پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

DOC
اثر شمع فداشونده با حضور شکاف و طوق در کاهش عمق آبشستگی موضعی پایه پل  : پایان نامه ارشد کشاورزی
doc
تعداد صفحات : 134
پایان نامه کارشناسی ارشد
رشته کشاورزی - گرایش مهندسی آب-سازه­ های آبی
همراه با جداول و اشکال
79000 تومان


کشور عزیزمان ایران با توجه به تنوع اقلیم ، آب و هوای مطبوع و اراضی وسیعی که در اختیار دارد در صورت مدیریت در عرصه کشاورزی میتواند یکی از قطب های بلامنازع کشاورزی دنیا باشد و با پرورش دانش آموختگان خبره در گرایش های مختلف رشته کشاورزی میتوان به این مهم نایل آمد.دیجی لود در ادامه به معرفی پایان نامه های کارشناسی ارشد رشته کشاورزی میپردازد. پایان نامه حاضر با عنوان” اثر شمع فداشونده با حضور شکاف و طوق در کاهش عمق آبشستگی موضعی پایه پل ” با گرایش آبیاری و زهکشی و با فرمت Word (قابل ویرایش) تقدیم شما دانشجویان عزیز میگردد.

 

چکیده اثر شمع فداشونده با حضور شکاف و طوق در کاهش عمق آبشستگی موضعی پایه پل:

یکی از مسائل مهم در مهندسی هیدرولیک، بررسی آبشستگی موضعی اطراف پایه پل است. آبشستگی موضعی پتانسیل به خطر انداختن تمامیت ساختاری پایه پل را دارد، بنابراین زمانی­که فونداسیون پایه ضعیف شد، موجب شکست آن می­شود. برای طراحی ایمن و مقرون به­صرفه لازم است که آبشستگی اطراف پایه کنترل شود. آبشستگی موضعی اطراف پایه پل به دلیل جدایی جریان و توسعه گردابه­های ایجاد شده اطراف پایه رخ می­دهد. روش­های مختلفی برای برای پیشگیری و کاهش آبشستگی اطراف پایه از جمله شمع فداشونده، طوق و شکاف ارائه شده­است. این روش­ها با انحراف جریان از اطراف پایه باعث کاهش جریان و آبشستگی موضعی می­شوند. در این پژوهش برای بررسی اثر شمع­فداشونده ، پنج شمع در بالادست تک پایه دایره­ای قرار گرفت. همچنین برای بررسی اثر طوق، دو طوق دایره­ای و مربعی شکل با اندازه نسبی 5/2 ، در سه موقعیت شامل روی بستر و زیر بستر (D 1/0و D4/0 زیر بستر) برای کاهش آبشستگی اطراف پایه مورد استفاده قرار گرفت. در مرحله بعد شکافی در پایه به طول 8 برابر قطر پایه و عرض 3/0 قطر پایه ایجاد شد و عملکرد آن در کاهش آبشستگی بررسی شد. در آخر استفاده ترکیبی  این روش­ها برای کاهش آبشستگی مورد بررسی و استفاده قرار گرفت. نتایج نشان داد که، ترکیب شمع­فداشونده و طوق مربعی تاثیر بیشتری در کاهش عمق آبشستگی در اطراف تک پایه و گروه پایه دارد. ترکیب شمع­فداشونده و شکاف نقش کمتری در کاهش عمق آبشستگی اطراف تک پایه داشت . ترکیب سه روش به­طور همزمان بازده خوبی ایجاد نکرد. همچنین نتایج نشان داد که در گروه پایه، طوق مربعی آبشستگی اطراف پایه­های قرار گرفته در جلو و شمع فداشونده آبشستگی اطراف پایه­های قرار گرفته در پشت را بیشتر کاهش می­دهند.

 

کلیات

پل­ها از جمله حیاتی­ترین سازه­های ارتباطی هستند. پل­ها اکثرا بر روی رودخانه­ها احداث می­شوند بنابراین از مهم­ترین و پرکاربردترین سازه­های رودخانه­ای محسوب می­شوندکه از دیرباز مورد استفاده بوده­اند. همه ساله در اثر بروز سیلاب در رودخانه­ها، تعداد زیادی از پل­ها، درست در زمانی که بیشترین نیاز به آنها وجود دارد،تخریب می­شوند ( ثانی­خانی و همکاران، 1387 ).

وقوع آبشستگی در اطراف پایه­های پل یکی از عمده­ترین دلایل تخریب پل­ها می­باشند. هزار پل در سی سال گذشته در ایالات متحده آمریکا تخریب شده ، که 60% تخریب­ها بعلت آبشستگی بوده است. این تخریب­ها علاوه بر خسارت جانی، میلیون­ها دلار خسارت مالی برای ساخت و بازسازی پل­ها در آمریکا به­همراه داشته، که این هزینه در سال 1973، 75 میلیون دلار و در سال 1993، 2/1 بیلیون دلار برآورد شده است. همچنین بررسی­ها در انگلستان نشان داد که 49% خرابی­ها به علت آبشستگی بوده­است(گارسیا2008 )[1].بنابراین برای طراحی ایمن و مقرون به­صرفه، لازم است که آبشستگی اطراف پایه پل کنترل شود (بگ  و بگ ،2013)[2].

