پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

DOC
اثر دستورالعمل هاي کانون توجه بیرونی بر یادگیری تکلیف پیگردی تحت شرایط تکلیف مضاعف : پایان نامه کارشناسی ارشد رشته تربیت بدنی
doc
126 صفحه
پایان نامه کارشناسی ارشد
رشته تربیت بدنی
همراه با جداول و نمودار
79000 تومان


هر دانشجویی که در مقطع تحصیلات تکمیلی، که شامل دوره های کارشناسی ارشد و دکتری است، مشغول به تحصیل باشد، بعد از اینکه تمام واحد های درسی تعیین شده را گذراند، موظف است برای تمام کردن دورۀ خود رساله و یا پایان نامه ای بنویسد و طی مراسمی رسمی که از قبل برنامه ریزی شده است، از آن دفاع کند و نمرۀ قبولی بگیرد. نوشتن پایان نامه برای دانشجوی کارشناسی ارشد تقریباً اولین تجربۀ علمی و پژوهشی جدی و روشمند است و دانشجو با نوشتن پایان نامه در واقع راه را برای پژوهش های بعدی اش هموار می کند. همۀ ما می دانیم که نوشتن یک پایان نامۀ خوب و دفاع کردن از آن آرزو و خواستۀ قلبی هر دانشجویی است، ولی شرایط موجود سبب شده است که متاسفانه هر روز از تعداد پایان نامه های کم نقص و خوب و استاندارد کاسته شود. همان طور که می دانید پایان نامه یا رساله نوعی پژوهش دانشگاهی است و بنابراین باید از بیشتر قواعدی که در حوزۀ پژوهش ها و تحقیقات آکادمیک وجود دارد پیروی کند و بتواند پیام خود را به گونه ای که رسا، علمی، مستدل و منطقی باشد، به مخاطبانش برساند. در همین راستا ما سعی کردیم پایان نامه های کارشناسی ارشد برتر از دانشگاه های معتبر کشور را برای کمک در نگارش پایان نامه به شما معرفی نماییم . در این قسمت پایان نامه ای با موضوع “ اثر دستورالعمل هاي کانون توجه بیرونی بر یادگیری تکلیف پیگردی تحت شرایط تکلیف مضاعف ” برای شما دانشجویان ورزشکار و ورزش دوست عزیز تهیه شده است. همچنین با خواندن چکیده و فهرست می توانید با ساختار و بار علمی پایان نامه بیشتر آشنا شوید. این پایان نامه ها با دقت و وسواس خاصی توسط تیم دیجی لود تهیه و ارائه شده است تا شما دانشجویان گرامی با خیال آسوده از آنها بهره ببرید.

 

چکیده اثر دستورالعمل هاي کانون توجه بیرونی بر یادگیری تکلیف پیگردی تحت شرایط تکلیف مضاعف:

شرکت کنندگان سود بیشتری از تمرکز بیرونی در برابر تمرکز درونی می برند.هدف اصلی از این مطالعه مقایسه اثر انواع دستورالعمل های تمرکز توجهی بیرونی روی مهارت پیگردی تحت شرایط تکلیف مضاعف می باشد.برای این تحقیق ۴۲ شرکت کننده پس از شرکت در پیش تست بصورت تصادفی در سه گروه تقسیم شدند(دستورالعمل های توجه بیرونی نزدیک، دستورالعمل های توجهی بیرونی دور و کنترل).

شرکت کنندگان بعد از شرکت در پیش تست در ۴ بلوک تکلیف پیگردی را تمرین کردند. بعد از ۴۸ ساعت، سپس آنها در یادداری تاخیری تحت شرایط تکلیف مضاعف(دیداری و شنیداری)شرکت کردند. میانگین زمان کل در تکلیف پیگردی به عنوان متغیر وابسته محاسبه شد. گروه تمرکز بیرونی نزدیک دستورالعمل هایی درباره حرکات جویستیک دریافت کردند. گروه تمرکز بیرونی دور دستورالعمل هایی درباره حرکات نقطه قرمز رنگ در بخش های مختلف مسیر حرکت دریافت کردند. گروه کنترل هیچ دستورالعملی دریافت نکردند.

برای مشخص شدن تفاوت در بین بلوک های تمرینی و همچنین بین گروه های توجهی در مرحله اکتساب از تحلیلی واریانس عاملی مرکب و برای مشخص شدن اثر متغیر مستغل بر دو متغیر وابسته در مرحله یادداری از تحلیل واریانس چند متغیره استفاده شد.

