پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

DOC
ایجاد طرح الگو استقرار سیستم مدیریت ایمنی مواد غذایی بر مبنای استاندارد : پایان نامه ارشد صنایع غذایی
doc
تعداد صفحات : 136
پایان نامه کارشناسی ارشد
رشته: علوم و صنایع غذایی
همراه با جداول و اشکال
79000 تومان


استفاده حداکثری از ظرفیت های موجود در تولیدات غذایی ،امری بسیار حیاتی و ضروری برای هر جامعه ای میباشد و این امر لزوم تربیت کارشناسان نخبه در صنایع غذایی را بیان مینماید. گرایش علوم و صنایع غذایی از مهمترین شاخه های فنی مهندسی میباشد که اتفاقا علاقه مندان بسیاری در کشورمان دارد . دیجی لود با معرفی پایان نامه های بسیار جدیدی از رشته مهندسی صنایع غذایی در مقطع کارشناسی ارشد در خدمت کاربران گرامی خود می باشد. پایان نامه حاضر با عنوان “ایجاد طرح الگو استقرار سیستم مدیریت ایمنی مواد غذایی بر مبنای استاندارد ISO22000:2005 در محصول شیر پاستوریزه و بررسی تاثیر آن در کاهش آفلاتوکسین M1 محصول تولیدی در مراحل مختلف تولید ” با فرمت WORD (قابل ویرایش) به حضور شما عزیزان معرفی میگردد.

 

چکیده ایجاد طرح الگو استقرار سیستم مدیریت ایمنی مواد غذایی بر مبنای استاندارد ISO22000:2005 در محصول شیر پاستوریزه و بررسی تاثیر آن در کاهش آفلاتوکسین M1 محصول تولیدی در مراحل مختلف تولید:

شير با ارزش ترين ماده غذايي است كه مي تواند به طور متعادل بيشتر نيازهاي غذايي انسان را بعنوان مهمترين منبع پروتئين هاي حيواني ايفاء نقش نمايد. آفلاتوكسين ها يك گروه مايكو توكسين ها هستند كه توسط سه گونه از قارچ­ها ي آسپرژيلوس به نام هاي A. parasiticus  – A. flavus   و در موارد نادر توسط A . nomius  توليد ميشود. آفلاتوكسين داراي اثرات متفاوتي نظير جهش زايي ناقص الخلقه زايي ،اثرات استروژنيك، سرطان­زايي يا سميت حاد هستند. آفلاتوكسين­ها G1،G2،B1،B2 چهار نوع از مهمترين آفلاتوكسين­ها مي باشد. آفلاتوكسين­هاي M1،M2 متابوليت­هاي هيدرو كسيله AFB1، AFB2 هستند كه در شير و فرآورده حاصل از شير دامي كه مواد غذايي آلوده به AFB را مصرف مي كند يافت مي شود

از این رو به منظور تامین سلامت محصول شیر پاستوریزه ،استفاده از روش‌های علمی ااثربخش بر مبنای اقدامات پیشگیرانه در زمینه تولید آفلاتوکسین در زنجیره تولید محصول شیر پاستوریزه مانند سیستم‌های تضمین کیفیت و کنترل فرآیند بر مبنای استاندارد ISO22000:2005 میتواند از موثرترین روش‌ها برای کنترل آلودگی به سم آفلاتوکسین باشد.

الزامات سیستم ISO22000:2005 در یک واحد تولیدی شیر پاستوریزه به صورت پایلوت اجرا شد و میزان آفلاتوکسین m1 در قبل و بعد از هر مرحله از فرآیند تولید شیر پاستوریزه با دستگاه HPLC اندازه‌گیری گردید و نتایج بدست آمده مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. با توجه به نتایج بدست آمده بیشترین میزان کاهش آفلاتوکسین m1در مرحله دریافت شیر خام می‌باشد و مراحل برداشت و جمع آوری و انبارش علوفه و نیز تهیه شیر خام از دامداریهای صنعتی نقش پیشگیری از به وجود آمدن آفلاتوکسین1  را دارند بنابراین مراحل فرآوری شیر درکارخانه تاثیر معنی­داری در کاهش این سم ندارند.