فرسایش بستر و حمل مواد جدا شده از آن به­وسیله­ی جریان آبشستگی،[3]نامیده می­شود. (وزارت نیرو نشریه 549 ، 1390). میزان کاهش در سطح بستر، نسبت به بستر رودخانه، قبل از شروع آبشستگی را عمق آبشستگی عنوان کرده­اند( بگ  و بگ ، 2013 ).از آنجا که در اثر آبشستگی بستر رودخانه فرسایش می­یابد و این فرسایش باعث گود شدن بستر می­گردد، ممکن است مخاطرات جدی را برای سازه­های مجاور به همراه داشته باشد. از این­رو لازم است تا مهندسان هیدرولیک با چگونگی عمل آبشستگی آشنایی کامل داشته باشند ( شفاعی بجستان، 1390 ).

بحث آبشستگی هرچند قدمتی طولانی در علم هیدرولیک دارد،لیکن به دلیل شرایط و پیچیدگی­های خاص آن و همچنین به دلیل نبودن رابطه مناسب که بتواند پاسخگوی تمام شرایط باشد،همچنان مورد توجه خاص محققین علم هیدرولیک و مهندسی رودخانه است(وزارت نیرو نشریه 549، 1390).

پل­ها در محل احداث خود به چندین دلیل باعث آبشستگی در رودخانه­ها می­شوند. اول اینکه برای کوتاه کردن طول پل، مقطع پل تنگ­تر از مقطع رودخانه در نظر گرفته می شود که باعث افزایش سرعت جریان و تنش برشی در بستر شده و موجب آبشستگی می­شود ( آبشستگی در اثر تنگ­شدگی[4] ) ( وزارت نیرو نشریه260، 1381 ). دوم به دلیل وجود تکیه­گاه، یک سامانه سه بعدی جریان گردابی در اطراف آنها تولید شده که باعث جدا شدن دانه­ها از بستر و آبشستگی موضعی[5] می­شود.این نوع آبشستگی به دلیل پیچیده بودن جریان­های ایجاد شده دارای اهمیت زیادی می­باشد. اگر آبشستگی عمومی[6] در مسیر رودخانه وجود داشته باشد آن هم به آبشستگی حاصل از احداث پل اضافه می­شود ( وزارت نیرو نشریه 383، 1386 ).

شکل 1-1 انواع آبشستگی که در اثر احداث پل در بستر رودخانه ایجاد می­شود را نشان می­دهد.درصورتی­که مجموع آبشستگی­ها (آبشستگی کل[7]) بستر، به پی پایه و نیم پایه برسد تمامیت ساختاری پل به خطر می­افتد.

 

ضرورت انجام پژوهش

تاکنون مطالعات زیادی بر روی آبشستگی انجام شده­است و به علت پیچیدگی این پدیده هنوز هم محققان درصدد بدست آوردن روش­هایی نوین در کاهش آبشستگی هستند. بنابراین برای طراحی پل­ها با ضریب اطمینان بالا و به­صورت اقتصادی، ابتدا لازم است ماکزیمم عمق آبشستگی در اطراف پایه پل به­طور دقیق برآورد شود و به کمک روش­های مختلف کنترل شود.به­طور کلی دو روش اساسی جهت کنترل آبشستگی وجود دارد، روش­های غیر هیدرولیکی که با حفاظت از بسترآبشستگی را کنترل می­کند و روش­های هیدرولیکی که با منحرف کردن جریان اطراف پایه، از آن محافظت می­کند (ملویل و ساترلند[8]، 1989).

روش­ هیدرولیکی به منظور تغییر الگوی جریان و کاهش شدت گرداب­های ایجاد شده در اطراف پایه به­کار می­رود. از آنجایی که جریان روبه پایین، گرداب نعل اسبی و گرداب برخاستگی مهم­ترین عوامل آبشستگی است، هر عاملی که بتواند قدرت این سه جریان را کاهش دهد می­تواند باعث کنترل آبشستگی گردد. تاکنون بیش از ده روش گوناگون از این دسته در روش­های کنترل آبشستگی پیشنهاد شده است از جمله، ایجاد شکاف در پایه[9]، نصب طوق[10] در اطراف پایه، نصب شمع­های فداشونده[11]، پره­های مستغرق[12]، نخ کشی[13] پایه، و …( تفرج نوروز و همکاران،2012)[14].

تاکنون مطالعات زیادی برروی اثر هریک از این روش­ها در کاهش آبشستگی تک پایه پل انجام شده است. درصورتی­که استفاده از روش­های ترکیبی می­تواند تا حد زیادی آبشستگی را کاهش دهد.

همچنین استفاده هریک از روش­های ذکر شده و استفاده ترکیبی آن­ها در گروه پایه کمتر مورد توجه قرار گرفته است درصورتی­که به دلیل پیچیدگی الگوی جریان در اطراف گروه پایه نسبت به تک پایه لازم است مطالعات بیشتری در این زمینه صورت گیرد.

 

 

اهداف پژوهش

هدف کلی از این تحقیق بررسی اثر شمع­فداشونده، طوق (دایره­ای و مربعی) و شکاف به­طور جداگانه، همچنین اثر ترکیبی آنها در تک پایه، و بررسی اثر شمع فداشونده و طوق مربعی در گروه پایه دوتایی و سه­تایی در جهت جریان و عمود برجهت جریان واثر ترکیبی آنها در گروه پایه می­باشد.

 

 

راهنمای خرید و دانلود فایل

برای پرداخت، از کلیه کارتهای عضو شتاب میتوانید استفاده نمائید.

بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.

در صورت بروز  هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما  پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا شکایت شما مورد بررسی قرار گیرد.

برای دانلود فابل روی دکمه خرید و دانلود  کلیک نمایید.

 



برچسب‌ها :
ads

مطالب مرتبط


ديدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 3 =