پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

DOC
اثر دماهاي انجماد و دوام آن بر درصد جوانه زني گرده برخي از ژنوتيپ‌هاي نر پسته و بررسي ميزان مقاومت آنها از طريق پارامتر نشت يوني   : پایان نامه ارشد مهندسی کشاورزی علوم باغبانی
doc
تعداد صفحات : 90
پایان نامه کارشناسی ارشد
رشته مهندسی کشاورزی علوم باغبانی– تولیدات گیاهی
همراه با جداول و اشکال
79000 تومان


کشور عزیزمان ایران با توجه به تنوع اقلیم ، آب و هوای مطبوع و اراضی وسیعی که در اختیار دارد در صورت مدیریت در عرصه کشاورزی میتواند یکی از قطب های بلامنازع کشاورزی دنیا باشد و با پرورش دانش آموختگان خبره در گرایش های مختلف رشته کشاورزی میتوان به این مهم نایل آمد.دیجی لود در ادامه به معرفی پایان نامه های کارشناسی ارشد رشته کشاورزی میپردازد. پایان نامه حاضر با عنوان” اثر دماهاي انجماد و دوام آن بر درصد جوانه زني گرده برخي از ژنوتيپ‌هاي نر پسته و بررسي ميزان مقاومت آنها از طريق پارامتر نشت يوني” با گرایش علوم باغبانی– تولیدات گیاهی و با فرمت Word (قابل ویرایش) تقدیم شما دانشجویان عزیز میگردد.

 

چکیده اثر دماهاي انجماد و دوام آن بر درصد جوانه زني گرده برخي از ژنوتيپ‌هاي نر پسته و بررسي ميزان مقاومت آنها از طريق پارامتر نشت يوني:

این پژوهش برای اولین بار  در دنیا به منظور  نشان دادن اثرات دماهاي پايين و ميزان دوام آن بر روي درصد جوانه‌زني و ميزان قوه ناميه  انجام شده است .برای انجام این ازمایش دانه های گرده 3 ژنوتيپ زودگل، متوسط گل و دير گل انتخاب و به انكوباتور منتقل شد. گرده ها به مدت 1 ، 2  و 3  ساعت در دماهاي (6، 4 ، 2 ، 0 ، 2- ، 4- و 6-) قرار داده شد و پس از اتمام هر دوره گرده‌ها در محيط كشت گذاشته شده و درصد جوانه‌زني در هر تيمار مشخص شد . طرح آزمايشي انتخابي، طرح فاكتوريل با 3 فاكتور (ژنوتيپ، دما و دوام دما ) در 3 تكرار در قالب طرح كاملا تصادفي در بهار سال 1391 انجام شد . نتايج نشان داد كه بالاترين ميزان جوانه زني در ژنوتيپهاي متوسط گل وپايين ترين جوانه زني در ارقام ديرگل رخ داده است. در ارتباط با ميزان دوام بين 1، 2 و 3ساعت دوام دما اختلاف معني داري مشاهده نشده است .

بالاترين ميزان جوانه زني در دماي 6 درجه سانتيگراد بالاي صفر روي داده است  .پايين ترين جوانه زني در دماهاي 4- و6 – درجه سانتي گراد بوده است به طوري که در دماهاي زير صفر ممکن است درصد جوانه زني به صفر برسد .در آزمایش دیگری ، بررسی میزان مقاومت گرده ها از طریق پارامتر نشت یونی انجام شد. همچنين غلظت برخي از كاتيونها از جمله Na,K,Mg,Ca  اندازه گيري شد .

