پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

DOC
آنالیز اندرکنش دینامیکی خاک و سازه تحت اثر بار زلزله با استفاده از روش المان محدود با مرز مقیاس شده :پايان نامه‌ ارشد مهندسی عمران گرايش مکانیک خاک و پی
doc
تعداد صفحات : 240
پایان نامه کارشناسی ارشد
رشته مهندسی عمران -گرايش مکانیک خاک و پی
29000 تومان


پایان نامه ای که معرفی میگردد از سری پایان نامه های جدید رشته عمران  و با عنوان آنالیز اندرکنش دینامیکی خاک و سازه تحت اثر بار زلزله با استفاده از روش المان محدود با مرز مقیاس شده در 240 صفحه با فرمت Word (قابل ویرایش) در مقطع کارشناسی ارشد تهیه و نگارش شده است. امیدواریم مورد توجه کاربران سایت و دانشجویان عزیز مقاطع تحصیلات تکمیلی رشته های جذاب عمران  قرار گیرد.

چکیده پایان نامه آنالیز اندرکنش دینامیکی خاک و سازه تحت اثر بار زلزله با استفاده از روش المان محدود با مرز مقیاس شده:

آنالیز اندرکنش دینامیکی خاک و سازه (به علت اثر متقابل سازه و خاک نگهدارنده آن بر یکدیگر)، در طراحی سازه تحت بار لرزه­ای نقشی اساسی دارد. سيستم خاک-سازه مي­تواند تحت بارهای ديناميکي و استاتيکي قرار بگيرد. در حالت بارگذاری استاتيکی می­توان محيط نامحدود خاک را محدود کرد، به طوری که مرزها را به اندازه کافی دور از سازه در نظر گرفت. اما در حالت بارگذاری ديناميکي اين روش نمی­تواند مورد استفاده قرار بگيرد، چون مرزها به جای اينکه اجازه دهند امواج دريافتی از منبع انتشار امواج به سمت بی­نهايت عبور کنند، آنها را به سمت سازه و خاک منعکس می­کنند (برگشت می­دهند) و اين انعکاس بر روی رفتار و واکنش سيستم خاک-سازه تأثير می­گذارد. بنابراين برای آآنالیز اندرکنش دینامیکی خاک – سازه، خاک به قسمت خاك محدود  منظم که می­تواند رفتار غير خطی خاک را مدل کند و قسمت نامحدود منظم که تا بی­نهايت ادامه دارد، تقسيم می­شود. قسمت محدود خاك مي­تواند به وسيله روش المان محدود مدل شود. در يك محيط نامحدود، يك قاعده مهم در ديناميك امواج وجود دارد: امواجي كه به سمت بي­نهايت حركت مي­كنند، به سمت حوزه برگشت داده نمي­شوند. شرايط مرزي بايد توانايي مدل كردن حركت موج را در واقعيت داشته باشد.

یک شرط مرزی با درجه بالا برای مدل کردن انتشار موج در حوزه نا­محدود تحت بار لرزه ­های توسعه داده شده است. این شرط مرزی برای امواج اسکالر و برداری با هندسه دلخواه و مواد غیر همگن قابل کاربرد است. فرمولاسیون بر حسب حل شکاف ممتد در تجزیه ماتریس سختی دینامیکی برای حوزه نا­محدود به کار می­رود. ماتریس ضرائب روش شکاف ممتد به صورت بازگشتی از معادله روش المان محدود با مرز مقیاس شده بر حسب سختی دینامیکی بدست آمده است که می­تواند به صورت یکپارچه با المان محدود ترکیب شود. روش­های استاندارد در دینامیک سازه ­ها به صورت مستقیم برای بدست آوردن پاسخ در حوزه­های زمان و فرکانس قابل کاربرد می­باشد. مثال­های عددی و تحلیلی نرخ بالای همگرایی و بازده این شرط مرزی با درجه بالا را نشان می­دهد. در این پایان نامه برای اولین بار آنالیز اندرکنش دینامیکی خاک و سازه تحت بارهای لرزه­ای با استفاده از حل شکاف ممتد و آنالیز مودال (با استفاده از توابع پایه کاهش یافته) توسعه یافته است.