با توجه به این موارد نتیجه می‌گیریم که مراحل OPRPو CCP از لحاظ اهمیت در کنترل مخاطره با یکدیگر تفاوتی ندارند بلکه جنس اقدام کنترلی آنها متفاوت است و همچنین برای استقرار یک سیستم مدیریت ایمنی مواد غذایی اثربخش ایجاد زیرساخت‌های مناسب و کارآمد ضروری است.

 

شیر و ترکیبات آن

شیر با ارزش ترین ماده غذایی است و تقریبا تمامی مواد لازم برای رشد و ادامه زندگی انسان را دارا ست  و تنها ماده غذایی است،که می تواند به طورمتعادل بیشتر نیازهای غذایی انسان را تامین کند و به عنوان یکی از مهمترین منابع پروتئین­های حیوانی محسوب می‌شود. شیرترکیبی کلوئیدی و بسیار پیچیده است که عمده ترکیبات آن را آب ،چربی،پروتئین،لاکتوز،ویتامین ها و مواد معدنی تشکیل می دهند.شیر همچنین حاوی مقادیر جزئی از مواد دیگر مانند رنگدانه ها ،آنزیم ها،فسفو لیپیدها و گازها می‌باشد.

پروتئین ها از مهمترین ترکیبات شیر محسوب می شوند و نقش مهمی در تولید فرآورده های شیری ایفامی کنند.اثرات تغذیه ای ،فیزیولوژیکی و کارکردی پروتئین ها از جمله مواردی است که میتوان به آن اشاره کرد.ازجمله خصوصیات کار کردی پروتئین ها شامل پایداری در مورد محصولاتی که نیاز به فرآیند حرارتی دارند،تشکیل ژل،به ویژه در محصولاتی نظیر پنیر و فرآورده های تخمیری،خصوصیات روئولوژیک، فعالیت سطحی و جذب آب می‌باشد. محققان از سال 1830دریافتند شیر دارای دو نوع پروتئین است که با کاهش pH تا حدود 4/6 ازهم جدا می‌شوند. پروتئینی که در این pH نا محلول است، کازئین نامیده می‌شوند. کازئین‌ها و β-لاکتاگلوبولین و α-لاکتالبومین در غدد پستانی سنتز می‌شوند در حالیکه سایر پروتئین‌های آب پنیر از خون نشأت گرفته اند.

 

 لاکتوز

مهمترین کربو‌هیدرات شیر لاکتوز است که از شیرینی کمی برخوردار است و متشکل از دو مونوساکارید D-گلوکز وD -گالاکتوزاست و حدود 4/8 تا5/2  درصد شیر را تشکیل می‌دهد. برخلاف چربی رژیم غذایی دام تاثیر چندانی بر میزان لاکتوزموجود در شیر ندارد. علاوه بر لاکتوز کربوهیدراتهای دیگر نظیر گالاکتوز،گلوکزو الیگو ساکاریدها در شیر وجود دارند. گلوکزاز طریق رژیم غذایی دام وارد شکمبه می‌شود در آنجا تخمیر می‌شود و به اسیدهای چرب فرارنظیر اسید بوتیریک، پروپیونیک و استیک تبدیل میشود ، حدود 45 تا 60 درصد گلوکز خون از ظریق پرزپیونات و اسیدهای آمینه گلوکونیک (آلانین، آسپارتات، آسپارژین، گلیسین، ایزولوسین، متیونین، فنیل آلانین، سرین، تیروزینو والین) در کبد طی فرآیند تحت عنوان Gluconeogenesis[1] سنتز میشود و به خون منتقل می‌شود، گلوکز از خون وارد سلول های ترشحی بافتهای پستانی می‌شود و در اثر ایزومریزه شدن گلوکز تبدیل آن به گالاکتوزوپیوستن این دو ترکیب به یکدیگر90%لاکتوزتولید می‌شود. در نشخوارکنندگان از سنتز اسیدهای چرب آزادنیز این قند تبدیل می‌شود، که نسبت چنین قندی حدود 10%کل لاکتوز سنتز شده را شامل می‌شود. آنزیم گالاکتوزیل ترنسفراز و پروتئین α-لاکتاآلبومین در سنتز لاکتوز نقش مهمی ایفا می‌کند.