نتايج نشان داد  كه pH محلول نشت يافته نمي تواند ابزاري مناسب جهت مطالعه سرما و نقطه انجماد گرده درختان  پسته باشد. درصد نشت يوني از نمونه هاي تحت تيمار سرما به عنوان پارامتر قابل اعتماد براي ارزيابي آسيب ناشي از سرما مورد استفاده مي‌باشد.  نتایج نشان داد که يون پتاسيم اصلي ترين و مهمترين كاتيوني است كه با كاهش دما نشت آن افزايش يافته است .در مورد کلسیم ژنوتيپ هاي ديرگل كمترين و ژنوتيپ هاي متوسط گل بيشترين نشت را از خود نشان دادند. در ارتباط با منيزيم و سديم نتايج مشخص ساخت كه اين كاتيون با سرما نشت نمي يابد و بين دما ها اختلاف معني دار وجود نداشت. با توجه به این تحقیق انتظار می رود که در سال هایی که با مشکل دمای پایین  درمنطقه  دامغان مواجه ایم ،ارقام متوسط گل عملکرد بیشتری داشته باشند.

 

مقدمه تحقیق اثر دماهاي انجماد و دوام آن بر درصد جوانه زني گرده :

بیشتر درختان ميوه مناطق معتدله در معرض سرماي زمستانه قرار مي گيرند که باعث زيان هاي اقتصادي زيادي در آنها مي گردد. به اين دليل مناطق مورد کشت و توليد ميوه مطلوب و مناسب در اين نواحي مناطقي است که زيان هاي حاصل از سرما در آن حداقل باشد . درهر صورت زيان ناشي از سرمازدگي دراکثر مناطق ميوه کاري مشاهده مي شود. از طرفي دماي پائين يکي از عوامل محيطي است که کشت، پرورش و توليد محصولات باغباني را محدود مي کند . براي مثال فصل رشد محصولات يکساله بوسيله طول زمان عاري از يخ مشخص مي شود.همينطور در محصولات دائمي دماي پايين زمستانه،سرماي زودرس در پائيز و سرماي ديررس بهاره يکي از عوامل محدود کننده در توليد محصولات باغباني است. بنابراين درک مقاومت به دماي پايين بعنوان يکي از عوامل محيطي به منظور دستيابي به روش هاي مقابله با آن به منظور کاهش خسارت ناشي از اين پديده يکي ازاهداف مهم پژوهش براي متخصصين علوم باغباني و فيزيولوژيست ها مي باشد .

افت دما در اوايل بهار به ويژه اگرمصادف با بازشدن جوانه ها و گلها باشد، گاه خسارات قابل توجهي برجاي مي گذارد. اكثر درختان ميوه مناطق گرمسيري و نيمه گرمسيري و در شرايط بحراني‌تر، معتدله، در معرض خسارات ناشي از يخبندان و سرماي زمستان در اوايل بهار قرار مي گيرند. (ويلسون،1996).

بروز شرايط نامناسب آب وهوايي به بويژه يخبندانهاي زمستانه و سرماهاي بهاره مهمترين پارامترهاي تعيين پراكنش گونه ها و البته مهمترين شاخص انتخاب محل احداث باغات ميوه هستند (وست وود،1978).

بنابراين اگر شرايط ايده آل کشت و کار در يک منطقه لحاظ شده باشند ، آسيب هاي ناشي از يخبندان زمستانه كمترين نقش را در اين بين داشته و بيشترين تمركز بر روي سرماهاي ناخواسته و غير طبيعي   اواخر زمستان واوايل بهار خواهد بود. خسارات وارده  به جوانه ها و گلهاي باز شده بسيار قابل توجه تر از خسارات وارده به جوانه هاي در حال خواب و باز نشده خواهد بود.

از جمله‌ عوامل‌ اختلال‌ در توليد مستمرپسته، سرماي‌ ديررس‌ بهاره‌ است‌ كه‌ با نابودي‌ گلها موجب ‌ضايع‌ شدن‌ تمام‌ يا قسمتي‌ از ميوه‌ مي‌شود كه‌ ميتوان‌ با انجام‌ كارهاي‌ تحقيقاتي‌ اين‌ خسارت‌ را كنترل ‌يا كاهش‌ داد. جهت‌ كنترل‌ اين‌ نوع‌ خسارت‌ از روش‌هاي‌ مختلفي‌ استفاده‌ مي‌شود .