 

 تعریف مسئله

در يک سيستم خاک – سازه واقع در يک محيط نيمه نامحدود، حجم خاک در برابر حجم سازه بسيار بيشتر می­باشد پس به طور کلی، سازه با خاک اطرافش اندرکنش دارد. بدین معنی که رفتار هریک بر دیگری اثر دارد. بنابراین آنالیز سازه به تنهایی مجاز نمی­باشد و در بسیاری از حالات مهم (به عنوان مثال، نوسانات لرزه­ای) که بارگذاری به خاک اطراف سازه وارد می­شود باید اثر خاک در نظر گرفته شود به این معنا که در هر صورت حوزه اطراف سازه باید مدل شود. از آنجاکه اندرکنش لرزه­ای خاک و سازه با ایمن سازی بسیاری از پروژه ­های مهندسی (مانند نیروگاه ­های هسته­ای) درجهت مقاومت در برابر زلزله ارتباط تنگاتنگ دارد، این اندرکنش یک موضوع بسیار مهم در مهندسی زلزله تلقی شده است. همچنین به علت تأثیر بازتاب انرژی از محیط نامحدود و حرکات غیر یکنواخت زمین روی پاسخ سازه، اهمیت اندرکنش دینامیکی خاک و سازه در رفتار سازه ­های غول­پیکر در برابر زلزله قابل توجه می­باشد.

همانطورکه در شکل 1- 1 می­بینیم، خاک یک محیط نیمه نامحدود است که به صورت حوزه نامحدود در نظر گرفته می­شود. خاک محدود و نامحدود توسط مرز مشترک خاک – سازه (شکل 1- 1) از یکدیگر جدا می­شوند. مرز مصنوعی (شکل 1- 1) در فاصله­ای به اندازه کافی دور از سازه، جایی که انتظار می­رود پاسخ حوزه مستهلک شود، معرفی و شرایط مرزی مناسب بر روی آن تعریف می­شود. بسته به دقت آنالیز، این مرز می­تواند دورتر و یا نزدیک­تر به سازه تعریف شود. گره­ های موجود بر روی سازه با s و گره ­های موجود بر روی مرز مشترک خاک و سازه با b نشان داده می­شود. بارگذاری دینامیکی می­تواند به صورت بار خارجی و یا بار لرزه­ای به سیستم وارد شود

 

سيستم خاک و سازه مي­تواند تحت بارهای ديناميکي و استاتيکي قرار بگيرد. برای آنالیز پاسخ سازه تحت بارگذاری استاتیکی، همانطورکه گفته شد، یک مرز مصنوعی می­تواند در یک فاصله به اندازه کافی دور از سازه، جایی که انتظار می­رود پاسخ حوزه مستهلک شود، معرفی شود. این کار به یک محیط محدود برای خاک منجر می­شود که می­تواند مانند سازه مدل شود. کل سیستم المان­بندی شده، شامل خاک و سازه توسط روش­های المان محدود و یا تفاضل محدود مدل می­شود و با توسعه و پیشرفت نرم­افزارهای المان محدود می­توان به راحتی مسئله محدود را آنالیز کرد. اما در حالت بارگذاری ديناميکي اين روش نمی­تواند مورد استفاده قرار بگيرد، چون مرزهای مصنوعی به جای اينکه اجازه دهند امواج دريافتی از منبع انتشار امواج به سمت بی­نهايت عبور کنند، آنها را به سمت سازه و خاک منعکس می­کنند (برگشت می­دهند) و اين انعکاس بر روی رفتار و واکنش سيستم خاک و سازه تأثير می­گذارد. در صورتی که خاک نامحدود بایستی نقش یک مکنده انرژی را بازی کند. بنابراين برای آناليز اين اندرکنش خاک – سازه، خاک به دو قسمت خاك محدود غیر منظم که می­تواند رفتار غير خطی خاک را مدل کند و خاك نامحدود منظم که تا بی­نهايت ادامه دارد و دارای رفتارخطی است، تقسيم می­شود. بنابراین همانطور که در شکل 1- 1 ملاحظه می­کنید می­توان خاک را به دو قسمت تقسیم کرد:

  • محدوده نزدیک به سازه، خاک نامنظم با رفتار غیرخطی با عنوان حوزه محدود
  • محدوده دور از سازه، خاک منظم و با رفتار خطی با عنوان حوزه نا­محدود

