پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

DOC
بررسی تدابير پيش‌گيری وضعی از وقوع قتل عمد : پایان نامه ارشد حقوق جزا و جرم شناسی
doc
تعداد صفحات : 113
پایان نامه کارشناسی ارشد
رشته حقوق جزا و جرم شناسی
99000 تومان


رشته حقوق در میان داوطلبان رشته انسانی از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار است. تیم دیجی لود پایان نامه ای در مقطع کارشناسی ارشد  با موضوع ” بررسی تدابير پيش‌گيری وضعی از وقوع قتل عمد ” برای شما عزیزان فراهم کرده است. همچنین شما می توانید در میان مجموعه کامل از پایان نامه های رشته حقوق که تیم دیجی لود گرداوری کرده است ، مناسب ترین پایان نامه را تهیه کنید و از آن به نحو احسن بهره مند شوید. برای راحتی شما دانشجویان گرامی ، پایان نامه ها در قالب ورد بوده و کاملا قابل ویرایش است.

چکیده پایان نامه بررسی تدابير پيش‌گيری وضعی از وقوع قتل عمد:

هدف از تهيه اين پژوهش بررسي تأثير مولفه‌هاي پيشگيري وضعي بر وقوع قتل درشهر كرمانشاه مي‌باشد چرا كه قتل عمد در هر جامعه‌اي هميشه بعنوان يكي از مسائل اجتماعي و انتظامي مطرح و در گذشته و حال منشاء خسارات‌ مالي و جاني فراواني بوده و بيشترين توان پليس و دستگاه‌هاي مرتبط در برخورد و جلوگيري از اين معضل اجتماعي را به خود اختصاص داده است لذا اهميت اين امر موجب شد موضوع اين پژوهش را بررسي تأثير و پيشگيري وضعي بر وقوع قتل عمد قرار دهيم. جهت تدوين چارچوب نظري تحقيق ضمن مطالعه پژوهش‌هاي داخلي مرتبط با موضوع از تجارب و نظريات پژوهشگران برجسته خارجي نيز استفاده شد، جامعه‌ آماري اين پژوهش به دو بخش كارشناسان انتظامي و كارشناسان حقوقي تقسیم شده‌اند كه شامل 30 نفر از كارشناسان انتظامي و 30 نفر از وكلاي پايه يك و اساتيد و مشاوران حقوقي مي‌شود كه از طريق روش نمونه‌گيري ساده انتخاب گرديدند.

روش تحقيق مورد استفاده در اين پژوهش پيمايشي و توصيفي بود كه ازطريق توزيع پرسشنامه كه شامل دو پرسشنامه شماره يك (وضعيت مطلوب) و پرسشنامه تكميلي (وضعيت موجود) اطلاعات لازم در جهت آزمون فرضيه‌ها جمع‌آوري و در قالب آمار تحليلي و به دو صورت آمار توصيفي و استنباطي و از طريق الگوهاي آماري مناسب، فرضيه‌هاي پژوهش مورد آزمون قرار گرفته‌اند كه از آزمون پارامتر يك T تك نمونه‌اي و فريدمن بهره گرفته شد كه در نهايت تمامي فرضيه‌هاي پژوهش به نوعي مورد تأييد جامعه آماري قرار گرفت و براساس آزمون فريدمن بين اولويت‌بندي مولفه‌هاي پيش‌گيري وضعي در وضعيت مطلوب و وضعيت موجود شهر كرمانشاه اختلاف وجود دارد.

 

كليد‌واژه‌ها:

قتل عمد، پيشگيري وضعي، افزايش زحمت، افزايش خطر، حذف بهانه، كاهش منافع.

 

مقدمه

وقوع قتل سابقه ای به قدمت حیات آدمی دارد، از هنگامی که آدم و حوا به سبب ارتکاب امر نهی شده ای از بهشت رانده شدند و پسرشان قابیل برادر خویش را به قتل رساند، پدیده قتل نیز چهره نمود. به همین سبب می توان اولین جرم واقعی در تاریخ زندگی بشر را قتل عمد تلقی نمود.

از زمان قتل هابیل به دست برادرش، این اقدام مجرمانه به رغم تنفر و انزجازی که افراد بشر نسبت به وقوع آن داشته اند، همواره ادامه یافته است. به گونه ای که هیچ جامعه ای را نمی توان یافت که در آن جرم قتل به وقوع نپیوندد. جامعه ما نیز در زمره جوامعی است که در طول تاریخ با پدیده قتل روبرو بوده است.

