پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

DOC
بازتعریف ساختار شهر استهبان با تاکید بر نقش سامانه‌ی سنتی پخشایش آب :پايان‌نامه‌ كارشناسي ارشد رشته‌ شهرسازی (گرايش برنامه‌ریزی شهری)
doc
تعداد صفحات : 240
پایان نامه کارشناسی ارشد
رشته معماری - شهرسازی (گرايش برنامه‌ریزی شهری)
همراه با تصاویر ، نقشه ، جداول و نمودار
79000 تومان


معماری یکی از هنرهای بسیار فاخر ایران زمین میباشد که ریشه در فرهنگ و مدنیت هزاران ساله ما دارد . هنری که امروزه با تلفیق علوم مهندسی به یک رشته بسیار جذاب دانشگاهی در کشورمان تبدیل شده و بدلیل همین ریشه فرهنگی از رشته های بسیار پرطرفدار دانشگاهی میباشد. در ادامه به سری جدیدی از پایان نامه های کارشناسی ارشد رشته معماری میپردازیم . پایان نامه حاضر با عنوان ” بازتعریف ساختار شهر استهبان با تاکید بر نقش سامانه‌ی سنتی پخشایش آب با فرمت قابل ویرایش WORD  به شما دانشجویان و کاربران گرامی معرفی می گردد.

چکیده پایان نامه بازتعریف ساختار شهر استهبان با تاکید بر نقش سامانه‌ی سنتی پخشایش آب :

در بسیاری از شهرهای امروز ایران، بخش‌های تاریخی و ساختارهای هم‌بسته‌ی آن‌ها رها شده‌اند و روز به روز بر فرسودگی آن‌ها انباشته می‌شود تا جایی که دیگر چاره‌ای جز ویرانی و پاک‌سازی آن‌ها نمانده یا چنان پای خودرو به درون و دلِ آن‌ها گشوده شده که چیزی از هویت و یگانگی آن‌ها بر جای نمانده است. برای جلوگیری از این روندِ ویرانگر، نیازمند بررسی‌هایی دانشورانه و ژرف از پیشینه و امروز شهرها و ساختارهای پیشینی آن‌ها هستیم تا در پناه این کار، گنجینه‌ای از آگاهی‌ها، داده‌ها، نگاره‌ها و نقشه‌ها نیز از این شهرها فراهم آید و بر توشه‌ی شهرشناسی بومی ایران افزوده شود.

در این پژوهش با دید به نگریه‌های ساختارگرا به بررسی و شناسایی ساختارِ خودبسنده و ویژه‌ی شهر استهبان با تاکید بر نقش سامانه‌ی سنتی پخشایش آب آن در سال‌های پیش از دهه‌ی چهل خورشیدی با بهره‌گیری از روش‌های تاریخی و پدیدارشناسی توصیفی پرداخته شده؛ هم‌چنین نمایی روشن از دوره‌های گوناگون رشد و گسترش شهر استهبان از سده‌های آغازین اسلام تا کنون به دست داده شده است. ساختار اصلی شهر استهبان را ساختار درختی می‌توان نامید. بر پایه‌ی ویژگی‌های بنیادین همین ساختار، معیارها و راه‌بردهایی برای بازتعریف ساختار کنونی با تاکید بر نقش سامانه‌ی سنتی پخشایش آب پیش‌نهاد شده و در پایان نقشه‌ای شماتیک برای بازتعریف ساختار کنونی و پراکنده‌ی شهر استهبان با دید به یافته‌های پژوهش فراوری شده است.

واژگان کلیدی: ساختار شهر – سامانه‌ی سنتی پخشایش آب – شهر استهبان – ساختار درختی

 

چالش و بایستگی پژوهش بازتعریف ساختار شهر استهبان با تاکید بر نقش سامانه‌ی سنتی پخشایش آب :

«و هر چيز زنده‌ای را از آب پديد آورديم» (قرآن مجید، 1385: 325) و چنان‌چه در سوره‌ی نور دوباره می‌گوید: «و خدا هر جنبنده‌ای را از آب بیافرید» (همان: 357). در «وندیداد» نیز «اهورامزدا» به «جم» در ساختن «ورجمکرد» چنین دستور می‌دهد: «و بدان‌جا آب‌ها فراز تازان در آب‌راهه‌هایی به درازای یک هاسر» (دوستخواه، 1382: 670). بسیاری از پژوهشگران و اندیشه‌وران، بودِ آب و میزان آن را در شکل‌گیری شهرها و تمدن‌های گوناگون، دارای جایگاهی ویژه و درخور می‌دانند.