نتایج تفاوت معناداری بین گروه های مختلف توجهی در مراحل مختلف آزمایش نشان دادند. این نتایج با فرضیه های عمل محدود شده و پردازش آشکار همراستا بود که بیان می کردند تمرکز بیرونی تر سودمند تر است.همچنین نتایج تفاوت معناداری بین شرایط مختلف تکلیف مضاعف  نشان داد.این نتایج با مدل حافظه کاری بدلی و تئوری بار شناختی همراستا بود.

واژگان کلیدی: دستورالعمل های توجهی بیرونی، آزمون یادداری، تکلیف پیگردی، شرایط تکلیف مضاعف

 

 اهداف تحقيق:

۱-۴-۱ هدف كلي: هدف اصلی این تحقیق بررسی اثر دستورالعمل های کانون توجه بر یادگیری تکلیف پیگردی تحت شرایط تکلیف مضاعف می باشد.

۱-۴-۲ اهداف اختصاصي:

  1. مقایسه عملکرد تکلیف پیگردی در مرحله اکتساب بر اساس شرایط توجهی بیرونی نزدیک، بیرونی دور و کنترل
  2. مقایسه عملکرد تکلیف پیگردی در مرحله یادداری تحت شرایط تکلیف مضاعف بر اساس نوع شرایط توجهی بیرونی نزدیک، بیرونی دور و کنترل

 فرضيه­ هاي تحقيق:

  1. بین سه شرایط جلب توجه بیرونی نزدیک، بیرونی دور و کنترل بر عملکرد تکلیف پیگردی در مرحله اکتساب اختلاف معنی دار وجود دارد.
  2. بین عملکرد تکلیف پیگردی در مرحله یادداری تحت شرایط تکلیف مضاعف بر اساس نوع شرایط توجهی بیرونی نزدیک، بیرونی دور و کنترل اختلاف معنی دار وجود دارد.

 

۱-۶ پيش فرضهاي تحقيق:

  1. شرکت کنندگان به طور کامل توانایی درک دستورالعمل های توجهی ارائه شده را داشته و آنها را به درستی به کار می برند.
  2. شرکت کنندگان همه گروه ها در مراحل اکتساب و یادداری آزمون آمادگی لازم از لحاظ جسمی و ذهنی را دارا می باشند.
  3. شرکت کنندگان حداکثر تلاش خود را برای انجام آزمون در مراحل مختلف بکار می برند.
  1. مدت زمان ۴۸ ساعت فاصله یادداری برای رفع اثرات تمرینی کافی می باشد.

 

 محدوده تحقيق:

      ۱-۷-۱ قلمرو تحقیق:

  1. آزمون در ساعات مشخصي از روز انجام گرفت .
  2. شرکت کنندگان از بین دانشجویان پسر واحد تربیت بدنی عمومی ۱ و ۲ انتخاب شدند.
  3. شرکت کنندگان دانشجویان با دامنه سنی بین ۱۹-۲۵ سال می باشند.

۱-۷-۲ محدوديت­هاي غير قابل کنترل:

  1. وجود تفاوت های فردی از لحاظ عواملی مانند انگیختگی، اضطراب و غیره بین شرکت کنندگان که می تواند در عملکرد تاثیر گذار باشد.
  2. عدم آگاهی از کافی بودن تعداد کوشش های آزمایشی برای همه شرکت کنندگان در جهت آشنایی با تکلیف و کفایت کردن به نتایج پایلوت گرفته شده.
  3. توجه ناخواسته شرکت کنندگان به علائمي که مدنظر محقق نبود.

اهميت و ضرورت  تحقيق:

همانطور که قبلا بیان شد فرض بر این است که با پیشرفت یادگیرنده در مراحل مختلف یادگیری، منابع توجه که هدایت، برنامه ریزی و اجرای مهارت را به عهده دارند کاهش می یابد. یک شیوه آزمون این فرضیه به طور تجربی، انجام تکلیف ثانویه هم زمان با مهارت حرکتی مورد نظر (اجرا تحت شرایط تکلیف مضاعف) است. در این روش، محققان قادر به تعیین میزان تداخل تکلیف ثانویه هستند. اگر مهارت اولیه (مهارت مورد نظر محقق) نسبتا خودکار کنترل شده باشد، اجرای آن نباید تحت تاثیر اجرای همزمان تکلیف ثانویه قرار گیرد. در مقابل در مراحل اولیه یادگیری موقعی که به نظر می رسد توجه بیشتری نیاز است که به اجرای مهارت معطوف گردد اجرای تکلیف ثانویه همزمان با تکلیف اولیه منابع توجه ضروری را از دسترس خارج می کند وباعث افت اجرای تکلیف اولیه می شود. جک لیوایت، روانشناس کانادایی اولین فردی بود که این موضوع را بیان نمود.