پدیده قتل ، آثار و تبعات روانی و اجتماعی متعددی در پی دارد ، به همین سبب قانونگذار با استفاده از سازمانها و نهادهای مختلف و همچنین با تصویب قوانین مختلف سعی داشته است تا مانع از وقوع آن شوند در اکثر کشورهای دنیا از جمله ایران، از قتل به  عنوان مهتمرین جرایم از حیث روانی و اجتماعی نگریسته می شود. قبح قتل نفس از منظر قرآن کریم نیز تا به اینجا است که خدای عزوجل در آیه 32 سوره مبارکه مائده تاکید فرموده است:« من قتل نفس به غیر نفس او فساد فی 51 الارض فکا نمی قتل الناس جمیعا» یعنی کسی که در روی زمین کسی را به ناحق بکشد گویی همه انسانها را کشته است. با عنایت به اهمیت این پدیده نابهنجار اولین واکنشی که جوامع بشری در برخورد با این پدیده بدان دست زده اندمبارزه سرکوبگرانه با آن بود که مدتها به عنوان تنها روش مبارزه علیه جرم تلقی می شد. (بیان ، 1387).

توسل به کیفر و مجازات های صعب و سخت از مشخصات دیرینه سیاست کیفری جوامع برای ایجادرعب و وحشت در افرار مستعد بزهکاری و جلوگیری از ارتکاب جرم می باشند. اما عدم موفقیت این رویه کیفری در مقابله با این پدیده شوم بدلیل تنوع و گوناگونی وقوع آن به انواع مختلفی که هر یک شرایط خاص و مجازات مخصوص به خود را دارد لذا امروزه برای جلوگیری از وقوع پدیده قتل باید نقش اساسی برای مبحث پیشگیری قائل شد و در خصوص پیشگیری از جرایم می توان به ناتوانی مجازات ها و کیفرهای مختلف در جلوگیری از ارتکاب جرایم و کاهش آنها اشاره کرد. ( میر محمد صادقی، 1382)

لذا استفاده از پیشگیری غیر کیفری نیز امری غیر قابل اجتناب و ضروری است. پیشگیری غیر کیفری درمان ریشه ای قبل از وقوع جرم است. پیشگیری وضعی و اجتماعی به عنوان زیر مجموعه های این نوع از پیشگیری مورد توجه قرار خواهند گرفت. پیشگیری وضعی در صدد است با کاستن از موقعیت و امکان ارتکاب جرم، کاری کند که قربانیان بالقوه کمتر در معرض رفتار مجرمانه یا ضد اجتماعی قرار گیرند. در این روش، کنترل و ابتکار برای پیشگیری جانشین برخورد کیفری و مجازات و یا انفعالمی شود، در واقع هدف جرم مورد حمایت قرار گرفته و از پیشرفت مراحل ارتکاب جرم جلوگیری می گردد. بنابراین با عنایت به اینکه تحول جوامع و پیچیده شدن روابط اجتماعی و اقتصادی، تبعاً پیچیدگی جنبه های تحلیلی قتل ها را در پی داشته است. وجود قتل های سیاسی، قتل های اقتصادی ، قتل های عشقی و ناموسی و امثال اینها باعث شده است که بررسی قتل عمدی و احکام و مسائل مربوط به آن مورد توجه ویژه قرار گیرد و اهمیت موضوع پیشگیری نسبت به دوران گذشته چندین برابر شود لذا با عنایت به اهمیت این موضوع این طرح تحقیقاتی با تکیه بر نقش پیشگیری وضعی از وقوع قتل عمد در شهر کرمانشاه که به نوعی گرفتار این پدیده شوم می باشد پرداخته است

 

 

 

 

 راهنمای خرید و دانلود فایل

برای پرداخت، از کلیه کارتهای عضو شتاب میتوانید استفاده نمائید.

بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.

در صورت بروز  هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما  پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا شکایت شما مورد بررسی قرار گیرد.

برای دانلود فایل روی دکمه خرید و دانلود  کلیک نمایید



ads

مطالب مرتبط


ديدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − 12 =