چیزهای فراوانی درباره‌ی پیشینه و پیدایشِ شکل و ساختار شهر و سکونتگاه‌های انسانی و چگونگی و دوره‌های گوناگون این دو، تا کنون از سوی بسیاری از پژوهشگران و اندیشمندان نوشته و پرداخت شده است و دسته‌بندی‌های گوناگونی را برای آن برشمرده‌اند که شاید بتوان آن‌ها را در یک نگاه گسترده، در چهار دسته‌ی فراگیر گرد آورد:

  • اقتصاد کشاورزی و آب‌یاری یا نگریه‌‌ی بوم‌شناسیک،
  • گسترش بده‌بستان‌های بازرگانی یا نگریه‌‌ی رشد بازار،
  • پیدایش ساختمان‌های یادمانی و با بهره‌ی همگانی یا نگریه‌‌ی دین‌بنیاد،
  • پیدایی سازمان‌های سیاسی، اجتماعی، نظامی و دفاعی (مهکویی، 1391: 17-18)؛ (سِیدسجادی، 1390: 113-121)؛ (راپوپورت، 1389: 414).

برخی هم ساختاریابی زیستگاهِ ساخته شده و سامان‌دهی به آن را برآیند برهم‌کنشِ چهار چیز می‌دانند:

  • فضا،
  • مفهوم،
  • ارتباط،
  • زمان.

شاید بتوان این چهار چیز را بیانی فراگیرتر از آن چهارتای پیش‌گفته دانست. در این دیدگاه، زیستگاهِ ساخته شده را می‌توان گروهی از پیوندهای میان این چهار چیز دانست (میان عنصرها با دیگر عنصرها، میان عنصرها با مردم و میان مردم با دیگر مردمان). به گونه‌ای دیگر باید گفت که زیستگاهِ ساخته شده، برآیند سامان، الگو و ساختی ویژه یا نهادی اجتماعی است و یک‌بارگی و در پی یک پیش‌آمد نیست (راپوپورت، 1389: 421)؛ (سلطان‌زادِه، 1367: 1).

برخی دیگر نیز از پایه، داشتن یک نگریه‌‌ی فراگیر درباره‌ی ریشه و آغازگاه شهر را باور ندارند و شهر را فرایندی ویژه و انباشتی پیشینه‌ای می‌دانند که ساختار ویژه و کنونی خود را در زنجیره‌ای از روی‌دادهای کوچک و بزرگ، پیشینی، فرهنگی، بومی و بوم‌شناختی، اقتصادی و اجتماعی یافته است (لینچ، 1387: 435).

شهرهای خاورزمین و ایران نیز از آن چه در بالا آمد، جدا نیست و بایسته است که نگاهی دوباره به پیشینه و ساختار ویژه‌ی آن‌ها انداخت و هر کدام را با تیزبینی وارسید.