وی در یکی از مطالعاتش بازیکنان مبتدی و ماهر هاکی روی یخ را در هنگام اسکیت ملزم نمود هنگامیکه یک گوی را با استفاده از چوب در بین مسیر مارپیچ حرکت می دهند به یک تکلیف ثانویه پاسخ دهند. به این صورت که اشکال اضافی که روی دیوار انداخته می شد را شناسایی کنند. اجرای تکلیف ثانویه روی اجرای افراد ماهر تاثیری نداشت ولی منجر به کاهش سرعت اسکیت افراد مبتدی شد (لیوایت 1979). این نتایج در تحقیقات دیگری (مانند بروس آبرنتی، 1988، اسمیت و چامبرلین، 1992) نیز تایید شد.

بنابراین در افرادی که با تمرکز توجهی بیرونی تمرین می کنند باید اجرای مهارت در شرایط تکلیف مضاعف کمتر تحت تاثیر قرار بگیرد زیرا در این افراد اجرا بیشتر توسط فرایندهای خودکار کنترل می شود. به خاطر داشته باشیم که یادگیری عموما در آزمون های یادداری مورد ارزیابی قرار می گیرد که دستورالعمل های توجهی ارائه نمی گردد. بیان می شود که در مطالعات تمرکز توجه اغلب نمی توان مطمئن بود که فرد در آزمون یادداری از همان تمرکز توجهی که در تمرین مهارت استفاده کرده است استفاده نکند ولی به طور تقریبی سنجش یادگیری در همه مطالعات انجام شده تا کنون بر روی توجه با استفاده از آزمون یادگیری انجام شده است. پس محقق در این تحقیق تصمیم دارد با استفاده از شرایط تکلیف مضاعف در آزمون یادداری (ارائه یک تکلیف ثانویه در آزمون یادداری) از اتخاذ کانون توجه مرحله اکتساب توسط شرکت کنندگان جلوگیری به عمل آورد. بنابراین به دلیل عدم استفاده از این روش در مطالعات قبلی محقق در مطاله حاضر جهت افزایش دقت نتایج از این روش در آزمون یادداری استفاده می کند.

از طرفی به خاطر داشته باشید گروه های شرکت کننده در این تحقیق با دستورالعمل های تمرکزی متفاوتی تمرین می کنند و همچنین در شرایط واقعی مهارت های حرکتی به تنهایی انجام نمی شوند ومعمولا با تکالیف دیگری همراه اند. راننده ای را تصور کنید که در هنگام رانندگی در یک مسیر ممکن است با محرک های زیادی مانند صدای بوق ماشین های دیگر، سوت افسر رانندگی یا عبور افراد عابر پیاده و حتی ظهور ناگهانی یک خودرو در مسیرش مواجه شود. در این تحقیق نیز از تکلیف پیگردی مشابه تکلیف رانندگی به دلیل اینکه این تکلیف کمتر در مطالعات توجهی مورد استفاده قرار گرفته است، استفاده شد. پس بهتر است شرایطی ایجاد شود تا بتوان محیط تحقیق را به شرایط واقعی نزدیک تر کرد و بررسی کرد کدام گروه تمرکزی در شرایط واقعی بهتر عمل می کنند. بنابراین سعی براین است تا بررسی شود کدام گروه با کدام کانون توجهی کمتر تحت تاثیر فشار و بار شناختی ایجاد شده در اثر تکلیف ثانویه قرار می گیرند؟ به عبارت دیگر براساس ادبیات انتظار می رود گروهی که در اجرای تکلیف اول به خبرگی بیشتری رسیده باشند در آزمون یادداری که در شرایط تکلیف مضاعف صورت می گیرد، کمتر تحت تاثیر بارشناختی قرار گیرند. پس انتظار می رود با نتایج حاصل از این تحقیق به میزان خبرگی در هرگروه پی برد .همچنین سوال دیگری که به دنبال پاسخ آن هستیم این است که کدام نوع تکلیف ثانویه اثرات بیشتری بر اجرای مهارت مورد نظر دارد؟  تا به حال تحقیقی که به بررسی هردو متغیر تمرکز توجهی و شرایط بار شناختی ایجاد شده با تکالیف ثانویه متفاوت اعمال می شود انجام نشده است. بنابراین امید می رود با وارد کردن هردو نوع این متغیر ها، بهترین شرایط موجود برای آموزش مهرت های حرکتی و افزایش مبانی بنیادی و نظری مربوطه حاصل آید.