در طول سالهاي گذشته، مناطق پسته كاري ايران از آسيب سرمازدگي مصون نبوده اند و در برخي ازسالها خسارت ناشي از سرما، درصد زيادي از محصول سال را از بين مي برد. تجارب مشاهده اي و گزارشات دريافتي از مناطق مختلف بر اين نكته كه بخش اعظم خسارت وارده، ناشي از سرماي اوايل بهار است تا دماهاي پايين تر از انجماد در زمستان، تاكيد دارند. در اين بين به نظر مي رسد مهمترين خسارت سرما،‌ از بين رفتن گلهاي تازه باز شده است، در حاليكه دماهاي بالاتر به كاهش رشد و نمو گلها و لوله گرده و كاهش كارآيي گرده افشاني منجر مي شوند، دماهاي پايين مي توانند حتي جوانه ها را از بين ببرند (قلي پور، 1385).

در سال 1376 50% محصول پسته در اثر سرما از بين رفت. همچنين در سال 1383 نيز به طور متوسط 30% محصول پسته در استان كرمان در برخي مناطق پسته خيز از بين رفت كه اين حادثه به خصوص در استان كرمان كه اكثر باغداران وابسته به اقتصاد تك محصولي هستند ضربات سنگيني به باغداران وارد آورد. در سال 1384 نيز در برخي مناطق پسته كاري استان كرمان تا 60% محصول پسته در اثر سرماي بهاره از بين رفت (حكم آبادي، 1386). همچنين بخش زيادي از محصول پسته  در اثر سرماي ديررس بهاره در 16 فروردين ماه سال 1387 از بين رفت. سرماي وارده و تغييرات جوي ايجاد شده در چند سال اخير نشان مي دهند كه محصول پسته يكي از محصولات حساس به سرما ي بهاره بوده و احتمال سرمازدگي بالا در چند سال آينده بنا بر تغييرات جوي دور از انتظار نخواهد بود. بنابراين انجام تحقيقاتي جهت كاهش خسارت محصول در اثر سرماي بهاره از ضروريات مي باشد

در اين چند سال اخير علاوه بر اثرات مستقيم سرماي بهاره بر روي محصول پسته، دانه بندي ضعيف خوشه هاي باقي مانده نيز يكي از عوامل كاهش عملكرد بوده است كه از دلايل مهم آن گرده افشاني ضعيف بوده است، احتمالا دماهاي پايين  درصد جوانه زني و  ميزان  قوه ناميه گرده ها را كاهش داده و از اين طريق ميزان دانه بندي در خوشه كاهش يافته است تا كنون مطالعه اي بر روي اثرات دماهاي پايين و بالا و ميزان دوام آن بر روي درصد جوانه زني و ميزان قوه ناميه  انجام نشده است. در اين تحقيق اثر دماهاي پايين ( در حد دماهاي سرمازدگي بهاره) و دماهاي بالاو ميزان دوام آن بر روي درصد جوانه زني و قوه ناميه 3 ژنوتيپ نر مورد مطالعه قرار خواهد گرفت.

 

 فهرست مطالب تحقیق دماهاي انجماد :

 

مقدمه: Error! Bookmark not defined.

1-2  اهميت اقتصادي پسته. 4

2-2  خصوصيات گياه شناسي پسته. 4

3-2  سرمازدگي.. 5

1-3-2  سرمازدگي انتقالي (جبهه اي يا سيکلوني): 5

2-3-2  سرمازدگي تشعشعي:. 5

4-2  اهميت سرمازدگي در پسته. 6

5-2 خسارات ناشي از سرماي بهاره 6

6-2 واكنش بافتهای گياهان در برابر سرما 7

7-2  تنش دماي پائين.. 7

8-2 سرمازدگي.. 8

شکل1-2 آستانه دماي بحراني نگهداري و دوره اي از سرما روي وضعيت تغييرات ميزان اتيلن ، نشت الکتروليتي وعلائم مشاهده اي ناشي از سرما 9

1-8-2 سرمازدگي در سلول. Error! Bookmark not defined.

شکل 2-2 :وقايع احتمالي در رويارويي گياه با تنش سرما Error! Bookmark not defined.