 

 چربی

چربی شیر از پیچیده ترین چربی ها غذایی بوده و دارای خواص تغذیه ای وفیزیکی منحصر به فردی است.در واقع چربی شیر ،تنها چربی حیوانی است که در طبیعت به عنوان ماده غذایی در نظر گرفته شده است.چربی شیر یک امولسیون روغن در آب را تشکیل می‌دهد.مقدار چربی شیربین5/2%تا5/5% متغیر است.این میزان به عوامل مختلفی مثل نژادوگونه دام،مرحله شیر دهی ،تغییرات فصلی،جیره غذایی،بیماری ورم پستان و فواصل شیر دوشی وابسته است.کمترین درصد چربی شیر مربوط به نژادهلشتاین(4/3%) و بیشترین درصد آن مربوط به نژاد جرسی(3/5%) می‌باشد.درصد چربی در اواخر دوره شیر دهی بیش از اوایل آن است، با توجه به تغییرات جیره غذایی،درصد چربی در زمستان نسبت به تابستان افزایش می یابد.تری گلیسریدها(تری آسیل گلیسرول)بیشترین میزان (حدود 98%)ترکیبات چربی شیر را شامل شده و از اسیدهای چرب و گلیسرول تشکیل یافته اند.تاکنون بیش از 400 نوع اسید چرب مختلف درآن شناخته شده است.این اسیدهای چرب دارای  4تا 24 اتم کربن صفرتا شش باند دوگانه می‌باشد.

 

 ویتامین ها و مواد معدنی

شیر حاوی انواعی از ویتامین های با ارزش است و تقریبا می‌تواند تمام ویتامین‌های مورد نیاز بدن راتامین می‌کند. انواعی از ویتامین های محلول در چربی نظیر ویتامین K، D،A ، E در شیر موجود است. ویتامین E (توکوفرول) در مقادیر کم در شیر وجود داردوبه عنوان آنتی اکسیدان مهم ظبیعی شیر محسوب می‌شود،به علاوه ویتامینهای E،D شیر بر اساس تغذیه و فصل تا حدودی متغیر است.ویتامینD در جذب فسفر و کلسیم موثر است.به علاوه ویتامین های محلول در آب نظیر ویتامین‌های  B12،B6،B2 ، B1، نیاسین وپانتوتنیک اسید نیز در شیر وجود دارند.کلسیم وفسفر موادمعدنی اصلی شیر محسوب می شوند،از قابلیت هضم مطلوبی برخوردارند،در رشد و تکامل استخوان های بدن موثرند وبه صورت کمپلکس با میسل های کازئین وجود دارندواز آنجائیکه کلسیم از خون نشات گرفته بنابراین تغییر غلطت کلسیم شیر از طریق رژیم غذایی دام امری مشکل است (صنعت شیر).

براساس آمارهای منتشر شده ،تولید شیر خام کشور طی دوره زمانی (بیست ساله 1381-1361) از2 میلیون850 هزار تن به 5 میلیون 877 هزار تن رسید که بیانگر حدود 7/3 درصدرشد سالیانه است. با توجه به رشد جمعیت کشور مصرف سرانه کشور در طول 20 سال 5/1 درصد رشد داشته و در طول سالهای برنامه های توسعه و با دستیابی به رشد تولید حدود 4درصدکشوراز واردات محصولات لبنی از قبیل پنیر،شیر خشک وکره بی نیاز شده است.