 

فهرست اثر دستورالعمل هاي کانون توجه بیرونی بر یادگیری تکلیف پیگردی تحت شرایط تکلیف مضاعف

  • عنوان.صفحه
  • فصل اول: طرح تحقیق – اثر دستورالعمل هاي کانون
  • ۱-۱       مقدمه ۲
  • ۱-۲       بیان مسئله ۵
  • ۱-۳       اهمیت و ضرورت تحقیق ۸
  • ۱-۴       اهداف تحقیق. ۹
  • ۱-۴-۱ هدف کلی. ۹
  • ۱-۴-۲ اهداف اختصاصی. ۹
  • ۱-۵       فرضیه های تحقیق ۹
  • ۱-۶       پیش فرض های تحقیق. ۹
  • ۱-۷       محدوده تحقیق. ۱۰
  • ۱-۷-۱ قلمرو تحقیق ۱۰
  • ۱-۷-۲ محدودیت های غیر قابل کنترل ۱۰
  • ۱-۸       تعریف واژه ها و اصطلاحات تحقیق. ۱۰
  • ۱-۸-۱ تعریف نظری واژه های تحقیق ۱۰
  • ۱-۸-۲ تعریف عملیاتی وازه های تحقیق. ۱۱
  • فصل دوم: ادبیات و پیشینه تحقیقاتی – اثر دستورالعمل هاي کانون
  • ۲-۱ مقدمه. ۱۳
  • ۲-۲ مفاهیم نظری تحقیق (بخش اول). ۱۳
  • ۲-۲-۱ یادگیری حرکتی. ۱۳
  • ۲-۲-۲ تمایز یادگیری و اجرا ۱۴
  • ۲-۲-۳ سنجش یادگیری ۱۴
  • ۲-۲-۴ طبقه بندی مهارت ها. ۱۵
  • ۲-۲-۵ آموزش ۱۶
  • ۲-۲-۵-۱ معرفی. ۱۶
  • ۲-۲-۵-۲ نمایش مهارت. ۱۷
  • ۲-۲-۵-۳ آموزش های کلامی. ۱۷
  • ۲-۲-۶ دستورالعمل های آموزشی و توجه. ۱۸
  • ۲-۲-۷ توجه. ۱۸
  • ۲-۲-۷-۱ ویژگی های توجه. ۱۹
  • ۲-۲-۷-۲ ظرفیت ۱۹
  • ۲-۲-۷-۳ ظرفیت و سطح اجرا. ۲۰
  • ۲-۲-۸ تئوری های توجه. ۲۰
  • ۲-۲-۸-۱ از دیدگاه زمان محدود. ۲۰
  • ۲-۲-۸-۲ از دیدگاه دسترسی به منابع محدود ۲۳
  • ۲-۲-۸-۲-۱ نظریه منابع مرکزی ۲۳
  • ۲-۲-۸-۲-۲ نظریه چند منبعی ۲۵
  • ۲-۲-۸-۳ ديدگاه انتخاب عمل مربوط به توجه ۲۷
  • ۲-۲-۸-۴ تئوری ها و نظریه های جدید ۲۷
  • ۲-۲-۸-۴-۱ مدل حافظه کاری بدلی ۲۸
  • ۲-۲-۸-۴-۲ تئوری بار شناختی. ۲۹
  • ۲-۲-۸-۴-۳ تئوری شناختی یادگیری چند رسانه ای ۳۰
  • ۲-۳ پیشینه تحقیق(بخش اول) ۳۳
  • ۲-۳-۱ پیشینه مربوط به حافظه کاری. ۳۳
  • ۲-۳-۲ پیشینه مربوط به تئوری بار شناختی و یادگیری چندرسانه ای. ۳۸
  • ۲-۴ مفاهیم نظری تحقیق (بخش دوم) ۴۰
  • ۲-۴-۱ توجه انتخابی. ۴۰
  • ۲-۴-۲ کانونی کردن توجه ۴۱
  • ۲-۴-۳ جهت دهی برتر توجه. ۴۲
  • ۲-۵ پیشینه تحقیق(بخش دوم). ۴۶
  • ۲-۵-۱ اولین شواهد تجربی ۴۶
  • ۲-۵-۲ فرضیات موجود در باب اتخاذ تمرکز توجهی. ۵۰
  • الف- فرضیه عمل محدود شده ۴۹
  • ب- نظریه ایده حرکتی جیمز. ۴۹
  • پ- فرضیه کدگذاری مشترک و فرضیه اثر-عمل پرینز ۵۰
  • ت- فرضیه اختلال در خودکاری. ۵۰
  • ث- فرضیه پردازش آشکار ۵۱
  • ۲-۵-۳ بحث فاصله ۵۴
  • ۲-۵-۴سطح خبرگی و پیچیدگی تکلیف ۵۷
  • ۲-۵-۵جنبه های دیگر. ۶۵
  • ۲-۶ جمع بندی ۶۷