قسمت محدود خاك مي­تواند به وسيله روش المان محدود مدل شود. در يك محيط نامحدود، يك قاعده مهم در ديناميك امواج وجود دارد: امواجي كه به سمت بي­نهايت حركت مي­كنند، به سمت حوزه برگشت داده نمي­شوند. شرايط مرزي بايد توانايي مدل كردن حركت موج را در واقعيت داشته باشد. شرط به صفر رساندن جابجایی در بی­نهایت کافی نمی­باشد] [. شرط مرزی اعمال شده در بی­نهایت، باید توانایی انتقال انرژی را به صورت کامل از حوزه محدود به حوزه نا­محدود را داشته باشد و بتواند جلوی بازتابش امواجی که با مرز تماس پیدا می­کنند را به درون محیط بگیرد. به این شرط مرزی، شرط مرزی بازتابشی می­گویند. چالشی­ترین قسمت در آنالیز اندرکنش دینامیکی خاک و سازه، بدست آوردن شرایط مرزی بازتابشی مناسب برای مسائل مهندسی با ابعاد بزرگ می­باشد. حوزه خاک نامحدود را می­توان طوری مدل کرد که دینامیک خاک را از دینامیک سازه کاملا̎ مجزا کند. برای درک بهتر موضوع، انتشار موج در یک حوزه نا­محدود یک بعدی به صورت زیر آورده شده است.

در یک مدل واقعی، با اعمال نیروی دینامیکی (نیروی ضربه R) در ابتدای میله (نقطه A)، حرکت موج از ابتدای میله آغاز می­شود و تا بی­نهایت پیش رفته و میرا می­شود (شکل 1-2 (الف)). برای مدل کردن این حالت میله بریده شده ودر محل بریدگی مهار قرار داده می­شود. با شروع حرکت موج و برخورد آن به مهار موجود، موج برگشت داده می­شود. تا زمانی که موج برگشت داده شده به نقطه ابتدا (نقطه A) نرسیده است، رفتار نقطه A مشابه واقعیت است و از زمان رسیدن موج به آن نقطه، رفتار نقطه A به هم می­ریزد (شکل 1-2 (ب)). در خاک نا­محدود نیز رفتار چنین است. مدل باید به گونه­ای باشد که موج به سمت بی­نهایت هدایت شود و به سمت سازه باز نگردد.

 

فهرست مطالب

  فصل اول: مقدمه

1-1- تعریف مسئله        1

1-2- مفهوم اندرکنش خاک و سازه 4

1-3- روش­های تحلیل اندرکنش خاک و سازه  6

1-3-1- روش زیرسازه    6

1-3-2- روش مستقیم    9

1-4- خلاصه­ای از روش­های موجود برای مدل کردن حوزه نامحدود 12

1-4-1- روش­های کلی    12

1-4-1-1- روش المان مرزی        13

1-4-1-2- روش لایه باریک          13

1-4-1-3- شرایط مرزی غیر انعکاسی دقیق    13

1-4-1-4- روش المان محدود با مرز مقیاس شده         14

1-4-2- روش­های محلی  14

1-4-2-1- شرایط مرزی انتقالی     15

1-4-2-2- المان­های نامحدود       15

1-4-2-3- لایه­های جاذب           16

1-5- اهداف و خلاصه فصول پایان­نامه           17

 

فصل دوم: مروری بر تحقیقات انجام شده

2-1- مقدمه    19

2-2-2- روش­های کلی (فراگیر)     20

2-2-1- روش المان مرزی            20

2-2-2- روش لایه باریک 23

2-2-3- شرایط مرزی غیر انعکاسی دقیق       25

2-2-4- روش المان محدود با مرز مقیاس شده            27

2-3- روش­های محلی (موضعی)      32

2-3-1- شرایط مرزی انتقالی         32

2-3-2- المان­های نامحدود           36

2-3-3- لایه ­های جاذب   37

2-4- نتایج      39

 

فصل سوم: فرمولاسیون روش المان محدود با مرز مقیاس شده

 مربوط به دامنه نامحدود در حوزه فرکانس و زمان

3-1- معرفی مختصات محلی (ξ, η ,ζ)………….40

3-2- معادلات اساسی الاستودینامیک همگن در مختصات دکارتی   42

3-3- معادلات المان محدود با مرز مقیاس شده در حوزه فرکانس   44

3-3-1- انتقال هندسه محیط از مختصات دکارتی به مختصات جدید            44

3-3-2- تعیین معادلات حاکمه الاستودینامیک در مختصات جدید  45

3-3-3- توابع تغییرمکان گره­ای در جهت شعاعی          49

3-4- استفاده از روش باقی­مانده وزنی           51

3-5- ماتریس سختی دینامیکی      53

3-6- حل معادله المان محدود با مرز مقیاس شده در سختی دینامیکی برای حوزه نامحدود          55