هواداران نگریه‌ی «خشکی‌ها» در دانشِ باستان‌شناسی، آب را کانونِ وابستگی جان‌داران و استواری این پیوند می‌دانند (ملک‌شهمیرزادی، 1373: 109). ویل دورانت، باران را از بایسته‌ها برای برپایی تمدن می‌خواند و آب را بیش از نورِ آفتاب، در پیدایش زندگی و پیش‌رفت آن کارگر می‌داند (دورانت، 1380: 3)؛ چنان‌چه جای پیدایی نخستین تمدن‌ها را در کناره‌ی رودها و دریاچه‌های بزرگ و نزدیک آن‌ها می‌دانند و آب و آب‌یاری و آب‌رسانی را هم راستا با بازرگانی، افزایش جمعیت و بارآوری کشاورزی و غیره، از مایه‌ها و انگیزه‌های زایش و گسترش شهرها می‌خوانند. واژگانی چون جامعه، تمدن و فرهنگ‌های آب‌سالار و مانند آن، برآمده‌ای از همین نیاز است (سِیدسجادی، 1390: 54 و 69)؛ (دورانت، 1380: 131-133)؛ (ویتفوگل، 1391: 18)؛ (علمداری، 1387: 209). کم‌بود آب در پهنه‌های بزرگی از کره‌ی خاکی، مایه‌ی پیدایش نوآوری‌های بسیاری در زمینه‌ی سامانه‌های آب‌رسانی، آب‌یاری و انبار کردن آن شده است. شاید نخستین انگیزه‌ی این کارها، کشاورزی و گسترش آن باشد، با این همه نباید فراموش کرد که گسترش کشاورزی و یک‌جانشینی، پیوندی ناگسستنی با یک‌دیگر دارند و رشد هر کدام، گسترش دیگری را در نزدیکی آن در پی خواهد داشت. گسترش هر کدام از این دو، خود به خود به نیاز بیش‌تر به آب می‌انجامد. هر چه این رشد فزونی می‌گیرد، فراآوری آب و بخش کردن آن پیچیده‌تر می‌شود (منزوی، 1377: 1-2).

این وابستگی به آب، در شهرها و روستاهای پهنه‌های خشک و نیمه‌خشک، هر چه بیش‌تر بایستگی خود را به نمایش می‌گذارد و پیچیدگی فرا رو را بیش‌تر نمایان می‌سازد. کم‌بود آب، افزایش شمار مردم، گشترش کشاورزی و رشد روستاها و شهرها، به نوآوری در زمینه‌ی دست‌یابی و دست‌رسی به آب خواهد انجامید و سامانه‌های پیچیده‌ای را در پیوند با آب و پخشایش آن سامان می‌بخشد.

بیش‌تر شهرها و روستاهای ایران -جدا از شهرهای کناره‌ی دریای مازندران و برخی دیگر- از دسته‌ی بالا جدا نخواهند بود. ایران سرزمین کم‌آبی و خشک‌سالی است (منزوی، 1377: 2)؛ (لمتون، 1377: 32-33). از همین رو به مالکیت آب نیز با گذشت زمان رسیده که این خود نیز چیزهایی را –چه نیکو و چه بد- در پی داشته و در سامان سیاسی، اجتماعی و اقتصادی ایران رخ نموده است (مجیدزاده، 1389: 60-61)؛ (سِیدسجادی، 1390: 52-53)؛ (ویتفوگل، 1391: 93 و 244)؛ (ولی، 1380: 70)؛ (کاتوزیان، 1386: 63).

در سنگینی و درخوری پدیده‌ی آب همین بس که به واژه‌نامه‌ها و فرهنگ‌نامه‌های گوناگون زبان پارسی یا هم‌خانواده‌های آن نگاهی انداخته شود. ده‌ها واژه‌ی یک بخشی و چند بخشی یا زبان‌زد و غیره، درباره‌ی آب و برگرفته از آب می‌یابیم (اَنوری، 1386: 1-40)؛ (شکوری؛ کاپرانف؛ هاشم؛ معصومی، 1385: 1-15)؛ (دِهخُدا، 1390: 1-15)؛ (شاملو؛ سرکیسیان، 1385: 6-189)؛ (نَجفی، 1387: 1-17).

واژه‌ی آبادی و پسوند آباد، خود گویای جایگاه آب در پی‌ریزی و پیدایی شهرها و روستاها در ایران و پیرامون آن است؛ چنان که می‌گویند: «آب، آبادی است» (شاملو؛ سرکیسیان، 1385: 187-188)؛ (لطفی، 1386: 21)؛ (عباسی، 1387: 21). واژگان «آبادان» و «بیابان» هم گزارشی از سرزمین‌های دارای آب و بدون آب و جایگاه آب در رشد و گسترش روستاها و شهرها است (علمداری، 1387: 86-87). داریوش هخامنشی در سنگ‌نبشته‌ی خود، سرزمین شاهنشاهی خویش را به دور از دروغ و خشک‌سالی، آرزو می‌کند (مرادی غیاث‌آبادی، 1380: 208) که این خود نشان از چالشی بنیادین در آن سرزمین است (علمداری، 1387: 86) تا جایی که آب و آب‌یاری و کارهای هم‌پیوند با آن از کارهای بایسته‌ی فرمان‌روایان و نشان دادگستری و امنیت به شمار می‌رفته و دیوان (آب و کاست‌افزود) و سامانِ خود را می‌خواسته و «سرمیراب»، «میراب»، «آب‌یار» و مانند این‌ها با همه‌ی کارویژه‌های‌شان برآمده از این نیاز است (لَمتون، 1386: 174-176)؛ (لمتون، 1377: 400-404)؛ (ولی، 1380: 71)؛ (محمدی ملایری، 1375: 107-120).