2-8-2  اثر سرمازدگي بر غشاها Error! Bookmark not defined.

3-8- 2  تاثير سرما در جريان پروتوپلاسمي.. Error! Bookmark not defined.

4-8-2 اثر سرما روي فعاليت هاي فيزيولوژيک گياه Error! Bookmark not defined.

5-8-2  تاثير سرما در تنفسError! Bookmark not defined.

6-8-2  تاثير سرما بر فتوسنتز. Error! Bookmark not defined.

7-8-2  فعاليت فتوسنتزي بعد از سرمازدگي.. Error! Bookmark not defined.

8-8-2  اثر تنش سرما بر فرايند هاي مرحله زايشي گياه: Error! Bookmark not defined.

9-8-2 خسارات ناشي از شكسته شدن پروتئين ها: Error! Bookmark not defined.

9-2   يخ زدگي.. Error! Bookmark not defined.

1-9-2  آسيب ناشي از يخ زدگي.. Error! Bookmark not defined.

2-9-2يخ زدگي برون سلولي (بين سلولي ) Error! Bookmark not defined.

3-9-2 يخ بستن درون سلولي.. Error! Bookmark not defined.

4-9-2 چگونه يخ زدگي باعث مرگ مي شود. Error! Bookmark not defined.

5-9-2  سوپر کولينگ (فوق سرد) Error! Bookmark not defined.

6-9-2  هسته يخ.. Error! Bookmark not defined.

7-9-2  هسته يخ ناهمگن Error! Bookmark not defined.

8-9-2  عوامل موثر بر تشکيل هسته يخ.. Error! Bookmark not defined.

9-9-2  عوامل موثر بر تشکيل هسته يخ دربافت هاي گياهي.. Error! Bookmark not defined.

10-9-2  جمع شدن يخ در بافت هاي درختان ميوه 11

شکل 3-2 ميانگين دماي هسته يخ براي جوانه هاي گل درختان هلو. 12

10-2 رکود جوانه ها: Error! Bookmark not defined.

11-2 مراحل رکود. Error! Bookmark not defined.

12-2 نقش كمون جوانه ها در مقاومت گياه به سرما.Error! Bookmark not defined.

13-2 پرولين ،پروتئين،قند وعناصر غذاييError! Bookmark not defined.

مختلف فيزيولوژيکي خوابError! Bookmark not defined.

14-2  مسير سنتز پرولين در گياهان عالي: Error! Bookmark not defined.

15-2  پروتئين هاي دفاعي گياه: Error! Bookmark not defined.

16-2- مطالعات بر روي گرده افشاني پسته. 13

3- مواد و روشها Error! Bookmark not defined.

1-3-1-مکان جمع آوری گرده های نر ارقام مختلف16

2-3-1-آماده سازی گرده ها برای افزودن به محیط کشت جامد. 16

3-3-1- طرز تهیه محیط کشت  مصنوعی.. 16

4-3-1- کشت دادن گرده ها 17

طرح آزمايشي.. 17

فصل چهارم. 19

نتايج و بحث19

4-نتايج.. Error! Bookmark not defined.