3-7- معادله المان محدود با مرز مقياس شده در حوزه زمان         58

3-7-1- معادله المان محدود با مرز مقياس شده در پاسخ ضربه واحد شتاب    58

3-7-2- تقسیم­بندی زمان            60

3-7-3- اولین گام زمانی  61

3-7-4- بازه زمانی nام   62

3-8- ماتریس سختی استاتیکی حوزه نامحدود 63

3-9- خلاصه روش سری کاهش­یافته توابع پایه در حوزه زمان       64

3-10- خلاصه روش سری کاهش­یافته توابع پایه در حوزه فرکانس  65

3-11- نتایج    66

 

فصل چهارم: فرمولاسیون روش المان محدود با مرز مقیاس شده

مربوط به دامنه محدود در حوزه فرکانس و زمان مقدمه

4-1- مقدمه    68

4-2- معادله حرکت دامنه محدود در حوزه فرکانس و زمان          69

4-3- ماتریس سختی استاتیکی حوزه محدود   70

4-4- ماتریس جرم         72

4-5- ماتریس میرایی      73

4-6- نتایج      74

 

فصل پنجم: ترکیب معادلات حاصل از روش (SBFEM) برای

حوزه محدود و نامحدود جهت لحاظ کردن اندرکنش خاک و سازه

5-1- مقدمه    75

5-2- ترکیب معادلات حاصل از دامنه محدود و نامحدود تحت بارهای خارجی جهت لحاظ کردن اندرکنش خاک و سازه در حوزه زمان       77

5-2-1- آنالیز دینامیکی اندرکنش خاک و سازه تحت بارهای خارجی در حوزه زمان با استفاده از (SBFEM)  77

5-2-1-1- با در نظر گرفتن اثز اندرکنش خاک و سازه (پی انعطاف­پذیر)       77

5-2-1-2- بدون در نظر گرفتن اثز اندرکنش خاک و سازه (پی صلب)          80

5-2- 2- آنالیز دینامیکی اندرکنش خاک و سازه تحت بارهای خارجی در حوزه زمان با استفاده از (SBFEM) و استفاده از سری کاهش­یافته توابع پایه            81

5-2-2-1- با در نظر گرفتن اثز اندرکنش خاک و سازه (پی انعطاف­ پذیر)       81

5-2-2-2- بدون در نظر گرفتن اثز اندرکنش خاک و سازه (پی صلب)          83

5-3- ترکیب معادلات حاصل از دامنه محدود و نامحدود تحت بارهای لرزه­ای جهت لحاظ کردن اندرکنش خاک و سازه در حوزه زمان        84

5-3-1- آنالیز دینامیکی اندرکنش خاک و سازه تحت بارهای لرزه­ای در حوزه زمان با استفاده از (SBFEM)   84

5-3-1-1- با در نظر گرفتن اثز اندرکنش خاک و سازه (پی انعطاف ­پذیر)       84

5-3-1-2- بدون در نظر گرفتن اثز اندرکنش خاک و سازه (پی صلب)          86

5-3- 2- آنالیز دینامیکی اندرکنش خاک و سازه تحت بارهای لرزه­ای در حوزه زمان با استفاده از (SBFEM) و استفاده از سری کاهش­یافته توابع پایه            88

5-3-2-1- با در نظر گرفتن اثز اندرکنش خاک و سازه (پی انعطاف ­پذیر)       88

5-3-2-2- بدون در نظر گرفتن اثز اندرکنش خاک و سازه (پی صلب)          89

5-4- ترکیب معادلات حاصل از دامنه حوزه محدود و نامحدود تحت بارگزاری دینامیکی (بارهای خارجی و لرزه­ای) جهت لحاظ کردن اندرکنش خاک و سازه در حوزه فرکانس        90

5-5- نتایج      92

 

فصل ششم: روش شكاف ممتد

6-1- روش­های تجزیه ماتریس سختی دینامیکی حوزه نا­محدود      103

6-1-1- تقریب سختی دینامیکی توسط سری پده         104

6-1-2- تجزیه سختی دینامیکی با استفاده از روش شكاف ممتد    105

6-1-2-1- ساخت شرط مرزی انتقالی با مرتبه بالا        110

6-1-2-2- ترکیب معادله حرکت حوزه محدود و معادله مربوط به حوزه نامحدود حاصل از روش شکاف ممتد تحت بار خارجی دینامیکی     112

6-1-2-3- ترکیب معادله حرکت حوزه محدود و معادله مربوط به حوزه نامحدود حاصل از روش شکاف ممتد تحت بار لرزه­ای      114