باور به آب و پاک شمردن آن که در بیش‌تر جاهای جهان به چشم می‌خورد در برخی از جای‌ها و نیز ایران، سویی پررنگ‌تر، افسانه‌ای و دینی نیز پیدا کرده و کارهای هم‌پیوند با آب (رسانش، پخشایش و انبارش و پاس‌داری آن) از جایگاهی ویژه برخوردار شده و سر از وقف و کارهای عام‌المنفعه در آورده است (عباسی، 1387: 27-34).

برای مهار کردن این دشواری و دست‌یابی به زندگی به‌تر، نوآوری‌ها و چاره‌اندیشی‌های فراوان و گوناگونی بایسته است؛ سازه‌هایی چون چاه، کاریز، بند، آب‌انبار، جوی و غیره که هر کدام از این‌ها خود گونه‌های فراوانی را در جاهای گوناگون بر پایه‌ی نیازها و بایسته‌های زیستی و بومی در بر خواهد گرفت. نمی‌توان نادیده گرفت که زیست‌بوم بر ساخت شهرها و معماری آن‌ها بازتابی گسترده داشته است (علمداری، 1387: 79 و 97)؛ (سیدسجادی، 1389: 258-259).

این پاره‌ها در کنار هم و با هم، سامانه‌های پیچیده و کارآمدی از رسانش، پخشایش و انبارش آب را به نمایش می‌گذارند که در جای جای ایران می‌شود از آن‌ها سراغ گرفت و به چشم دید. این سامانه‌ها در جایگاه خود بر ساختار شهرها، به شیوه‌های گوناگون بازتاب خواهند داشت. بسیاری از این سامانه‌ها، ساختار برخی از شهرها را تا اندازه‌ی بسیاری درگیر خود کرده و به آن، سو و کالبد بخشیده و شاید الگویی برای رشد پس از آن بوده‌اند؛ چنان‌چه در شهرهایی چون «یزد»، «مهریز»، «میبد»، «اصفهان»، «دزفول» و «شوشتر» می‌توان دید. امروزه، بسیاری از این سامانه‌ها از دست رفته یا بخش بزرگی از آن‌ها ویران یا ناکارآمد رها شده است؛ بدون آن که شناخت یا آگاهی درخوری از آن‌ها در دست باشد. نادیده انگاشتن این سامانه‌ها، نابودی بافت و بخش‌های کهن شهرها را در پی داشته است و روز به روز آن‌ها را از پیشینه و هویت خود دورتر می‌سازد. بیش‌تر و بیش‌تر و شاید همه‌ی این سامانه‌ها، بر پایه‌ی بایسته‌های بومی و زیستی شهرها و پهنه‌ی خویش سازمان یافته و پی‌ریزی شده‌اند (سلطان‌زادِه، 1367: 7-9)؛ (حبیبی، 1386: 65-66)؛ (شیعه، 1390: 3-4)؛ (بهزادفر، 1391: 51-61) و جدای از انگاره‌هایی که آدمی را از دست‌اندازی بیش از اندازه در پیرامون خویش، در دورانِ پیشانوین، دور نگاه می‌داشته (احمدی دیسفانی؛ علی‌آبادی، 1390)، توانِ فن‌آوری آن دوران نیز چندان میدانی به این کار نمی‌داده است.

