یا چهارچوب ذهنی مجموعه اصول و قواعدی است که ” دو” کارانجام می دهد ،

اول اینکه ،بعضی ازاین اصول حد و مرزهایی برای یک محدوده ایجاد می کنند(فکر می کنید ضمینه تخصصی شما چیست؟)

و دوم اینکه ،باقی اصول مشخص می کنند چطوربرای کسب موفقیت دردایره آن محدودیتها عمل کنید (مثلا وقتی می گوییم :بگذارید نشان دهیم که در اینجا یا در این مرحله ما چطور عمل می کنیم).

میزان موفقیت عموما در هر نوع پارادایم براساس توانایی حل مشکلات به کمک قوانین صورت می گیرد.

 

کارها منابع پارادایم گوناگون هستند که هرکدام مرزها و اصول موفقیت خود را دارند حتی جوامع وفرهنگها نیز منابع پارادایم هستند و تغییر پارادایم زمانی صورت می گیرد که اصول به طوراساسی تغییر یابند درنهایت شما با مرزها ومسائل جدید وراه حل های جدید برای این مسائل روبرو باشید.تغییرات پارادایم اساسی ترین نوع تغییری است که من وشما می توانیم انجام دهیم چرا که با تغییر آنها آینده مان را تغییر می دهیم .

*پیشنهاد ما برای درک بهتر این مطلب به شما عزیزان دیدن CD ،”جو بالکر ” در این ضمینه است*

همانطور که قبلا” هم گفته شد قبل از انجام هر کاری نه تنها فقط در تجارت الکترونیک مشارکتی ، بلکه در تمام جنبه های زندگی ابتدا باید جواب مناسبی برای سئوالهای چه کاری می خواهیم انجام دهیم و چگونه می خواهیم آن کار را انجام دهیم ، پیدا کنیم . (( چه چیزی )) و (( چگونه )) قبل از پاسخ به این دو سئوال باید یک جواب بسیار قانع کننده برای دلیل انجام آن کار پیدا کنیم (( چرا )) در غیر اینصورت معمولا” کاری که آغاز کرده ایم به پایان نخواهیم رساند.

 

 

پس بعد از پیدا کردن جواب مناسب برای (( چرا )) نوبت به این می رسد که یک چهارچوب ذهنی جدید و مناسب برای جواب دادن به سئوالات (( چه چیزی )) و (( چگونه )) تعیین کنیم .

همانطور که میدانیم تمام راه های موفقیت از یک تغییر چهارچوب ذهنی آغاز می شود .بنابراین همه اهمیت تغییر چهارچوب ذهنی را می دانیم و البته می دانیم که چرا به تغییر چهارچوبهای ذهنی نیاز داریم .

در صنعت بازاریابی مشارکتی تنها فقط در نحوه  در آمد بیشتر صحبت نمی کنیم بلکه درباره روش جدیدی از تفکر و نگاه کردن به نحوه اتفاقات روزمره صحبت می کنیم .

 

برای هر چه موفقیت در زندگی به یک تغییر و ارتقاء چهارچوب ذهنی نیاز داریم بعضی از این تغییرات چهارچوبهای ذهنی به صورت خودکار و بدون نیاز به تلاش و توجه ما اتفاق می افتد .مانند زمانی که از یک مقطع تحصیلی به مقطع بعدی می رویم یا زمانی که فارغ التحصیل شده و به دنیای تجارت وارد می شدیم و مسلما” یک تاجر نمی تواند مثل یک محصل فکر کند . برای اینکه دغدغه های ذهنی و اهداف متفاوتی را دنبال می کند و به همین ترتیب بسیاری از تغییر و ارتقاء چهارچوبهای ذهنی بصورت خودکار در زندگی روزمره به مرور زمان ایجاد می شود . اما گاهی اوقات ما باید خودمان چهارچوبهای ذهنی خودمان را تغییر دهیم . این اتفاق معمولا” زمانی می افتد که می خواهیم تصمیم گیری کنیم که آیا راهی را که اکثر مردم می روند دنبال کنیم یا یک راه جدید انتخاب کنیم .بنابر این اگر می خواهیم یک مرد یا یک زن موفق باشیم ، متفاوت از سطح عادی جامعه قبل از هر چیز به یک چهارچوب ذهنی جدید نیاز داریم .