6-1-2-4- استفاده از روش شكاف ممتد و اعمال روش سری کاهش یافته توابع پایه برای آنالیز سیستم تحت بار خارجی دینامیکی           116

6-1-2-5- استفاده از روش شكاف ممتد و اعمال روش سری کاهش یافته توابع پایه برای آنالیز سیستم تحت بار لرزه­ای            118

6-2- نتایج      120

 

فصل هفتم: مثال­های عددی

7-1- مقدمه    131

7-2- دیوار برشی به همراه بازشو     133

7-2-1- سازه در حالت پی صلب تحت بار خارجی دینامیکی         134

7-2-2- سازه در حالت پی منعطف تحت بار خارجی دینامیکی      136

7-2-3- سازه در حالت پی صلب تحت بار لرزه­ای          139

7-2-4- سازه در حالت پی منعطف تحت بار لرزه­ای       141

7-3- دیوار برشی با ابعاد و مواد با خصوصیات متفاوت     145

7-3-1- سازه در حالت پی صلب تحت بار خارجی دینامیکی         145

7-3-2- سازه در حالت پی منعطف تحت بار خارجی دینامیکی      147

7-3-3- سازه در حالت پی صلب تحت بار لرزه­ای          150

7-3-4- سازه در حالت پی منعطف تحت بار لرزه­ای       152

7-4- سد کوینا در چین  156

7-4-1- سد در حالت پی صلب تحت بار خارجی دینامیکی           156

7-4-2- سد در حالت پی منعطف تحت بار خارجی دینامیکی        158

7-4-3- سد در حالت پی صلب تحت بار لرزه­ای            162

7-4-4- سد در حالت پی منعطف تحت بار لرزه­ای         164

7-5- ترکیب تونل و دیوار برشی      168

7-5-1- تونل و قاب سازه­ای تحت بار خارجی دینامیکی  169

7-5-2- تونل و قاب سازه­ای تحت بار لرزه­ای   172

 

فصل هشتم: نتایج و پیشنهادات

7-1- نتایج      176

منابع 180

 

 

فهرست شکل­ها

شکل 1- 1: تعریف مسئله اندرکنش خاک و سازه 2

شکل 1- 2: انتشار موج در میله نا محدود (یک بعد): (الف) مدل واقعی (ب) انعکاس موج در اثر مهار 3

شکل 1- 2: پاسخ دینامیکی سازه مستقر روی سنگ و خاک: (الف) موقعیت زمین; (ب) بیرون زدگی سنگ; (ج) حوزه آزاد; (د) اندرکنش جنبشی; (ه) اندرکنش لختی  5

شکل 1- 4: مدل اندرکنش خاک و سازه با روش زیرسازه: (الف) زیرسازه حوزه محدود;(ب) زیرسازه حوزه نا­محدود  7

شکل 1- 5: اتصال مکانی شرایط مرزی فراگیر  9

شکل 1- 6: مدل اندرکنش خاک و سازه توسط روش مستقیم: (الف) حوزه محدود به همراه قسمتی از حوزه نا­محدود (ب) ارتباط اندرکنش نیرو-جابجایی حوزه نا­محدود که به عنوان یک شرط مرزی روی مرز مصنوعی تعریف شده 10

شکل 1- 3: اتصال مکانی شرایط مرزی موضعی  11

شکل 2- 1: مش­بندی در روش المان مرزی   21

شکل 2- 2: مرز بندی به صورت قائم در روش المان باریک   23

شکل 2- 2: تبدیل محیط نامحدود به محیط محدود به وسیله مرز مصنوعی  25

شکل 2- 4: مختصات مرز مقیاس شده: (الف) مرکز مقیاس O، مختصات شعاعی  و المان­بندی مرز; (ب) هندسه حوزه تبدیل­یافته  28

شکل 2- 5: معرفی حوزه نامحدود در مختصات مرز مقیاس شده 29

شکل 2- 6: لایه ­های کاملاً تطبیق یافته  38

شکل 3- 1: محور  ηوζ  روی مرز و محور ξ به صورت شعاعی از مرکز مقیاس O می گذرد  40

شکل 3- 2: مرکز مقیاس محیط محدود: الف) روی مرز; ب) درون محیط   41

شکل 3- 3: مرکز مقیاس محیط نامحدود: الف) روی مرز; ب) درون محیط   42

شکل 3- 4: سیستم دو بعدی مختصات المان محدود با مرز مقیاس شده: الف) مرکز مقیاس و مش­بندی مرز. ب) هندسه تبدیل یافته  44