بر پایه‌ی آن چه در بالا آمد، می‌توان با شناخت و شناساندن این سامانه‌ها و ویژگی‌ها و کارکردها و کاربردهای آن در برنامه‌ریزی و طراحی شهری، هر چه بیش‌تر به رشد پایدار و آینده‌نگر نزدیک شد و به احیا و مرمت بافت‌های کهن دست یازید و سرزندگی اجتماعی را به آن‌ها بازگردانید (سلطان‌زادِه، 1367: 9).

از همین روی، این پژوهش، به بررسی شهر استهبان در جنوب‌خاوری استان فارس می‌پردازد. شهری کوهستانی و سرسبز، با آب و هوایی نیمه‌خشک و با این همه، بهره‌مند از سامانه‌ای پیچیده و کارآمد در زمینه‌ی پخشایش آب که به دید می‌آید این سامانه‌، جایگاهی بنیادین در ساختاریابی شهر، تا پیش از دوران نوین (خیابان‌کشی‌هایی که از نیمه‌ی نخست سده‌ی کنونی خورشیدی آغاز شد)، داشته است. امروزه و هر چه پیش‌تر می‌رویم، شهر استهبان، بیش‌تر و بیش‌تر از بارزه‌های هویت‌بخش و کهن خود تهی و از ساختار هم‌آهنگ و بایسته‌ی خویش دور می‌شود.

ساختار استهبان پس از آغاز خیابان‌کشی‌ها در نیمه‌ی نخست سده‌ی چهارده خورشیدی تا کنون، دست‌خوش دگرگونی‌های فراوان شده است. ساختار هم‌آهنگ، درون‌گرا، پیوسته، خودبسنده و برآمده از سامانه‌ی سنتی پخشایش آب خود (میدان آب‌بخش، محله‌های چندگانه و ساختارهای هماهنگ هر کدام در پیوند با ساختار کلان‌تر شهر) در شهر کهن را به ساختاری گسسته، ناهمگن و به‌هم‌ریخته در شهر میانی و بیرونی داده است. اگر چه آهنگ این دگرگونی تا دهه‌ی شصت خورشیدی تا اندازه‌ای کند به دید می‌آمد، با این همه از آن زمان تا کنون با آهنگی تند به خودویرانگری پرداخته است و هم‌چنان سرِ باز ایستادن ندارد.

بر پایه‌ی هر آن چه تا کنون آمد، بررسی سامانه‌ی سنتی پخشایش آب در شهر استهبان و جایگاه آن در ساختار  و بافت تاریخی شهر و بازتعریف ساختار شهر بر پایه‌ی این سامانه، کاری درخور و شایسته به دید می‌آید.

 

فهرست‌ مطالب :