 

اما تغییر و گسترش چهارچوبهای ذهنی یک پیش شرط اولیه دارد . قبل از تغییر یک چهارچوب ذهنی باید کاری را انجام دهیم . ذهن مانند یک دفترچه است پر از صفحات پر و خالی ما هر روزکلیه خاطرات و ادراکات و احساسات و تصمیمات خود را در دفترچه ذهن می نویسیم و ما هر روز تصمیمات جدید خود را بر اساس آنچه که در این دفترچه نوشته شده می گیریم .اما اگر زمانی فرا رسید که احساس کردیم خلع و کمبود یک چهارچوب ذهنی برای ما وجود دارد ، یعنی با نحوه تفکر و اطلاعات فعلی نمی توانیم جواب و راه حل مناسبی برای وضعیت کنونی خود پیدا کنیم یا اگر برای  دستیابی به یک موفقیت جدید تصمیم گرفتیم که یک چهارچوب ذهنی جدید بسازیم ابتدا به یک صفحه خالی از یک دفترچه ذهن نیاز داریم تا اطلاعات جدید چهارچوب ذهنی جدید و دستورالعملهای عملی چهار چوب ذهنی جدید را آنجا یادداشت کنیم و سپس می توانیم بر اساس این چهار چوب جدید تصمیمات جدی بگیریم  و متفاوت از گذشته عمل کنیم در واقع نکته این است که هر چیزی که تا امروز در این دفترچه نوشته شده برای ما صحیح است زیرا ما بر اساس  آن نوشته ها سالها زندگی کرده ایم .

 

بنابراین برای تغییر این چهار چوب ذهنی فقط به یک صفحه خالی نیاز داریم و همچنین اطمینان حاصل کنیم که واقعا” همه چیز را می بینیم ، می شنویم و همه اطلاعات را یادداشت می کنیم بدون اینکه اطلاعات موجود در صفحات قبل باعث فیلتر شدن اطلاعات جدید و تاثیر در روال تصمیم گیریهای جدیدمان نشود .

 

آیا می دانید چگونه می توان فهمید که آیا اکنون صفحه خالی را در ذهنمان باز کرده ایم یا نه ؟ زیرا ما برای تشخیص این مسئله به یک تست نیاز داریم . یکی از ساده ترین راه ها برای تعیین میزان خالی بودن صفحه دفتر ذهن این است که اگر پیشنهاد مثلا” انجام کاری به شما داده شد که قبلا” هم به شما داده شده بود و شما آنرا رد کرده بودید ، بلافاصله احساس می کنید که عجب پیشنهاد خوبی را پیدا کرده اید و متعجب از این موضوع که چطور قبلا” متوجه آن پیشنهاد نشده بودید و احساس می کنید که باید راجع  به آن پیشنهاد فکر کنید و به آن عمل کنید . ممکن است که قبلا” هزاران بار آن پیشنهاد را شنیده باشید  و به ده ها دلیل به آن عمل نکرده باشید اما اکنون  چون ذهن  شما خالی از هر گونه  قضاوت و اطلاعات قبل می باشد بلافاصله ارزش آن پیشنهاد را درک خواهید کرد و طبق آن عمل می کنید .

 

امیدوارم منظور از تغییر چهار چوبهای ذهنی به زبان ساده را متوجه شده باشید . ممکن است بگویید که  بیایید تغییر چهارچوب ذهنی را فراموش کنیم  و دفترچه ذهن را ببندیم و خوش بگذرانیم چون که سخت است و زمان بر ،

 

فراموش نکنید تغییر چهارچوب ذهنی ، سخت ترین کار درکل جهان است ! زیرا شما باید ذهنتان را تغییر دهید و سپس متفاوت عمل کنید یعنی مقادیر زیادی زمان  و انرژی صرف کنید و سخت کوشش کنید در غیر این صورت اگر تغییر چهار چوب ذهنی کار راحتی بود معمولا” مردم روزی 3 بار چهارچوب ذهنی  خود را تغییر می دادند!!!

 

 

در انتها خاطرنشان می کنم :

**سپاسگذارم از آنان که به ما آموختند . واینکه هدف ما چیزی جز یاد دادن آنچه یاد گرفتیم برای رسیدن به موفقیت نیست .

پس آنچه را بلدید، یاد بدهید  و آنچه را یاد گرفتید عمل و تمرین کنید**

 



موضوعات :
ads

مطالب مرتبط


دیدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده + هجده =