شکل 3- 5: هندسه تبدیل یافته به همراه بردار مکان و بردارهای نرمال  47

شکل 3- 6: تقريب تغييرمكان­ها با استفاده از تغييرمكان گره­ ها 50

شکل 4- 1: حوزه محدود شامل گره­ها و نیروی خارجی دینامیکی  70

شکل 4- 2: نمودار میرایی ریلی  73

شکل 5- 1: گره­های موجود برروی سازه و مرز مشترک خاک و سازه مربوط به حوزه محدود و نامحدود (با درنظر گرفتن اثر اندرکنش خاک و سازه) 76

شکل 5- 2: گره­های موجود برروی سازه و پی صلب (بدون درنظر گرفتن اثر اندرکنش خاک و سازه) 76

شکل 5- 3: نیروهای دینامیکی خارجی موجود برروی سازه و مرز مشترک خاک و سازه مربوط به حوزه محدود و نامحدود (با درنظر گرفتن اثر اندرکنش خاک و سازه) 78

شکل 5- 4: نیروهای دینامیکی خارجی موجود برروی سازه و پی صلب (بدون درنظر گرفتن اثر اندرکنش خاک و سازه) 80

شکل 5- 5: نیروهای لرزه­ای موجود برروی سازه و مرز مشترک خاک و سازه مربوط به حوزه محدود و نامحدود (با درنظر گرفتن اثر اندرکنش خاک و سازه) 85

شکل 5- 6: نیروی لرزه­ای خارجی موجود برروی سازه و پی صلب (بدون درنظر گرفتن اثر اندرکنش خاک و سازه) 87

شکل 7- 1: نمودار بارگذاری دینامیکی بر حسب زمان و فرکانس: الف) تاریخچه زمان ب) تبدیل سری فوریه  132

شکل 7- 1: نمودار شتاب افقی زلزله طبس بر حسب زمان: الف) تاریخچه زمان ب) تبدیل سری فوریه  133

شکل 7- 3: هندسه قاب سازه­ای   134

شکل 7- 4: قاب سازه­ای وحوزه­بندی محیط مسئله در حالت پی صلب: (الف) مدل SBFEM; (ب) مدل SAP  135

شکل 7- 5: جابجایی افقی نقطه  Aبا استفاده از روش المان محدود با مرز مقیاس شده تحت بار خارجی دینامیکی در طول زمان بارگذاری (در حالت پی صلب) 135

شکل 7- 6: قاب سازه­ای وحوزه­بندی محیط مسئله در حالت پی منعطف: (الف) مدل SBFEM; (ب) مدل SAP  136

شکل 7- 7: جابجایی افقی نقطه  Aبا استفاده از روش المان محدود با مرز مقیاس شده تحت بار خارجی دینامیکی در طول زمان بارگزاری (در حالت پی منعطف L=10 m) 137

شکل 7- 8: جابجایی افقی نقطه  Aبا استفاده از روش المان محدود با مرز مقیاس شده تحت بار خارجی دینامیکی و اعمال روش سری کاهش­یافته توابع پایه در طول زمان بارگزاری (در حالت پی منعطف L=10 m) 138

شکل 7- 9: جابجایی افقی نقطه  Aبا استفاده از روش المان محدود با مرز مقیاس شده تحت بار خارجی دینامیکی و اعمال دو روش شکاف ممتد و روش سری کاهش­یافته توابع پایه در طول زمان بارگذاری (در حالت پی منعطفL=10 m) 139

شکل 7- 10: قاب سازه­ای وحوزه­بندی محیط مسئله در حالت پی صلب: (الف) مدل SBFEM; (ب) مدل SAP  140

شکل 7- 11: جابجایی افقی نقطه  Aبا استفاده از روش المان محدود با مرز مقیاس شده تحت بار لرزه­ای در طول زمان زلزله (در حالت پی صلب) 140

شکل 7- 12: قاب سازه­ای و حوزه­بندی محیط مسئله در حالت پی منعطف: (الف) مدل SBFEM; (ب) مدل SAP  141

شکل 7- 13: جابجایی افقی نقطه  Aبا استفاده از روش المان محدود با مرز مقیاس شده تحت بار لرزه­ای در طول زمان زلزله (در حالت پی منعطف L=10 m) 142

شکل 7- 14: جابجایی افقی نقطه  Aبا استفاده از روش المان محدود با مرز مقیاس شده تحت بار لرزه­ای و اعمال روش سری کاهش­یافته توابع پایه در طول زمان زلزله (در حالت پی منعطف L=10 m) 143