بخشِ نخست: 9

کلیات پژوهش    9

پیش‌گفتار 10

مقدمه و طرح موضوع  11

چالش و بایستگی پژوهش    12

فراخواست‌های پژوهش    19

پرسش‌های پژوهش    19

پیشینه‌ی پژوهش    20

پیش‌انگاشت‌های پژوهش    27

روش پژوهش    27

گام‌های پژوهش    29

روش و ابزار گردآوري داده‌ها 31

روش ارزیابی و برآیندیابی داده‌ها 31

بخشِ دوم  32

پایه‌ها و چارچوب‌های نگریک   32

ساخت و ساختار‌گرایی  33

برآیند نگریه‌ها درباره‌ی ساخت اصلی شهر 40

شهر، درخت هم می‌تواند باشد  41

اندکی از پیشینه و چگونگی بودِ آب در شهر 45

پیوند ناگزیر یا خودخواسته و اندیشیده‌ی آب و شهر 47

نمونه‌ها و گونه‌بندی بازتاب آب بر ساختار شهر 49

ایران  49

اروپا 62

گونه‌بندی بازتاب آب بر ساختار شهر 73

بخشِ سوم  75

بررسی شهر استهبان  75

پیش‌گفتار 76

کوتاهی از جغرافیا، زمین‌شناسی و آب‌شناسی شهر استهبان  77

جغرافیا 77

آب‌شناسی  78

زمین‌شناسی  79

بررسی پیشینه و نام‌واژه‌ی استهبان  86

پیشینه بر پایه‌ی نوشته‌های دوره‌ی اسلامی تا پیش از دوره‌ی پهلوی  86

پیشینه بر پایه‌ی نوشته‌های دوره‌ی پهلوی و پس از آن  91

نام‌واژه‌ی استهبان  96

بررسی سامانه‌ی سنتی پخشایش آب شهر استهبان  109

چشمه‌ها 110

مالکیت، بخش‌بندی و آب‌دهی  113

سَرازیری، جوخ، آسیو و اُوبَخش    116

مَرُو، کِرَّه و بَرم  122

اُواَنبار، حوض و حوضُ‌فِلکَه  126

سَلخ، حَموم، پُلَه و پُل  132

بررسی ساختار شهر استهبان با دید به سامانه‌ی سنتی پخشایش آب   135

مقدمه  135

آب‌بخش    142

کوی تیرونجان  146

کوی اهر 150

راسته‌ی بازار 152

کوی میری  155

کوی کزمان  158

کوی پنارِ کزمان  164

نرسنو، پنار تیرونجان و پیرِمراد 166

بررسی دوره‌های گوناگون رشد و گسترش شهر استهبان  169

بخشِ چهارم  182

ارزیابی و برآیندِ داده‌ها 182

ترسیم ساختار شهر استهبان بر پایه‌‌ی سامانه‌ی سنتی پخشایش آب   183

به دست دادن معیارهایی برای بازتعریف ساختار کنونی شهر استهبان  184

بازتعریف ساختار کنونی شهر استهبان با دید به یافته‌های پژوهش    193

راه‌بردهای بازتعریف ساختار کنونی شهر استهبان  198

دست‌آورد پژوهش    201

برداشت‌نامه و پایه‌های نگاشته  205

فارسی  205

لاتین  218

 

 