  • فصل سوم: روش شناسی تحقیق
  • ۳-۱ مقدمه. ۶۹
  • ۳-۲ روش تحقیق. ۶۹
  • ۳-۳ جامعه آماری ۶۹
  • ۳-۴ نمونه آماری و روش نمونه گیری. ۶۹
  • ۳-۵ ابزار تحقیق. ۷۰
  • ۳-۶ تکلیف ۷۰
  • ۳-۶-۱ تکلیف پیگردی ۷۰
  • ۳-۶-۲ تکلیف ثانویه ۷۱
  • ۳-۷ شیوه اجرای تحقیق. ۷۲
  • ۳-۸ متغیر های تحقیق ۷۳
  • ۳-۸-۱ متغیر مستقل. ۷۳
  • ۳-۸-۲ متغیر وابسته ۷۳
  • ۳-۹ روش تجزیه و تحلیل آماری ۷۴
  • فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها – اثر دستورالعمل هاي کانون
  • ۴-۱ مقدمه ۷۵
  • ۴-۲ آمار توصیفی. ۷۶
  • ۴-۲-۱ ویژگی های جمعیت شناختی. ۷۶
  • ۴-۲-۱ بررسی توصیفی داده ها. ۷۷
  • ۴-۳ آزمون نرمال بودن متغیرها. ۷۸
  • ۴-۴ آمار استنباطی (آزمون فرضیه های تحقیق). ۷۸
  • ۴-۴-۱ فرضیه اول ۷۸
  • ۴-۴-۲ فرضیه دوم. ۷۹
  • فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری – اثر دستورالعمل هاي کانون
  • ۵-۱ مقدمه. ۸۳
  • ۵-۲ خلاصه تحقیق. ۸۳
  • ۵-۳ بحث و بررسی ۸۴
  • ۵-۴ نتیجه گیری کلی. ۹۷
  • ۵-۵ پیشنهادات. ۹۷
  • ۵-۵-۱ پیشنهادات کاربردی برخواسته از تحقیق ۹۷
  • ۵-۵-۲ پیشنهادات برای تحقیقات آینده ۹۸
  • منابع. ۹۹
  • پیوست ها ۱۰۵
  • فهرست جداول، شکل ها و نمودار ها
  • شکل(۱) مراحل پردازش اطلاعات ۲۱
  • شکل(۲) مکان وجود تنگراه در مدل های مختلف توجه. ۲۲
  • شکل(۳) مدل منابع مرکزی کانمن. ۲۵
  • شکل(۴) مدل پیشنهادی ویکنز. ۲۶
  • شکل(۵) مسیر کانال های دوگانه. ۳۱
  • شکل(۶) الگو سبک توجه ای ارائه شده توسط نیدفر ۴۱
  • شکل(۷) تصویر تکالیف پیگردی و ثانویه ۷۲
  • جدول(۱) متغیر های جامعه شناسی ۷۶
  • جدول(۲) میانگین و انحراف معیار مقادیر تکلیف پیگردی. ۷۷
  • جدول(۳) نتایج تحلیل واریانس عاملی مرکب ۷۸
  • جدول(۴) نتایج آزمون تعقیبی توکی در مورد مقایسه گروه ها تحت شرایط دیداری.  ۸۱
  • جدول(۵) نتایج آزمون تعقیبی توکی در مورد مقایسه گروه ها تحت شرایط شنیداری ۸۱
  • نمودار(۱) میانگین مقادیر تکلیف پیگردی   ۷۷

 

 

 

راهنمای خرید و دانلود فایل

برای پرداخت، از کلیه کارتهای عضو شتاب میتوانید استفاده نمائید.

بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.

در صورت بروز  هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما  پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا شکایت شما مورد بررسی قرار گیرد.

برای دانلود فایل روی دکمه خرید و دانلود  کلیک نمایید.



برچسب‌ها :
ads

مطالب مرتبط


ديدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه + ده =