شکل 7- 15: جابجایی افقی نقطه  Aبا استفاده از روش المان محدود با مرز مقیاس شده تحت بار لرزه­ای و اعمال دو روش شکاف ممتد و روش سری کاهش­یافته توابع پایه در طول زمان زلزله (در حالت پی منعطف L=10 m) 144

شکل 7- 16: هندسه قاب سازه­ای   145

شکل 7- 17: قاب سازه ­ای و حوزه­بندی محیط مسئله در حالت پی صلب: (الف) مدل SBFEM; (ب) مدل SAP  146

شکل 7- 18: جابجایی افقی نقطه  Aبا استفاده از روش المان محدود با مرز مقیاس شده تحت بار خارجی دینامیکی در طول زمان بارگذاری (در حالت پی صلب) 146

شکل 7- 19: قاب سازه ­ای و حوزه­بندی محیط مسئله در حالت پی منعطف: (الف) مدل SBFEM; (ب) مدل SAP  147

شکل 7- 20: جابجایی افقی نقطه  Aبا استفاده از روش المان محدود با مرز مقیاس شده تحت بار خارجی دینامیکی در طول زمان بارگذاری (در حالت پی منعطف L=10 m) 147

شکل 7- 21: جابجایی افقی نقطه  Aبا استفاده از روش المان محدود با مرز مقیاس شده تحت بار خارجی دینامیکی و اعمال روش سری کاهش­یافته توابع پایه در طول زمان بارگذاری (در حالت پی منعطف L=10 m) 149

شکل 7- 22: جابجایی افقی نقطه  Aبا استفاده از روش المان محدود با مرز مقیاس تحت بار خارجی دینامیکی و اعمال دو روش شکاف ممتد و روش سری کاهش­یافته توابع پایه در طول زمان بارگذاری (در حالت پی منعطف L=10 m) 150

شکل 7- 23: قاب سازه­ای و حوزه­بندی محیط مسئله در حالت پی صلب: (الف) مدل SBFEM; (ب) مدل SAP  151

شکل 7- 24: جابجایی افقی نقطه  Aبا استفاده از روش المان محدود با مرز مقیاس شده تحت بار لرزه­ای در طول زمان زلزله (در حالت پی صلب) 151

شکل 7- 25: قاب سازه­ای و حوزه­بندی محیط مسئله در حالت پی منعطف: (الف) مدل SBFEM; (ب) مدل SAP  152

شکل 7- 26: جابجایی افقی نقطه  Aبا استفاده از روش المان محدود با مرز مقیاس شده تحت بار لرزه­ای در طول زمان زلزله (در حالت پی منعطف L=5 m) 153

شکل 7- 27: جابجایی افقی نقطه  Aبا استفاده از روش المان محدود با مرز مقیاس شده تحت بار لرزه­ای در طول زمان زلزله (در حالت پی منعطف L=10 m) 154

شکل 7- 28: جابجایی افقی نقطه  Aبا استفاده از روش المان محدود با مرز مقیاس شده تحت بار لرزه­ای و اعمال روش سری کاهش­یافته توابع پایه در طول زمان زلزله (در حالت پی منعطف L=10 m) 154

شکل 7- 29: جابجایی افقی نقطه  Aبا استفاده از روش المان محدود با مرز مقیاس شده تحت بار خارجی دینامیکی و اعمال روش سری کاهش­یافته توابع پایه در طول زمان بارگذاری (در حالت پی منعطف L=10 m) 155

شکل 7- 30: هندسه سد  156

شکل 7- 31: قاب سازه­ای و حوزه­بندی محیط مسئله در حالت پی صلب: (الف) مدل SBFEM; (ب) مدل SAP  157

شکل 7- 32: جابجایی افقی نقطه  Aبا استفاده از روش المان محدود با مرز مقیاس شده تحت بار خارجی دینامیکی در طول زمان بارگذاری (در حالت پی صلب) 158

شکل 7- 33: سد وحوزه ­بندی محیط مسئله در حالت پی منعطف: (الف) مدل SBFEM; (ب) مدل SAP  159

شکل 7- 34: جابجایی افقی نقطه  Aبا استفاده از روش المان محدود با مرز مقیاس شده تحت بار خارجی دینامیکی در طول زمان بارگذاری (در حالت پی منعطف L=70 m) 160

شکل 7- 35: جابجایی افقی نقطه  Aبا استفاده از روش المان محدود با مرز مقیاس شده تحت بار خارجی دینامیکی و اعمال روش سری کاهش­یافته توابع پایه در طول زمان بارگذاری (در حالت پی منعطف L=70 m) 161