شیر تولیدی کشور از انواع دام‌های (گاو، گاومیش، گوسفند و بز) حاصل می‌شود. در بین دام‌های مولد شیر،گاو جایگاه خاصی دارد و با توجه به احداث و توسعه دامداریهای صنعتی و افزایش بهره وری در طی دو دهه فوق تولید شیر در دامداریهای صنعتی رشد فزاینده ای داشته است و ساختار گاوداری‌ها کشور به سرعت متحول شده است و تولید کنندگان به جایگزینی نژاد برتر دام روی آورده اند. طی سالهای (1380-1359) سهم دامهای سبک از جمله گوسفند و بز و همچنین گاوهای بومی از کل تولید روبه کاهش نهاده بطوری که سهم گوسفند و بز از5/18 درصد سال1375 به حدود 5/11 درصد سال 1381 رسیده است. این نسبت در مورد گاو شیری از طریق جایگزینی دامهای اصیل و دو رگ افزایش یلفته و با رشد و توسعه دامداریهای صنعتی و نیمه صنعتی در حاشیه شهرها و استفاده از روش های نوین در بخش تولید موجب تغییر در ترکیب دام و افزایش تولید شده است به طوری که سهم تولید شیر گاو (اعم از گاو بومی اصیل و دو رگ) از 72 درصد سال 1375 به 85 درصد در سال 1380 رسیده است. تولید شیر گوسفند و بز عمدتا به مناطق عشایری و روستایی محدود می‌شود و تولید آن به صورت سنتی انجام می‌گیرد. بخش عمده این محصول حالت خود مصرفی داشته و با تبدیل آن به فرآورده های لبنی در سیستم سنتی از قبیل کره و پنیر با ماندگاری بیشتر به مصرف می رسد. تعداد صنایع غذایی که به شیر گوسفند و بز به عنوان ماده اولیه متکی هستند بسیار محدود بوده است (وب سایت رسمی موسسه پژوهش های برنامه ریزی و اقتصاد کشاورزی).

محدوده و پراکنش مناطق تولید شیر به وسعت کشور است. تولید این محصول در تمامی مناطق شهری و روستایی کشور انجام می گردد. عوامل و دلایل گوناگونی بر حجم و میزان تولید این محصول و چگونگی پراکنش تولید در مناطق مختلف کشور تاثیر دارد که عمده ترین دلایل آن عبارتند از:

1-اقلیم و شرایط آب و هوایی

2-تراکم جمعیت

3-بازار مصرف

4-دسترسی به بازار نهاده ها

5-یارانه های پرداختی

6-وجود صنایع تبدیلی

 

در بین 28 استان کشور استان تهران، خراسان، اصفهان، مازندران، آذربایجان شرقی و خوزستان بیشترین سهم از تولید شیر خام را دارا می‌باشد و حدود 50 درصد از شیر کشور در این مناطق تولید می‌شود. استان تهران با8/9 درصد از کل تولید در رتبه اول کشور می‌باشد.مهمترین دلیل تراکم تولید این استان ،برخورداری از مزیت های متعدد ازجمله دسترسی آسان به بازار مصرف ، وجود صنایع تبدیلی،تاثیر گذاری در مراکز تصمیم گیری و دستیابی راحت به امکانات و تسهیلات اعطایی دولت ،قیمت شیر خام و یارانه های توزیعی در این استان می‌باشد این عوامل انگیزه های زیاد را برای بسط و گسترش دامداریهای صنعتی و نیمه صنعتی به وجود آورده است .چگونگی و شیوه دسترسی به بازار مصرف به عنوان مزیت نسبی در تولید این فرآورده محسوب می‌شود به طوری که در برخی استانها از جمله آذربایجان شرقی و غربی ،کردستان و لرستان قیمت شیر تولیدی 33درصد پایین تر از قیمت شیر در تهران است.این تفاوت قیمتها عمدتا از عدم وجود تقاضای کافی و کمبود صنایع تبدیلی در این استان ها ناشی می‌شود (موسسه پژوهش های برنامه ریزی و اقتصاد کشاورزی).