فهرست نگاره‌ها‌

  • نگاره‌ی 2-1: ساختار درختی و ساختار نیمه‌تارنما 42
  • نگاره‌ی 2-2: یک ساختار درختی و سامانه‌ی راه‌ها؛ چگونگی ضمنی بودن بسیاری از دلالت‌ها؟ 43
  • نگاره‌ی 2-3: رود نیل و زندگی آدمیان در کنار و بر روی آن  46
  •  نگاره‌ی 2-4: جایگاه درخور زاینده‌رود برای رشد اصفهان در زمینه‌های گوناگون  50
  • نگاره‌ی 2-5: در هم تنیدگی بافت شهری یزد و دشواری تفکیک کالبدی و فضایی  55
  • نگاره‌ی 2-6: میبد، کاریز و سوی گسترش و رشد شهر بر پایه‌ی کاریز 57
  • نگاره‌ی 2-7: دزفول و آب‌راه‌های دست‌کند در زیرِ زمین  59
  • نگاره‌ی 2-8: بندرعباس و خانه‌های دارای هواکش‌های باز به سوی دریا 59
  • نگاره‌ی 2-9: بندرعباس و بافت انداموار و گسسته‌ی شهری  60
  • نگاره‌ی 2-10: ونیز بر گستره‌ی آب   64
  • نگاره‌ی 2-11: سد شهری در هلند  66
  • نگاره‌ی 2-12: برگن، شهر آب‌دره‌ها 72
  • نگاره‌ی 3-1: استهبان از دید باختری  78
  • نگاره‌ی 3-2: مخروط‌افکنه و رودخانه‌های خاوری و باختری استهبان  81
  • نگاره‌ی 3-3: آتشکده‌ی بهرام در خیر 92
  • نگاره‌ی 3-4: محراب و ستون مسجد جامع  93
  • نگاره‌ی 3-5: چنار آب‌بخش دهه‌ی چهل و هفتاد خ. 94
  • نگاره‌ی 3-6: کاشی و سفال استهبان  106
  • نگاره‌ی 3-7: قلعه‌دختر نزدیک به 1312 خ. 107
  • نگاره‌ی 3-8: نیایشگاه بدره 108
  • نگاره‌ی 3-9: نمایی از باغ «بذرا» در جنوب استهبان و گذر آب از میانه‌ی آن  109
  • نگاره‌ی 3-10: چشمه‌کاریزهای قهری و پازهری  111
  • نگاره‌ی 3-11: چشمه و استخر بوخو 112
  • نگاره‌ی 3-12: سند مالکیت ثبتی آب استهبان  113
  • نگاره‌ی 3-13: بازنویسی‌شده‌ی بخشی از یک وقف‌نامه در استهبان  114
  • نگاره‌ی 3-14: جوی و شیب   117
  • نگاره‌ی 3-15: کاستن از شیب زاستاری با گذراندن آب از سرِ دیوار 118
  • نگاره‌ی 3-16: پیوندگاه آب‌راه باختری و خاوری در کوه‌های جنوبی استهبان  119
  • نگاره‌ی 3-17: تنوره و ویرانه‌ی آسیاب یازدهمی یا خان  119
  • نگاره‌ی 3-18: سنگ آسیابی رها شده در نزدیکای استهبان  120
  • نگاره‌ی 3-19: مَرُوی میدان آ‌ب‌بخش در نگاره‌های هوایی دهه‌ی سی و پنجاه خ. 124
  • نگاره‌ی 3-20: مرو و کِرَّه در پایین‌دست آسیاب نهم  125
  • نگاره‌ی 3-21: برم  125
  • نگاره‌ی 3-22: آب‌انبار؛ «بلکه‌دوتا»  127
  • نگاره‌ی 3-23: کتیبه‌ی برکه‌‌ی حاجی‌عابدی  128
  • نگاره‌ی 3-24: آب‌انبار با کاربردی دیگر 129
  • نگاره‌ی 3-25: حوض   130
  • نگاره‌ی 3-26: آبشار و بخشی از حوضُ‌فلکه‌ی آن و همان در نگاره‌ی هوایی دهه‌ی سی خ. 131
  • نگاره‌ی 3-27: استخرِ حاجی میرزاصادق  132
  • نگاره‌ی 3-28: گرمابه  133
  • نگاره‌ی 3-29: پُله  134
  • نگاره‌ی 3-30: نگاره‌ی هوایی استهبان در سال 1335 خ. با پیش‌ساختار استهبان  138
  • نگاره‌ی 3-31: نخستین خیابان شهر: خیابان مغربی (دید از جنوب و آبشار به چنار آب‌بخش) 140
  • نگاره‌ی 3-32: آب‌بخش در نگاره‌ی هوایی سال 1335 خ. 145
  • نگاره‌ی 3-33: انگاره‌ی یک استهبانی از آب‌بخش و پیرامون آن از دهه‌ی بیست تا پنجاه خ. 146
  • نگاره‌ی 3-34: بازار در نگاره‌ی هوایی سال 1335 خ. 153
  • نگاره‌ی 3-35: سنگ‌نبشته‌ی گوهریه؛ بازمانده‌ای از سده‌ی پنج مه. 170
  • نگاره‌ی 3-36: جای‌گزینی خواج و درشت‌دانگی بافت   171
  • نگاره‌ی 3-37: مسجد باغِ مو (ماهان) 173
  • نگاره‌ی 3-38: سگ‌نبشته‌ای فرمان‌داری یولقلی‌بیگ افشار  در استهبان از سوی شاه‌طهماسبِ صفوی  177
  • نگاره‌ی 4-1: درخت‌مانندی شهر استهبان  186

 