1- 4 اثر دماهاي انجماد و دوام آن بر درصد جوانه زني گرده سه ژنوتیپ نر پسته. 19

1-1-4- اثر ژنوتيپ روي درصد جوانه زني دانه هاي گرده پسته. 20

2-1-4- تاثير دوام دما بر درصد جوانه زني ژنوتيپ هاي نر پسته. 21

3-1-4- اثر دماهاي متفاوت بر ميزان جوانه زني گرده هاي ارقام نر پسته. 22

4-1-4- اثرات متقابل ژنوتيپ و دوام دما روي جوانه زني دانه هاي گرده نر پسته. 22

5-1-4- اثر متقابل ژنوتيپ و دما بر جوانه زني گرده هاي ژنوتيپهاي نر پسته. 23

7-1-4- اثرات متقابل ژنوتيپ و دوام دما و دما بر درصد جوانه زني دانه هاي گرده 26

1-2-4-  اثر دما بر مقدار pH محلول  نشت يافته. 28

1-1-2-4- اثر دما بر pH محلول نشت يافته در روز اول اندازه گيري.. 28

2-1-2-4- اثر دما بر Hp محلول نشت يافته در روز دوم اندازه گيري.. 29

4-1-2-4- اثر دما بر ph محلول نشت يافته در روز چهارم اندازه گيري.. 30

5-1-2-4- اثر دما بر pH محلول نشت يافته در روزپنجم اندازه گيري.. 31

6-1-2-4- اثر دما بر pH محلول نشت يافته در روزششم اندازه گيري.. 32

7-1-2-4- اثر دما بر pH محلول نشت يافته در روزهفتم اندازه گيري.. 32

2-2-4- اثر ژنوتيپ بر pH محلول نشت يافته. 33

1-2-2-4- اثر ژنوتيپ بر pH محلول نشت يافته در روز اول اندازه گيري.. 33

2-2-2-4- اثر ژنوتيپ بر pH محلول نشت يافته درروز دوم اندازه گيري.. 34

3-2-2-4- اثر ژنوتيپ بر pH محلول نشت يافته در روز سوم اندازه گيري.. 34

4-2-2-4- اثر ژنوتيپ بر pH محلول نشت يافته در روز چهارم اندازه گيري.. 35

5-2-2-4- اثر ژنوتيپ بر pH محلول نشت يافته در روز پنجم اندازه گيري.. 36

6-2-2-4- اثر ژنوتيپ بر pH محلول نشت يافته در روز ششم اندازه گيري.. 36

7-2-2-4- اثر ژنوتيپ بر pH محلول نشت يافته در روز هفتم اندازه گيري.. 37

3-2-4- اثر متقابل دما و ژنوتيپ بر pH محلول نشت يافته. 37

1-3-2-4-  اثر متقابل دما و ژنوتيپ بر pH محلول نشت يافته در روز اول اندازه گيري.. 37

2-3-2-4- اثر متقابل دما و ژنوتيپ بر pH محلول نشت يافته درروز دوم اندازه گيري.. 38

3-3-2-4- اثر متقابل دما و ژنوتيپ بر pH محلول نشت يافته در روز سوم اندازه گيري.. 39

4-3-2-4- اثر متقابل دما و ژنوتيپ بر pH محلول نشت يافته درروز چهارم اندازه گيري.. 40

5-3-2-4- اثر متقابل دما و ژنوتيپ بر pH محلول نشت يافته در روز پنجم اندازه گيري.. 41

6-3-2-4- اثر متقابل دما و ژنوتيپ بر pH محلول نشت يافته در روز ششم اندازه گيري.. 42

7-3-2-4- اثر متقابل دما و ژنوتيپ بر pH محلول نشت يافته در روز هفتم اندازه گيري.. 43