 

 

 

فهرست مطالب

چکیده1
فصل اول- مقدمه
1-1- شیر و ترکیبات آن3
1-1-1- لاکتوز3
1-1-2- چربی4
1-1-3- ویتامیتها و مواد معدنی4
1-1-4- آلودگی‌های شیر6
1-1-5- آفلاتوکسین6
1-2- استاندارد ISO 22000:2005108
1-2-1- هدف و دامنة كاربرد8
1-2-2- مراجع الزامي9
1-2-3- اصطلاحات و تعاريف9
1-2-3-1- ايمني مواد غذائی9
1-2-3-2- زنجيره مواد غذائي9
1-2-3-3- خطرات ايمني مواد غذائي9
1-2-3-4- خط مشي ايمني مواد غذائي10
1-2-3-5- محصول نهائي10
1-2-3-6- نمودار جريان10
1-2-3-7- اقدام كنترلي10
1-2-3-8- برنامة پيش نيازی10
1-2-3-9- برنامة پيش نيازی عملياتي10
1-2-3-10- نقطه كنترل بحراني10
1-2-3-11- حد بحراني10
1-2-3-12- پايش11
1-2-3-13- اصلاح11
1-2-3-14- اقدام اصلاحي11
1-2-3-15- صحه گذاري11
1-2-3-16-تصديق11
1-2-3-17- به روز آوری11
 