فهرست نقشه‌ها

  • نقشه‌ی 2-1: گام‌های رشد جلفا 52
  • نقشه‌ی 2-2: جایگاه زاینده‌رود و مادی نیاصرم در محله‌بندی بخشی از اصفهان  53
  • نقشه‌ی 2-3: بخشی از شهر یزد با راه‌ها و کاریزها (گردی بزرگ در نیمه‌ی بالایی = محله‌ی وقت‌وساعت) 56
  • نقشه‌ی 2-4: بندر لافت   61
  •  نقشه‌ی 2-5: لندن در 1806 م. 62
  • نقشه‌ی 2-6: بخشی از ونیز با آب‌راه‌های آن  65
  •  نقشه‌ی 2-7: آمستردام و چیرگی آب   68
  • نقشه‌ی 2-8: تلچ و میدانی کشیده در میان دریاچه‌ها 69
  • نقشه‌ی 2-9: آنتورپ 1624 م. 70
  • نقشه‌ی 3-1: جای‌گیری استهبان  77
  • نقشه‌ی 3-2: سوی باختری آب‌های روان استهبان  82
  • نقشه‌ی 3-3: استهبان و رهنمونی آب بر محور مخروط‌افکنه  83
  • نقشه‌ی 3-4: سوی جنوبی-شمالی شیب در استهبان  84
  • نقشه‌ی 3-5: صورت فارس از جیهانی  87
  • نقشه‌ی 3-6: نقشه‌ی شهر استهبان بر پایه‌ی نگاره‌ی هوایی آن در آذر سال 1343 خ. 136
  • نقشه‌ی 3-7: بافت فرسوده‌ی استهبان  137
  • نقشه‌ی 3-8: نخستین نقشه‌ی استهبان در سال1330 خ. 137
  • نقشه‌ی 3-9: ساختار خیابان مغربی  141
  • نقشه‌ی 3-10: ساختار میدان آب‌بخش    143
  • نقشه‌ی 3-11: ساختار کوی تیرونجان  149
  • نقشه‌ی 3-12: ساختار کوی اهر 151
  • نقشه‌ی 3-13: ساختار راسته و میدان بازار 154
  • نقشه‌ی 3-14: ساختار کوی میری  157
  • نقشه‌ی 3-15: ساختار کوی کزمان  159
  • نقشه‌ی 3-16: ساختار کوچه‌شاه 161
  • نقشه‌ی 3-17: ساختار کوچه‌ی خلوت   163
  • نقشه‌ی 3-18: ساختار پنار کزمان  165
  • نقشه‌ی 3-19: ساختار نرسنو، پنار تیرونجان و پیرمراد 167
  • نقشه‌ی 3-20: شهر استهبان  168
  • نقشه‌ی 3-21: دوره‌های رشد و گسترش استهبان تا آغاز دهه‌ی چهل خ. 181
  • نقشه‌ی 4-1: ساختار شهر استهبان بر پایه‌‌ی سامانه‌ی سنتی پخشایش آب   183
  • نقشه‌ی 4-2: نمایی از زنجیره‌ی رده‌ها در سامانه‌ی راه‌ها 187
  • نقشه‌ی 4-3: بر هم افتادگی سامانه‌ی سنتی پخشایش آب و راه‌های استهبان  190
  • نقشه‌ی 4-4: زیرسامانه‌ی آب‌انبارها 191
  • نقشه‌ی 4-5: زیرسامانه‌ی عناصر مذهبی  192
  • نقشه‌ی 4-6: نمایی از دوره‌های رشد و گسترش استهبان از از دهه‌ی سی تا نود خ. 195
  • نقشه‌ی 4-7: روند دور شدن و تهی شدن استهبان از ساختار سنتی از دهه‌ی سی تا نود خ. 196
  • نقشه‌ی 4-8: الگوی پیش‌نهادی برای بازتعریف ساختار شهر استهبان  204

 

فهرست نمودارها و جدول‌ها

  • جدول 1-1: فهرست پیشینه‌ی پژوهش    25
  •  نمودار 1-1: فرآیند انجام پژوهش    30
  • جدول 2-1: ارزیابی برخی نگریه‌ها درباره‌ی ساخت اصلی شهر 39
  • جدول 2-2: گونه‌بندی بازتاب آب بر ساختار شهر 74
  • نمودار 3-1: پروفیل بلندا به متر، هم‌سو با شیب نقشه‌ی 3-5  85
  • نمودار 3-2: پروفیل درصدِ شیب، هم‌سو با شیب نقشه‌ی 3-5  85
  • جدول 3-1: بسامد کاربرد نگارش‌های گوناگون نام استهبان  98
  • جدول 4-1: معیارها و راه‌بردهای بازتعریف ساختار کنونی شهر استهبان  200

 

 

 

راهنمای خرید و دانلود فایل

برای پرداخت، از کلیه کارتهای عضو شتاب میتوانید استفاده نمائید.

بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.

در صورت بروز  هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما  پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا مشکل مورد بررسی قرار گیرد. دیجی لود متعهد میشود که هر طور شده فایل خریداری شده ، به دست شما خواهد رسید.

برای دانلود فابل روی دکمه خرید و دانلود  کلیک نمایید.



ads

مطالب مرتبط


ديدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × پنج =