شکل 7- 36: جابجایی افقی نقطه  Aبا استفاده از روش المان محدود با مرز مقیاس تحت بار خارجی دینامیکی و اعمال دو روش شکاف ممتد و روش سری کاهش­یافته توابع پایه در طول زمان بارگذاری (در حالت پی منعطف L=70 m) 162

شکل 7- 37: سد وحوزه ­بندی محیط مسئله در حالت پی صلب: (الف) مدل SBFEM; (ب) مدل SAP  163

شکل 7- 38: جابجایی افقی نقطه  Aبا استفاده از روش المان محدود با مرز مقیاس شده تحت بار لرزه­ای در طول زمان زلزله (در حالت پی صلب) 163

شکل 7- 39: سد وحوزه­بندی محیط مسئله در حالت پی منعطف: (الف) مدل SBFEM; (ب) مدل SAP  164

شکل 7- 40: جابجایی افقی نقطه  Aبا استفاده از روش المان محدود با مرز مقیاس شده تحت بار لرزه­ای در طول زمان زلزله (در حالت پی منعطف L=0) 165

شکل 7- 41: جابجایی افقی نقطه  Aبا استفاده از روش المان محدود با مرز مقیاس شده تحت بار لرزه­ای در طول زمان زلزله (در حالت پی منعطف  (L=70 m   166

شکل 7- 42: جابجایی افقی نقطه  Aبا استفاده از روش المان محدود با مرز مقیاس شده تحت بار لرزه­ای و اعمال روش سری کاهش­یافته توابع پایه در طول زمان زلزله (در حالت پی منعطف  (L=70 m   166

شکل 7- 43: جابجایی افقی نقطه  Aبا استفاده از روش المان محدود با مرز مقیاس شده تحت بارلرزه­ای و اعمال روش سری کاهش­یافته توابع پایه در طول زمان بارگذاری (در حالت پی منعطف  (L=70 m   167

شکل 7- 44: هندسه قاب سازه­ای و تونل  168

شکل 7- 45: تونل و قاب سازه­ای وحوزه­بندی محیط مسئله در حالت پی منعطف: (الف) مدل SBFEM; (ب) مدل SAP  169

شکل 7- 46: جابجایی افقی نقطه  Aبا استفاده از روش المان محدود با مرز مقیاس شده تحت بار خارجی دینامیکی در طول زمان بارگذاری   170

شکل 7- 47: جابجایی افقی نقطه  Aبا استفاده از روش المان محدود با مرز مقیاس شده تحت بار خارجی دینامیکی و اعمال روش سری کاهش­یافته توابع پایه در طول زمان بارگذاری   171

شکل 7- 48: جابجایی افقی نقطه  Aبا استفاده از روش المان محدود با مرز مقیاس شده تحت بار خارجی دینامیکی و اعمال دو روش شکاف ممتد و روش سری کاهش­یافته توابع پایه در طول زمان بارگذاری   172

شکل 7- 49: تونل و قاب سازه­ای وحوزه­بندی محیط مسئله در حالت پی منعطف: (الف) مدل SBFEM; (ب) مدل SAP  173

شکل 7- 50: جابجایی افقی نقطه  Aبا استفاده از روش المان محدود با مرز مقیاس شده تحت بار لرزه­ای در طول زمان زلزله  174

شکل 7- 51: جابجایی افقی نقطه  Aبا استفاده از روش المان محدود با مرز مقیاس شده تحت بار لرزه­ای و اعمال روش سری کاهش­یافته توابع پایه در طول زمان زلزله  174

شکل 7- 52: جابجایی افقی نقطه  Aبا استفاده از روش المان محدود با مرز مقیاس شده تحت بار لرزه­ای و اعمال دو روش شکاف ممتد و روش سری کاهش­یافته توابع پایه در طول زمان زلزله  175

 

 

 

 

راهنمای خرید و دانلود فایل

برای پرداخت، از کلیه کارتهای عضو شتاب میتوانید استفاده نمائید.

بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.

در صورت بروز  هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما  پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا مشکل مورد بررسی قرار گیرد. دیجی لود متعهد میشود که هر طور شده فایل خریداری شده ، به دست شما خواهد رسید.

برای دانلود فابل روی دکمه خرید و دانلود  کلیک نمایید.



برچسب‌ها :
,
ads

مطالب مرتبط


ديدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × دو =