فصل دوم: بررسی منابع

2-1- مروری بر تحقیقات پیشین13
2-2-تاریخچه ISO 22000:200514
فصل سوم: مواد و روش‌ها
3-1-  سيستم مديريت ايمني مواد غذايي17
3-1-1- الزامات کلی17
3-1-2- الزامات مستندسازی18
3-1-2-1- كليات18
3-1-2-2- كنترل مستندات18
3-1-2-3- كنترل سواب18
3-2- مسئوليت مديريت19
3-2-1- تعهد مدیریت19
3-3- خط مشی ایمنی مواد غذایی19
3-3-1- خط مشی سازمان20
3-3-2- طرح ریزی سیستم مدیریت ایمنی مواد غذایی20
3-3-3- مسئولیت و اختیار21
3-3-4- رهبر تیم ایمنی مواد غذایی21
3-4- ارتباطات21
3-4-1- ارتباطات برون سازماني21
3-4-2- ارتباطات درون سازماني22
3-4- 3- آمادگی و واکنش در وضعیتهای اضطراری23
3-5- بازنگری مدیریت23
3-5-1- كليات23
3-5-2- درون دادهاي بازنگري23
3-5-3- برون داد هاي بازنگري24
 3-6- مديريت منابع24
3-6-1- فراهم کردن منابع24
3-6-2- منابع انسانی24
3-6-2-1- كليات24
3-6-2-2- شايستگي، آگاهي و آموزش24
3-7- زیرساخت25
3-8- محیط کار25
3-8-1- طرح ريزي و تحقق محصولات ايمن25
3-8-1-1- کلیات25
3-8-1-2- برنامه های پیش نیازی25
3-9- عوامل مؤثر قبل از تحویل شیر به کارخانه و انجام فرآیند27
3-9-1- عوامل موثر در تولید علوفه دام27
3-9-2- برداشت علوفه27
3-9-3- جمع آوری علوفه28
3-9-4- بسته بندی و جمع آوری نهایی28
3-9-5- نگهداری و انبار علوفه29
3-9-6- جابجايي علوفه29
3-10- عوامل موثر در دوشیدن شیر30
3-10-1- عوامل موثر در جایگاه شیر دوشی30
3-10-2- ضوابط بهداشتي وفني تاسيسات شيردوشي31
3-10-3- عوامل موثر بعد از شير دوشي33
3-10-4- عوامل موثر در حمل و نقل شیر34
3-10-4-1 حمل و نقل توسط بيدون34
3-10-4-2 حمل و نقل با تانكرهاي مخصوص حمل شير35
3-11- روش اجرايي ارزيابي تامين كنندگان شير خام36
3-11-1- شرح و جزئيات روش اجرايي36
3-11-1-1- ارزيابي اوليه36
3-11-1-2- ارزيابي حين قرارداد38
3-112-1-3- بازآموزي تامين كنندگان شيرخام45
3-12- عوامل موثر پس از تحویل شیر به کارخانه46
3-12-1 دریافت شیر خام46
3-12-1-1- شمارش بار میکروبی شیر خام46
3-12-1-2 آزمایش تشخیص آنتی بیوتیک‌ها46
3-12-2- توزین شیر خام47
3-12-3- صافی48
3-12-4- کلاریفایر48
3-12-5- سرد کننده شیر خام48
3-12-5-1- مخازن سرد کننده شیر خام49
3-12-6- مخزن ذخیره شیر خام49
3-12-7- پیش گرم کردن توسط پاستوریزاتور50
3-12-8- سپراتور51
3-12-9- هموژنایزر51
3-12-10- پاستوریزاتور52
3-12-11- مخزن ذخیره شیر پاستوریزه52
3-12-12- پر کن و بسته بندی53
3-12-13- انبار سرد54
3-12-14- حمل و توزیع54
3-13- مراحل مقدماتی برای تجزیه و تحلیل خطر54
3-13-1- كليات54
3-13-1-1-تیم ايمني مواد غذايي54
3-13-1-2- مشخصات محصول55
3-13-1-3- مشخصات مواد اولیه و ترکیبات در تماس با مواد غذایی55
3-13-1-4- مشخصات محصول نهايي55
3-13-1-5- مصرف مورد نظر56
3-14- نمودارهاي جريان،مراحل فرآوري و اقدامات كنترلي58
3-14-1-نمودارهاي جريان58
3-14-2- توصيف مراحل فرآوري و اقدامات كنترلي60
3-15- تجزیه و تحلیل خطر60
3-15-1- كليات60
3-15-2- انتخاب و ارزيابي اقدامات كنترل60
3-15-3- ايجاد برنامه هاي پيش نیازی عملياتي61
3-15-4- ايجاد طرح HACCP61
3-15-4- 1- طرح HACCP61
3-15-4-2- شناسايي نقاط كنترل بحراني (CCPs)62
3-15-4-3- تعيين حدود بحراني براي نقاط كنترل بحراني62
3-15-4-4- سيستم پايش نقاط كنترل بحراني62
3-15-4-5- اقدامات لازم هنگام عدول از حدود بحراني63
3-15-5- به روزآوري اطلاعات مقدماتي ومستندات مشخص شده برنامه هاي پيش نيازی عملیاتی و طرح67
3-15-6- طرح ريزي تصديق67
3-15-7- شناسايي خطر و تعيين سطوح قابل قبول68
3-15-8- ارزيابي خطر71
3-15-9- انتخاب و ارزيابي اقدامات كنترلي71
3-15-10- ايجاد برنامه هاي پيش نيازی عملياتي72
3-15-11- سيستم قابليت رديابي72
3-15-12- كنترل عدم انطباق73
3-15-12-1- اصلاحات73
3-15-12-2- اقدامات اصلاحي73
3-15-13- رفتار با محصولات بالقوه نا ايمن74
3-15-13-1- كليات74
3-15-14- ارزيابي براي ترخيص74
3-15-15-  تعيين تكليف محصولات نامنطبق75
3-15-16-  بازپس گيري75
3-16- صحه گذاري، تصديق و بهبود سيستم مديريت ايمني مواد غذايي75
3-16-1- كليات75
3-17- صحه گذاري تركيب اقدامات كنترلي76
3-17-1- كنترل پايش و اندازه گيري76
3-18- تصديق سيستم مديريت ايمني مواد غذايي77
3-18-1- مميزي داخلي77
3-19- ارزيابي مورد به مورد نتايج تصديق77
3-20-تجزيه وتحليل نتايج فعاليت هاي تصديق78
3-21- بهبود78
3-21-1- بهبود مستمر78
3-22- به روزآوري سيستم مديريت ايمني مواد غذايي78
3-23- اندازه گیری آفلاتوکسین79
3-24- روش های آماری87
3-25- صحه گذاری روش آزمون87
فصل چهارم نتایج و بحث
نتایج و بحث92
فصل پنجم نتیجه گیری و پیشنهادات
5-1- نتیجه گیری98
5-2- پیشنهادات99
فصل ششم – منابع
منابع فارسی100
منابع انگلیسی101
چکیده انگلیسی126

 