1-4-2-4-تاثير دما بر  درصد نشت يوني  در روز اول اندازه گيري.. 44

2-4-2-4- تاثير دما بردرصد نشت يوني در روز دوم اندازه گيري.. 45

3-4-2-4- اثر دما بر درصد نشت يوني در روز سوم اندازه گيري.. 45

4-4-2-4- اثر دما بردرصد نشت يوني در روز چهارم اندازه گيري.. 46

5-4-2-4- اثر دما بر درصد نشت يوني در روز پنجم اندازه گيري.. 46

6-4-2-4- اثر دما بر درصد نشت يوني در روز ششم اندازه گيري.. 47

7-4 -2-4- اثر دما بردرصد نشت يوني در روز هفتم اندازه گيري.. 48

5-2-4- اثر ژنوتيپ بر درصد نشت يوني محلول نشت يافته. 49

1-5-2-4- اثر ژنوتيپ بر درصد نشت يوني در روز اول اندازه گيري.. 49

2-5- 2-4- اثر ژنوتيپ بردرصد نشت يوني در روز دوم اندازه گيري.. 49

3-5-2-4- اثر ژنوتيپ بر درصد نشت يوني در روزسوم اندازه گيري.. 50

4-5-2-4- اثر ژنوتيپ بر درصد نشت يوني در روزچهارم اندازه گيري.. 50

5-5-2-4- اثر ژنوتيپ بر درصد نشت يوني در روزپنجم اندازه گيري.. 51

6-5-2-4- اثر ژنوتيپ بر درصد نشت يوني در روزششم اندازه گيري.. 52

7-5-2-4- اثر ژنوتيپ بر درصد نشت يوني در روزهفتم اندازه گيري.. 52

6-2-4- اثر متقابل دما و ژنوتيپ بر ميزان درصد نشت يوني محلول نشت يافته. 53

1-6-2-4- اثر متقابل دما و ژنوتيپ بر ميزان درصد نشت يوني در روز اول اندازه گيري.. 53

2-6-2-4- اثر متقابل دما و ژنوتيپ بر ميزان درصد نشت يوني در روز دوم اندازه گيري.. 54

3-6-2-4- اثر متقابل دما و ژنوتيپ بر ميزان درصد نشت يوني در روزسوم اندازه گيري.. 55

4-6-2-4- اثر متقابل دما و ژنوتيپ بر ميزان درصد نشت يوني در روزچهارم اندازه گيري.. 55

5-6-2-4- اثر متقابل دما و ژنوتيپ بر ميزان درصد نشت يوني در روزپنجم اندازه گيري.. 56

7-6-2-4- اثر متقابل دما و ژنوتيپ بر ميزان درصد نشت يوني در روزهفتم اندازه گيري.. 58

7-2-4- اثر دما و ژنوتيپ و اثر متقابل دما و ژنوتيپ  بر ميزان پتاسيم (k) محلول نشت يافته. 59

1-7-2-4- اثر دما بر ميزان پتاسيم (k) محلول  نشت يافته. 59

2-7-2-4- اثر ژنوتيپ بر ميزان پتاسيم (k) محلول نشت يافته. 60

3-7-2-4- اثر متقابل دما و ژنوتيپ  بر ميزان پتاسيم (k) محلول نشت يافته. 61

8-2-4- اثر دما و ژنوتيپ و اثر متقابل دما و ژنوتيپ  بر ميزان کلسيم (Ca) محلول نشت يافته. 61

1-8-2-4- اثر دما بر درصد کلسيم (Ca) نشت يافته. 61

3-8-2-4- اثر متقابل دما و ژنوتيپ  بر درصد کلسيم(Ca) نشت يافته. 63

9-2-4-اثر دما و ژنوتيپ و اثر متقابل دما و ژنوتيپ  بر درصد منيزيم( Mg) نشت يافته. 64

1-9-2-4 – اثر دما بر درصد منيزيم (Mg) نشت يافته. 64

2-9-2-4-اثر ژنوتيپ بر درصد منيزيم( Mg)  نشت يافته. 65

3-9-2-4- اثر متقابل  دما و ژنوتيپ بردرصد منيزيم( Mg)  نشت يافته. 65

10-2-4- اثر دما و ژنوتيپ و اثر متقابل دما و ژنوتيپ  بر درصد سديم (Na)  نشت يافته. 66

1-10-2-4- اثر دما بر درصد سديم نشت يافته. 66

2-10-2-4- اثر ژنوتيپ بر ميزان سديم(Na)  محلول نشت يافته. 67

3-10-2-4- اثر متقابل دما و ژنوتيپ  بر ميزان سديم( Na ) محلول نشت يافته. 67

بحث68

پیشنهادات73

منابع ومأخذ  75

 

 

 

 

راهنمای خرید و دانلود فایل

برای پرداخت، از کلیه کارتهای عضو شتاب میتوانید استفاده نمائید.

بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.

در صورت بروز  هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما  پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا شکایت شما مورد بررسی قرار گیرد.

برای دانلود فابل روی دکمه خرید و دانلود  کلیک نمایید.

 



ads

مطالب مرتبط


ديدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 + 10 =