پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

DOC
بررسی میزان تأثیر توبه در اصلاح مجرمین و جلوگیری از تکرار جرم : دانلود پایان نامه ارشد رشته حقوق جزا
doc
تعداد صفحات : 110
پایان نامه کارشناسی ارشد
رشته حقوق جزا و جرم شناسی
49000 تومان


رشته حقوق در میان داوطلبان رشته انسانی از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار است. دیجی لود پایان نامه ای در مقطع کارشناسی ارشد با موضوع ” بررسی میزان تأثیر توبه در اصلاح مجرمین و جلوگیری از تکرار جرم ” با فرمت Word (قابل ویرایش ) و در 110 صفحه  برای شما عزیزان فراهم کرده است. همچنین شما می توانید در میان مجموعه کامل از پایان نامه های رشته حقوق که تیم دیجی لود گرداوری کرده است ، مناسب ترین پایان نامه را تهیه کنید و از آن به نحو احسن بهره مند شوید. برای راحتی شما دانشجویان گرامی ، پایان نامه ها در قالب ورد بوده و کاملا قابل ویرایش است.

 

چکیده پایان نامه بررسی میزان تأثیر توبه در اصلاح مجرمین و جلوگیری از تکرار جرم:

در این تحقیق درباره آثار جرم شناختی توبه در حقوق کیفری ایران بحث گردیده است. این تحقیق به مطالعه نظری موضوع می پردازد و به شکل کتابخانه ای و در برخی موارد نیز از مصاحبه و گفتگو استفاده شده است. این تحقیق با بررسی نهاد توبه و مفاهیم آن که هم در مواردی از عوامل سقوط مجازات ها به شمار می رود و هم از جمله تدابیر و راهبرد ها در جهت اصلاح مجرم و جلوگیری از تکرار جرم می باشد، می پردازد.

این تحقیق به بررسی میزان تأثیر توبه در اصلاح مجرمین و جلوگیری از تکرار جرم می پردازد. این تحقیق توبه را از لحاظ کیفری و آثار آن مورد بررسی قرار می دهد. اینکه توبه چه زمانی پذیرفته    می شود و از لحاظ حق الله و حق الناس چه آثاری خواهد داشت و هم از لحاظ قانونی و اینکه شرایط ابراز و احراز آن چگونه می باشد مورد پژوهش قرار گرفته است.

این تحقیق نهاد توبه را در حقوق بشر اسلامی و قواعد فقهی از جمله قاعه درء و اصاله الصحه مورد بررسی خود قرار داده است. این تحقیق نشان می دهد که توبه در زمینه اسلام و بازسازگاری مجرم بسیار سودمند بوده و در راستای تحقق عدالت ترمیمی و جرم زدایی و کیفرزدایی نقش به سزایی  می تواند داشته باشد. لیکن هم در خود قوانین، مخصوصاً در خصوص توبه و هم در نحوه ی اجرای آن کاستی ها و ابهاماتی وجود دارد که اگر بیشتر مورد توجه مسؤلین امر قرار بگیرد بهتر می تواند نقش اصلاحی و تربینی خود را در جلوگیری از تکرار جرم و اصلاح مجرمین ایفا کند.

واژگان کلیدی:

توبه- حق الله- حق الناس- اصلاح مجرم- اصلاح عمل

 

سوالات تحقیق بررسی میزان تأثیر توبه در اصلاح مجرمین و جلوگیری از تکرار جرم:

این تحقیق از رهگذر مطالعه در منابع فقهی و حقوقی به دنبال پاسخگویی به چند سوال است. از آنجایی که قانون مجازات سال92 در این پژوهش به عنوان الگوی طرح بحث در نظر گرفته شده، ممکن است برخی اقدامات سیاستگذاران کیفری ایران در انطباق با معیارهای تعیین شده شرعی قرار گیرد. از این رو سوالی که ممکن است با توجه به تجربیات نظام کیفری ایران، به عنوان پرسش اصلی مطرح شود آن است که:

1- آیا گسترش توبه و قرار دادن اختیاری که مختص ولی‌امر بود به قضات در قانون جدید مجازات اسلامی، رویکردی جرم زدایی دارد یا خیر؟و از این حیث چه آثار حقوقی در تئوری و عمل می تواند به دنبال داشته باشد؟

برخی سوالات فرعی تحقیق نیز به قرارذیل می باشند:

2- آيا احتمال پديد آمدن بستر مناسب جرائم با گسترش رویکرد جرم زدایی نهاد توبه وجود ندارد؟

3- آيا قوانين موجود و سیاست های حقوقیِ کلانِ اتخاذ شده در قانون مجازات جدید برای اجرای واقعی موضوع مورد نظر یعنی نهاد توبه کافی است؟

4- آیا استفاده از نهادِ توبه به عنوان ابزاری در جهت حبس زدایی وکیفرزدایی از ارزش های والای شرعی واخلاقی آن نمی کاهد؟

فرضیه های تحقیق

در پاسخ به سوالات فوق فرضیات ذیل مطرح است:

1- به نظر میرسد که توبه یکی از بهترین شیوه های جلوگیری از تکرار جرم و اصلاح مجرمین است و به دلیل تاکید بر رویکردهای ارفاقی- اصلاحی رویکردی جرم زدا دارد نه جرم زا.

2- به نظر میرسد که در صورت اجرای مناسب کیفیات احراز توبه در افراد احتمال هر گونه سوء استفاده منتفی خواهد بود و از ایجاد بسترهای ارتکاب مجدد جرم ممانعت به عمل خواهد آمد.

3- به نظر میرسد که هرچند تاسیسات حقوقی نظیر توبه در قانون مجازات اسلامی کنونی، همسو با حمایت از حقوق متهمین تعبیر می گردد اما ضرورت طرح جزییات و فروعات چگونگی اعمال این قواعد از سوی مقنن امری انکارناپذیر است.

4- به نظر میرسد که قوانین فعلی و روش اجرای پذیرش توبه پاسخگوی همه نیازها و اهداف این نهاد نیست و نیاز به اصلاحات و بازنگری هایی دارد. تا بتوان ارزش والای شرعی و اخلاقی نهاد توبه را در جامعه حفظ و اجرایی نمود.

 

اهداف تحقیق بررسی میزان تأثیر توبه در اصلاح مجرمین و جلوگیری از تکرار جرم:

 

اهداف زیر در این پایان نامه پی جویی می شوند:

  • شناخت مفاهیم توبه، طریقه کاربرد صحیح آنها با توجه به تغییرات قانونی و چگونگی اثرگذاری آن بر نحوه تصمیم گیری قضات.
  • بررسی و تحلیل توبه بصورت بسیط به عنوان مجرایی از عدالت الهی.
  • بررسی و تحلیل كاستي هاي تقنینیِ موجود در پرتو واکاوی تغییرات اعمال شده در قانون جدید.

4- پردازش بسترها و جلوه های نهادهای فوق در حقوق ایران و نهایتا ایجاد زمینه و بستر مناسب جهت پژوهش پیرامون مسئولیت کیفری عاریتی و توجه دادن مخاطب به ضرورت انجام بررسی ها و تحلیل های مضاعف.

 

 

 

 

 

راهنمای خرید و دانلود فایل

برای پرداخت، از کلیه کارتهای عضو شتاب میتوانید استفاده نمائید.

بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.

در صورت بروز  هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما  پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا شکایت شما مورد بررسی قرار گیرد.

برای دانلود فایل روی دکمه خرید و دانلود  کلیک نمایید.



ads

مطالب مرتبط


ديدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 + 9 =