جدول 1-1- مشخصات کلی آفلاتوکسین‌ها7
جدول 3-1- فاکتورهای ارزیابی دوره ای شیر خام39
جدول 3-2- امتيازدهي كميت تأمين كنندگان شيرخام41
جدول 3-3- رتبه بندي تامين كنندگان شيرخام42
جدول 3-4- نمونه فرم موارد عدم انطباق به مراکز و دامداران (فرم 28010 F)45
جدول 3-5- نمونه فرم برنامه زمان بندي آموزشي جهت آموزش دامداران (فرم 28004 F)45
جدول 3-6- فرم شناسنامه محصول57
جدول 3-8- طرح HACCP در شیر پاستوریزه62
جدول 3-9-  طرح تصدیق.64
جدول 3 -10-  شناسایی مخاطرات احتمالی68
جدول 3-11-  ارزیابی مخاطرات شناسایی شده70
جدول 3-12- ارزیابی مخاطرات شناسایی شده72
جدول 4-1- نتایج آزمون آفلاتوکسین M1 درسیزده مرحله از فرآیندهای فرآوری شیر پاستوریزه92
جدول 4-2- میانگین و انحراف معیار نتایج آزمون آفلاتوکسینM1 درسیزده مرحله ازفرآیندهای فرآوری شیر پاستوریزه94
جدول 4-3- میانگین و انحراف معیار و درصد کاهش میزان آفلاتوکسین M1 در مراحل فرآوری شیر94

 

 

 

فهرست شکل‌ها

شکل 1-1-  تصویر میکروسکوپ الکترونی از Aspergillus flavus7
شکل 3-1- نمونه هایی از سالن شیردوشی34
شکل 3-2- تجهیزات حمل و نقل شیر؛ الف: بیدون، ب: تانکر حمل شیر35
شکل 3-3- نمونه فرم ارزیابی دامداری‌ها (فرم F28001  صفحه 2)37
شکل 3-4- نمونه فرم ارزیابی مراکز جمع آوری شیر (فرم F28002  صفحه 2)38
شکل 3-5- نمونه فرم محاسبه امتیاز دامداری‌ها (فرم F28001  صفحه 1)40
شکل 3-6- نمونه فرم محاسبه امتیاز مراکز جمع آوری شیر (فرم F28002  صفحه 1)40
شکل 3-7- نمونه جدول امتیازدهی کیفیت تأمین کنندگان شیرخام دامداری‌ها (جدول 28002 T)44
شکل 3-8- سپراتور و نحوه کار آن51
شکل شماره 3-9- نمودار جریان فرآیند59
شکل 3-10- پیک HPLC سم آفلاتوکسین سطح pg/ml 588
شکل 3-11- پیک HPLC سم آفلاتوکسین سطح pg/ml 1088
شکل 3-12- پیک HPLC الف- نمونه بلانک (فاقد آلودگی) ب-سم آفلاتوکسین سطح pg/ml 5089
شکل 3-13- پیک HPLC الف- نمونه بلانک (فاقد آلودگی) ب-سم آفلاتوکسین سطح pg/ml 5090
شکل 4-1-  میانگین نتایج آزمون آفلاتوکسین M1 در قبل و بعد از سیزده مرحله از فرآیندهای فرآوری شیر95
شکل 4-2- مقدار آفلاتوکسین M1 در شیر خام و شیر پاستوریزه95

 

 

 

فهرست پیوست‌ها

پیوست شماره 1 – روش اجرایی کنترل مدارک و سوابق103
پیوست شماره 2 –  روش اجرایی بازنگری مدیریت111
پیوست شماره 3 – روش اجرایی ممیزی داخلی120

 

 

راهنمای خرید و دانلود فایل

برای پرداخت، از کلیه کارتهای عضو شتاب میتوانید استفاده نمائید.

بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.

در صورت بروز  هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما  پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا شکایت شما مورد بررسی قرار گیرد.

برای دانلود فابل روی دکمه خرید و دانلود  کلیک نمایید.



برچسب‌ها :
ads

مطالب مرتبط


ديدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هشت + دوازده =